עמוד 1 מתוך 1

'אָחִ֖י' - הבן של עֵשָׂ֑ו ו'אֵחִ֣י' הבן של בנימין

פורסם: ג' דצמבר 20, 2016 9:03 pm
על ידי נוטר הכרמים
לב, יב הַצִּילֵ֥נִי נָ֪א מִיַּ֥ד אָחִ֖י מִיַּ֣ד עֵשָׂ֑ו כִּֽי־יָרֵ֤א אָנֹכִי֙ אֹת֔וֹ פֶּן־יָב֣וֹא וְהִכַּ֔נִי אֵ֖ם עַל־בָּנִֽים.

הנה בפי' הרוקח כאן מובא בזה"ל,
מדרש אגדה כשברח יעקב מפני עשו לחרן נולד לו בן לעשו וקראו אחי כדי שלא תשתכח מה שעשה לו יעקב, וציוה לו כל מקום שיפגע בו שיהרגהו, זהו מיד אחי ומיד עשו.

ובמדרש אגדה (בובר) כאן בשינוי קצת,
הצילני נא מיד אחי. אחי שבא אלי מכוחו של עשו, שבשעה ששלח יצחק את יעקב לפדן ארם, שיגר עשו איש אחריו ששמו אחי.

והנה להלן בפרשת ויגש (מו, כא) כתיב, וּבְנֵ֣י בִנְיָמִ֗ן בֶּ֤לַע וָבֶ֙כֶר֙ וְאַשְׁבֵּ֔ל גֵּרָ֥א וְנַעֲמָ֖ן אֵחִ֣י וָרֹ֑אשׁ מֻפִּ֥ים וְחֻפִּ֖ים וָאָֽרְדְּ.

ואיתא במדרש (בראשית רבה פרשה צד סימן ח),
בשעה שעמד יוסף עם בנימין שאליה אית לך בנין א"ל אין, א"ל כמה אמר ליה עשרה אמר ומה שמהון, א"ל הוה לי חד אח והיו מעשיו נאים ונעימים ונשבה ממני והוצאתי להם שמות לשם המאורע שלו, בלע שנבלע ממני, בכר שהיה בכור לי, אשבל שנשבה ממני, גרא שגר בארץ אחרת, נעמן שהיו מעשיו נאים ונעימים, אחי שהיה אחי ודאי.
ונראה שמה שמנוקד 'אֵחִ֣י' בחיריק תחת האות חי"ת במקום בקמ"ץ, היינו לפי שלא אבה בנימין לקראו בשם רשע, כשם בו דודו הרשע, וכאשר משנה את הניקוד הרי זה באמת שם אחר.

ובאמת מצינו שלאחר מכן נשתנה ונתחלף שמו של אותו אחי ל'אחירם', כדכתיב בפרשת פינחס (כו, לח), בְּנֵ֣י בִנְיָמִן לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֶ֗לַע מִשְׁפַּ֙חַת֙ הַבַּלְעִ֔י לְאַשְׁבֵּ֕ל מִשְׁפַּ֖חַת הָֽאַשְׁבֵּלִ֑י לַאֲחִירָ֕ם מִשְׁפַּ֖חַת הָאֲחִירָמִֽי. ופירש"י, לאחירם - היא אחי שירד למצרים, ולפי שנקרא על שם יוסף שהיה אחיו ורם ממנו נקרא אחירם.

ועוד מצינו בדברי הימים (א ז, יב), וְשֻׁפִּ֤ם וְחֻפִּם֙ בְּנֵ֣י עִ֔יר חֻשִׁ֖ם בְּנֵ֥י אַחֵֽר. ופירש"י, עזרא שכתב ספר היחס הזה לא היה יודע אם היו מבני בנימין אם לאו לפיכך כתבם לבדם וגם משום דכתיב ומכיר לקח אשה לחפים מספקא ליה. וברד"ק, וז"ל, חשים בני אחר - אחר זה לא נזכר ואפרש הוא אחר מהנזכרים ויש לו שתי שמות ומה שספר היחס על דרך קצרה כי עזרא מה שמצא ביחסי' או מה שנמסר לו בקבלה הוא מה שכתב.

אולם באמת היה מקום לשער שה'אחר' הזה הוא אחי – אחירם הנ"ל.

ויעוי' בחזקוני בפרשת ויגש שם, וז"ל,
אין לעמוד על מנינם. לפי שיטת דברי הימים נמצא שהם י"א ומונה אחיה במקום אחוה והוא אחי הנזכר כאן. וי"ל כשירדו למצרים לא היו רק עשרה בשעת ירידה ושוב נולד אחר, ושינוי השמות על שם שמזכיר אותו פעם אחרת וכן המנהג בכל המקרא כשבא לכתוב להזכיר מה שהזכיר כבר
. עכ"ל. ולא הבנתי כוונתו, אם באמת אחר הוא אח נוסף או שהוא אחי הנ"ל.

Re: 'אָחִ֖י' - הבן של עֵשָׂ֑ו ו'אֵחִ֣י' הבן של בנימין

פורסם: ג' דצמבר 20, 2016 9:14 pm
על ידי עושה חדשות
ע"ע בדברי הגרי"ח סופר, הדר יעקב, ח"א סי' ז, וח"ד סי' ז.

היכן המקור ש-לעשו היה בן בשם 'אחי'

פורסם: ב' נובמבר 27, 2017 10:26 am
על ידי אריה הכהן
הצליני נא מיד אחי מיד עשו. יש מי שאומר שהיה לו בן בשם 'אחי' שקיבל מאביו לפגוע ביעקב, מי אומר זאת?

Re: היכן המקור ש-לעשו היה בן בשם 'אחי'

פורסם: ב' נובמבר 27, 2017 10:43 am
על ידי דרומי
יש במגלה עמוקות כמדומני (הובא בקהלת יעקב ערך 'נא') שהמלים "הצילני נא" יש בהם רמז להרבה צוררים, נבודנכצר, אחשורוש, נבוזראדן, ועוד.

ואם כן מתאים שגם המלים "מיד אחי" יהיה בהם רמז לאנשים פרטיים, אם כי אני מעולם לא שמעתי כזה דבר.

Re: היכן המקור ש-לעשו היה בן בשם 'אחי'

פורסם: ב' נובמבר 27, 2017 10:53 am
על ידי שייף נפיק
תוספות השלם (גליס) שם.

Re: היכן המקור ש-לעשו היה בן בשם 'אחי'

פורסם: ב' נובמבר 27, 2017 10:56 am
על ידי קראקובער
אריה הכהן כתב:הצליני נא מיד אחי מיד עשו. יש מי שאומר שהיה לו בן בשם 'אחי' שקיבל מאביו לפגוע ביעקב, מי אומר זאת?

לפי"ז אסור לכנות יהודי "אחי" כי אסור לקרוא על שם רשע...

Re: היכן המקור ש-לעשו היה בן בשם 'אחי'

פורסם: ב' נובמבר 27, 2017 11:15 am
על ידי שייף נפיק
קראקובער כתב:
אריה הכהן כתב:הצליני נא מיד אחי מיד עשו. יש מי שאומר שהיה לו בן בשם 'אחי' שקיבל מאביו לפגוע ביעקב, מי אומר זאת?

לפי"ז אסור לכנות יהודי "אחי" כי אסור לקרוא על שם רשע...

כינוי דוקא בקורא לו שם, וזה לא שם, כמו שתגיד שסליחה הוא כינוי.

Re: היכן המקור ש-לעשו היה בן בשם 'אחי'

פורסם: ב' נובמבר 27, 2017 1:13 pm
על ידי לייטנר
קראקובער כתב:
אריה הכהן כתב:הצליני נא מיד אחי מיד עשו. יש מי שאומר שהיה לו בן בשם 'אחי' שקיבל מאביו לפגוע ביעקב, מי אומר זאת?

לפי"ז אסור לכנות יהודי "אחי" כי אסור לקרוא על שם רשע...


נראה שבתקופת התנ"ך לא חששו לכך (או שלא סברו כתוס'...).

Re: היכן המקור ש-לעשו היה בן בשם 'אחי'

פורסם: ב' נובמבר 27, 2017 1:32 pm
על ידי לענין
אריה הכהן כתב:הצליני נא מיד אחי מיד עשו. יש מי שאומר שהיה לו בן בשם 'אחי' שקיבל מאביו לפגוע ביעקב, מי אומר זאת?


בתורה שלמה מביא מדרש, שזה היה ה'בלש' שעשו שלח אחרי יעקב לחרן.

Re: היכן המקור ש-לעשו היה בן בשם 'אחי'

פורסם: ב' נובמבר 27, 2017 1:46 pm
על ידי מיכאל1
כמדומני שהמקור נמצא ברוקח, גירסת הטאבלט משום מה לא עובדת עכשיו

Re: היכן המקור ש-לעשו היה בן בשם 'אחי'

פורסם: ב' נובמבר 27, 2017 1:57 pm
על ידי איש גלילי
קראקובער כתב:
אריה הכהן כתב:הצליני נא מיד אחי מיד עשו. יש מי שאומר שהיה לו בן בשם 'אחי' שקיבל מאביו לפגוע ביעקב, מי אומר זאת?

לפי"ז אסור לכנות יהודי "אחי" כי אסור לקרוא על שם רשע...

אלא שלפני הווארט, היה לבנימין בן בשם "אֵחִי", וגם בגמרא (ברכות יד.) מוזכר 'אֵחִי תנא דבי ר' חייא'.

Re: היכן המקור ש-לעשו היה בן בשם 'אחי'

פורסם: ב' נובמבר 27, 2017 3:15 pm
על ידי ירושלים
[quote="מיכאל1"]כמדומני שהמקור נמצא ברוקח

הכוונה בפירוש הרוקח על התורה (כמדומה הביאו הגריח"ס שליט"א בס' הדר יעקב)

ולכאורה מדוע לא נזכר בשמות בניו ממזריו של עשו בס"פ וישלח

Re: היכן המקור ש-לעשו היה בן בשם 'אחי'

פורסם: ב' נובמבר 27, 2017 3:20 pm
על ידי לייטנר
איש גלילי כתב:
קראקובער כתב:
אריה הכהן כתב:הצליני נא מיד אחי מיד עשו. יש מי שאומר שהיה לו בן בשם 'אחי' שקיבל מאביו לפגוע ביעקב, מי אומר זאת?

לפי"ז אסור לכנות יהודי "אחי" כי אסור לקרוא על שם רשע...

אלא שלפני הווארט, היה לבנימין בן בשם "אֵחִי", וגם בגמרא (ברכות יד.) מוזכר 'אֵחִי תנא דבי ר' חייא'.


כבר כתבתי כן:
לייטנר כתב:
קראקובער כתב:
אריה הכהן כתב:הצליני נא מיד אחי מיד עשו. יש מי שאומר שהיה לו בן בשם 'אחי' שקיבל מאביו לפגוע ביעקב, מי אומר זאת?

לפי"ז אסור לכנות יהודי "אחי" כי אסור לקרוא על שם רשע...


נראה שבתקופת התנ"ך לא חששו לכך (או שלא סברו כתוס'...).

בכוונה לא ציינתי את שם בנו של בנימין, כדי שלא ייווצר פלפול שישלול את הא' הצרויה. השם 'אחי' מופיע פעמיים כשם אדם בדברי הימים.

Re: היכן המקור ש-לעשו היה בן בשם 'אחי'

פורסם: ב' נובמבר 27, 2017 3:29 pm
על ידי עושה חדשות

Re: 'אָחִ֖י' - הבן של עֵשָׂ֑ו ו'אֵחִ֣י' הבן של בנימין

פורסם: ש' נובמבר 17, 2018 9:45 pm
על ידי נוטר הכרמים
הקפצה

Re: 'אָחִ֖י' - הבן של עֵשָׂ֑ו ו'אֵחִ֣י' הבן של בנימין

פורסם: ש' נובמבר 17, 2018 11:30 pm
על ידי לייטנר

Re: 'אָחִ֖י' - הבן של עֵשָׂ֑ו ו'אֵחִ֣י' הבן של בנימין

פורסם: ד' ספטמבר 16, 2020 9:30 am
על ידי עזריאל ברגר
לייטנר כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=418925#p418925

עושה חדשות כתב:http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=30750#p322641

אוחדו