מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יקרבו ימי אבל אבי

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
הנאמן בפקדונו
הודעות: 376
הצטרף: ב' ינואר 02, 2012 11:39 am

יקרבו ימי אבל אבי

הודעהעל ידי הנאמן בפקדונו » ה' אפריל 19, 2012 1:19 pm

ברש"י פירש: כמשמעו, שלא אצער את אבא.

ואם כ"כ הקפיד עשו על כיבוד אב ואם, מדוע לא חשש לצערה של רבקה?

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2119
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: יקרבו ימי אבל אבי

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ה' אפריל 19, 2012 1:31 pm

שמעתי מפי מו"ר הרה"ג אליהו מרגליות שליט"א ששמע מהרה"ג צבי חשין שליט"א שמכאן ראי' שיש איזה התנגדות מצד עשו לחשיבות של האמהות. הרב מרגליות הסביד התנגדות הזאת בספרו אמונת אליעזר פורים פרק ד' בשם רבו הרה"ג יצחק הוטנר זצ"ל.

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: יקרבו ימי אבל אבי

הודעהעל ידי הבונה » ה' אפריל 19, 2012 1:35 pm

אוה"ח פ' תולדות כה, כח:
ויאהב יצחק וגו' הנה לדבריהם ז"ל (תנחומא תולדות ח) שאמרו שהיה צד אביו בדברים האיך מעשרין את המלח, לא חש לעשות כן אלא ליצחק ולא לרבקה, כי לא לצד המצות היה חושש אלא לצד שהיה ירא מקללתו גם לתקות הברכות משא"כ רבקה, ולזה תמצא שלא אמר יקרבו ימי אבל אבי ואמי אלא אבי (להלן כז מא):
נערך לאחרונה על ידי הבונה ב ה' אפריל 19, 2012 1:40 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הנאמן בפקדונו
הודעות: 376
הצטרף: ב' ינואר 02, 2012 11:39 am

Re: יקרבו ימי אבל אבי

הודעהעל ידי הנאמן בפקדונו » ה' אפריל 19, 2012 1:39 pm

אמנם ראה בב"ר (עו ב): ויירא שלא יהרוג ויצר לו שלא יהרג, אמר כל השנים הללו יושב בארץ ישראל תאמר שהוא בא עלי מכח ישיבת א"י, כל השנים הללו הוא יושב ומכבד את הוריו תאמר שהוא בא עלי מכח כיבוד אב ואם שהרי כך אמר יקרבו ימי אבל אבי.
הרי שהמד' אינו מחלק בפס' זה בין אביו לאמו

ומה שהביא מאה"ח אין זה ראיה, כי כתב להדיא שאי"ז משום המצוה, ורש"י כתב שעשה כן שלא לצער את אבא. ובמד' שהבאתי כאן כתב להדיא שעשה כן מחמת מצות כאו"א

רבינו הגודל
הודעות: 76
הצטרף: ו' דצמבר 23, 2011 2:26 pm

Re: יקרבו ימי אבל אבי

הודעהעל ידי רבינו הגודל » ג' מאי 08, 2012 8:09 pm

אני שמעתי פשט נפלא שיקרבו ימי אבל אבי ואבל אסור בלימוד תורה וממילא כשיעקב לא ילמד אוכל להרוג אותו כשתורה לא מגינה עליו, וא"כ שפיר חיכה שאביו ימות שהיה יותר זקן מאימו בהרבה ורצה כבר להרוג את יעקב

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: יקרבו ימי אבל אבי

הודעהעל ידי לייטנר » ג' מאי 08, 2012 8:11 pm

רבינו הגודל כתב:אני שמעתי פשט נפלא שיקרבו ימי אבל אבי ואבל אסור בלימוד תורה וממילא כשיעקב לא ילמד אוכל להרוג אותו כשתורה לא מגינה עליו, וא"כ שפיר חיכה שאביו ימות שהיה יותר זקן מאימו בהרבה ורצה כבר להרוג את יעקב


זה פ ש ט ? !

רבינו הגודל
הודעות: 76
הצטרף: ו' דצמבר 23, 2011 2:26 pm

Re: יקרבו ימי אבל אבי

הודעהעל ידי רבינו הגודל » ג' מאי 08, 2012 8:38 pm

לייטנר כתב:
רבינו הגודל כתב:אני שמעתי פשט נפלא שיקרבו ימי אבל אבי ואבל אסור בלימוד תורה וממילא כשיעקב לא ילמד אוכל להרוג אותו כשתורה לא מגינה עליו, וא"כ שפיר חיכה שאביו ימות שהיה יותר זקן מאימו בהרבה ורצה כבר להרוג את יעקב


זה פ ש ט ? !

כפשוטו ממש כמין חומר

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: יקרבו ימי אבל אבי

הודעהעל ידי לייטנר » ג' מאי 08, 2012 9:01 pm

רבינו הגודל כתב:
לייטנר כתב:
רבינו הגודל כתב:אני שמעתי פשט נפלא שיקרבו ימי אבל אבי ואבל אסור בלימוד תורה וממילא כשיעקב לא ילמד אוכל להרוג אותו כשתורה לא מגינה עליו, וא"כ שפיר חיכה שאביו ימות שהיה יותר זקן מאימו בהרבה ורצה כבר להרוג את יעקב


זה פ ש ט ? !

כפשוטו ממש כמין חומר

תקרא לזה איך שאתה רוצה, פשט זה לא.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: יקרבו ימי אבל אבי

הודעהעל ידי יאיר » ג' מאי 08, 2012 9:22 pm

זה פשט שבדרש...
בישיבות מכנים גם את זה "פשט"...

ההוא תלמידא
הודעות: 135
הצטרף: ג' מרץ 13, 2012 1:16 pm

Re: יקרבו ימי אבל אבי

הודעהעל ידי ההוא תלמידא » ג' מאי 08, 2012 9:23 pm

ואיך שלא יהיה, איכא למישדי נרגא בפירוש זה, שהרי הוכיחו האחרונים מדברי הח"צ (סי' ק) דאבל חייב ללמוד בדברים הרעים ואינו פטור לגמרי ממצוות ת"ת. וכ"כ עוד אחרונים שאבל חייב בת"ת.
ומיהו, זה כביר שהעירותי דמדברי רש"י במו"ק (כא.) ד"ה ואסור, מוכח שפטור מכל וכל, דאל"כ לא מקשי מידי. ע"ש.

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2119
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: יקרבו ימי אבל אבי

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ג' מאי 08, 2012 10:07 pm

מה שכתב שהוא "פשט" לכאורה קאי רק על זה:
וא"כ שפיר חיכה שאביו ימות שהיה יותר זקן מאימו בהרבה ורצה כבר להרוג את יעקב

אורייתא!
הודעות: 567
הצטרף: ו' אפריל 29, 2011 4:31 pm

Re: יקרבו ימי אבל אבי

הודעהעל ידי אורייתא! » ג' מאי 08, 2012 10:23 pm

'פשט' זה מובא ב'כלי יקר' שם וז"ל:
כלי יקר
"יקרבו ימי אבל אבי. תלה הדבר בימי אבל לפי שאבל אסור לעסוק בתורה בפקודי ה' ישרים משמחי לב, ויצחק אמר והיה כאשר תריד דהיינו בזמן שלא יעסקו בתורה ופרקת עלו, וא"כ באבלו ודאי לא יעסוק בתורה ולא יהיה לו דבר המגין עליו ואז אהרגה את אחי. ומטעם זה ארז"ל (ברכות מד ע"ב) שהאבל צריך שמירה לפי שאין בו התורה המגינה עליו שנאמר (משלי ו כב) בהתהלכך תנחה אותך בשכבך תשמור עליך:

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: יקרבו ימי אבל אבי

הודעהעל ידי בקרו טלה » ו' ינואר 27, 2017 2:46 pm

ההוא תלמידא כתב:ואיך שלא יהיה, איכא למישדי נרגא בפירוש זה, שהרי הוכיחו האחרונים מדברי הח"צ (סי' ק) דאבל חייב ללמוד בדברים הרעים ואינו פטור לגמרי ממצוות ת"ת. וכ"כ עוד אחרונים שאבל חייב בת"ת.

עי' במה שכתב בנפתלי שבע רצון ובכפלים לתושיה - [בתוך חומש פתשגן הדת]
אורייתא! כתב:'פשט' זה מובא ב'כלי יקר' שם וז"ל:
כלי יקר
"יקרבו ימי אבל אבי. תלה הדבר בימי אבל לפי שאבל אסור לעסוק בתורה בפקודי ה' ישרים משמחי לב, ויצחק אמר והיה כאשר תריד דהיינו בזמן שלא יעסקו בתורה ופרקת עלו, וא"כ באבלו ודאי לא יעסוק בתורה ולא יהיה לו דבר המגין עליו ואז אהרגה את אחי. ומטעם זה ארז"ל (ברכות נד ע"ב) שהאבל צריך שמירה לפי שאין בו התורה המגינה עליו שנאמר (משלי ו כב) בהתהלכך תנחה אותך בשכבך תשמור עליך:

וכ"כ בש"כ על התורה
ומרגלא בפומי' דהבית ישראל להוסיף על דברי הכל"י דש"מ מהכא דלימוד שלא לומדים בשמחה אין בכוחו להגין [וכפי שכתב הכפלים לתושי'].
קבצים מצורפים
נפתלי שבע רצון.pdf
(343.65 KiB) הורד 214 פעמים
כפלים לתושיה.pdf
(240.45 KiB) הורד 284 פעמים

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4697
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: יקרבו ימי אבל אבי

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ש' נובמבר 06, 2021 7:04 pm


טור תלגא
הודעות: 462
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: יקרבו ימי אבל אבי

הודעהעל ידי טור תלגא » א' נובמבר 07, 2021 8:38 pm

באם לבינה פי' כיון שרבקה היתה בעזרתו לקבל הברכות לכן שנאתו גם עליה, ותמות גם היא כשיהרג את יעקב מתוך צערה ולא חשב להמתין רק בשביל אביו.

לבי במערב
הודעות: 9314
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: יקרבו ימי אבל אבי

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' נובמבר 08, 2021 4:17 am

לייטנר כתב:זה פ ש ט ? !
ביטוי אידישאי הוא, שתרגומו: פירוש מחוכם.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: יקרבו ימי אבל אבי

הודעהעל ידי לייטנר » ב' נובמבר 08, 2021 8:04 am

מתחכם


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 15 אורחים