מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ובגפן שלושה שריגים - בראשית מ' י'

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
איקטורין
הודעות: 490
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 12:26 am

ובגפן שלושה שריגים - בראשית מ' י'

הודעהעל ידי איקטורין » ג' פברואר 28, 2023 12:11 pm

וברש"י: "זמורות ארוכות [ארוכים - כת"י לייפציג, ד' רומא].
מה הביא את רש"י לפרש דווקא ארוכות?
בסוגיא בנזיר לד: רבי אלעזר דריש רבויי ומיעוטי, (במדבר ו, ג) "מיין ושכר יזיר" מיעט, "מכל אשר יעשה מגפן היין" ריבה, מיעט וריבה ריבה הכל. מאי ריבה? ריבה כל מילי. מאי מיעט? מיעט שבישתא.
ופירשו שם רש"י [המפרש], תוס', הרא"ש - שבישתא: זמורות, כדמתרגמינן: שריגים - שיבשין.
כלומר שריג הוא זמורה, ולא משנה גודלה - א"כ מדוע על התורה פירש רש"י שהיא ארוכה, למאי נפק"מ?

צופה_ומביט
הודעות: 4908
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: ובגפן שלושה שריגים - בראשית מ' י'

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' פברואר 28, 2023 12:56 pm

לפי הלע"ז שכתב רש"י, שקורין וידיץ [בבדיקה זריזה: כך במק"ג עוז והדר, ובלעזי רש"י לתנ"ך ובאוצר לעזי רש"י, וברש"י השלם כ' וידייץ], היינו wediz = ענף גפן, וא"כ י"ל ש"ארוכות" בא לומר שהוא ענף, ולאפוקי ממש"כ רש"י כמה פעמים בש"ס בביאור "סיב" שהוא "קנוקנת" וידיל"א בלע"ז, דהיינו wedile, שהוא צורת הקטנה של wediz. וזהו כי כאן מבואר שפרחו מהשריגים פרחים והבשילו אשכלותיה ענבים, א"כ מדובר בענף ולא בקנוקנות. ואולי בלשון "זמורה" נכללים שניהם, ולכן הדגיש רש"י למה בדיוק הכוונה כאן.

עוי"ל שהוא כחלק מהחלום שהגפן הנצה ופרחה והוציאה פירות בבת אחת, לכן כתב רש"י שהמתאים לזה הוא שגם זמורותיה נעשו ארוכות ולא היו קטנות, והכל בכלל אותה מציחה מהירה שראה בחלום.

אבל ממה שכתב רש"י "זמורות ארוכות שקורין וידי"ץ" לכאורה מחוורתא כמדעיקרא.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 138 אורחים