עמוד 1 מתוך 1

כי יראתם מפני האש - גירין דאישא (פ' ואתחנן)

פורסם: ב' אוגוסט 22, 2016 11:37 am
על ידי ערער בערבה
בפרשת ואתחנן כתי': 'אָנֹכִי עֹמֵד בֵּין יְדֹוָד וּבֵינֵיכֶם וגו' כִּי יְרֵאתֶם מִפְּנֵי הָאֵשׁ וְלֹא עֲלִיתֶם בָּהָר'.
המפרשים מקשים מהו 'מפני האש' והרי הצטוו מפי ה' לא לעלות ולכך לא עלו.

חשבתי לפרש לפי"ד תרגום 'יונתן' בפסוק "כי סקול יסקל או ירה יירה":
לא תקרב ביה ידא ארום יתרגמא יתרגם באבנא ברדא או גירין דאשא ידרקון ביה אין בעירא אין אינשא לא יתקיים ברם במיגד קל שופרא הינון מרשן למיסק בטוורא:

אין לי כרגע גישה לאוצר, האם מישהו יכול בחסדו לבדוק אם קדמוני בזה?

Re: כי יראתם מפני האש - גירין דאישא

פורסם: ב' אוגוסט 22, 2016 11:44 am
על ידי לייטנר
ערער בערבה כתב:בפרשת ואתחנן כתי': 'אָנֹכִי עֹמֵד בֵּין יְדֹוָד וּבֵינֵיכֶם וגו' כִּי יְרֵאתֶם מִפְּנֵי הָאֵשׁ וְלֹא עֲלִיתֶם בָּהָר'.
המפרשים מקשים מהו 'מפני האש' והרי הצטוו מפי ה' לא לעלות ולכך לא עלו.

לא ביחס לפירושך, ראה העמ"ד שם.

Re: כי יראתם מפני האש - גירין דאישא

פורסם: ב' אוגוסט 22, 2016 3:17 pm
על ידי זקן ששכח
ערער בערבה כתב:בפרשת ואתחנן כתי': 'אָנֹכִי עֹמֵד בֵּין יְדֹוָד וּבֵינֵיכֶם וגו' כִּי יְרֵאתֶם מִפְּנֵי הָאֵשׁ וְלֹא עֲלִיתֶם בָּהָר'.
המפרשים מקשים מהו 'מפני האש' והרי הצטוו מפי ה' לא לעלות ולכך לא עלו.

חשבתי לפרש לפי"ד תרגום 'יונתן' בפסוק "כי סקול יסקל או ירה יירה":
לא תקרב ביה ידא ארום יתרגמא יתרגם באבנא ברדא או גירין דאשא ידרקון ביה אין בעירא אין אינשא לא יתקיים ברם במיגד קל שופרא הינון מרשן למיסק בטוורא:

אין לי כרגע גישה לאוצר, האם מישהו יכול בחסדו לבדוק אם קדמוני בזה?

הרעיון יפה, אבל גנאי הוא לישראל שקיום דבר ה' היה רק מפני הפחד ולא מפני ציווי הבורא, על כן מסתבר שיש ביאורים הקולעים יותר אל האמת, שהרי לא בא משה רבינו בדבריו כאן להוכיחם.

Re: כי יראתם מפני האש - גירין דאישא

פורסם: ב' אוגוסט 22, 2016 3:30 pm
על ידי לייטנר
זקן ששכח כתב:
ערער בערבה כתב:בפרשת ואתחנן כתי': 'אָנֹכִי עֹמֵד בֵּין יְדֹוָד וּבֵינֵיכֶם וגו' כִּי יְרֵאתֶם מִפְּנֵי הָאֵשׁ וְלֹא עֲלִיתֶם בָּהָר'.
המפרשים מקשים מהו 'מפני האש' והרי הצטוו מפי ה' לא לעלות ולכך לא עלו.

חשבתי לפרש לפי"ד תרגום 'יונתן' בפסוק "כי סקול יסקל או ירה יירה":
לא תקרב ביה ידא ארום יתרגמא יתרגם באבנא ברדא או גירין דאשא ידרקון ביה אין בעירא אין אינשא לא יתקיים ברם במיגד קל שופרא הינון מרשן למיסק בטוורא:

אין לי כרגע גישה לאוצר, האם מישהו יכול בחסדו לבדוק אם קדמוני בזה?

הרעיון יפה, אבל גנאי הוא לישראל שקיום דבר ה' היה רק מפני הפחד ולא מפני ציווי הבורא, על כן מסתבר שיש ביאורים הקולעים יותר אל האמת, שהרי לא בא משה רבינו בדבריו כאן להוכיחם.


לייטנר כתב:ראה העמ"ד שם.

Re: כי יראתם מפני האש - גירין דאישא

פורסם: ב' אוגוסט 22, 2016 3:32 pm
על ידי ערער בערבה
חיפשתי עתה באוצר ולא מצאתי מי שכתב כדבריי.
גם אם אי"ז קולע אל האמת, עדיין פלא בעיניי שאף לא אחד כתב כן.

בדרך אגב, ראיתי א"ז:
אמריקה תיאטראות.png
אמריקה תיאטראות.png (54.34 KiB) נצפה 3688 פעמים

Re: כי יראתם מפני האש - גירין דאישא

פורסם: ג' אוגוסט 23, 2016 5:54 pm
על ידי ארץ
דומני שפשוטו של מקרא הוא: אדלעיל
כי יראתם מפני האש, לכן, אנוכי עומד בין ה' וביניהם בעת ההיא להגיד לכם את דבר ה'

Re: כי יראתם מפני האש - גירין דאישא

פורסם: ג' אוגוסט 23, 2016 7:04 pm
על ידי ערער בערבה
ארץ כתב:דומני שפשוטו של מקרא הוא: אדלעיל
כי יראתם מפני האש, לכן, אנוכי עומד בין ה' וביניהם בעת ההיא להגיד לכם את דבר ה'

ומהו 'ולא עליתם בהר'?
ואם אתה נדרש לפשוטו של מקרא, כבר ביארוהו הרמב"ן ועוד.

Re: כי יראתם מפני האש - גירין דאישא

פורסם: ד' אוגוסט 24, 2016 6:38 pm
על ידי ארץ
ערער בערבה כתב:
ארץ כתב:דומני שפשוטו של מקרא הוא: אדלעיל
כי יראתם מפני האש, לכן, אנוכי עומד בין ה' וביניהם בעת ההיא להגיד לכם את דבר ה'

ומהו 'ולא עליתם בהר'?
ואם אתה נדרש לפשוטו של מקרא, כבר ביארוהו הרמב"ן ועוד.

צודק!
אכן ראיתי ברמב"ן שם פירוש אחר
ולא עליתם בהר במקומות המותרים.
פי' לפי':
הר סיני היה הר טבעי עם שיפועים שונים במשך עלית ההר. גבול האיסור לעלות היה ברום ההר, בני ישראל נצטוו לעלות לתחתית ההר. ולא עליתם בהר אלא ברחתם יב מיל לאחוריכם.

Re: כי יראתם מפני האש - גירין דאישא

פורסם: ו' אוגוסט 26, 2016 12:22 pm
על ידי צדיק613
ארץ כתב:
ערער בערבה כתב:
ארץ כתב:דומני שפשוטו של מקרא הוא: אדלעיל
כי יראתם מפני האש, לכן, אנוכי עומד בין ה' וביניהם בעת ההיא להגיד לכם את דבר ה'

ומהו 'ולא עליתם בהר'?
ואם אתה נדרש לפשוטו של מקרא, כבר ביארוהו הרמב"ן ועוד.

צודק!
אכן ראיתי ברמב"ן שם פירוש אחר
ולא עליתם בהר במקומות המותרים.
פי' לפי':
הר סיני היה הר טבעי עם שיפועים שונים במשך עלית ההר. גבול האיסור לעלות היה ברום ההר, בני ישראל נצטוו לעלות לתחתית ההר. ולא עליתם בהר אלא ברחתם יב מיל לאחוריכם.

הבריחה של י"ב מיל קשה לומר שע"ז היתה תביעה.
אבל פשטות כוונת הרמב"ן היא כמו שכתבת שאפי' למקומות שהיה מותר להם להגיע הם לא עלו.
ובדרך מוסר זה לימוד עצום שהרבה פעמים ברוחניות אנ ו מפחדים לעלות למדריגות שיכולים להגיע, ומשמים תובעים זה מאתנו .

Re: כי יראתם מפני האש - גירין דאישא (פ' ואתחנן)

פורסם: ה' יולי 29, 2021 1:04 pm
על ידי הים הגדול
ערער בערבה כתב:בפרשת ואתחנן כתי': 'אָנֹכִי עֹמֵד בֵּין יְדֹוָד וּבֵינֵיכֶם וגו' כִּי יְרֵאתֶם מִפְּנֵי הָאֵשׁ וְלֹא עֲלִיתֶם בָּהָר'.
המפרשים מקשים מהו 'מפני האש' והרי הצטוו מפי ה' לא לעלות ולכך לא עלו.

חשבתי לפרש לפי"ד תרגום 'יונתן' בפסוק "כי סקול יסקל או ירה יירה":
לא תקרב ביה ידא ארום יתרגמא יתרגם באבנא ברדא או גירין דאשא ידרקון ביה אין בעירא אין אינשא לא יתקיים ברם במיגד קל שופרא הינון מרשן למיסק בטוורא:

אין לי כרגע גישה לאוצר, האם מישהו יכול בחסדו לבדוק אם קדמוני בזה?

עכשיו ראיתי את האשכול הזה ששייך למ"ש כאן ובאמת ג"א הבנתי "סקל יסקל או ירה יירה" - מכלל האזהרה (והם הסלעים {ולפמ"ש כאן מהת"י-גם האש} שפולט הר געש)
וק"ל.