עמוד 4 מתוך 7

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 4:46 pm
על ידי סגי נהור
איש גלילי כתב:ועל כן אני אומר שהאמת כדברי הרב שש ושמח, שבדורנו ברובא דרובא מהמקרים - (כמעט ש)אין בנמצא אדם שאמונתו תמימה באופן הנבער שמתאר הרב תוכן, ואין מקום לדון אם הוא במעלה נשגבה או לא, כי איננו שם. מי שאכן נולד נבער בכפר נידח בהרי הקרפטים, ומעולם לא שמע דעות ומחשבות סביבו, ואמונתו תמימה בלא טעם ודעת, אני מסכים שאמונתו היא למעלה מטעם ודעת, וכמו שביאר הבעש"ט. אבל מי שלא נולד כזה, כשהוא ינסה בכח להיות כזה - טיפש וכופר למחצה יהיה, ולא 'מאמין באמונה פשוטה'.

פלא קצת על הדברים. והרי הם ראויים למי שאינו מאמין בקיומה של נשמה. אבל היודע שנשמה שנתת בנו טהורה היא, יודע שהאמונה טבועה באופן טבעי אצל כל יהודי (כנ"ל מדברי הרמב"ם), וכל מעלתו של זה שנולד בהרי הקרפטים היא שאצלו האמונה הפשוטה של הנשמה מאירה באופן גלוי כי אין מה שיכסה ויסתיר עליה, לעומת זה שלא נולד כך ואמונתו מכוסה בשכבות שונות, ולכן היא לעתים חלשה ומעורפלת עד שיוכל להתבלבל (כולל ע"י שאלותיו של ישא ברכה). ועל זה אמרו רז"ל גנבא אפום מחתרתא רחמנא קריא, שגם אצל הגנב האמונה קיימת באיזשהו אופן, אבל לא במידה מספקת כדי למנוע ממנו לגנוב.

וזו גם התשובה לטענתו של צופר הנעמתי לעיל.

ויעויין במאמר "הנשמה מהי" בגליון אור וחיות החדש.

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 5:05 pm
על ידי תוכן
שש ושמח כתב:אבל בדור שלנו שהכפירה מופצת בראש כל חוצות וכל העולם ככפר אחד וידוע שרובם כופרים, אם יש מישהו שאין לו תשובה שכלית לשאלה הזו, רוב הסיכויים שהוא באמת לא מאמין בלב שלם ורק נשאר חרדי משום שכך משתלם לו [משום המשפחה והחברה].


גם בדור שלנו, בתוך הציבור החרדי, אין הכפירה מופצת בראש כל חוצות.

בשביל אנשים שאין להם אינטרנט, העולם הוא לא כפר אחד.

ורוב העולם אינם כופרים, סתם לידיעה בעלמא.

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 5:06 pm
על ידי ניים ושכיב
איש גלילי כתב:לדעת הרב תוכן, מישהו שמאמין כי כך לימדוהו לחשוב, ואינו יודע למה (גם לא מצד המסורת, הריהו במעלה גדולה של אמונה. ולדעת הרב יש"ב אין הוא נחשב מאמין כלל.
לא הבנתי, לפי שניהם יש לנו בן אדם שסיפרו לו סיפור, והסיפור נשמע לו הגיוני ואין לו קושיה עליו.
מה ההבדל בין מי שלא חשב על אף קושיה [הילד דתוכן], למי שחיפש קושיה ולא מצא, או שמצא ומצא גם תירוץ [הת"ח דיש"ב]?

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 5:13 pm
על ידי תוכן
כשאדם מאמין ללא תהיות, האמונה שלימה ובלתי פגומה. משא"כ ברגע שמתחילים לחקור, אין שום וודאות שנאמין, והרי יש הרבה שחקרו ולא מאמינים. ומשום כך, אדם שמאמין מתוך תחושה פנימית, בין אם זה משום שנשמתו מאיר באור אלוקי, ואפילו אם רק חינכו אותו כך, הרבה יש לתהות אם יש טעם להוציא אותו מתמימותו וללמד אותו אמונה בדרך החקירה. והרי ברגע שנתחיל ללמדו לחשוב, מי יודע אם יחשוב כמו שאנו חושבים שהוא אמור לחשוב.

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 5:29 pm
על ידי איש גלילי
המציאות שאני רואה בעיני היא, שאחוז גבוה מהילדים בגילאי 11-12 (ואינני מדבר מבחורים) יש להם הרבה פרפרים בבטן בענייני אמונה, והם מדחיקים אותם הצידה כי חנכו אותם לא לשאול. ואין המדובר בשאלות שצריך להיות בשבילם 'חוקר' גדול, ולא בשאלות שצריך בשבילם אינטרנט, אלא בשאלות פשוטות ביותר (לדוגמא שאלת ידיעה ובחירה ששאלתי למלמד שלי כשהייתי בן חמש וחצי, ולמזלי הוא לא דחה אותי ב'אסור לשאול' כי הוא היה אחי).

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 5:30 pm
על ידי אוצר החכמה
מעניין. מה הוא אמר לך כשהיית בן חמש וחצי?

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 5:31 pm
על ידי איש גלילי
מה שהרמב"ם אומר בהל' תשובה.

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 5:32 pm
על ידי אוצר החכמה
זה תיארתי לעצמי שהוא לא המציא משהו חדש. השאלה היא איך הוא ניסח את זה באופן שילד בגיל כזה יבין וירגיש שקיבל תשובה טובה.

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 5:35 pm
על ידי איש גלילי
לילד הרבה יותר קל להבין שיש דברים שהם מעבר להשגת שכלו, מאשר למבוגר שכבר הגיע לגאוה שהוא אמור הכל להבין. הוא פשוט אמר לי: ה' הוא גדול מאד והוא מעבר למה שאדם יכול להבין, ולכן איננו יכולים להבין איך הוא יודע מה שאעשה ומצד שני אני יכול להחליט מה לעשות. אבל אם הוא אמר שזה ככה, אז אנחנו יודעים שזה ככה.

לדעתי, יש הבדל עצום בין תשובה זאת ובין תשובת 'אסור לשאול שאלות', אם כי מצאתי אנשים שלא הבינו את ההבדל.

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 5:51 pm
על ידי תוכן
איש גלילי כתב:המציאות שאני רואה בעיני היא, שאחוז גבוה מהילדים בגילאי 11-12 (ואינני מדבר מבחורים) יש להם הרבה פרפרים בבטן בענייני אמונה, והם מדחיקים אותם הצידה כי חנכו אותם לא לשאול.


מעניין שאתה חושב שספיקות בענייני אמונה מתחילות בגיל כל כך צעיר. בחו"ל ראיתי שהספיקות מתחילות בגילאי ההתבגרות, ואילו פה בארץ ראיתי הרבה אברכים שהספיקות התחילו בגילאים יותר מאוחרים, כמה שנים אחרי החתונה. בהתאם לכך, ראיתי שרוב בחורי חו"ל עוברים את שלב הספיקות בשלום יחסית, כיון שהם חופשיים לבדוק כפי ראות עינם, ומגיעים לנישואין כשהם שלמים עם יהדותם. לעומתם ראיתי כמה וכמה אברכים שבגלל שהרגישו שהם כלואים במסגרת ואין להם את האפשרות לבדוק את הדברים באמת, כי הרי לנטוש את האשה, הילדים והכולל זה בלתי אפשרי, ומשום כך לעולם לא התגברו על הספיקות, ולבם חלל בקרבם למרבה הצער.

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 6:59 pm
על ידי אוצר החכמה
איש גלילי כתב:לילד הרבה יותר קל להבין שיש דברים שהם מעבר להשגת שכלו, מאשר למבוגר שכבר הגיע לגאוה שהוא אמור הכל להבין. הוא פשוט אמר לי: ה' הוא גדול מאד והוא מעבר למה שאדם יכול להבין, ולכן איננו יכולים להבין איך הוא יודע מה שאעשה ומצד שני אני יכול להחליט מה לעשות. אבל אם הוא אמר שזה ככה, אז אנחנו יודעים שזה ככה.

לדעתי, יש הבדל עצום בין תשובה זאת ובין תשובת 'אסור לשאול שאלות', אם כי מצאתי אנשים שלא הבינו את ההבדל.


לענ"ד הוא ענה לך תשובה שונה מאד מזאת של הרמב"ם, אבל תשובה טובה מאד המוזכרת אצל רבותינו.

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 7:14 pm
על ידי איש גלילי
אמנם זה לא מנושא האשכול, אבל אשמח אם תבאר מהי לדעתך תשובת הרמב"ם.

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 7:37 pm
על ידי צופר הנעמתי
תוכן כתב:כשאדם מאמין ללא תהיות, האמונה שלימה ובלתי פגומה. משא"כ ברגע שמתחילים לחקור, אין שום וודאות שנאמין, והרי יש הרבה שחקרו ולא מאמינים. ומשום כך, אדם שמאמין מתוך תחושה פנימית, בין אם זה משום שנשמתו מאיר באור אלוקי, ואפילו אם רק חינכו אותו כך, הרבה יש לתהות אם יש טעם להוציא אותו מתמימותו וללמד אותו אמונה בדרך החקירה. והרי ברגע שנתחיל ללמדו לחשוב, מי יודע אם יחשוב כמו שאנו חושבים שהוא אמור לחשוב.


זהו טיעון פדגוגי-פרקטי לכך שעדיף להשאיר את הסתומים בסיתומם ולא להאיר את עיניהם בשאלות מתבקשות. אולי הוא נכון ואולי לא, אבל לעיל טענת הרבה יותר מזה, שהאמונה הזאת היא האמונה הנרצית והמעולה ביותר.

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 7:49 pm
על ידי תוכן
אמונה שמקורה באור האלוקי שבנשמת האדם, היא האמונה הנרצית לשיטת הרבה. איני בטוח שאדם שמאמין כמו קוף רק בגלל שככה סיפרו לו, ואין מרגיש את זה, שאמונה כזו גם נרצית יותר מאמונה שכלית.

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 8:20 pm
על ידי שש ושמח
הויכוח חסר תועלת. מי שמאמין במציאות הבורא בלי שום הוכחה שכלית, כנראה שגם עצם אמונתו בכך שזו צורת האמונה הראויה אינה מכח הוכחה שכלית. לכן לא יועילו כל הקושיות השכליות שיביאו כאן לשכנע אותו לחזור בו.

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 8:32 pm
על ידי תוכן
לא חסר סיפורים של אנשים שהאמינו בבורא באמונה פשוטה, ורק אחרי שנחשפו לכל מיני שאלות ותהיות הפכו לכופרים.

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 8:45 pm
על ידי ישא ברכה
בעז"ה

לאדם הפשוט יש שתי אמצעי ידיעה. חושים ושכל. כשכתבתי שכל התכונתי ידיעה של דבר מעבר לחושים. למשל כשאני רואה אדם מולי, אני רואה גוף מהיכן אני יודע שבתוך הגוף הזה יש איברים מסוימים כמו לאנשים אחרים? מכח השכל שיודע להקיש ולהבחין במה שמעבר למוחש. אכן כל ידיעה שהיא דרך החושים היא לא צריכה את מערכת השכל. השכל יודע את מה שמעבר להשגת החושים כמו ראיה שמיעה וכדו'.

כמו"כ נבואה זה אמצעי רוחני בין הבורא לנברא, שאני אינני יודע להגדירו כיון שמעולם לא הייתי נביא (אקוה שלעת"ל כן), זה אמצעי ידיעה נוסף מעבר לחושים ולשכל, אמצעי ברור במאה אחוז בלי צד של ספק או טעות וכדומה. [קיום אמצעי זה הוכח במעמד הר סיני כאשר שש מאות אלף גברים דיווחו על אותה התגלות באותו אמצעי. וכן ממאות אלפי הנביאים במשך הדורות] אילו הקב"ה היה מתגלה אליי בנבואה, אכן לא הייתי צריך את העובדה שהוא התגלה לאבות אבותיי, אבל מכיון שלי הוא לא התגלה אז אני אין לי אמצעי אלא מה שאבי סיפר וכך מספרים עוד המונים שאבותיהם סיפרו להם שאבותיהם סיפרו להם דור אחר דור עד שש מאות אלף גברים שהיו בהר סיני שם אלוקים התגלה להם בבירור גמור.

באתי לשלול, הוכחה עפ"י הרגשה, אנחנו באמצעים שלנו יודעים שאי אפשר להוכיח על סמך תחושה, כי אנחנו יודעים שיש מושג שהאדם יכול להתחבר ולהרגיש מושגים שחונך עליהם גם אם אינם קיימים במציאות, וכך המונים היום מתחברים לכל מיני בדותות, והדמיון חוגג אצלינו בדברים כאלו, [שהם לא עובדות טהורות אלא תחושות], וכמה אלפי אלפים של תחושות התבדו לנו במהלך החיים, כך שהתחושה שלנו היא לא ודאית בכלל.. (בלשון המעטה) ולצערי הרב היא איננה נבואה, כי נבואה זה אמצעי ברור בהרבה (בלי שום השוואה) להרגשות תחושות וכו'.

אגב, ידעו כל מאמיני התחושות למינהם שמקור הפרשנות למושג אמונה כאיזו תחושה/הרגשה בלתי ניתנים להוכחה לוגית, מקורה או בפילוספים שזלזו ביהדות או בקבוצות מסוימות בנצרות, והם הראשונים שהמציאו את ההמצאה הגאונית שאומרת להרגיש בלי להוכיח.. עד שזה נשתרש אצל הרבה. אבל בתנ"ך הכרת הבורא מתואר תמיד בלשון ידיעה, והמילה אמונה היא שייכת למושג אמון במשהו/מישהו.

כל זה לדעתי מושגים פשוטים שכל בני אנוש שותפים להם.

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 8:52 pm
על ידי ישא ברכה
תוכן כתב:לא חסר סיפורים של אנשים שהאמינו בבורא באמונה פשוטה, ורק אחרי שנחשפו לכל מיני שאלות ותהיות הפכו לכופרים.


בעז"ה

לדעתי אין הרבה כאלו. ויש יותר הרבה שנהיו כופרים כי לא הסבירו להם אף פעם למה הם מאמינים, והם בעטו בהרגל שהרגילו אותם.

וחוץ מזה, אדם שאמונתו לא ברורה לי בצורה שכלית, הרי עמוק בלב פנימה השאלות קיימות, מידי פעם הם צפות, ואז הוא מדחיק ומפסיק לחשוב ע"ז, ונכנס עוד פעם לסרט.. וחוזר חלילה. לדעתי אדם כזה לא יוכל לעבוד את ה' בצורה אמיתית, ולא לפתח קשר עם ה'.כ"ש שהוא לא יוכל להרגיש ידיעת אמונה אמיתית, את ההכרה המוחלטת והבהירה שיש בורא עולם שברא את הכל והוא עשה עושה ויעשה לכל המעשים ואין עוד מלבדו, ולפתוח בו בביטחון גמור. וגם כשהוא רוצה לעבור עבירה הוא מבין שאי אפשר! כי יש אלוקים שרואה ויודע והוא יעניש בסוף וזה לא משתלם. וזה המאבק האמיתי בין השכל שמכיר את בוראו לבין הרצון לתאוות וכדו'.

כאמור, זה גם הרוח בתנ"ך וברבותינו הראשונים, ובהרבה מאד מרבותינו האחרונים.

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 8:58 pm
על ידי תוכן
נניח כמו שאתה אומר, שיש כאלו עם אמונה פשוטה שאחרי שנחשפו הפכו לכופרים, ויש כאלו שדוקא בגלל שלא נחשפו הפכו לכופרים. אבל לעומד מן הצד, אין כמעט אפשרות לדעת מה יקרה אחרי שהוא חושף את האדם מולו. ובכל כה"ג קיי"ל דשוא"ת עדיף.

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 9:11 pm
על ידי ישא ברכה
תוכן כתב:נניח כמו שאתה אומר, שיש כאלו עם אמונה פשוטה שאחרי שנחשפו הפכו לכופרים, ויש כאלו שדוקא בגלל שלא נחשפו הפכו לכופרים. אבל לעומד מן הצד, אין כמעט אפשרות לדעת מה יקרה אחרי שהוא חושף את האדם מולו. ובכל כה"ג קיי"ל דשוא"ת עדיף.


א. לכל אדם בר דעת אמור מעצמו לברר האם דרכו נכונה או לא. וממילא אין כאן נושא האם לעורר שאלות אלא השאלות קיימות והוא צריך תשובות ברורות וחדות, וזו המציאות שרוב האנשים ברי הדעת שואלים את עצמם את השאלות בשלב מסוים מי כבחור ומי כאברך, חלקם מתעלמים וחלקם מבררים, ובמצב כזה ברור לי שצריך להבהיר את הסיבות לאמונתינו בבורא עולם. ז"א הרוב שואלים את עצמם את השאלות, וממילא או צריכים לדאוג לרוב ולא למיעוט.

ב. לענ"ד (וע"ז יש מקום להתווכח) גם אדם שלא ישאל את עצמו את השאלות הבסיסיות מעצמו, אם את התשובות הוא יקלוט כראוי, אז כדאי לשאול ולהסביר, כי העבודת ה' שלו תשתנה מהקצה אל הקצה, וזה דבר ארוך לבאר אותו.

ג. מי ששמע את השאלות ואת התשובות כראוי, עפ"י רוב (אמנם בהדגשה של בלי הכללה) סיבת הכפירה משותפת למרד ליבו בכח עליון בורא הכל וכל יכול, וממילא הוא בחר ברע, וה' יתן לו את הראוי לו. ואנחנו לא צריכים להפסיד את מי שזה יכול להטיב לו עד בלי די מחמת אנשים כאלו. (אנחנו התרגלנו לצורת חיים מאד חיצונית, כולם אותו דבר, אבל אם נהיה יותר אמתיים, והאמת היא זו שתהיה המחייבת ולא החברה, אז יתכן שיהיו גם יותר נופלים כי הם בחרו ברע. ידיעת סיבות האמונה בבורא זה הא' לחיי אמת, ובלעדי זה אין בסיס בכלל לאמת. ויש להאריך).

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 9:55 pm
על ידי דרומי
דבריך נכונים אולי כתיאוריה כללית. זאת אומרת, לך בדרכך זו והקם ישיבה חדשה שזה יהיה דגלה.

אבל לדבר עם בחור פלוני בן פלוני, כשהקשר שלך עמו אינו כה חזק ובלעדי, ולהציג בפניו שאלות שעלולות לבלבל אותו - מסוכן.

זה נכון ש'שבע יפול צדיק וקם', אבל בנקודת האמונה אסור לגעת (ועיין בספר התניא בהקדמה ל'שער היחוד והאמונה').

על דרך משל: יתכן ולצורך הבראת הגוף יגידו לאדם לא להשתמש באבר מסויים לתקופה מסויימת, וירידה זו תהיה צורך עליה ובזכותה הוא יבריא ויתפקד בהמשך יותר טוב. אך לא יתכן שיגידו לאדם להפסיק לנשום כדי להבריא.

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 10:01 pm
על ידי ישא ברכה
דרומי כתב:דבריך נכונים אולי כתיאוריה כללית. זאת אומרת, לך בדרכך זו והקם ישיבה חדשה שזה יהיה דגלה.

אבל לדבר עם בחור פלוני בן פלוני, כשהקשר שלך עמו אינו כה חזק ובלעדי, ולהציג בפניו שאלות שעלולות לבלבל אותו - מסוכן.

זה נכון ש'שבע יפול צדיק וקם', אבל בנקודת האמונה אסור לגעת (ועיין בספר התניא בהקדמה ל'שער היחוד והאמונה').

על דרך משל: יתכן ולצורך הבראת הגוף יגידו לאדם לא להשתמש באבר מסויים לתקופה מסויימת, וירידה זו תהיה צורך עליה ובזכותה הוא יבריא ויתפקד בהמשך יותר טוב. אך לא יתכן שיגידו לאדם להפסיק לנשום כדי להבריא.


בעז"ה

אתה מציג כאילו אני בעד להפיץ דף שאלות וזהו. אני בעד לשאול שאלות ולענות תשובות ברורות בלי לפחד ובלי לטייח.
אפשר גם להתחיל מהתשובות בלי להציג שאלות.. אלא פשוט להסביר.

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 10:04 pm
על ידי דרומי
אוקיי, האפשרות האחרונה שהעלית היא הרבה יותר נכונה. להוסיף הסבר באמונה, ולא לזעזע את האמונה הקיימת גם אם הכוונה היא שבסופו של דבר תבוא אמונה עמוקה יותר.

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 10:11 pm
על ידי סגי נהור
כשם שהתחושות יכולות להטעות, כך גם השכל יכול להטעות.
העובדה הפשוטה היא שיש יותר אנשים חכמים הכופרים במציאות הבורא מאשר אנשים טיפשים. כך בעם ישראל וכך בעולם כולו.
הטענה שיש הוכחות בלתי ניתנות לדחייה לאמיתות התורה, שמשפיעות אוטומטית על כל אדם, היא שגויה או שקרית. ומי שערך אמונתו והקשר שלו עם הקב"ה כערך ההוכחות, אוי לו ואוי לאמונתו.
מעבר לזה אין עוד מה להוסיף בוויכוח הלעוס.

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 10:18 pm
על ידי ישא ברכה
בעז"ה

הויכוח אכן לעוס, רק אוסיף כמה משפטים לחידוד הצדדים, ירא הקהל וישפוט.

1. השכל גם יודע אימתי יש סיכוי לטעות ואימתי לא, נתונים פשוטים כמו 1+1 כולנו מבינים שמרחב הטעות הוא אפסי. כנ"ל לגבי ההוכחות של היהדות מרחב הטעות הוא אפסי. כי מדובר על חישובים פשוטים מאד ולא על חישובים מורכבים.
2. אם אתה מפחד לסמוך על השכל שלך לבד ניתן לעשות קבוצת דיון, לחשוב ע"ז כמה ביחד, אין מקום לבהלה גם בצורה כזו..
3. הרגש הוא לא טועה, אלא הוא לא מתחיל להוות מקור מידע. ויש פער עצום בין ידע שמקורו ברגש שאין לו שום משמעות לידע שמקורו בשכל.

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 10:40 pm
על ידי בן מיכאל
אוצר החכמה כתב:לכן הדגשתי בדברי את עניין המשמעותי. כלומר יתכן שמי שישווה לחוקי חמורבי יוכל להוסיף איזה דגש או הבנה בדיני התורה או לומר סתם איזה וורט נחמד, ואם אין בזה פגיעה באמונת התורה ואמיתתה גם אין בזה כל רע. אבל שזה יצדיק קריאה גורפת ללימוד חוקי חמורבי? לי נראה שהסיכוי להוציא מזה הבנה משמעותית נמוך ביותר.

מי שרוצה ללמוד נושא לתשובת המינים זה עניין אחר לגמרי. ומי שזה עניינו ומקומו עוסק המצווה יירא אבל זה אינו נושא האשכול.

לענ"ד צודק בעיקרון קו ירוק שגישת הבסיס של אנשים יכולה להשפיע לא מעט על מסקנותיהם, ובפרט בדברים שההשערות בהם מרובות והמידע הניסויי קטן, בדברים כאלה גם ניכרת בדרך כלל גם מחלוקת בין אנשי האקדמיה, וגם ההמשכות אחר המודה הנכחית.

מצד שני אני חושב שיסודות הפיסיקה והחישובים אודות גיל העולם הנובעים מהם הרבה יותר מוצקים מכדי שניתן יהיה לפטור אותם בטענה כזאת פשוטה. לכן, כמו שכבר כתבתי, נראה לי שאין ברירה אלא לקבל את העובדה, שהעולם כמו שחוקי הטבע מראים אותו אכן אכן נראה כקיים מליארדי שנים ונראה גם כפוף לחוקי האבולוציה בכללותם.
אבל אין זה משנה את העובדה האמיתית שהעולם נברא ע"י הבורא לפני כ 5776 שנה שלא ע"פ חוקי הטבע ובתהליך שהמדע וחוקי הטבע אינם יכולים לתארו ובדיוק כפי קבלתינו.

אם בכוונתך לתיאורית המפץ הגדול, היא לאחרונה נתקלה בקשיים מדעיים די רציניים.

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 10:50 pm
על ידי בן מיכאל
פרי יהושע כתב:
עתניאל בן קנז כתב:
פרי יהושע כתב:ואני חשבתי, הלא זה היה המחלוקת בין קין והבל ממה באים הקרבנות מבהמות שהן הצמר, או מזרעי הפשתן, והמחלוקת ביניהם כנראה שייכת לבסיס ההפרדות של אדם קדמאה לב' ראשים חסד ודין, שצמר הרך הוא רחמים והפשתן הקשה הוא הדין, וזה ההבדל בין מידתו של קין להבל כמובן, וזה האיסור בעירוב שבין שניהם שנמצא כביכול משליט את הדין על החסד ומחריב את העולם כקין, [וכמובן כ"ז ע"ד הדרוש כי לא מחשבתי וכו'].

זה לא נראה שחשבת על דרך הדרוש,
אלא שמעת את יסוד הענין (שאכן בדומה לו מובא בכתבי האריז"ל, וכן בכתבי הגר"א), ולאחר זמן - כדרך הזכרון המתעמם, נראה לך שזהו 'שלך'.
לא כ"כ נראה לי מתאים לאדם מדורינו להמציא רעיונת כאלו מעצמו.


אמת שלא שמעתי מעולם אנא ציין לי המקור ואם אפשר להוריד לי או משהו כזה, אודה מאד.
ומש"כ שלא מתאים לאדם מדורינו וכו', שווה לפתוח אשכול מיוחד מה דעתם של חכמי הפורום, האם לאדם מדורינו נשאר כל תפקידו עלי חלד ללנקק ממקור למקור או שמותר לו לחשוב גם כן לפעמים זעיר פה וזעיר שם?. אני באמת מציע לדון בזה!!.

נדמה לי שכתוב ברבינו בחיי.

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 10:52 pm
על ידי בן מיכאל
סגי נהור כתב:ראה במו"נ פירושים כעין זה לכל מיני מצוות שבתורה. ומובן שאין זה עומק הטעם שבמצוה, אבל יש בתורה גם עולם שבו זהו הטעם.

ושמעתי פעם דבר בקשר לכך - וכבר ציטטתי זאת כאן פעם - שדוקא על לחם הפנים כותב הרמב"ם "איני יודע לכך טעם". ולכאורה, מה הקושי הגדול? הרי בקלות אפשר למצוא על כך טעמים כעין מה שמצא על עבודות אחרות שבמקדש. וביאור הדבר ע"פ לשון האריז"ל בפיוטו הידוע ליום השבת "אסדר לסעודתא", שביקש "יגלה לן טעמי דבתריסר נהמי", היינו שע"פ הסוד לא נודע טעמו של לחם הפנים, וכיון שע"פ הסוד לא נודע הטעם, ממילא לא מצא לכך הרמב"ם את הטעם המקביל בעולם הפשט. ודפח"ח.

וארט של רבי צדוק.

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 10:54 pm
על ידי אוצר החכמה
בן מיכאל כתב:אם בכוונתך לתיאורית המפץ הגדול, היא לאחרונה נתקלה בקשיים מדעיים די רציניים.


איני יודע למה אתה מתכוון ומה הקשר לדברי. התיאוריה שהעולם קיים מבחינה מדעית מליארדי שנים לא נתקלה בשום קושי. הויכוח על תיאוריית המפץ הגדול מתייחסת להגדרה מה קרה לפני זה או בהתחלה.

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 11:00 pm
על ידי בן מיכאל
אוצר החכמה כתב:
בן מיכאל כתב:אם בכוונתך לתיאורית המפץ הגדול, היא לאחרונה נתקלה בקשיים מדעיים די רציניים.


איני יודע למה אתה מתכוון ומה הקשר לדברי. התיאוריה שהעולם קיים מבחינה מדעית מליארדי שנים לא נתקלה בשום קושי. הויכוח על תיאוריית המפץ הגדול מתייחסת להגדרה מה קרה לפני זה או בהתחלה.

מיליארדי השנים, לידיעותיי הקלושות (אין זה קלישאה - לא למדתי את הנושא בצורה מסודרת), הוא מגיע מתיאוריית המפץ הגדול.
בלי זה כמדומני שזה עמד "רק" על כמה מילוני שנים.
על כל פנים, יש הרבה צדק בתשובתך כי העולם נראה כמי שעמד כך וכך שנים אך הוא נברא ככזה, אך יתכן כי אין צורך בזה - היום בעקבות ההתפחות המהירה של המדע (בניגוד לימי הראשונים, והשוה לדברי הרמב"ם על אריסטו) ברור לכל דרדק שכמעט כל מדע נכון הוא להיום ולא יחזיק מעמד בעוד כמה עשרות שנים.

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 11:13 pm
על ידי בן מיכאל
תוכן כתב:אם שואלים ילד למה הוא מאמין בה', הוא יגיד כי כך הוא קיבל הוא מהוריו ומרבותיו, וכך הוא מרגיש. ולשיטת הרבה, אמונה זו היא הנרצה ביותר. וכבר נתתי מראה מקום על ויכוח זה.

אני מסכים איתך בנוגע לילדים - אכן אין חובה שילד ידע להסביר למה הוא מאמין, הוא ילד ולא ניתן לתבוע ממנו יותר.
אך מאדם מבוגר, היינו מצפים שיהיה בגדר "דע את אלקי אביך ועבדהו" - אנו מפארים את אברהם אבינו על כך שהוא חשב, ולא על שהאמין למה שאביו אמר לו- הגע בעצמך אם הוא היה מקבל את דברי אביו באמונה פשוטה, עד היום כולנו היינו מקיימים את חוקי חמורבי...

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 11:32 pm
על ידי בן מיכאל
סגי נהור כתב:כשם שהתחושות יכולות להטעות, כך גם השכל יכול להטעות.
העובדה הפשוטה היא שיש יותר אנשים חכמים הכופרים במציאות הבורא מאשר אנשים טיפשים. כך בעם ישראל וכך בעולם כולו.
הטענה שיש הוכחות בלתי ניתנות לדחייה לאמיתות התורה, שמשפיעות אוטומטית על כל אדם, היא שגויה או שקרית. ומי שערך אמונתו והקשר שלו עם הקב"ה כערך ההוכחות, אוי לו ואוי לאמונתו.
מעבר לזה אין עוד מה להוסיף בוויכוח הלעוס.

אך יש יותר חכמים שהתגיירו או חזרו בתשובה, מאשר טפשים.

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 11:42 pm
על ידי תוכן
ישא ברכה כתב:1. השכל גם יודע אימתי יש סיכוי לטעות ואימתי לא, נתונים פשוטים כמו 1+1 כולנו מבינים שמרחב הטעות הוא אפסי. כנ"ל לגבי ההוכחות של היהדות מרחב הטעות הוא אפסי. כי מדובר על חישובים פשוטים מאד ולא על חישובים מורכבים.


יש הרבה שסבורים שההוכחות של היהדות הם מורכבים ומסובכים וכלל וכלל לא פשוטים, ויש הרבה מקום לטעות.

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 11:53 pm
על ידי ישא ברכה
תוכן כתב:
ישא ברכה כתב:1. השכל גם יודע אימתי יש סיכוי לטעות ואימתי לא, נתונים פשוטים כמו 1+1 כולנו מבינים שמרחב הטעות הוא אפסי. כנ"ל לגבי ההוכחות של היהדות מרחב הטעות הוא אפסי. כי מדובר על חישובים פשוטים מאד ולא על חישובים מורכבים.


יש הרבה שסבורים שההוכחות של היהדות הם מורכבים ומסובכים וכלל וכלל לא פשוטים, ויש הרבה מקום לטעות.

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 11:54 pm
על ידי תוכן
בן מיכאל כתב:אם בכוונתך לתיאורית המפץ הגדול, היא לאחרונה נתקלה בקשיים מדעיים די רציניים.


איזה קושיים?

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 11:55 pm
על ידי תוכן
בן מיכאל כתב:היום בעקבות ההתפחות המהירה של המדע (בניגוד לימי הראשונים, והשוה לדברי הרמב"ם על אריסטו) ברור לכל דרדק שכמעט כל מדע נכון הוא להיום ולא יחזיק מעמד בעוד כמה עשרות שנים.


אמרת "כמעט כל מדע", איזה מדע לדעתך כן נכון להיום ויחזיק מעמד עוד עשרות שנים?

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ד' יולי 26, 2017 12:09 am
על ידי דורשי יחודך
יש כאן שאילה בסיסית שטרם ענו עליה:
מהו ההבדל בין יהודי שמאמין באמונה פשוטה למה שסיפרו לו, כי "אין לו קושיא על זה",
או יהודי שמאמין מכח "האור האלקי שמקורו בנשמה האלקית",
לבין - להבדיל אלף אלפי הבדלות - מסולמי או נוצרי שמאמין בגלל שככה סיפרו לו ואין לו על זה קושיא,
או הטוען להאמין ב.... או ב.... מכח האור האלקי שמקורו בנשמה האלקית?

את הטענות של הרב תוכן אני שומע, קשה מאד להתוכח עמו, ולענין מעשה אני הקטן מסכים אתו מאה אחוז שאסור לגרום ליהודי תמים שמאמין באמונה פשוטה, להסבתך בכל מיני חקירות כו'.
אבל תכל'ס, איך עונים על השאילה הנ"ל?

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ד' יולי 26, 2017 12:20 am
על ידי ישא ברכה
דורשי יחודך כתב:יש כאן שאילה בסיסית שטרם ענו עליה:
מהו ההבדל בין יהודי שמאמין באמונה פשוטה למה שסיפרו לו, כי "אין לו קושיא על זה",
או יהודי שמאמין מכח "האור האלקי שמקורו בנשמה האלקית",
לבין - להבדיל אלף אלפי הבדלות - מסולמי או נוצרי שמאמין בגלל שככה סיפרו לו ואין לו על זה קושיא,
או הטוען להאמין ב.... או ב.... מכח האור האלקי שמקורו בנשמה האלקית?

את הטענות של הרב תוכן אני שומע, קשה מאד להתוכח עמו, ולענין מעשה אני הקטן מסכים אתו מאה אחוז שאסור לגרום ליהודי תמים שמאמין באמונה פשוטה, להסבתך בכל מיני חקירות כו'.
אבל תכל'ס, איך עונים על השאילה הנ"ל?


זה שהאדם ישאל את עצמו מאיפוא אני יודע שיש בורא לעולם, זה שאלה בסיסית שכל בר דעת אמור לשאול, ואכן רוב מוחלט שואלים את עצמם בשלב מסוים, ותשובות עמומות לא ניחו את דעת השואל, ויש הרבה שבעקבות שלא מדברים ע"ז פשוט מדחיקים את השאלה וממשיכים בהרגלי חיים למרות שהם לא בטוחים בהם. [לדעתי רוב האנשים שהרב תוכן מדבר עליהם הם כאלו], ולכן אני אומר שצריך לדבר על זה בצורה ברורה וחדה. וזה אפשרי בהחלט.

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ד' יולי 26, 2017 12:31 am
על ידי דורשי יחודך
ישא ברכה כתב:
דורשי יחודך כתב:יש כאן שאילה בסיסית שטרם ענו עליה:
מהו ההבדל בין יהודי שמאמין באמונה פשוטה למה שסיפרו לו, כי "אין לו קושיא על זה",
או יהודי שמאמין מכח "האור האלקי שמקורו בנשמה האלקית",
לבין - להבדיל אלף אלפי הבדלות - מסולמי או נוצרי שמאמין בגלל שככה סיפרו לו ואין לו על זה קושיא,
או הטוען להאמין ב.... או ב.... מכח האור האלקי שמקורו בנשמה האלקית?

את הטענות של הרב תוכן אני שומע, קשה מאד להתוכח עמו, ולענין מעשה אני הקטן מסכים אתו מאה אחוז שאסור לגרום ליהודי תמים שמאמין באמונה פשוטה, להסבתך בכל מיני חקירות כו'.
אבל תכל'ס, איך עונים על השאילה הנ"ל?


זה שהאדם ישאל את עצמו מאיפוא אני יודע שיש בורא לעולם, זה שאלה בסיסית שכל בר דעת אמור לשאול, ואכן רוב מוחלט שואלים את עצמם בשלב מסוים, ותשובות עמומות לא ניחו את דעת השואל, ויש הרבה שבעקבות שלא מדברים ע"ז פשוט מדחיקים את השאלה וממשיכים בהרגלי חיים למרות שהם לא בטוחים בהם. [לדעתי רוב האנשים שהרב תוכן מדבר עליהם הם כאלו], ולכן אני אומר שצריך לדבר על זה בצורה ברורה וחדה. וזה אפשרי בהחלט.


תשא ברכה מאת ה' הרב ישא ברכה שליט"א
שאילתי הייתה מופנית לעבר טיעונו של הרב תוכן ודעימיה (כי איננו יחיד בזה כלל) ועליהם שאלתי דמהו ההבדל כו'.
כלפי מר הרי אין השאילה מתחילה, כי אתם אינכם דוגלים במה שנקרא "אמונה פשוטה".
ולא שאני בא להכריע כאן במשהו, אלא אני שואל על הדוגלים באמונה פשוטה, בלי שאילות ומחשבות, מהו ההבדל וכו'.

Re: מחקר המקרא מנקודת מבט חרדי, האם הגיע הזמן?

פורסם: ד' יולי 26, 2017 12:56 am
על ידי תוכן
דורשי יחודך כתב:יש כאן שאילה בסיסית שטרם ענו עליה:
מהו ההבדל בין יהודי שמאמין באמונה פשוטה למה שסיפרו לו, כי "אין לו קושיא על זה",
או יהודי שמאמין מכח "האור האלקי שמקורו בנשמה האלקית",
לבין - להבדיל אלף אלפי הבדלות - מסולמי או נוצרי שמאמין בגלל שככה סיפרו לו ואין לו על זה קושיא,
או הטוען להאמין ב.... או ב.... מכח האור האלקי שמקורו בנשמה האלקית?


לפני שאני עונה על שאלתך, אשמח אם תסביר לי מה ההבדל בין אדם שמאמין שאבא שלו האדם הכי חכם לבין אדם שמאמין שהבן שלו הכי חכם.