עד עלות כתב:נגרמונסיא היא מילה יוונית
נגרו(ס) = גופה
מנציא = הגדת עתידות
אין לזה קשר עם המילה הלטינית על כושיים
בברכה המשולשת כתב:במילון ויקי באנגלית כתוב כך
Circa 1300, from Middle English nigromancye, from Old French nigromancie, from Medieval Latin nigromantia, from Latin necromantia, from Ancient Greek νεκρομαντεία (nekromanteía), νεκρός (nekrós, “dead”) + μαντεία (manteía, “divination”). Medieval Latin spelling, incorporating niger (“black”), influenced by the notion of black art. Modern spelling adopted in mid-1500s.
.תוכן כתב:התלי הוא לא כוכב הצפון, אלא הצומת שבו מסלול הירח חוצה את האקליפטיקה, וזה מה שמתכוין הרמב"ן נגידי (צ"ל: ניגודי) התלי, דהיינו אחד כשמסלול הירח חוצה לכיוון צפון, והשני מרוחק ממנו 180 מעלות, כשהוא חוצה את האקליפטיקה לכיוון דרום.
תוכן כתב:אחרי המחילה רבה, הפשט ברמב"ן הוא כמו שכתבתי ללא ספק. וזה פעם שניה שאתה שואל אותי על מקור, בלי לדון לגופו של ענין. אז הרי אני מוסר מודעה, שכל מקום שאני כותב משהו ללא מקור, המקור הוא אני.
יהודהא כתב:בברכה המשולשת כתב:במילון ויקי באנגלית כתוב כך
Circa 1300, from Middle English nigromancye, from Old French nigromancie, from Medieval Latin nigromantia, from Latin necromantia, from Ancient Greek νεκρομαντεία (nekromanteía), νεκρός (nekrós, “dead”) + μαντεία (manteía, “divination”). Medieval Latin spelling, incorporating niger (“black”), influenced by the notion of black art. Modern spelling adopted in mid-1500s.
---------------------
למה הכוונה כאן "בימי הביניים " שמופיע כבר במשמעות - שחור,
לכאורה זה כולל את המאה ה 13 אז זה כבר בתקופת הרמבן ! ?
כדאי שילווה בתרגום תמציתי - להקל על ההבנה . בעד או נגד מה ?
תודה
יהודהא כתב:תודה מכופלת.
אסכם: במקור זה קשור למתים.
בימה"ב היה לו גם מובן של שחור . ומכאן שאפשר שלמובן זה התכוון הרמבן.
מאוחר יותר איבד את המובן ל שחור, וחזר למובן המקורי - מתים.
תקן אותי באם שגיתי.
יהודהא כתב:תוכן כתב:אחרי המחילה רבה, הפשט ברמב"ן הוא כמו שכתבתי ללא ספק. וזה פעם שניה שאתה שואל אותי על מקור, בלי לדון לגופו של ענין. אז הרי אני מוסר מודעה, שכל מקום שאני כותב משהו ללא מקור, המקור הוא אני.
-------------
אל נא תשת עלינו ....לא התכוותי חלילה לכלום,ומסקרנות שאלתי ! וכלל לא זכרתי משאלתי הקודמת.
ולעצם העניין יש אכן באחד המקורות שאולי פירושו קרוב לדבריך בביאור בית לחם יהודה מביא גירסה " ניגודי התלי " ומבאר שיש את הגלגל היומי הסובב ממזרח למערב ויש גלגל שהולך הפוך ממערב למזרח ולכך נקראים "ניגודי" שתנועתם נגדית.
אבל זה אחד ממספר פירושים - ואין להכריע.
בחדוותא דשמעתתא-
תודה
נ,ב
במילון א, שושן בערך "תלי" כתב : כינוי לקבוצת הכוכבים דרקון =נחש בריח =נחש עקלתון ,
וגם הוא אינו בר סמכא להכריע - ובכ"ז מראה את שימושה/הבנתה של מילה זו היום.
מקדש מלך כתב:האם הוזכר כאן כבר פירוש הגר"א לספר יצירה פרק ו' שמסביר את התלי על פי דרכו?
ועוד מפרשי ספר יצירה ביארו את התלי באופנים אחרים.
יעויין גם ספר הפליאה.
תוכן כתב:פירוש הגר"א שהכל תלוי בתלי, הוא באמת דבר מופלא, ולעולם לא הבנתיו. מה נעלם מכל הפילוסופים, ואיזה מהלך הוא גילה באמת?
תוכן כתב:מקדש מלך כתב:האם הוזכר כאן כבר פירוש הגר"א לספר יצירה פרק ו' שמסביר את התלי על פי דרכו?
ועוד מפרשי ספר יצירה ביארו את התלי באופנים אחרים.
יעויין גם ספר הפליאה.
פירוש הגר"א שהכל תלוי בתלי, הוא באמת דבר מופלא, ולעולם לא הבנתיו. מה נעלם מכל הפילוסופים, ואיזה מהלך הוא גילה באמת?
יהודהא כתב:שווארצ[ע] קונסט[ן]-כישוף שחור .בשופטים ברמבן על הקוסמים.
הרמבן מזכיר בפירושיו ארבעה פעמים את חכמת "הנגרמונסיא"
. ..................
................אגב את - ספר הלבנה , הרמבן מזכיר בהוספות לפירושו שכתב אחרי העלייה לארץישראל -וכנראה שרק בא"י נמצא לו ספר זה.
על הספר ומחברו - ? אולי מישהוא יעשיר אותנו במידע ע"כ.
.
יהודהא כתב:תוכן כתב:מקדש מלך כתב:האם הוזכר כאן כבר פירוש הגר"א לספר יצירה פרק ו' שמסביר את התלי על פי דרכו?
ועוד מפרשי ספר יצירה ביארו את התלי באופנים אחרים.
יעויין גם ספר הפליאה.
פירוש הגר"א שהכל תלוי בתלי, הוא באמת דבר מופלא, ולעולם לא הבנתיו. מה נעלם מכל הפילוסופים, ואיזה מהלך הוא גילה באמת?
---------------------------------------------------------------------
להשלמת הנושא מספר הערות
א. צודק .
תוכן כתב : התלי הוא לא כוכב הצפון, אלא הצומת שבו מסלול הירח חוצה את האקליפטיקה, וזה מה שמתכוין הרמב"ן נגידי (צ"ל: ניגודי) התלי, דהיינו אחד כשמסלול הירח חוצה לכיוון צפון, והשני מרוחק ממנו 180 מעלות, כשהוא חוצה את האקליפטיקה לכיוון דרום.
. .ואכן באבע ביטוי "ראש התלי" מופיע מספר פעמים למשל באגרת השבת : "שתי נקודות מחברות השנים הגלגלים הגבוהים".
וכאן אכן כדברי תוכן מדובר בנקודות השקה של שני גלגלים. ובלשונו של הר גנוט מסלול הירח חוצה את מישור המילקה בשתי נקודות חיתוך המכונות קשרים = 'תלי' בפי רשב"ג בכתר מלכות.". ההשקה\חצייה צפונה מכונה - ראש התלי ואילו ההשקה בדרום מכונה זנב התלי. ונראה שזו הדעה השלטת.
ב.
שיש דעות שונות על מהות התלי היא עובדה , ולכן אפשר שכדאי לשנות את דבריך: "איני יודע מי זה בית לחם יהודה, אבל פירושו אין לו שחר". שכן המחבר של - בית לחם יהודה - הוא הר יהודה פתיה זצל.
וגם המשמעות במובאה של ר"א אבולעפיה אצל מרכוס [ותודה למקדש מלך] על מהות התלי - שונה מדברי תוכן.
ג. אם בסודות קבלה עסקינן -הרי הם נעלים ממני.
ד. כמדומני ותקן אותי אם טעיתי - שהירח במסלולו חוצה את מישור המילקה פעמיים - בעלייה ובירידה- בכל הקפה חודשית [ולא פעמיים בשנה]
ונראה שכוונתך היתה ל "מישור הסיבוב " של הירח [המוטה ב 5.15 מעלות ממישור המילקה] והוא אכן חותך את המילקה בשתי נקודות. ובנקודות אלו הירח חוצה פעמיים בשנה.
תוכן כתב:לא הבנתי מה זה 'באבע'.
יהודהא כתב:תוכן כתב:יהודהא כתב:תוכן כתב:מקדש מלך כתב:האם הוזכר כאן כבר פירוש הגר"א ל.....
לא הבנתי מה זה 'באבע'.
מה שכתב ר' אהרן מרכוס על מהות התלי, איני יודע כמה אפשר לסמוך על דבריו. איני יודע מהו ציר השמים. אלכסנדר הומבולדט לא היה מדען, ...
אם הייתי יודע שבעל בית לחם יהודה הוא ר' יהודה פתיה, בודאי שלא הייתי כותב מה שכתבתי. ובפרט שר' יהודה פתיה היה לו יד ושם במדעים, ...... וה' יאיר עיני.
הירח חוצה את המילקה ואת קו השוה פעמיים כל חודש, פעם בעלייה ופעם בירידה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 68 אורחים