עמוד 1 מתוך 1

מהלך בפרשת לך לך..

פורסם: א' אוקטובר 10, 2010 2:31 pm
על ידי שליטא
פרשת לך לך..

(סוכם בקצרה משיעוריו של חכם דוד בן נעים..
אפשר לשמוע את השעורים באתר אור הנצח..
http://www.or-hanetzach.co.il)

יש הרבה קושיות על הפרשה..
אבל בעזרת ה' נבאר כמה פסוקים מהפרשה..

..כל הבלגן התחיל מזה שהיה ריב בין הרועים של אברהם לבין הרועים של לוט כמו שכתוב (יג,ז)
וַיְהִי רִיב בֵּין רעֵי מִקְנֵה אַבְרָם וּבֵין רעֵי מִקְנֵה לוֹט וְהַכְּנַעֲנִי וְהַפְּרִזִּי אָז ישֵׁב בָּאָרֶץ..
רש"י -לפי שהיו רועים של לוט רשעים ומרעים בהמתם בשדות אחרים, ורועי אברם מוכיחים אותם על הגזל, והם אומרים נתנה הארץ לאברם, ולו אין יורש, ולוט יורשו, ואין זה גזל, והכתוב אומר והכנעני והפרזי אז ישב בארץ ולא זכה בה אברם עדיין:
כלומר כוון שאברהם לא זכה עדין בארץ, זה שה' ית' הבטיח לו את הארץ זה לא אומר שהוא יכול לחטוף אותה בהפקרות..
יש דרך לקבל את הארץ מהם, ולא צריך להיות ברברי כמו שעשו רועי לוט..

בספרים כתוב שיש קליפה (כח טומאה-יצר שנמצא בתוך האדם והעולם בגלל חטא אדם הראשון..) שנקראת ריב..
שהיא גורמת לאדם חוסר איזון בנפש..
חוסר איזון בארבע היסודות ובעשר ספירות בעולם ובאדם..
(אש מים רוח עפר-ברוחני לדוגמא -אש זה מידת הכעס,מים-תאוה,רוח-גאוה,עפר-ענוה
לגבי הספירות ראו לדוג' בויקיפדיה..)

החוסר איזון גורם לאדם חוסר תפקוד מבחינה גשמית ורוחנית..
(אדם כעסן, אדם תאוותן, אדם גאוותן, אדם עצלן כו' כידוע..
בספירות זה מקבל ביטוי יותר פנימי שאינו ניכר כל כך לעין גשמית..)

משיח בן דוד זה פעמים ריב בגימטריה..
כי הוא יתקן את כל הריב שיש בעולם..

(היינו את כל חוסר האיזון בנפש שיש לנו.. ולא כמו כל המדומיינים שחושבים שאפשר לדבר עם אדם והוא פתאום ישתנה ויסכים לעשות שלום.. בשביל לשנות אדם צריך לאזן לו את הנפש.. כי חוסר איזון זה חולי נפש כו' עם חולה נפש (ועוד איזה חולה נפש..) לא יעזורו "דיבורים" ושיחות נפש בשם "המוסר והתרבות" זה הוכחה שעם ישראל הוא עם הכי חמוד בעולם..)

כלומר הוא ילחם בקליפה הזו שגורמת את כל המריבות ויעשה שלום בכל העולם כמ"ש וגר זאב עם כבש.. כן כן כן עד כדי כך.. (עמוק עמוק מי ימצאנו.. ואי אפשר כרגע להאריך בזה.. כי המשיח לא יטיף מוסר.. למה כי הוא היחיד שיודע שאין עם מי לדבר.. כולם שפוכים וגמורים מכל הגלות הזו..
עם מי כבר נשאר לדבר.. כולם בבחינה של "שורדים" ולא יותר מזה..)

ר' אלימלך מדינוב זיע"א בעל אגרא דכלה..
(חי לפני 200 שנה.. כך שלא אכפת לו איזה פתק תשים בקלפי..)
מסביר על הפסוק הנ"ל..
(ויהי ריב בֵּין רעֵי מִקְנֵה אַבְרָם וּבֵין רעֵי מִקְנֵה לוֹט וְהַכְּנַעֲנִי וְהַפְּרִזִּי אָז ישֵׁב בָּאָרֶץ..)
שכידוע שבעת עמי כנען הם כנגד שבע ספירות (חסד גבורה תפארת נצח הוד יסוד מלכות-עיין בויקיפדיה) ושלשה עמים שעוד לא זכינו לכבוש אותם הם כנגד שלש ספירות הראשונות..

(כתר חכמה בינה-שהם קיני קניזי וקדמוני.. כנגד הכוונה שהמהלך הנפשי שלהם הוא כמו אותה ספירה אלא שלא מצד הקדושה אלא מצד הכוחי ועוצם ידי וכנ"ל לגבי השבע ספירות ואכמ"ל..)

מה ההבדל בין השלש ספירות הראשונות לשבע האחרונות..??
ההבדל הוא שהשלש ספירות הראשונות הם גורמות ומולידות את השבע ספירות האחרונות..
כלומר על ידי כתר חכמה ובינה (לפעמים זה חכמה בינה ודעת כו') יוצאים הפעולות..
כי השבע ספירות הם כנגד הפעולות של האדם..
(בבחינה של סוף מעשה –הוא במחשבה תחילה)

כי כל אדם צריך שיהיה בו חסד גבורה תפארת כו'..
ומהיכן האדם מקבל את מידת החסד כו' זה מהמוחין שלו..
(יש אדם יותר חסדן ויש פחות כו' כו' כי הכל מתחיל מהמוחין..
מי שהמוחין שלו נקיים גם המידות שלו נקיות ולהיפך להיפך..)
הכנעני זה כנגד ספירת החסד אלא שאינו מצד הקדושה אלא מצד הסטרא אחרא..

(ס"א זה לא מפלצת.. ס"א פרושו בארמית –צד אחר..
מה זה צד הקדושה ומה זה צד הס"א?-בקיצור אפשר לומר שצד הקדושה זה מצד כח הנשמה –
אין עוד מלבדו.. צד הס"א זה מצד כח הגאוה - האדם המצליחן והכישרוני..
היום –בגלות.. הכל מעורבב כמו שכתוב בתהילים קכו' "ויתערבו בגוים וַיִּלְמְדוּ מַעֲשֵׂיהֶם" )

וכן הלאה..
עכשיו אפשר להסביר את הפסוקים..
ויהי ריב בֵּין רעֵי מִקְנֵה אַבְרָם וּבֵין רעֵי מִקְנֵה לוֹט וְהַכְּנַעֲנִי וְהַפְּרִזִּי אָז ישֵׁב בָּאָרֶץ..
(ידוע שהתורה בעיקרה מדברת על הפן הרוחני.. והזוהר אומר שמי שחושב שהתורה מספרת סיפורים..
והיא לא מדברת על הפן הרוחני שבעולם ובאדם כו' כו' הזוהר לא מברך את מי שמזלזל בתורה בצורה כזאת..)
רועים היינו המידות והספירות כי הספירות הם אלה שמנהיגות את האדם..
(רועה מלשון מנהיג)

כלומר המידות והספירות (הנהגות) של אברהם אבינו רבים עם המידות והספירות של לוט..
ולמה לוט רב עם אברהם אבינו??
כי לוט מושפע מהמידות והספירות של הכנעני והפריזי!
למה דווקא כנעני ופריזי..??

זה משום שכנעני זה מצד החסד כנ"ל..
פריזי זה מצד ספירת הנצח (לא רציתי להאריך כי זה כתוב בספר שם ע"ש)
כי אדם יכול לריב רק ורק ורק..
אם הוא פוגם את ספירת החסד שלו ואת ספירת הנצח שלו..
(זה מה שר' אלימלך מדינוב זיע"א אומר בשם התורה -לא אני ולא ר' דוד בן נעים..)

היינו אם הוא רוצה יותר מידי תאוות העולם הזה..
אז בגלל זה הוא גוזל אחרים ורב איתם..
(גוזל רכוש, ממון, אישה כו' של אחרים..)
וכן אם הוא רוצה לנצח אחרים ברעיונותיו..
לא בשביל האמת שמאמין בה באמת..
אלא בשביל לשלוט עליהם מצד מנהיגות..
(שזה מצד הס"א ולא מצד הקדושה..
נמצאנו למדים מר' אלימלך מדינוב זיע"א..
שיש דתיים שגם הם מצד הס"א..
ולא כל מי שעם זקן וכובע..
זה אומר שכל כולו מצד הקדושה..
ולעומת זאת יש אנשים הגונים שבזה הם לא מצד הס"א..)

בלוט היה טמון ניצוץ של דוד המלך- משיח צדקנו..
(למה.. זה עוד נושא ואכמ"ל)
משום כך אברהם אבינו רצה לקרב את לוט..
למרות שהוא ידע שלוט רשע..
[אברהם אבינו ידע את כוונותיו של לוט..
והוא לא היה צריך שזה יתגלה בסדום ועמורה..
דרך אגב ר' נחמן אומר..
שריב זה אותיות רבי -כלומר הרבי האמיתי הוא יכול לתקן לאדם את הריב שלו..
את המחלוקת ביסודות שלו..
לא ביום אחד כמובן..
אבל ר' נחמן עוד אומר שרבי מצד הס"א זה גם ראשי תיבות של..
רשעים בחושך ידמו..
(שהאדם מתגאה על הרבי שהוא צדיק האמת..
או שהוא מתקרב לרבי כוחני שמשתלט עליו..
ויש בזה אריכות ראו לקוטי מוהר"ן תורה כח ואכמ"ל..
רבי מצד הקדושה זה ראש בני ישראל.... ראש זה ראש..
ולא זרוע עם שרירים..)]

וזה מה שאמר א"א ללוט..
הֲלא כָל הָאָרֶץ לְפָנֶיךָ הִפָּרֶד נָא מֵעָלָי אִם הַשְּׂמאל וְאֵימִנָה וְאִם הַיָּמִין וְאַשְׂמְאִילָה..
כלומר אתה רוצה ומתעקש לומר שכל הארץ לפניך..
והכל מותר..
אז הפרד נא מעלי..
הפרד מרמז על לשון פרידה..
פרידה היא לא מולידה כידוע..
א"א מרמז ללוט ששום הולדה ודבר טוב לא יצא לו מזה..
שהוא מתרחק ממנו –מא"א הרבי וצדיק האמת..
בעיקר מבחינה רוחנית..
כי מה שתרצה להשיג בדרך הזו..
לבסוף תגלה שהכל זה כמו פרידה –ולא היה שווה כלום..
ולא הוליד אצלך כלום מצד איזון המידות והספירות כנ"ל..
כי טבע הס"א זה לא להוליד..
ואם רואים שם הולדה..
זה מצד הניצוץ הקדוש שטמון שם..
(קשה להוכיח זאת למי שלא מקורב לצדיקי אמת..
כי הם לא יודעים על מה בכלל מדובר..
ס"א ניצוץ קדושה –לכן ראו לקוטי מוהרן תורה כח בחלק ראשון..)
אִם הַשְּׂמאל וְאֵימִנָה וְאִם הַיָּמִין וְאַשְׂמְאִילָה..
לא כתוב ואשמילה אלא ואשמאילה..
כלומר אני (א"א) יגרום לך (לוט) ללכת לשמאל.. (כך אומר המדרש)
כי עצם זה שתתרחק ממני – כבר בעל כורחך אתה תלך לשמאל..
מכאן רואים עד כמה צריכים צדיקי אמת..
שהם יכולים להוציא אותנו מהריב שלנו כו' כנ"ל..
ולהזהר מרבנים שדים יהודאין כמו שכתוב בלקוטי מוהרן תורה כח..

Re: מהלך בפרשת לך לך..

פורסם: א' אוקטובר 10, 2010 3:17 pm
על ידי מענה לשון
כאשר שלחתני לעיין בבביאור עשר ספירות בויקיפדיה, יצא חשקי מרצי וכוחי מכל הענין. וד"ל.

Re: מהלך בפרשת לך לך..

פורסם: א' אוקטובר 10, 2010 6:08 pm
על ידי שליטא
מענה לשון כתב:כאשר שלחתני לעיין בבביאור עשר ספירות בויקיפדיה, יצא חשקי מרצי וכוחי מכל הענין. וד"ל.


אתה צודק הייתי צריך לציין נא לראות ויקיפדיה לקראת הסוף בביאור קצר של עשר הספירות..
מודה לך על ההערה..