עמוד 1 מתוך 1

שבע שנים וארבעים ומאת שנה

פורסם: ד' יוני 01, 2016 9:23 am
על ידי השואל מרבו
"ויהי ימי יעקב שני חייו שבע שנים וארבעים ומאת שנה"

יש לי שאלה שמציקה לי הרבה זמן, ולא מצאתי מי ששואל אותה.

איפה שהתורה כותבת מספר עם מאות עשרות ויחידות - היא או כותבת את הנספר (כגון "שנה" בפסוק הנ"ל) רק בסוף, או אחרי גם המאות גם העשרות וגם היחידות (שבע שנים ארבעים שנה ומאת שנה) או אחרי העשרות והמאות בלבד. אבל שהתורה תכתוב רק אחרי היחידות ורק אחרי המאות ולא תכתוב אחרי העשרות - עד כמה שראיתי - לא נמצא כזה בכל התורה! הלא דבר הוא.

אודה מאוד לכל מי שיעזור לי.

Re: שבע שנים וארבעים ומאת שנה

פורסם: ד' יוני 01, 2016 9:47 am
על ידי זקן ששכח
ר' חיים פלטיאל, בראשית כג א:

ומתוך תירוץ זה מתורץ ק' דלעיל. מיהו ק' דגבי יעקב אבינו לא פרט שנה בכולם דכתיב ביה שבע שנים וארבעים ומאת שנה ולא פרט שנה בארבעים וידוע הוא שצדיק גמור היה. ותי' הר' אהרון בה"ר יוסף כהן זצ"ל דהא [ד]צריך ליתן טעם גבי שרה למידרש כל כלל ופרט היינו משום דאין דרך להזכיר גבי אשה אפי' השנים וכאן האריך להזכיר כל פרט לבדו ע"כ ש"מ דאתא למדרשא. ועוד שלא תמצא שספר הכתוב מיתת נשים אפי' צדקניות ולא הזכיר רק שרה ורחל ודבורה מנקת ומרים ויש טעם בכולם בשרה על שהוציא על קבורה דמים יקרים ודבורה למה נקרא שמה אלון בכות מרים על שם הבאר שפסק כשמתה רחל למה לא נקברה במערה, ומי' שנותיהן לא נמנו כמו בשרה שהיא ראשית לכל הצדקניות.
ראה עוד (ולא בכולם הוא ע"ד פשט): בן פורת יוסף. ערבי נחל. אוהב ישראל. ליקוטי מהרי"ל. טעמא דקרא לגרח"ק. ועוד.

Re: שבע שנים וארבעים ומאת שנה

פורסם: ד' יוני 01, 2016 9:57 am
על ידי השואל מרבו
אני לא חושב שזה מתרץ את שאלתי. הוא רק מסביר מ"ש יעקב משרה, אבל אינו מסביר מ"ש יעקב מכל מקום אחר. (בשאר המקומות שציינת - עדיין לא עיינתי.)

Re: שבע שנים וארבעים ומאת שנה

פורסם: ד' יוני 01, 2016 10:57 am
על ידי זקן ששכח
יתכן, אבל אני התייחסתי לדבריך שכתבת: 'ולא מצאתי מי ששואל אותה'.
ועל כך הבאתי כמה מקורות שהתיחסו לשאלה זו.