הָאָדֹ֤ם הָאָדֹם֙ - עדשים אדומות?
פורסם: ב' נובמבר 28, 2016 7:54 am
כה, ל וַיֹּ֨אמֶר עֵשָׂ֜ו אֶֽל־יַעֲקֹ֗ב הַלְעִיטֵ֤נִי נָא֙ מִן־הָאָדֹ֤ם הָאָדֹם֙ הַזֶּ֔ה כִּ֥י עָיֵ֖ף אָנֹ֑כִי עַל־כֵּ֥ן קָרָֽא־שְׁמ֖וֹ אֱדֽוֹם.
ופירש"י, מן האדם האדם - עדשים אדומות, ואותו היום מת אברהם שלא יראה את עשו בן בנו יוצא לתרבות רעה... ובישל יעקב עדשים להברות את האבל. ולמה עדשים, שדומות לגלגל שהאבלות גלגל החוזר בעולם.
לכאורה צ"ב שהרי צבע העדשים אינו אדום אלא ירוק. וברד"ק כתב שהעדשים הקלופים הם אדומים. ובלשון הרמב"ן נראה שנתחבט בזה, וז"ל, היה התבשיל מאודם מן העדשים שהיו אדומות, או שרקחו בדברים אדומים. ואמנם בתרגום יונתן נראה ש'האדם' קאי על התבשיל, אַטְעִים יָתִי כְּדוֹן מִן תַּבְשִׁילָא סִמוּקָא סִמוּקָא הָדֵין.
וראיתי מובא בשם האדמו"ר בעל בית ישראל מגור ששמע מזקני חכמי הספרדים בירושלים עיה"ק, שפירשו 'הלעיטני נא' נא מלשון אינו מבושל כמו דכתיב בפרשת בא (יב, ט), אַל־תֹּאכְל֤וּ מִמֶּ֙נּוּ֙ נָ֔א וּבָשֵׁ֥ל מְבֻשָּׁ֖ל בַּמָּ֑יִם. ופירש"י, שאינו צלוי כל צורכו קוראו נא בלשון ערבי, וכאן ג"כ ביקש עשו להלעיטו בתבשיל עוד קודם גמר בישולם, והעדשים קודם גמר בישולם אינם ירוקים אלא אדומים.
ויעויין בירושלמי סנהדרין (פ"ב ה"ה), הוא היה עם דוד באפס דמים. רבי יוחנן אמר בחקל סומקתה. ובפני משה, וז"ל, בחקל סומקתה. פס דמים כמשמעו שהיתה שדה מלאה עדשים והן אדומים וכדלקמן עדשים היו.
ופירש"י, מן האדם האדם - עדשים אדומות, ואותו היום מת אברהם שלא יראה את עשו בן בנו יוצא לתרבות רעה... ובישל יעקב עדשים להברות את האבל. ולמה עדשים, שדומות לגלגל שהאבלות גלגל החוזר בעולם.
לכאורה צ"ב שהרי צבע העדשים אינו אדום אלא ירוק. וברד"ק כתב שהעדשים הקלופים הם אדומים. ובלשון הרמב"ן נראה שנתחבט בזה, וז"ל, היה התבשיל מאודם מן העדשים שהיו אדומות, או שרקחו בדברים אדומים. ואמנם בתרגום יונתן נראה ש'האדם' קאי על התבשיל, אַטְעִים יָתִי כְּדוֹן מִן תַּבְשִׁילָא סִמוּקָא סִמוּקָא הָדֵין.
וראיתי מובא בשם האדמו"ר בעל בית ישראל מגור ששמע מזקני חכמי הספרדים בירושלים עיה"ק, שפירשו 'הלעיטני נא' נא מלשון אינו מבושל כמו דכתיב בפרשת בא (יב, ט), אַל־תֹּאכְל֤וּ מִמֶּ֙נּוּ֙ נָ֔א וּבָשֵׁ֥ל מְבֻשָּׁ֖ל בַּמָּ֑יִם. ופירש"י, שאינו צלוי כל צורכו קוראו נא בלשון ערבי, וכאן ג"כ ביקש עשו להלעיטו בתבשיל עוד קודם גמר בישולם, והעדשים קודם גמר בישולם אינם ירוקים אלא אדומים.
ויעויין בירושלמי סנהדרין (פ"ב ה"ה), הוא היה עם דוד באפס דמים. רבי יוחנן אמר בחקל סומקתה. ובפני משה, וז"ל, בחקל סומקתה. פס דמים כמשמעו שהיתה שדה מלאה עדשים והן אדומים וכדלקמן עדשים היו.