מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כל האומר יהודה חטא אינו אלא טועה?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

כל האומר יהודה חטא אינו אלא טועה?

הודעהעל ידי עליך עיננו » ג' דצמבר 13, 2022 4:08 pm

בגמ' סוטה ז' ע"ב מבואר בפשטות שיהודה הודה במעשה תמר ומדמים את הודאתו להודאת ראובן במעשה בלהה.
וכך גם איתא בסליחות של צום גדליה, "סרח גור אריה בקדשה היא בעינים"
והרי מבואר במדרש שהיה זה המלאך שדחפו לכך וזה היה מכוון משמיים ולמה עליו לא נאמר שמעשהו לא נחשב לחטא?
ובפרט שבתורה אין רמז כלל על זה ולא בברכת יעקב כמו שמצינו אצל ראובן ואצל דוד?

עזריאל ברגר
הודעות: 13108
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כל האומר יהודה חטא אינו אלא טועה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' דצמבר 13, 2022 10:47 pm

ביאתו לתמר - לא היה בה שמץ איסור בדיני בני-נח שמותרים בקדשה.
אלא לכאורה עיקר חטאו הוא מה שנחפז לחרוץ את דינה לפני שחקר ודרש שמא לא חטאה.
ולזה לא דחפו המלאך.

וכיוון שמיד חזר בו ותיקן את כל מה שפגם - לא נזכר לו חטא זה יותר.
ועיין לקוטי מוהר"ן (קמא) תורה ד, שמשמע שם שמעט פגם נשאר עד שתיקנו משה, ושמא מפני הקיצור טעיתי בדבריו וכוונתו על הפגם שנשאר מ"וחטאתי לאבי כל הימים", וצ"ע.

חלא בר חמרא
הודעות: 214
הצטרף: ו' יוני 24, 2022 12:20 am

Re: כל האומר יהודה חטא אינו אלא טועה?

הודעהעל ידי חלא בר חמרא » ד' דצמבר 14, 2022 1:34 am

עזריאל ברגר כתב:ביאתו לתמר - לא היה בה שמץ איסור בדיני בני-נח שמותרים בקדשה.
אלא לכאורה עיקר חטאו הוא מה שנחפז לחרוץ את דינה לפני שחקר ודרש שמא לא חטאה.
ולזה לא דחפו המלאך.

בוודאי אין כן פשטא דגמרא.
ובדעת זקנים בפרשתן איתא שהיה כאן איסור זנות וגויה עי"ש. [גם הערל"נ מכות יא: כתב מצד זנות]
ולא שמעתי מעולם מי שכתב שהיה טענה על יהודה מצד עיוות הדין.
ולא היה אמור לחשוש למקרה רחוק כל כך שהיא היא עצמה היתה הקדשה על העינים.

במסתרים
הודעות: 1859
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: כל האומר יהודה חטא אינו אלא טועה?

הודעהעל ידי במסתרים » ד' דצמבר 14, 2022 2:46 am

חלא בר חמרא כתב:בדעת זקנים בפרשתן איתא שהיה כאן איסור זנות וגויה עי"ש. [גם הערל"נ מכות יא: כתב מצד זנות].

והא בסוטה איתא אמרה גיורת אני

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: כל האומר יהודה חטא אינו אלא טועה?

הודעהעל ידי עליך עיננו » ד' דצמבר 14, 2022 12:08 pm

עזריאל ברגר כתב:ביאתו לתמר - לא היה בה שמץ איסור בדיני בני-נח שמותרים בקדשה.
אלא לכאורה עיקר חטאו הוא מה שנחפז לחרוץ את דינה לפני שחקר ודרש שמא לא חטאה.
ולזה לא דחפו המלאך.

וכיוון שמיד חזר בו ותיקן את כל מה שפגם - לא נזכר לו חטא זה יותר.
ועיין לקוטי מוהר"ן (קמא) תורה ד, שמשמע שם שמעט פגם נשאר עד שתיקנו משה, ושמא מפני הקיצור טעיתי בדבריו וכוונתו על הפגם שנשאר מ"וחטאתי לאבי כל הימים", וצ"ע.

ודאי שזנות עפ"י תורה לא היה כאן אבל האבות וגם יהודה שמסמל המלכות קיים כל התורה ולא עבר גם על לא תהיה קדשה,והרי כל המדרשים ושאר מפרשי התורה האריכו לבאר איך זה יתכן שהלך עם "זונה"
וז"ל מנורת המאור ויש עוד הרבה בסגנון דבריו
ובענין תמר אמרו במדרש בראשית רבה, בקש יהודה לעבור, ורמז הקב"ה למלאך הממונה על התאוה וכו'. בא להודיע שלא יחשוב אדם שכוונת יהודה היתה לזנות חלילה וחס לצדיק גמור כיהודה משנים עשר שבטי ישראל, שבחר בו הקב"ה להיות זרעו ראשון לדגלים ולכיבוש הארץ ולכל מלחמת מצוה, שיעלה על לבו דבר כזה. אבל בראותו כי בני בת שוע אשתו מתו בחטאם, חשב, שהקלקלה באה להם מצד עצמה, ובראותו שתמר יושבת וממתנת לו, מכוסה פניה בצניעה, נכנס בו דעת עליון, וחשב, שאף על פי שנראית קדשה, שלא היתה כוונתה אלא לבא אצלו לחסות תחת כנפי השכינה, והכין כוונתו לשם שמים, ולהוליד בנים הגונים ולא כראשונים, וגם היה סיוע מאתו יתברך ויודע כל נסתרות, שכוונת תמר היתה למוטב, והכניס בלבו להתקרב אליה... וכל זה וכיוצא בזה נאמר בחבור הצדיקים המתכוונים לשם שמים... (נר ג כלל ו חלק ו פרק א)

חלא בר חמרא
הודעות: 214
הצטרף: ו' יוני 24, 2022 12:20 am

Re: כל האומר יהודה חטא אינו אלא טועה?

הודעהעל ידי חלא בר חמרא » ד' דצמבר 21, 2022 11:21 pm

במסתרים כתב:
חלא בר חמרא כתב:בדעת זקנים בפרשתן איתא שהיה כאן איסור זנות וגויה עי"ש. [גם הערל"נ מכות יא: כתב מצד זנות].

והא בסוטה איתא אמרה גיורת אני

צודק, טעיתי.
הדעת זקנים כותב רק מצד זנות, וגם בזה מסקנתו שהיו קדושין, מיהו המהרש"א סוטה י. חולק ע"ז וסובר שהיה בדרך זנות.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 22 אורחים