עמוד 1 מתוך 1

בירור דברי רש"י סוף תרומה בעמידת היריעות

פורסם: ה' דצמבר 29, 2016 9:56 pm
על ידי כח עליון
ז"ל רש"י סוף פרשת תרומה:
יתדות. כמין נגרי נחושת עשויין ליריעות האהל ולקלעי החצר, קשורים במיתרים סביב סביב בשפוליהן, כדי שלא תהא הרוח מגביהתן, ואיני יודע אם תחובין בארץ, או קשורין ותלויין וכובדן מכביד שפולי היריעות שלא ינועו ברוח, ואומר אני, ששמן מוכיח עליהם שהם תקועין בארץ, לכך נקראו יתדות, ומקרא זה מסייעני, אהל בל יצען בל יסע יתדותיו לנצח (ישעיה לג, כ.):

אולי יש מן החכמים שיוכלו לבאר לי את פירושו השני של רש"י (מוכיח לא כן, אבל בכ"ז יותר מהו"א)
איך הוא שיך ע"פ המציאות?
איך שייך שהיריעות תעמדנה לעצמן בלא שתקרסנה פנימה אל המשכן, או עכ"פ שיעשה מהיריעות כשקע.

Re: בירור דברי רש"י סוף תרומה בעמידת היריעות

פורסם: ה' דצמבר 29, 2016 10:01 pm
על ידי ע. התשבי
למה זה קשה על הפירוש השני יותר מהראשון? גם אם תחובין וגם אם מכבידין הם נמצאים רק בתחתית היריעות.

Re: בירור דברי רש"י סוף תרומה בעמידת היריעות

פורסם: ו' דצמבר 30, 2016 2:30 am
על ידי איש גלילי
הכל תלוי בגודל וכובד היתדות.

ומ"מ, בלא"ה רש"י נוטה לפרש שהיו תקועים בקרקע.

Re: בירור דברי רש"י סוף תרומה בעמידת היריעות

פורסם: ו' דצמבר 30, 2016 2:57 am
על ידי כח עליון
ע. התשבי כתב:למה זה קשה על הפירוש השני יותר מהראשון? גם אם תחובין וגם אם מכבידין הם נמצאים רק בתחתית היריעות.

לפירוש ראשון הוא מבואר, קשורים לקצה היריעות, ותקועים בקרקע


איש גלילי כתב:הכל תלוי בגודל וכובד היתדות.
ומ"מ, בלא"ה רש"י נוטה לפרש שהיו תקועים בקרקע.

והו"א (או יותר מזה) של רש"י לא טעון מחשבה?

Re: בירור דברי רש"י סוף תרומה בעמידת היריעות

פורסם: ו' דצמבר 30, 2016 3:00 am
על ידי כח עליון
איש גלילי כתב:הכל תלוי בגודל וכובד היתדות.

ומ"מ, בלא"ה רש"י נוטה לפרש שהיו תקועים בקרקע.


על תחילת דבריך, עי' ברש"י המצוטט, ותראה שלא הוצרך לפירוש שני ליתדות אלא כדי שלא תהא הרוח מגביהתן, ושאלתי אמורה, מדוע בלא בעיה זו של הרוח, אין בעיה אחרת, שזה פשוט לא עומד

Re: בירור דברי רש"י סוף תרומה בעמידת היריעות

פורסם: ו' דצמבר 30, 2016 3:12 am
על ידי איש גלילי
כח עליון כתב:מדוע בלא בעיה זו של הרוח, אין בעיה אחרת, שזה פשוט לא עומד

אם זאת שאלתך, מבין אני היטב את דברי הרב התשבי, כי ממ"נ רש"י אינו מתייחס לבעייה של השקיעה בגג המשכן, ורק לבעייה של הרוח בצדדים.
אבל אם השאלה היא טכנית, זה בהחלט אפשרי על ידי יתדות כבדים מאד שמושכים את היריעות מכל צד.

Re: בירור דברי רש"י סוף תרומה בעמידת היריעות

פורסם: ו' דצמבר 30, 2016 3:37 am
על ידי כח עליון
איש גלילי כתב:
כח עליון כתב:
איש גלילי כתב:מדוע בלא בעיה זו של הרוח, אין בעיה אחרת, שזה פשוט לא עומד

אם זאת שאלתך, מבין אני היטב את דברי הרב התשבי, כי ממ"נ רש"י אינו מתייחס לבעייה של השקיעה בגג המשכן, ורק לבעייה של הרוח בצדדים.
אבל אם השאלה היא טכנית, זה בהחלט אפשרי על ידי יתדות כבדים מאד שמושכים את היריעות מכל צד.

צודקים, לא שמתי לב שהוא חוזר על בעית הרוח בשני הלשונות
אז ננסח את השאלה, למה לא הפריע לרש"י שהיתדות נצרכות כדי שלא תשקענה היריעות בגג המשכן, או את"ל שלא יקרוס לתוך עצמו כל מבנה המשכן.

Re: בירור דברי רש"י סוף תרומה בעמידת היריעות

פורסם: ש' דצמבר 31, 2016 8:31 pm
על ידי ע. התשבי
אולי מכיון שמדבר גם על הקלעים, שבהם הבעיה רק מצד הרוח.

Re: בירור דברי רש"י סוף תרומה בעמידת היריעות

פורסם: ב' ינואר 02, 2017 11:39 pm
על ידי כח עליון
הקפצה

אולי מישהו מבין בעניני הנדסה זו? או יכול לברר אצל אי מי?

Re: בירור דברי רש"י סוף תרומה בעמידת היריעות

פורסם: ג' ינואר 03, 2017 12:01 am
על ידי אפשר
למה צריך לשקוע פנימה, ראשית היו העמודים שלפני הקודש, וכן העמודים שהבדילו בין קה"ק לקודש, שניהם שימשו כקרוה. וחוץ מזה רוב כובד היריעות היו בחוץ משני הצדדים, וזה מותח שלא יפול בפנים.