עמוד 1 מתוך 1

וּגְדֵרֹת לְצֹנַאֲכֶם - פירוש המאירי

פורסם: ד' יולי 27, 2016 5:23 pm
על ידי ערער בערבה
לצנאכם - מאירי תהלים.png
לצנאכם - מאירי תהלים.png (22.84 KiB) נצפה 3083 פעמים

Re: וּגְדֵרֹת לְצֹנַאֲכֶם - פירוש המאירי

פורסם: ה' יולי 28, 2016 12:43 am
על ידי זקן ששכח
האם כוונתו שהוא מלשון 'צואה'?
אגב, שמא יסבירוני, בלשון 'אישון' כתב שהאותיות 'ון' באות להורות על הקטנה וצמצום. ומיד מסביר לגבי 'שבתון' ממש להיפך שהוא ענין של תוספת.

Re: וּגְדֵרֹת לְצֹנַאֲכֶם - פירוש המאירי

פורסם: ה' יולי 28, 2016 1:05 am
על ידי שלמה בן חיים
למה צואה?
צאן, רק שהאלף מיותרת [ראה רש"י שם], ולכך פירש שהאריכות של המילה באה להורות הקטנת ערך הדבר.
ומה ששאלת איך בשבתון מורה על תוספת, הכוונה שבזמן תוספת אינו חמור כעיקר שבת, ועל זה הכוונה שבתון שיש זמן שחומר השביתה פחות חמור וזה דרך הקטנה ולא דרך ריבוי והגדלה.

Re: וּגְדֵרֹת לְצֹנַאֲכֶם - פירוש המאירי

פורסם: ה' יולי 28, 2016 1:07 am
על ידי זקן ששכח
שלמה בן חיים כתב:למה צואה?
צאן, רק שהאלף מיותרת [ראה רש"י שם], ולכך פירש שהאריכות של המילה באה להורות הקטנת ערך הדבר.
ומה ששאלת איך בשבתון מורה על תוספת, הכוונה שבזמן תוספת אינו חמור כעיקר שבת, ועל זה הכוונה שבתון שיש זמן שחומר השביתה פחות חמור וזה דרך הקטנה ולא דרך ריבוי והגדלה.

תודה.
'דרך מיאוס' היינו הקטנת ערך הדבר?!

Re: וּגְדֵרֹת לְצֹנַאֲכֶם - פירוש המאירי

פורסם: ה' יולי 28, 2016 1:57 am
על ידי ערער בערבה
אני הבנתי שהרחבת התנועה דרך מיאוס היינו כמו שמשגיח יוכיח את תלמידיו על תאוות ממון ויאמר: אתם רוצים כסף, לכו תעשו כ-ס-ף----

Re: וּגְדֵרֹת לְצֹנַאֲכֶם - פירוש המאירי

פורסם: ה' יולי 28, 2016 10:20 am
על ידי זקן ששכח
ערער בערבה כתב:אני הבנתי שהרחבת התנועה דרך מיאוס היינו כמו שמשגיח יוכיח את תלמידיו על תאוות ממון ויאמר: אתם רוצים כסף, לכו תעשו כ-ס-ף----

א. מה היא לדעתך 'הרחבת תנועה'?
ב. איך זה מתקשר למה שכתב קודם לכן?

Re: וּגְדֵרֹת לְצֹנַאֲכֶם - פירוש המאירי

פורסם: ה' יולי 28, 2016 11:03 am
על ידי ערער בערבה
זקן ששכח כתב:
ערער בערבה כתב:אני הבנתי שהרחבת התנועה דרך מיאוס היינו כמו שמשגיח יוכיח את תלמידיו על תאוות ממון ויאמר: אתם רוצים כסף, לכו תעשו כ-ס-ף----

א. מה היא לדעתך 'הרחבת תנועה'?
ב. איך זה מתקשר למה שכתב קודם לכן?

האות מנוקדת בשו"א, וכשמוסיפים לה הברה, גורמים לכך שהיא תודגש ותתארך. כמו 'אמינון' במקום 'אמנון', או 'צנאכם' במקום 'צאנכם'.
אם אני מבן נכון, לדברי המאירי, כל אריכות יתירה בתיבה יש בה משום הקטנה או גיחוך.
זה מעניין ולכן העליתי את זה.

Re: וּגְדֵרֹת לְצֹנַאֲכֶם - פירוש המאירי

פורסם: ה' יולי 28, 2016 1:28 pm
על ידי זקן ששכח
תודה רבה,
נראים דבריך.