עמוד 1 מתוך 1

למה אין רש"י? (דברים ח)

פורסם: ד' אוגוסט 24, 2016 12:09 am
על ידי הכהן
האם מישהו עומד על השאלה למה אין (כמעט) פירוש רש"י על פרק ח' של דברים?

Re: למה אין רש"י? (דברים ח)

פורסם: ו' אוגוסט 11, 2017 2:16 pm
על ידי מכון חכמי ספרד
יש בזה תשובה?

Re: למה אין רש"י? (דברים ח)

פורסם: ו' אוגוסט 11, 2017 2:20 pm
על ידי דרומי
ולמה אין רש"י (כמעט) לרובה של פרשת ויקהל?

רש"י בא להסביר דברים שלא מובנים. אם הכל מובן הוא לא מפרש

Re: למה אין רש"י? (דברים ח)

פורסם: ו' אוגוסט 11, 2017 3:56 pm
על ידי נותן טעם
דבר זה אכן מענין אצל כל המפרשים, מקראות גדולות על חומש בראשית ושאר החומשים, עבה הרבה יותר מחומש דברים.

Re: למה אין רש"י? (דברים ח)

פורסם: ב' אוגוסט 14, 2017 1:05 am
על ידי לייטנר
.

Re: למה אין רש"י? (דברים ח)

פורסם: ב' אוגוסט 14, 2017 1:56 am
על ידי קו ירוק
זוהי חזרה על תוכחה ומוסר לשמור משמרת ה' ונכפלה כמ"פ - כשמה ממש משנה תורה.
ובמקום שיש חידוש כן פירש רש"י

Re: למה אין רש"י? (דברים ח)

פורסם: ב' אוגוסט 14, 2017 4:17 pm
על ידי דרומי
הבה ונלמד עליך זכות שמחמת אוירת בין הזמנים כתבת מה שכתבת.

ברור שאין כל שחר לדבריך המוזרים בלשון המעטה, ולא באתי אלא לקיים מאמר חז"ל חכמים הזהרו בדבריכם כו'.

Re: למה אין רש"י? (דברים ח)

פורסם: ב' אוגוסט 14, 2017 11:14 pm
על ידי אשר ברא
נותן טעם כתב:דבר זה אכן מענין אצל כל המפרשים, מקראות גדולות על חומש בראשית ושאר החומשים, עבה הרבה יותר מחומש דברים.

ראיתי פעם במדרש פנחס (אינו ת"י כעת) שביאר שכל אור מתחילתו בא בשפע ואח"כ מתמעט ולכן גם בגמרא יש בדרך כלל יותר בתחילת המסכת מבסוף (ומעניין שגם בראשונים ואחרונים על הש"ס הוא כן).

Re: למה אין רש"י? (דברים ח)

פורסם: ג' אוגוסט 15, 2017 7:52 pm
על ידי מכון חכמי ספרד
אשר ברא כתב:ראיתי פעם במדרש פנחס (אינו ת"י כעת) שביאר שכל אור מתחילתו בא בשפע ואח"כ מתמעט ולכן גם בגמרא יש בדרך כלל יותר בתחילת המסכת מבסוף (ומעניין שגם בראשונים ואחרונים על הש"ס הוא כן).


ולכן פרשת ויחי מורחבת בפירושי רש"י, וכן סוף חומש דברים?
למה לא נאמר בפשטות שעסקו יותר בריש המסכתא יותר מסופה?

Re: למה אין רש"י? (דברים ח)

פורסם: ג' אוגוסט 15, 2017 8:17 pm
על ידי סעדיה
אשר ברא כתב:
נותן טעם כתב:דבר זה אכן מענין אצל כל המפרשים, מקראות גדולות על חומש בראשית ושאר החומשים, עבה הרבה יותר מחומש דברים.

ראיתי פעם במדרש פנחס (אינו ת"י כעת) שביאר שכל אור מתחילתו בא בשפע ואח"כ מתמעט ולכן גם בגמרא יש בדרך כלל יותר בתחילת המסכת מבסוף (ומעניין שגם בראשונים ואחרונים על הש"ס הוא כן).

וע"ד הפשט י"ל שכל ענין ותופעה שנכפלה כמה פעמים במסכת או בחומש, נידון בהופעתו הראשונה.

Re: למה אין רש"י? (דברים ח)

פורסם: ד' אוגוסט 16, 2017 3:36 am
על ידי אשר ברא
מכון חכמי ספרד כתב:
אשר ברא כתב:ראיתי פעם במדרש פנחס (אינו ת"י כעת) שביאר שכל אור מתחילתו בא בשפע ואח"כ מתמעט ולכן גם בגמרא יש בדרך כלל יותר בתחילת המסכת מבסוף (ומעניין שגם בראשונים ואחרונים על הש"ס הוא כן).

ולכן פרשת ויחי מורחבת בפירושי רש"י, וכן סוף חומש דברים?

מה תצעק אלי? כל כוונתי הי' להביא שגם על הגמרא עצמו הי' כבר מי שראה כך, ועכשיו מצאתי הקטע ורואה אני שאף על התורה עצמו דורש וז"ל
...ולכך כשהתורה וכל הספרים מתחילין - בתחילה הסדרות גדולות, וגם כל המסכתות כשמתחילין ממשנה למשנה יש כמה דפין ואח"כ אינו כל כך. והטעם, כי כשיורד האור בתחילה הוא יורד הרבה ביותר, והתחלת האור הוא חזק מאד, לכך [דורות הראשונים] חייהם ארוכים. (אמרי פנחס פרשיות תל"ט)


מכון חכמי ספרד כתב:למה לא נאמר בפשטות שעסקו יותר בריש המסכתא יותר מסופה?

סעדיה כתב:וע"ד הפשט י"ל שכל ענין ותופעה שנכפלה כמה פעמים במסכת או בחומש, נידון בהופעתו הראשונה.

אין הרב מדבר ברובד הפשט, אלא על פנימיות העניין, ולדרכו מתיישב גם פרשיות התורה ודוק.

Re: למה אין רש"י? (דברים ח)

פורסם: ה' אוגוסט 24, 2017 7:51 am
על ידי שמואל דוד
אשר ברא כתב:
נותן טעם כתב:דבר זה אכן מענין אצל כל המפרשים, מקראות גדולות על חומש בראשית ושאר החומשים, עבה הרבה יותר מחומש דברים.

ראיתי פעם במדרש פנחס (אינו ת"י כעת) שביאר שכל אור מתחילתו בא בשפע ואח"כ מתמעט ולכן גם בגמרא יש בדרך כלל יותר בתחילת המסכת מבסוף (ומעניין שגם בראשונים ואחרונים על הש"ס הוא כן).

האשה נקנית" לבעלה "ודו"ק

Re: למה אין רש"י? (דברים ח)

פורסם: ו' אוגוסט 25, 2017 8:17 pm
על ידי אשר ברא
שמואל דוד כתב:
אשר ברא כתב:
נותן טעם כתב:דבר זה אכן מענין אצל כל המפרשים, מקראות גדולות על חומש בראשית ושאר החומשים, עבה הרבה יותר מחומש דברים.

ראיתי פעם במדרש פנחס (אינו ת"י כעת) שביאר שכל אור מתחילתו בא בשפע ואח"כ מתמעט ולכן גם בגמרא יש בדרך כלל יותר בתחילת המסכת מבסוף (ומעניין שגם בראשונים ואחרונים על הש"ס הוא כן).

האשה נקנית" לבעלה "ודו"ק

משא"כ - שנאמר עוד ינובון בשיבה. יצמחו צמח ויתייחד שכרן לעת שיבתן דשנים ורעננים יהיו וגו' ודו"ק