עמוד 1 מתוך 1

עשיו מהול?

פורסם: ש' דצמבר 03, 2016 6:58 pm
על ידי איש טלז
ראה ספר פוקד עקרים לר' צדוק אות טז' וכ"מ במדרש רבה בראשית עו' ט' דעשיו מל
אמנם בדעת זקנים עה"ת דיצחק לא רצה למולו מכיון שחשב שמסוכן למולו
וראה זה חדש ביוצרות לפרשת זכור ביחס לעשיו הבוזה בכורה בכוס התרעלה ופרק מנו עול ומשך ערלה היינו שעשיו מתנגד להיות מהול
[ומ"מ מילתו לא עיכבה את יצחק מלאכול הפסח]
[וראיתי בזה ביאור מהגרחי"ק דכיון דעשיו ענינו עשוי א"כ אינו צריך תיקון המילה ואכמ"ל ]

Re: עשיו מהול?

פורסם: ש' דצמבר 03, 2016 9:43 pm
על ידי עושה חדשות
פרקי דר"א כתב:ר' אומ' יצחק מל את יעקב ואת עשו, ועשו מאס ברית מילה כשם שמאס בבכורה, שנ' ויבז עשו את הבכורה, ויעקב דבק בברית מילה ומל את בניו ואת בני בניו
פי' הרוקח לתפילות כתב:העטרה כמו הלב, ושניהם נקראו ערלים [עמוד תשכו] שזה תלוי בזה, להיות לך לאלקים במילה תלוי, לכך אמר עשיו הואיל והוא כופר בעליון ולמה זה לי זה אלי ואנוהו, למה לו מילה. ולמה זה לי ולמ"ה אותיות מהו"ל, לכך משך בערלה. ולפי שהערלה נקראת חרפה כדכתיב (ערלה) כי חרפה היא לנו, נקרא המילה אות ברית קדש.
תנא דבי אליהו כתב:אבל זרעו של עשו כל זמן שיצחק היה קיים היו מקימים ברית המילה וכיון שמת יצחק מיד היו מבטלין ברית המילה

Re: עשיו מהול?

פורסם: ש' דצמבר 03, 2016 11:58 pm
על ידי עזריאל ברגר
איש טלז כתב:ומ"מ מילתו לא עיכבה את יצחק מלאכול הפסח

כמדומני שרק מילת בניו הקטנים מעכבת מלאכול הפסח, ועשיו כבר היה 50 שנה אחרי בר-מצווה...

Re: עשיו מהול?

פורסם: א' דצמבר 04, 2016 2:30 am
על ידי אנא עבדא
בחתם סופר עמו' ק"ה כתוב בזה הלשון: "כבר כתבתי (בשו"ת יורה דעה סוף סימן רמ"ה) שעשיו אינו נימול לשמונה, שהיה אדמוני וצריך להמתין עד שיפול דמו בו. ואפשר שאינו נימול כלל".

Re: עשיו מהול?

פורסם: א' דצמבר 04, 2016 3:35 am
על ידי אבןטובה
במד"ר פ' וישלח פע"ו מנעת מרעך חסד מנעת חסדא מן אחיך דאילו איתנסיבת לגברא לא זינתה, לא ביקשת להשיאה למהול הרי היא נשאת לערל
ובתנא דבי אליהו רבה פכ"ד דבני עשיו כל זמן שיצחק היה קיים היו קיימין ברית המילה וכיון שמת יצחק מיד היו מבטלין ע"ש ומשמע דנצטוו ונתחייבו במילה, וזהו נגד המהואר סנהדרין מנט: דפריך בני עשיו לחייבו במילה ומשני ביצחק ולא כל יצחק.

Re: עשיו מהול?

פורסם: א' דצמבר 04, 2016 3:49 pm
על ידי צדיק613
מהמדרש כאן מוכח שעשו היה מהול. וי"ל

ד) ר' יהודה בר סימון פתח (משלי כז) אל תתהלל ביום מחר ואת אמרת (בראשית ל) וענתה בי צדקתי ביום מחר מחר בתך יוצאת ומתענה הה"ד ותצא דינה וגו' ר' חנינא בשם ר' אבא הכהן בר' אליעזר פתח (איוב ו) למס מרעהו חסד מנעת חסד מן אחוך היא נסבת לאיוב שאינו לא גר ולא מהול לא בקשת להשיאה למהול הרי היא נישאת לערל לא בקשת להשיאה דרך היתר הרי נישאת דרך איסור ותצא דינה
דהיינו שיעקב הטמין דינה בתוך הקופסא מפחד שעשו יתחתן אתה, וע"ז הולך שלא רצה לחתן מהול דהיינו עשו יתחתן עם שכם שהוא ערל.ויש ליישב

Re: עשיו מהול?

פורסם: א' דצמבר 04, 2016 6:55 pm
על ידי בן_אליעזר
אין לי יד ורגל בסוגיית האשכול, וכן בהבא להלן (ואולי הדברים עתיקים וידועים). אך בכ"ז:

מענין לענין (המילה) - הרי בהיות שאמחז"ל ביומא, שקיימו האבות כל התורה כולה עד שלא ניתנה - א"כ לכאו' גם הי' לעשיו פדיון הבן (בהיותו בכור בפועל ממש להוריו). האם מוזכר בזה בספרים? (אולי ייתכן שזה נפקע ממנו למפרע עי"ז שנתן ה'בכורה' ליעקב, ויש לדון. אך אדבר כאן על מה שהי' בתחילה).

Re: עשיו מהול?

פורסם: א' דצמבר 04, 2016 9:03 pm
על ידי מיללער
על מה שהובא בתחלת האשכול מבעלי התוס' שעשיו לא נימול לשמנה משום חשש יצחק שלא נבלע דמו ואח"כ התנגד עשיו לימהול, עי' בכלי חמדה פר' תולדות מה שכ' בזה דברים נחמדים וחידושים במצות מילה וחיוב האב במילת בנו.

Re: עשיו מהול?

פורסם: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm
על ידי עזריאל ברגר
בן_אליעזר כתב:אין לי יד ורגל בסוגיית האשכול, וכן בהבא להלן (ואולי הדברים עתיקים וידועים). אך בכ"ז:

מענין לענין (המילה) - הרי בהיות שאמחז"ל ביומא, שקיימו האבות כל התורה כולה עד שלא ניתנה - א"כ לכאו' גם הי' לעשיו פדיון הבן (בהיותו בכור בפועל ממש להוריו). האם מוזכר בזה בספרים? (אולי ייתכן שזה נפקע ממנו למפרע עי"ז שנתן ה'בכורה' ליעקב, ויש לדון. אך אדבר כאן על מה שהי' בתחילה).

זה שייך לשאלה מהו ענינו של פדיון הבן לפני חטא העגל וכו' - search.php?keywords=%D7%A4%D7%93%D7%99%D7%95%D7%9F+%D7%94%D7%91%D7%9F+%D7%97%D7%98%D7%90+%D7%94%D7%A2%D7%92%D7%9C&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sr=topics&sk=t&sd=d&st=0&ch=300&t=0&submit=%D7%97%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%A9

Re: עשיו מהול?

פורסם: א' דצמבר 04, 2016 9:12 pm
על ידי בן_אליעזר
תודה לכם הרב עזריאל על ההפני'!