עמוד 1 מתוך 1

הערה בדברי אברבנאל פרשת תולדות

פורסם: ב' נובמבר 24, 2014 12:07 am
על ידי זבד
האברבנאל בפרשת תולדות (בראשית פ' כז) ביאר מה שאמר יצחק אבינו ליעקב אבינו (שם כח ב) 'קום לך פדנה ארם ביתה בתואל אבי אמך וקח לך משם אשה מבנות לבן אחי אמך', ושינוי מדברי רבקה שאמר ליעקב (שם כז מג) 'ועתה בני שמע בקלי וקום ברח לך אל לבן אחי חרנה', ולא הזכיר בתואל, משום שכוונת יצחק בשליחת יעקב היתה כדי שישא אשה, לפיכך הדריכו ללכת אל בתואל, 'לפי שהיה זקן ובעצתו יקח אשה הראויה לפי כבודו'. משא"כ רבקה, שלחה את יעקב כדי להבריחו מעשו, משום כך הורתה לו ללכת אל לבן שהיה בחור וגיבור והיה ביכולתו לו לעזור כנגד יעקב, עיי"ש.

וצ"ב הרי בתואל כבר לא היה בעולם אז, כמו שכתב רש"י (שם כד נה ד"ה ויאמר, ע"פ ב"ר ס יב) על הפסוק (שם) 'ויאמר אחיה ואמה וגו''. ובתואל היכן היה, היה רוצה לעכב ובא מלאך והמיתו. וגם אברבנאל עצמו הביא המדרש הזה שם על המקום, וצ"ב.

Re: הערה בדברי אברבנאל פרשת תולדות

פורסם: ב' נובמבר 24, 2014 12:16 am
על ידי מה שנכון נכון
גם שם פירש בפירוש הראשון דלא כחז"ל.

Re: הערה בדברי אברבנאל פרשת תולדות

פורסם: ב' נובמבר 24, 2014 12:31 am
על ידי זבד
יש"כ, וזה לשון הבארבנאל שם: והנה זכר מכאן אחיה ואמה ולא זכר אבי' לפי שלכבודו לא נתן לו כלום וגם לא אדם הוא להנחם ולכן לא היו בכלל אחי' ואמה שאמרו למחרת תשב הנער' אתנו ימים או עשור כי לא יצא זה מבתואל אלא מלבן ומאמו שבעבור שלא נתן להם מתנות כי אם פרי מגדים עשו הטענ' הזאת כדי להוציא מאליעזר כסף או זהב.
אמנם על כל פנים היה לפרש את זה וכן לכתוב ביאור למה שינוי יצחק מרבקה לפי המדרש.