עמוד 1 מתוך 1

זרעו של קין

פורסם: ש' אוקטובר 13, 2012 8:12 pm
על ידי עוקר הרים
במפרשים מובא כי הקב"ה מחה את כל זרעו של קין, שכן לא רצה שאחר המבול יהיה מזרעו של זה בעולם, כי אם מזרע שת.
ולכאורה, הלוא נח בן למך שנותר אחר המבול היה הרי חתנו של למך אבי תובל קין בלקחו את נעמה אחותו וכפי שהביא רש"י. נמצא אפוא כי זכרו של קין נותר, וממנו כל תולדותיו של נח אחר המבול?
מי שעמד על סודן של דברים, מוזמן להעלותן כאן.

Re: זרעו של קין

פורסם: א' אוקטובר 14, 2012 8:15 am
על ידי בברכה המשולשת
יש מחלוקת בחז"ל אם אשתו של נח היתה מזרע קין, או שנעמה בת למך מזרע קין לא היתה אשתו של נח.

Re: זרעו של קין

פורסם: א' אוקטובר 14, 2012 10:25 am
על ידי עוקר הרים
ידיד הפנה אותי לספר עבודת הקודש (ח"ד יד):
"...ולזה נמחו כלם במבול לא נשאר מזרע קין כי אם נעמה אשת נח לסוד נעלם".
שו"ר במגלה עמוקות (פינחס):
"ולפי שמשה הי' גלגול הבל סילק עצמו מדינן וצלפחד בן חפר בן ח"רב פ"תחו (תהלים לז) ר"שעים הנדרש על קין שהי' מסיטרא דקין. וז"ש ל"א ה"יה ל"ו ב"נים ר"ת הבל כאלו אמר לא הבל. וזהו סוד שאמרו לא הי' לו בנים כי אם בנות שלא נשאר מזרעו של קין אפי' בן אחד, שהכל נאבד ונימח במבול, כי אם בנות שנשארה אשתו של נח היא נעמה אחות תובל קין מזרעו של קין והיא היתה צדקת. וכן בנות צלפחד הי' מסיטרא...

Re: זרעו של קין

פורסם: א' אוקטובר 14, 2012 10:59 am
על ידי גוראריה
רבינו הרמב"ן על אתר מעיר שלפי השיטה שנעמה אשת נח אזי נשאר מזרעו של קין [ומסייג גם זאת כי יתכן שהיו לו כמה נשים]
ובד"א קצ"ע אלשון הרמב"ן שכ' שנשארו מזרעו של קין 'מעט מזעיר'
הלא כל העולם יצא ממנה לשיטה זו?!

Re: זרעו של קין

פורסם: א' אוקטובר 14, 2012 12:46 pm
על ידי איש
כוונת הרמב''ן פשוטה: ביחס לכל זרעו של קין שהיו טרם המבול לא נשאר אלא מעט מזעיר וק''ל.

Re: זרעו של קין

פורסם: א' אוקטובר 14, 2012 1:04 pm
על ידי גוראריה
איש כתב:כוונת הרמב''ן פשוטה: ביחס לכל זרעו של קין שהיו טרם המבול לא נשאר אלא מעט מזעיר וק''ל.

וה"ה לזרעו של שת. ומה הדגש אם כן

Re: זרעו של קין

פורסם: א' אוקטובר 14, 2012 1:37 pm
על ידי הדעה והדבור
עוקר הרים כתב:במפרשים מובא כי הקב"ה מחה את כל זרעו של קין, שכן לא רצה שאחר המבול יהיה מזרעו של זה בעולם, כי אם מזרע שת.
ולכאורה, הלוא נח בן למך שנותר אחר המבול היה הרי חתנו של למך אבי תובל קין בלקחו את נעמה אחותו וכפי שהביא רש"י. נמצא אפוא כי זכרו של קין נותר, וממנו כל תולדותיו של נח אחר המבול?
מי שעמד על סודן של דברים, מוזמן להעלותן כאן.

לענ"ד שנכתב שזרעו של קין נמחה הכוונה למשפחת האב משא"כ הנשים, וממילא זרעו באמת נמחה, ולפיכך יתכן שנח היה צאצא של קין דרך משפחת הנשים אך כאמור אין זה סותר שכל "זרעו" של קין באמת נמחה.
והנה כעת ראיתי את ביאורו של בעל ה"פנים יפות". ומצורף כאן תצלום.

Re: זרעו של קין

פורסם: א' אוקטובר 14, 2012 2:42 pm
על ידי עוקר הרים
תודה רבה לרב גולדשמיד טוב הלב, על ההיענות המהירה כאן בהרבה נושאים. תשוח"ח.

Re: זרעו של קין

פורסם: א' אוקטובר 14, 2012 4:35 pm
על ידי לייטנר
עיין במאמרו של פרופ' יוסף עופר, עלון שבות 73, אלון שבות תשל"ט, "מי יתן טהור מטמא".

Re: זרעו של קין

פורסם: א' אוקטובר 14, 2012 10:51 pm
על ידי עוקר הרים
היוכל מעלתו להנגיש זאת לתועלת הציבור?

Re: זרעו של קין

פורסם: ב' אוקטובר 15, 2012 12:09 am
על ידי לייטנר
עוקר הרים כתב:היוכל מעלתו להנגיש זאת לתועלת הציבור?

א. קשה לי להאמין שזה נמצא בפורמט נגיש.
ב. בעבר הנגשתי חומרים שאחרים כתבו והותקפתי כאילו אני עצמי חתום עליהם, ומי שנכווה.

Re: זרעו של קין

פורסם: ב' אוקטובר 15, 2012 12:44 am
על ידי אי''ש יהודי
ז"ל המלבי"ם בראשית ד, כב
'והנהר הרביעי לא שמו לב עליו, רק אם נאמר כדעת חז"ל שנעמה היתה צדקת והיתה אשת נח , היתה היא אשר נמשכה אחר הנהר הרביעי, וכמ"ש 'אשת חן תתמוך כבוד ועריצים יתמכו עושר' ועל פי מה שפרשתי בפי' שם.
אולם לא אכחד כי לדעתי בא הספור הזה כהרבה ספורי התורה אשר באו לעקר דעות כוזבות וספורי הבל אשר התפשטו בימי קדם בין העמים ואשר המציאו כהני האלילים בימי החשך, ויש עוד היום שארית מן המיטהאלאגיא שלהם, שהיו מיחסים לכל איש שהמציא איזה חכמה או איזה מלאכות - כח אלהית, והיו אומרים שאליל פלוני המציא ישיבת אהל ומקנה ואליל פלוני המציא חכמת הניגון ואליל פלוני המציא תכסיסי מלחמה ואומנות הברזל וכלי מלחמה, ואליל פלוני המציא בנין הערים והנמוסים המדיניים. וספרו על כל אחד מבני אלים אלה נפלאות מתולדתו ואלהותו, והיו קוראים לבני אדם לעבודתו במועדים ובחגים שיחדו להם. לזה הודיעה התורה לאמר אל תאמינו בּשָּׁוא נִתְעָה, דעו כי הממציא בנין הערים והנמוסים וקבוץ המדיני היה קין הרוצח הראשון, והממציאים מלאכת הרעיה והמסחר והניגון ומלאכת הברזל והמתכיות היו בני למך מבני בניו של קין, והאשה אשר דברו עליה גדולות בהמיטאלאגיא שלהם ושמו במרום קִנָּהּ, היא היתה נעמה אחות תובל קין, כולם היו בני אדם להבל דמה לא בני אלהים. והודעות אלה נצרכו מאד בימים ההמה שהתפשטו הספורים האלה בין כל העמים והתקיימו בידם עד אחר חורבן בית השני כנודע:'

Re: זרעו של קין

פורסם: ב' אוקטובר 15, 2012 4:00 am
על ידי בית שביעי
אי''ש יהודי כתב:ז"ל המלבי"ם בראשית ד, כב
'והנהר הרביעי לא שמו לב עליו, רק אם נאמר כדעת חז"ל שנעמה היתה צדקת והיתה אשת נח , היתה היא אשר נמשכה אחר הנהר הרביעי, וכמ"ש 'אשת חן תתמוך כבוד ועריצים יתמכו עושר' ועל פי מה שפרשתי בפי' שם.
אולם לא אכחד כי לדעתי בא הספור הזה כהרבה ספורי התורה אשר באו לעקר דעות כוזבות וספורי הבל אשר התפשטו בימי קדם בין העמים ואשר המציאו כהני האלילים בימי החשך, ויש עוד היום שארית מן המיטהאלאגיא שלהם, שהיו מיחסים לכל איש שהמציא איזה חכמה או איזה מלאכות - כח אלהית, והיו אומרים שאליל פלוני המציא ישיבת אהל ומקנה ואליל פלוני המציא חכמת הניגון ואליל פלוני המציא תכסיסי מלחמה ואומנות הברזל וכלי מלחמה, ואליל פלוני המציא בנין הערים והנמוסים המדיניים. וספרו על כל אחד מבני אלים אלה נפלאות מתולדתו ואלהותו, והיו קוראים לבני אדם לעבודתו במועדים ובחגים שיחדו להם. לזה הודיעה התורה לאמר אל תאמינו בּשָּׁוא נִתְעָה, דעו כי הממציא בנין הערים והנמוסים וקבוץ המדיני היה קין הרוצח הראשון, והממציאים מלאכת הרעיה והמסחר והניגון ומלאכת הברזל והמתכיות היו בני למך מבני בניו של קין, והאשה אשר דברו עליה גדולות בהמיטאלאגיא שלהם ושמו במרום קִנָּהּ, היא היתה נעמה אחות תובל קין, כולם היו בני אדם להבל דמה לא בני אלהים. והודעות אלה נצרכו מאד בימים ההמה שהתפשטו הספורים האלה בין כל העמים והתקיימו בידם עד אחר חורבן בית השני כנודע:'

למה לא מוחקים את המלבים הזה כמו שמחקו האבן עזרא שלי???? מה פשעי ומה חטאתי???

Re: זרעו של קין

פורסם: ב' אוקטובר 15, 2012 7:19 am
על ידי אוצר החכמה
מה הבעייה במלבי"ם הזה? ולמה למחקו?

(שיהיה ברור אין כוונת המלבי"ם שמישהו מחכמי הדורות כתב את זה לאפוקי מהדעות הכוזבות, אלא שהתורה הקדושה שניתנה כל אותיותיה ממרום כתבה את זה לטעם הזה)

Re: זרעו של קין

פורסם: ב' אוקטובר 15, 2012 9:39 am
על ידי אפרקסתא דעניא

Re: זרעו של קין

פורסם: ב' אוקטובר 15, 2012 2:06 pm
על ידי איש
עוקר הרים כתב:תודה רבה לרב גולדשמיד טוב הלב, על ההיענות המהירה כאן בהרבה נושאים. תשוח"ח.

גם אני מצטרף!

Re: זרעו של קין

פורסם: ב' אוקטובר 15, 2012 7:33 pm
על ידי לייטנר
אגב, לדעת הנצי"ב לא כל האנושות יצאה מנח.

Re: זרעו של קין

פורסם: ב' אוקטובר 15, 2012 9:34 pm
על ידי עוקר הרים
לייטנר כתב:אגב, לדעת הנצי"ב לא כל האנושות יצאה מנח.

כלומר?

Re: זרעו של קין

פורסם: ב' אוקטובר 15, 2012 10:23 pm
על ידי לייטנר
עוקר הרים כתב:
לייטנר כתב:אגב, לדעת הנצי"ב לא כל האנושות יצאה מנח.

כלומר?

נח העלה לתיבה גם עבדים ושפחות, שמן הסתם התרבו אחרי יציאתם מהתיבה.

Re: זרעו של קין

פורסם: ב' אוקטובר 15, 2012 10:32 pm
על ידי עוקר הרים
הוי אומר, שהוא סותר את ההנחה לפיה נח הוא זה שחידש את מושג העבדות, בקללו את בנו חם "עבד עבדים יהיה לאחיו".
מעניין ומפתיע. אגב היכן זה מובא?
בכלל בחומש "העמק דבר" לנצי"ב מביא במפורש אחרת.

Re: זרעו של קין

פורסם: ב' אוקטובר 15, 2012 10:57 pm
על ידי לייטנר
בהעמ"ד בתחילת הפרשה.

Re: זרעו של קין

פורסם: ב' אוקטובר 15, 2012 11:09 pm
על ידי עוקר הרים
אני מצרף את הפנייתך לתועלת הכלל. ואם תשים לב יש גם תשובה להערתך, שכן לשונו של הנצי"ב הוא: "...לצרכי ביתו ותשמישו ולא לקיום העולם". נמצא, כי האנושות בדיוק מוחלט, יצאה אך ורק משם חם ויפת.

Re: זרעו של קין

פורסם: ב' אוקטובר 15, 2012 11:09 pm
על ידי שבטיישראל
אברהם גולדשמיד כתב:
עוקר הרים כתב:במפרשים מובא כי הקב"ה מחה את כל זרעו של קין, שכן לא רצה שאחר המבול יהיה מזרעו של זה בעולם, כי אם מזרע שת.
ולכאורה, הלוא נח בן למך שנותר אחר המבול היה הרי חתנו של למך אבי תובל קין בלקחו את נעמה אחותו וכפי שהביא רש"י. נמצא אפוא כי זכרו של קין נותר, וממנו כל תולדותיו של נח אחר המבול?
מי שעמד על סודן של דברים, מוזמן להעלותן כאן.

לענ"ד שנכתב שזרעו של קין נמחה הכוונה למשפחת האב משא"כ הנשים, וממילא זרעו באמת נמחה, ולפיכך יתכן שנח היה צאצא של קין דרך משפחת הנשים אך כאמור אין זה סותר שכל "זרעו" של קין באמת נמחה.
והנה כעת ראיתי את ביאורו של בעל ה"פנים יפות". ומצורף כאן תצלום.


ובזה יש לדון עוד האם יש חיוב כיבוד אב ואם לזקינו מצד אמו והאם נכדים מצד בתו בכלל "נכדיו"

Re: זרעו של קין

פורסם: ג' אוקטובר 16, 2012 6:59 am
על ידי צחוק
עוקר הרים כתב:אני מצרף את הפנייתך לתועלת הכלל. ואם תשים לב יש גם תשובה להערתך, שכן לשונו של הנצי"ב הוא: "...לצרכי ביתו ותשמישו ולא לקיום העולם". נמצא, כי האנושות בדיוק מוחלט, יצאה אך ורק משם חם ויפת.

הוא כותב שלא הוצרכו ליכנס לתיבה לצורך קיום העולם אלא לצורך תשמישו, ובזה מדייק בפסוק, אבל עדיין מן הסתם יצאו מן התיבה והולידו בנים, לא? האם המית אותם אחרי המבול? או שבדרך נס לא היה להם בנים?

Re: זרעו של קין

פורסם: ג' אוקטובר 16, 2012 11:12 am
על ידי הדעה והדבור
איש כתב:
עוקר הרים כתב:תודה רבה לרב גולדשמיד טוב הלב, על ההיענות המהירה כאן בהרבה נושאים. תשוח"ח.

גם אני מצטרף!


תודה רבה לכולכם!
לצערי עלי לעזוב את פורום הזה בתקופה הקרובה.
אני תפילה שעוד אחזור לכאן.
חודש טוב.

Re: זרעו של קין

פורסם: ג' אוקטובר 16, 2012 12:16 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
פליאני עליכם, שהלא עוג וסיחון אחיו פלטו מדור המבול, וא"כ אין כל העולם מצאצאי נח!

Re: זרעו של קין

פורסם: ד' אוקטובר 17, 2012 1:38 am
על ידי אראל
בירחון כרם שלמה (באבוב) אלול תש"ן, פרסם הביליוגרף המפורסם ש"ב הרה"ח ר' שמואל אשכנזי [זעירא] שליט"א בשם סבי הרה"ח ר' מיכאל הרמן זצ"ל מירושלים, פי' נאה ע"ד המדרש נעמה אשתו של נח, ונוגע להמדובר כאן:

ואעלה על הכתב דברים ששמעתי כד הוינא טליא (לפני למעלה מיובל שנים) מפי אא"ז הרה"ח ר' מיכאל הערמאן זצ"ל בירושלים קרתא דשופריא והיו שפתותיו דובבות בקבר ושכב וערבה שנתו
הכתוב פותח, וצלה גם היא ילדה את תובל קין, ומסיים ואחות תובל קין נעמה, ואיתא במדרש לקח טוב: גם היא, שלא היתה בת לידה היא ילדה על כרחו וכו' רצה הקב"ה להוציא ממנה זרע וכו' נעמה אשתו של נח היתה, עכ"ל, והנה נשי למך פרשו ממנו לפי שנגזרה גזרה לכלות זרעו של קין לאחר שבעה דורות, אמרו: מה אנו יולדות לבהלה, למחר המבול בא ושוטף את הכל, עד שאמר להן אדם וכי עליכן לדקדק על גזירתו של מקום, אתן עשו מצותכן והוא יעשה את שלו (רש"י להלן פסוק כד כה) אך עדיין קשה, מפני מה טרח הבורא כביכול לשנות דרכי הטבע כדי שתלד צלה בן ובת בדרך נס, ומי עביד רחמנא ניסא לשקרי (עי' ברכות נח.) התינח תובל קין בא לעולם כדי להרוג את קין, וברגע שמילא תפקידו מיד מת בתוך פיו של למך, אבל נעמה לשם מה באה לעולם, על כן אומר רש"י: נעמה היא אשתו של נח, ולא נשטפה במבול, אלא היא ילדה לנח את הדורות הבאים, להרבות זרעו כעפרות תבל וצאצאיו כחול הים, ודפח"ח