עמוד 1 מתוך 1

לבן הארמי היה ממזר...

פורסם: ב' נובמבר 02, 2015 5:05 pm
על ידי חיס
בספר "חכמת התורה" (מאת הגאון רבי שלמה קלוגר זצ"ל, חלק ד' עמוד תרנ"א) שואל למה לא נזכר בתורה כי לבן הארמי הוא בן של בתואל ?

ועונה : שלבן היה ממזר ואינו בן של בתואל, [והיה אח לרבקה רק מצד אמו] כי נחור אבי בתואל זינה את אשת בתואל וילדה ממנו את לבן.
ולכך נאמר בפרשת ויצא "הידעתם את לבן בן נחור" ולא נאמר בן בתואל. וגם לכן נאמר בפרשת וירא רק "ובתואל ילד את רבקה" ולא את לבן....

האם ידוע לאיזה מראי מקום לחידוש הנ"ל ?

Re: לבן הארמי היה ממזר...

פורסם: ב' נובמבר 02, 2015 5:15 pm
על ידי סתם יהודי
חיס כתב:בספר "חכמת התורה" (מאת הגאון רבי שלמה קלוגר זצ"ל, חלק ד' עמוד תרנ"א) שואל למה לא נזכר בתורה כי לבן הארמי הוא בן של בתואל?


ואני תמה על תמיהתו, שהרי זהו מקרא מפורש, בסוף פרשת תולדות: וילך פדנה ארם אל לבן בן בתואל.

חיס כתב:ולכך נאמר בפרשת ויצא "הידעתם את לבן בן נחור".

קיימא לן, בני בנים הרי הם כבנים. ומה"ט כתוב במלכים (פעמיים): "יהוא בן נמשי", אע"פ שגם כתוב שם (פעמיים): "יהוא בן יהושפט בן נמשי". ומעין זה בדברי הימים "ובני שם עילם...וארם ועוץ וחול וכו", אע"פ שבפרשת נח כתוב "ובני שם עילם...וארם, ובני ארם עוץ וחול וכו". ויש לזה עוד הרבה דוגמאות בתנ"ך, קיבצם כעמיר גורנה בביאור חדש מהריז"ש (רבי יוסף זכריה בן נתן שטרן) למגילת אסתר, דף לב ע"א-ע"ב, בד"ה "והנה דילג", ע"ש (נמצא באוצר).

חיס כתב:נאמר בפרשת וירא רק "ובתואל ילד את רבקה" ולא את לבן.

על תמיהה זו ניתן לקבל תשובה מניחה את הדעת, ע"י עיון בדבריו הקצרים של רש"י בפירושו לפסוק זה, ע"ש.

Re: לבן הארמי היה ממזר...

פורסם: ה' נובמבר 05, 2015 7:00 pm
על ידי חיס
סתם יהודי כתב:
חיס כתב:בספר "חכמת התורה" (מאת הגאון רבי שלמה קלוגר זצ"ל, חלק ד' עמוד תרנ"א) שואל למה לא נזכר בתורה בסוף פרשת וירא כי לבן הארמי הוא בן של בתואל?


ואני תמה על תמיהתו, שהרי זהו מקרא מפורש, בסוף פרשת תולדות: וילך פדנה ארם אל לבן בן בתואל.


מקור לדברי הגאון רבי שולמה קלוגר זצ"ל הוא כנראה מדברי המדרש רבה סוף פרשת וירא על הפסוק את עוץ בכורו ואת בוז אחיו ואת קמואל אבי ארם.
אמר רבי יהושע בן לוי: הוא לבן הוא קמואל.
וכתב על ב"ענף יוסף" בשם ה"יפה תואר" הוא לבן הוא קמואל, לפי שלא נזכר כאן לבן בתולדות בתואל ומצאנוהו אח לרבקה.
והא דכתיב: וילך פדנה ארם אל לבן בן בתואל הארמי ? יש לומר לפי שבתואל לא היה לו בנים לקח את אחיו קמואל (דהיינו לבן) להיות בן ביתו לירש אותו ונקרא בשם בנו. עד כאן לשונו.

Re: לבן הארמי היה ממזר...

פורסם: ה' נובמבר 05, 2015 9:09 pm
על ידי מנין
חיס כתב:ולכך נאמר בפרשת ויצא "הידעתם את לבן בן נחור" ולא נאמר בן בתואל.


אבל גם על רבקה כתוב "לקחת את בת אחי אדוני לבנו"?

Re: לבן הארמי היה ממזר...

פורסם: ה' נובמבר 05, 2015 9:36 pm
על ידי אום אני חומה
לאור דברי מהרש"ק יוצא שיעקב נשא ממזרות, ועוד קיים בזה את מצוות יצחק אביו 'וקח לך אשה מבנות לבן אחי אמך', לפי שרעות בנות כנען בעיני אביו... נשמע מוזר, לא?!

Re: לבן הארמי היה ממזר...

פורסם: ה' נובמבר 05, 2015 9:52 pm
על ידי זקן ששכח
אום אני חומה כתב:לאור דברי מהרש"ק יוצא שיעקב נשא ממזרות, ועוד קיים בזה את מצוות יצחק אביו 'וקח לך אשה מבנות לבן אחי אמך', לפי שרעות בנות כנען בעיני אביו... נשמע מוזר, לא?!

כיצד הגעת למסקנא זו?!

Re: לבן הארמי היה ממזר...

פורסם: ה' נובמבר 05, 2015 10:10 pm
על ידי אום אני חומה
רחל ולאה בנות לבן הן.

Re: לבן הארמי היה ממזר...

פורסם: ה' נובמבר 05, 2015 10:18 pm
על ידי זקן ששכח
אום אני חומה כתב:רחל ולאה בנות לבן הן.

אמנם נצטוו בני נח על א"א. אולם אם האב ממזר ימשכו כן גם בניו אחריו?
ועצם תמיהתך תמיהה היא, אבל לאו דווקא מצד ממזרות.

Re: לבן הארמי היה ממזר...

פורסם: ד' דצמבר 07, 2016 8:58 pm
על ידי בן פרצי
זקן ששכח כתב:
אום אני חומה כתב:רחל ולאה בנות לבן הן.

אמנם נצטוו בני נח על א"א. אולם אם האב ממזר ימשכו כן גם בניו אחריו?
ועצם תמיהתנך תמיהה היא, אבל לאו דווקא מצד ממזרות.

עיין רש"י לו ב ד"ה בת ענה בת צבעון: מלמד שבא צבעון על כלתו אשת ענה... והודיעך הכתוב שכולן בני ממזרות היו.