סופו של פרעה
פורסם: א' פברואר 05, 2017 1:54 pm
'עד אחד'
איתא במכילתא (פרשת בשלח מסכתא דויהי פרשה ו),
הרי מבואר שנחלקו התנאים מה היה בסופו של פרעה, אם טבע ג"כ בים סוף או שניצל. ובמדרש אגדה (יד, כח) איתא,
[ובמשך חכמה כתב דר' יהודה לטעמו בפרק העומד (מנחות סח, א) דאמר והלא מן התורה אסור, שנאמר עד עצם היום הזה דעד ועד בכלל. הכי נמי עד אחד ואחד בכלל. ור' נחמיה סבר כרבנן דהאיר המזרח מתיר, ועד ולא עד בכלל].
איתא במכילתא (פרשת בשלח מסכתא דויהי פרשה ו),
וישובו המים ויכסו את הרכב ואת הפרשים, אף לפרעה, דברי ר' יהודה שנאמר מרכבות פרעה וחילו וגו'. ר' נחמיה אומר חוץ מפרעה עליו הכתוב אומר ואולם בעבור זאת העמדתיך (שמות ט טז). ויש אומרים באחרונה ירד פרעה וטבע שנאמר כי בא סוס פרעה ברכבו ובפרשיו בים וישב ה' עליהם את מי הים.
הרי מבואר שנחלקו התנאים מה היה בסופו של פרעה, אם טבע ג"כ בים סוף או שניצל. ובמדרש אגדה (יד, כח) איתא,
לא נשאר בהם עד אחד. זה פרעה שנשאר מהם ולא מת, כדי לספר גדולתו של הקדוש ברוך הוא, כמו שנאמר ואולם בעבור זאת העמדתיך.
[ובמשך חכמה כתב דר' יהודה לטעמו בפרק העומד (מנחות סח, א) דאמר והלא מן התורה אסור, שנאמר עד עצם היום הזה דעד ועד בכלל. הכי נמי עד אחד ואחד בכלל. ור' נחמיה סבר כרבנן דהאיר המזרח מתיר, ועד ולא עד בכלל].