מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סופו של פרעה

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

סופו של פרעה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' פברואר 05, 2017 1:54 pm

'עד אחד'

איתא במכילתא (פרשת בשלח מסכתא דויהי פרשה ו),
וישובו המים ויכסו את הרכב ואת הפרשים, אף לפרעה, דברי ר' יהודה שנאמר מרכבות פרעה וחילו וגו'. ר' נחמיה אומר חוץ מפרעה עליו הכתוב אומר ואולם בעבור זאת העמדתיך (שמות ט טז). ויש אומרים באחרונה ירד פרעה וטבע שנאמר כי בא סוס פרעה ברכבו ובפרשיו בים וישב ה' עליהם את מי הים.

הרי מבואר שנחלקו התנאים מה היה בסופו של פרעה, אם טבע ג"כ בים סוף או שניצל. ובמדרש אגדה (יד, כח) איתא,
לא נשאר בהם עד אחד. זה פרעה שנשאר מהם ולא מת, כדי לספר גדולתו של הקדוש ברוך הוא, כמו שנאמר ואולם בעבור זאת העמדתיך.

[ובמשך חכמה כתב דר' יהודה לטעמו בפרק העומד (מנחות סח, א) דאמר והלא מן התורה אסור, שנאמר עד עצם היום הזה דעד ועד בכלל. הכי נמי עד אחד ואחד בכלל. ור' נחמיה סבר כרבנן דהאיר המזרח מתיר, ועד ולא עד בכלל].

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: סופו של פרעה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' פברואר 05, 2017 1:55 pm

'בעבור זאת העמדתיך'

ונראה לדון בזה בכמה פרטים.

ראשית, הפס' שמביא ר' נחמיה כמקור לדבריו שלא טבע בים הוא בפרשת וארא (ט, טז), וְאוּלָ֗ם בַּעֲב֥וּר זֹאת֙ הֶעֱמַדְתִּ֔יךָ בַּעֲב֖וּר הַרְאֹתְךָ֣ אֶת־כֹּחִ֑י וּלְמַ֪עַן סַפֵּ֥ר שְׁמִ֖י בְּכָל־הָאָֽרֶץ, והנה דבר זה נאמר לפרעה כאשר משה התרה בו על מכת ברד.

ומפורש בדברי חז"ל ב' ענינים שנרמזו כאן שהקב"ה הותיר את פרעה בחיים במהלך המכות, הא' שלא מת עד עתה במכת דבר ובמכות הקודמות לה (שמו"ר פר' וארא פרק יב; תנחומא פר' וארא סי' יט; רשב"ם ט, טו). הב' שאף שהיה בכור, לא מת במכת בכורות ונשתייר מכל הבכורות (מכילתא דרי"ש מסכתא דפסחא פרשה יג; תנחומא פר' בא סי' ז).
ומעתה אין הכרח לפרש בלישנא דקרא 'בעבור זאת העמדתיך' דקאי דווקא על קריעת ים סוף.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: סופו של פרעה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' פברואר 05, 2017 1:57 pm

והצילו הקב"ה מבין המתים

אולם באמת לדעת ר' נחמיה יש משמעות מיוחדת ל'העמדתיך', ויתבאר בהקדם מה דאיתא במדרש שכל טוב כאן שמוסיף על דעת היש אומרים במכילתא דבאחרונה ירד פרעה וטבע,
'ואומר וניער פרעה וחילו בים סוף' (תהלים קלו טו)
.
ומוסיף בזה הצעה חדשה, וז"ל,
ואנא אמינא אליבא דתרווייהו, כי היכי דלא תיקשי קראי אהדדי, ירד פרעה לים והפכו הקדוש ברוך הוא על פניו וכיסוהו המים ולא יצאת נשמתו עד ששלח הקדוש ברוך הוא דברו, ובא מלאך והעלהו מן הים והוליכו לנינוה, כדי לספר שמו בכל הארץ להראותו כח וגבורתו שיתכבד בו, והכי נמי אמור רבנן שמלך אח"כ בנינוה ת"ק שנה, ועליו הכתוב אומר ויגע הדבר [אל] מלך נינוה (יונה ג ו), והוא החזיר את בני נינוה בתשובה, ואם תתמה לומר לאחר שננער בים האיך לא יצא נשמתו, איכא למימר לא לפרעה בלבד נתן כח זה, אלא לכל עמו יורדי הים, דכתיב מת על שפת הים (פסוק ל), מומתים ולא מתים, כענין שנאמר ויהי כצאת נפשה כי מתה (בראשית לה יח), וכן נמי דרשי רבנן וינער ה' את מצרים, נתן בהם כח נערות לקבל הפורענות.

ובאמת שיש לדייק כן גם בפרקי דרבי אליעזר (פרק מב, מובא להלן), וז"ל, והצילו הב"ה בין המתים, מניין שלא מת שנ' כי עתה שלחתי את ידי ואך אותך ואולם בעבור זאת העמדתיך וכו'.
ולפי דבריהם מדויק היטב דלא היה בכאן רק פסיחה על פרעה שלא מת בקריעת ים סוף, אלא זוהי העמדה חיובית ממצב של מיתה במעשה נסים בבתוך הים, [ויעוי' בהדר זקנים מבעלי התוס' וז"ל, ויש במדרש בא גבריאל והחזיק פרעה בתהום של ים חמשים יום כנגד שאמר מי ה' אשר אשמע בקולו. כמנין מ"י היה בתהום של ים]

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: סופו של פרעה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' פברואר 05, 2017 1:58 pm

להורות דרך תשובה או מניעת התשובה?

והנה בעיקר הכתוב 'וְאוּלָ֗ם בַּעֲב֥וּר זֹאת֙ הֶעֱמַדְתִּ֔יךָ בַּעֲב֖וּר הַרְאֹתְךָ֣ אֶת־כֹּחִ֑י', כתב בספורנו, וז"ל,
בעבור הראותך את כחי. כדי שתחזור בתשובה, כי לא אחפוץ במות המת (יחזקאל יח, לא). ולמען ספר שמי. ורבים תשיב מעון.

ויסוד הדברים נמצא בדברי פרקי דרבי אליעזר (פרק מב) הנ"ל, וז"ל,
ר' נחוניא בן הקנה אומר תדע לך כח התשובה בא וראה מפרעה מלך מצרים שמרד בצור עליון הרבה מאד, שנ' מי ה' אשר אשמע בקולו, ובלשון שחטא בו בלשון עשה תשובה, שנ' מי כמוך באלים ה' מי כמוך נאדר בקדש, והצילו הב"ה בין המתים, מניין שלא מת שנ' כי עתה שלחתי את ידי ואך אותך ואולם בעבור זאת העמדתיך וכו' והלך ומלך בננוה והיו אנשי נינוה כותבים מכתבי עמל וגוזלים איש את ריעהו ובאים איש על רעהו במשכב זכור ובא אצלו מעשיהם הרעים, וכששלח הב"ה ליונה להנבא עליה להחריבה שמע פרעה ועמד מכסאו וקרע בגדיו ולבש שק ואפר והכריז בכל עמו שיצומו כל העם שני ימים וכל מי שיעשה את הדברים הללו ישרף באש.

ולשיטתו זו הולך הספורנו בפרשת וארא (ז, ג), וז"ל,
ואני אקשה. הנה בהיות האל חפץ בתשובת רשעים ולא במיתתם, כאמרו חי אני נאם ה', אם אחפוץ במות הרשע, כי אם בשוב הרשע מדרכו וחיה, אמר שירבה את אותותיו ואת מופתיו, וזה להשיב את המצרים בתשובה, בהודיע להם גדלו וחסדו באותות ובמופתים, כאמרו בעבור זאת העמדתיך, בעבור הראותך את כחי ועם זה היתה הכונה שישראל יראו וייראו, כאמרו למען שיתי אותותי אלה בקרבו, ולמען תספר, ואין ספק שלולא הכבדת הלב היה פרעה משלח את ישראל בלי ספק, לא על צד תשובה והכנעה לאל יתברך, שיתנחם מהיות מורד, אף על פי שהכיר גדלו וטובו, אלא על צד היותו בלתי יכול לסבול עוד את צרת המכות, כמו שהגידו עבדיו באמרם הטרם תדע כי אבדה מצרים וזאת לא היתה תשובה כלל. אבל אם היה פרעה חפץ להכנע לאל יתברך, ולשוב אליו בתשובה שלמה, לא היה לו מזה שום מונע. והנה אמר האל יתברך ואני אקשה את לב פרעה, שיתאמץ לסבול המכות ולא ישלח מיראת המכות את ישראל, למען שיתי אותותי אלה בקרבו, שמהם יכירו גדלי וטובי וישובו המצרים באיזו תשובה אמתית. ולמען תספר אתה ישראל הרואה בצרתם, באזני בנך להודיע שכל אלה יפעל אל עם גבר להשיבו אליו, וזה כשיפשפשו במעשיהם בבוא עליהם איזה פורענות.

אולם בדברי הרמב"ם (פ"ו מתשובה ה"ג), וז"ל,
לפיכך כתוב בתורה ואני אחזק את לב פרעה, לפי שחטא מעצמו תחלה והרע לישראל הגרים בארצו שנאמר הבה נתחכמה לו, נתן הדין למנוע התשובה ממנו עד שנפרע ממנו, לפיכך חזק הקדוש ברוך הוא את לבו, ולמה היה שולח לו ביד משה ואומר שלח ועשה תשובה וכבר אמר לו הקדוש ברוך הוא אין אתה משלח שנאמר ואתה ועבדיך ידעתי וגו' ואולם בעבור זאת העמדתיך, כדי להודיע לבאי העולם שבזמן שמונע הקדוש ברוך הוא התשובה לחוטא אינו יכול לשוב אלא ימות ברשעו שעשה בתחילה ברצונו.

הרי שהרמב"ם מפרש את ה'בעבור זאת העמדתיך', להיפוך, שהיה כאן הוראה לדרות על מניעת התשובה לחוטא. ואמנם כדעת הרמב"ם מצינו כדברי חז"ל כמו שהערה מקורו בספר קרית מלך שם, יעו"ש.

מן השורה
הודעות: 300
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 8:59 pm

Re: סופו של פרעה

הודעהעל ידי מן השורה » ד' פברואר 08, 2017 12:34 am

בפפירוסים שנמצאו במצרים עם תיאור חלקי של י' המכות וקרי"ס, נכתב שפרעה הועף לאויר ונעלם.

למ"ד שטבע בים, י"ל שהיה זה כדי שיפול אח"כ לתוכו בחוזק, כמ"ש ברש"י שכל אחד צלל לפי עוונותיו.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 31 אורחים