עמוד 2 מתוך 2

Re: למה האריכו בני יעקב דרכם בהלוייתו

פורסם: ד' דצמבר 30, 2015 10:23 am
על ידי גבול ים
שבטיישראל כתב:
חכם באשי כתב:היה מאמר על זה בקובץ 'אור ישראל' (מאנסי), ושם הוכיחו, שבאותה תקופה הירדן נשפך ליום התיכון,
ובני יעקב חצו את הירדן בדרומה של ארץ ישראל ולא במזרחה.
ברור שגישה זו מחודשת ביותר.


חיפשתי ולא מצאתי כזאת בקוצי אור ישראל הנמצאים באוצר

האם אתה זוכר איפה זה היה ?

הרב ח"ב פורתא לא דק, וכוונתו למאמר שבגליון י"ג (עמ' 174) בו מופיעה עיקר התזה שהירדן נמשך עד הים, והרב ח"ב מדנפשי' מבאר לפי"ד זו את הליכת בני יעקב כפשוטה.

Re: למה האריכו בני יעקב דרכם בהלוייתו

פורסם: ד' דצמבר 30, 2015 11:29 am
על ידי לייטנר
לא ראיתי אם יש מי שהביא כבר את הדעה ש'עבר הירדן' כאן, הוא עבר הירדן המערבי.

Re: למה האריכו בני יעקב דרכם בהלוייתו

פורסם: ד' דצמבר 30, 2015 11:32 am
על ידי ערער בערבה
לייטנר כתב:לא ראיתי אם יש מי שהביא כבר את הדעה ש'עבר הירדן' כאן, הוא עבר הירדן המערבי.

הלא אלו דברי החזון איש.
וגם החזקוני כבר כתב שמאחר שבאו לתוך ארץ כנען, ה"ז נקרא שבאו ל"עבר הירדן".

Re: למה האריכו בני יעקב דרכם בהלוייתו

פורסם: ד' דצמבר 30, 2015 2:27 pm
על ידי לייטנר
אשמח שתעתיק את דברי החזו"א האומרים ש'עבר הירדן' המובא בפרק נ' בספר בראשית הוא עבר הירדן המערבי.

Re: למה האריכו בני יעקב דרכם בהלוייתו

פורסם: ד' דצמבר 30, 2015 5:44 pm
על ידי גבול ים
דברי החזון איש מועתקים פעמיים באשכול זה [מחמת איחוד שני אשכולות] וגם אתה הגבת עליהם, וחבל שלא טרחת לקרוא את הקטע עליו הגבת.

Re: ויבואו עד גורן האטד - ביאורו של החזון איש

פורסם: ד' דצמבר 30, 2015 6:13 pm
על ידי מה שנכון נכון
אבא יודן כתב:
ברקים רב כתב:
לייטנר כתב:האם לא החזו"א בירר כשנסע לקיבוץ ח"ח אם יגיעו דרך ירושלים?

אתה מתכון שהחזון איש היה בור בענייני הכרת הארץ, ולכן כתב מה שכתב ופירש על פי זה פסוקים בתורה?

לא כן, העיד בנו הסטייפלר פה?
viewtopic.php?f=24&t=24925&p=251393&hilit=%D7%90%D7%99%D7%9F+%D7%97%D7%96%D7%95%D7%9F+%D7%90%D7%99%D7%A9+%D7%A2%D7%9C+%D7%97%D7%A0%D7%95%D7%9B%D7%94#p251393

למען הדיוק: אלו דברי ר"א הורביץ עצמו, ולא בשם הסטייפלר.

Re: למה האריכו בני יעקב דרכם בהלוייתו

פורסם: ג' ינואר 10, 2017 12:19 am
על ידי לייטנר
גבול ים כתב:דברי החזון איש מועתקים פעמיים באשכול זה [מחמת איחוד שני אשכולות] וגם אתה הגבת עליהם, וחבל שלא טרחת לקרוא את הקטע עליו הגבת.

ובכל זאת, כדאי לקרוא לפני שמתקיפים. החזו"א מעלה את האפשרות שגורן האטד היתה בעבר הירדן המערבי, אך לא שהמצרים כלל לא היו בעבר הירדן המזרחי.

Re: למה האריכו בני יעקב דרכם בהלוייתו

פורסם: ג' ינואר 10, 2017 9:36 pm
על ידי גבול ים
לייטנר כתב:
גבול ים כתב:דברי החזון איש מועתקים פעמיים באשכול זה [מחמת איחוד שני אשכולות] וגם אתה הגבת עליהם, וחבל שלא טרחת לקרוא את הקטע עליו הגבת.

ובכל זאת, כדאי לקרוא לפני שמתקיפים. החזו"א מעלה את האפשרות שגורן האטד היתה בעבר הירדן המערבי, אך לא שהמצרים כלל לא היו בעבר הירדן המזרחי.

טוב, לא קראתי את הקטע במשך למעלה משנה...
אבל מדין והייתם נקיים, אחד מחכמי הפורום שאל שאלה מסויימת, האם מישהו אומר x, בא רעהו והראה לו שכדבר הזה נכתב בספר פלוני, ולפלא שהחכם השואל העיר באותו מקום על אותו ספר הערה שלא מהעניין ושלא לפי כבודו, והנה מתברר שאפילו לא טרח לקרוא את דבר, שאילו קראם היה רואה שאכן מישהו כתב x.
נו אז הוא ישאר חייב ? מה פתאום, יעבור זמן והוא ישיב רגע, נכון שאלתי מי כתב x אבל איפה כתוב שם z ?
באינטליגנציה של מי זה אמור לזלזל ?

Re: למה האריכו בני יעקב דרכם בהלוייתו

פורסם: ג' ינואר 10, 2017 11:00 pm
על ידי לייטנר
באמת לא זכרתי מהעניין עד שמישהו שלח קישור או שמצאתיו בחיפוש אחר דבר אחר. אינני זוכר.
בפועל מה ששאלתי האם יש מי שכותב שמסע ההלויה כלל לא הגיע לעבר הירדן המזרחי, ומה שכתוב 'עבר הירדן' הכוונה לעברו המערבי.
באת ושלחת אותי לחזו"א שרפרפתי עליו לפני כן, ויצר מסע שעובר הן בעבר הירדן המזרחי והן נקודה בעבר הירדן המערבי.

Re: למה האריכו בני יעקב דרכם בהלוייתו

פורסם: ד' ינואר 11, 2017 1:50 am
על ידי ערער בערבה
לייטנר כתב:באמת לא זכרתי מהעניין עד שמישהו שלח קישור או שמצאתיו בחיפוש אחר דבר אחר. אינני זוכר.
בפועל מה ששאלתי האם יש מי שכותב שמסע ההלויה כלל לא הגיע לעבר הירדן המזרחי, ומה שכתוב 'עבר הירדן' הכוונה לעברו המערבי.
באת ושלחת אותי לחזו"א שרפרפתי עליו לפני כן, ויצר מסע שעובר הן בעבר הירדן המזרחי והן נקודה בעבר הירדן המערבי.

גם לדברי החזו"א עבר הירדן שכאן הוא רק המערבי. אחרת אין הבנה לדבריו. ראה לעיל מה שנו"נ בדבריו.

Re: למה האריכו בני יעקב דרכם בהלוייתו

פורסם: ד' ינואר 11, 2017 5:59 pm
על ידי לייטנר
אמת, אך המסלול שמתווה החזו"א הוא דרך עבר הירדן המזרחי, ובכך הדרא קושיא לדוכתא לשם מה למסע ההלויה להאריך את דרכו.

Re: למה האריכו בני יעקב דרכם בהלוייתו

פורסם: א' ינואר 15, 2017 1:24 pm
על ידי קו ירוק
עבר הירדן משמש הן בתנ"ך והן בחז"ל פעמים לעברו המזרחי ופעמים לעברו המערבי, לפי הענין.
וכאן כמובן משמש לעברו המערבי. וכמו שפירש החזקוני שהובא כבר לעיל. וקושיא מעיקרא ליתא.

קושיא דומה שלא מצאתי עליה ישוב: רש"י מביא שיוסף עבר דרך הבור ובירך ברוך שעדשה לי נס ולכן חששו האחים ששוטמם.
ולכאו' דותן רחוקה לצפון בסוף ארץ השומרון. ומה שייטא לחברון. שמא נאמר שיוסף הלך באופן מיוחד לשם, הלמאי ? וכי יש מצוה לבא ולברך ברוך שעשה לי נס, הלא רק אם עוברים במקום יש לברך.

Re: למה האריכו בני יעקב דרכם בהלוייתו

פורסם: א' ינואר 15, 2017 1:43 pm
על ידי לייטנר
יוסף הלך לתכנן את קבורתו...

Re: למה האריכו בני יעקב דרכם בהלוייתו

פורסם: א' ינואר 15, 2017 3:51 pm
על ידי הרוצה להחכים
קו ירוק כתב:קושיא דומה שלא מצאתי עליה ישוב: רש"י מביא שיוסף עבר דרך הבור ובירך ברוך שעדשה לי נס ולכן חששו האחים ששוטמם.
ולכאו' דותן רחוקה לצפון בסוף ארץ השומרון. ומה שייטא לחברון. שמא נאמר שיוסף הלך באופן מיוחד לשם, הלמאי ? וכי יש מצוה לבא ולברך ברוך שעשה לי נס, הלא רק אם עוברים במקום יש לברך.

אולי הלך יוסף לבדוק את נכסיו ואת הכרכים שבנה. ע"פ דברי ריה"ח בפירושו על התורה בפרשתן "שכל זמן שהיו ישראל במצרים היו לפעמים הולכים לארץ ישראל... והיו בונים שם כרכים".
דותן אכן נמצא בקרבת מקום לכרכים שבנו ניניו באזור, בית חורון התחתון, שכם (ואוזן שארה?).

Re: למה האריכו בני יעקב דרכם בהלוייתו

פורסם: א' ינואר 15, 2017 5:04 pm
על ידי קו ירוק
ע"פ ריה"ח זה תי' יפה. כבר מישהו הביא בפורום דברי ריה"ח אלו בהקשר אחר.
אבל אני תמה מניין המקור לדבר כזה. בפרט שירדו שם לגלות. וידוע שלא היה יכול עבד לצאת ממצרים, וזה היה גודל הנס ביציאת מצרים.

Re: למה האריכו בני יעקב דרכם בהלוייתו

פורסם: א' ינואר 15, 2017 5:15 pm
על ידי שבטיישראל
קו ירוק כתב:קושיא דומה שלא מצאתי עליה ישוב: רש"י מביא שיוסף עבר דרך הבור ובירך ברוך שעדשה לי נס ולכן חששו האחים ששוטמם.
ולכאו' דותן רחוקה לצפון בסוף ארץ השומרון. ומה שייטא לחברון. שמא נאמר שיוסף הלך באופן מיוחד לשם, הלמאי ? וכי יש מצוה לבא ולברך ברוך שעשה לי נס, הלא רק אם עוברים במקום יש לברך.


גם ברכת הלבנה אינו כי אם ל"הרואה את הלבנה בחידושה".
וה"ה ברכת החמה.
ואידך זיל גמור.

Re: למה האריכו בני יעקב דרכם בהלוייתו

פורסם: א' ינואר 15, 2017 5:31 pm
על ידי ערער בערבה
קו ירוק כתב:רש"י מביא שיוסף עבר דרך הבור ובירך ברוך שעדשה לי נס ולכן חששו האחים ששוטמם.


איפה הובא ברש"י?

Re: למה האריכו בני יעקב דרכם בהלוייתו

פורסם: ב' ינואר 16, 2017 1:57 pm
על ידי קו ירוק
סליחה. בבעל הטורים עה"פ לו ישמטנו יוסף

Re: למה האריכו בני יעקב דרכם בהלוייתו

פורסם: ב' ינואר 16, 2017 2:02 pm
על ידי מה שנכון נכון
כן הוא במדרש רבה ותנחומא.

ויעו"ע בסגנון שכתב זאת השכל טוב:
ויאמרו לו ישטמנו יוסף. מה ראו לומר כך, אלא בחזירתן מחברון היו עוברין דרך שכם לדותן, נטה יוסף מעל מרכבתו והציץ בבור שהשליכו בו אחיו ונתאנח, כשראו אחיו את זאת, אמרו עדיין השטמה בלבו.

ובלקח טוב:
ויראו אחי יוסף כי מת אביהם. מה ראו, אלא בעלייתם אל ארץ ישראל נטה יוסף מן הדרך והלך וצפה בבור שהשליכוהו אחיו, אמרו עדיין השנאה בלבו.


בב"ר משמע שהם לא הבינו שכוונתו לש"ש [כנראה ר"ל לברך על הנס], וחשבו שהסתכלותו בבור מעידה שעדיין השנאה בלבו.

Re: למה האריכו בני יעקב דרכם בהלוייתו

פורסם: ו' מרץ 22, 2024 10:21 am
על ידי מטה עז
שיבר כתב:ראיתי ב'המבשר' השבוע השערה פשוטה של יעקב לויפר, לפיה מאחר שעלה עם ארונו של יעקב מחנה כבד מאד של מצרים, גם רכב גם פרשים, כפי שנכתב בפסוק, לא יכל מחנה כזה, הנראה כחיל היוצא למלחמה, לעבור דרך ארץ מיושבת, ולכן בחרו ללכת דרך המדבר שאינו מיושב. ובאמת כשהגיעו לעבר הירדן בסמוך לארץ, חששו מלכי כנען שהם באים למלחמה. ושם ערכו מספד גדול, החיל שב לארצו, ורק בני יעקב המשיכו וקברו את אביהם.


עיין מה שכותב בזה הרב אהרן מרקוס בקדמוניות