עמוד 1 מתוך 1

לְמֵתַב בְבָתֵי כְנִשְׂתָא בְּרֵישׁ גְלִי?

פורסם: א' פברואר 12, 2017 10:10 am
על ידי אִיךְ-מֶיְין
ובני ישראל יוצאים ביד רמה ת' אונקלוס:
וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל נְפָקוּ בְּרֵישׁ גְלִי
וכן בתרגום בשירת דבורה עה"פ בפרוע פרעות וכו'.
בריש גלי.jpg
בריש גלי.jpg (47.91 KiB) נצפה 2449 פעמים


מה משמעות הדברים, שישבו בביהכ"נ בראש מגולה?

Re: לְמֵתַב בְבָתֵי כְנִשְׂתָא בְּרֵישׁ גְלִי?

פורסם: א' פברואר 12, 2017 10:22 am
על ידי חד ברנש
לא. בפרהסיא. בלי מורא!

Re: לְמֵתַב בְבָתֵי כְנִשְׂתָא בְּרֵישׁ גְלִי?

פורסם: א' פברואר 12, 2017 10:32 am
על ידי אִיךְ-מֶיְין
חד ברנש כתב:לא. בפרהסיא. בלי מורא!


נכון. זהו ה'נמשל' אבל מה המשל?

Re: לְמֵתַב בְבָתֵי כְנִשְׂתָא בְּרֵישׁ גְלִי?

פורסם: א' פברואר 12, 2017 11:32 am
על ידי כדכד
אין זה משל ונמשל. "ובני ישראל יצאים ביד רמה" הכוונה שיצאו בגילוי ובפרסום ולא בהסתר.הראש כאן אין פרושו שהראש אינו מכוסה אלא פרושו בגילוי ובהרמת ראש, שלא החביאו את ראשם. כיום שגור הביטוי "בראש מורם" וכאן זה על זה הדרך.

Re: לְמֵתַב בְבָתֵי כְנִשְׂתָא בְּרֵישׁ גְלִי?

פורסם: ד' נובמבר 25, 2020 8:12 pm
על ידי אִיךְ-מֶיְין
מאן דהוא הסביר לי, שדרכם של עבדים בזמנם היה בכיסוי ראש מיוחד שמראה על עבדות, וכשיצאו ממצרים 'בריש גלי' היינו ללא כיסוי זה של עבדים.
הנשמע כדבר הזה?

Re: לְמֵתַב בְבָתֵי כְנִשְׂתָא בְּרֵישׁ גְלִי?

פורסם: ד' נובמבר 25, 2020 9:08 pm
על ידי יבנה
כיסוי ראש הוקבע רק באמצע זמן הראשונים, ולפני כן היה רק מדת חסידות ליחידים. עי' בי' הגר"א או"ח סי' ח' סעיף ב' שהאריך בזה. וכתב "דמדינא אפי' להתפלל ולכנס לב"ה הכל מותר", ומסיק "כללא דמילתא אין איסור כלל בראש מגולה לעולם רק לפני הגדולים וכן בעת התפלה אז נכון הדבר מצד המוסר ושאר היום לקדושים שעומדים לפני ה' תמיד:"
גם יש מאמר של ש' לדרמן בענין שהובא ע"י חכם באשי http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 9A#p278876, וכן האריך בזה יצחק זימר בספרו עולם כמנהגו נוהג.

Re: לְמִתַּב בְּבָתֵּי כְנִשְׁתָּא בְּרֵישׁ גְּלִי

פורסם: ה' נובמבר 26, 2020 12:26 pm
על ידי ביקורת תהיה
אִיךְ-מֶיְין כתב:זהו ה'נמשל', אבל מה המשל?
כיסוי הראש מבטא הכנעה (רַב הוּנָא בְּרֵהּ דְּרַב יְהוֹשֻׁעַ לָא מְסַגֵּי אַרְבַּע אַמּוֹת בְּגִלּוּי הָרֹאשׁ, אָמַר: שְׁכִינָה לְמַעְלָה מֵרֹאשִׁי) ושפלות ('וְהָמָן נִדְחַף אֶל בֵּיתוֹ אָבֵל וַחֲפוּי רֹאשׁ'), ומכאן הביטוי 'בראש גלוי' – בגאווה ('וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל נְפַקוּ בְּרֵישׁ גְּלִי') או בעזות פנים ('וֶאֱנָשׁ דְּיַעְבֵּד בְּרֵישׁ גְּלִי').

Re:לְמִתַּב בְּבָתֵּי כְנִשְׁתָּא בְּרֵישׁ גְּלִי

פורסם: ה' נובמבר 26, 2020 12:40 pm
על ידי ביקורת תהיה
אִיךְ-מֶיְין כתב:מאן דהוא הסביר לי, שדרכם של עבדים בזמנם היה בכיסוי ראש מיוחד שמראה על עבדות. הנשמע כדבר הזה?

זכרון מעומעם בפרקי רבי אליעזר פרק ל (מתוך 'ילקוט שמעוני' וירא אות קנא):
וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר, וַיְשַׁלְּחֶהָ בְּגֵט גֵּרוּשִׁין. וְלָקַח אֶת הָרְדִיד וְקָשַׁר בְּמָתְנֶיהָ, לֵידַע שֶׁהִיא שִׁפְחָה.

Re: Re:לְמִתַּב בְּבָתֵּי כְנִשְׁתָּא בְּרֵישׁ גְּלִי

פורסם: ה' נובמבר 26, 2020 3:28 pm
על ידי אִיךְ-מֶיְין
ביקורת תהיה כתב:
אִיךְ-מֶיְין כתב:מאן דהוא הסביר לי, שדרכם של עבדים בזמנם היה בכיסוי ראש מיוחד שמראה על עבדות. הנשמע כדבר הזה?

זכרון מעומעם בפרקי רבי אליעזר פרק ל (מתוך 'ילקוט שמעוני' וירא אות קנא):
וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר, וַיְשַׁלְּחֶהָ בְּגֵט גֵּרוּשִׁין. וְלָקַח אֶת הָרְדִיד וְקָשַׁר בְּמָתְנֶיהָ, לֵידַע שֶׁהִיא שִׁפְחָה.

יש"כ.
לפי זה סימן העבדות הוא במותניים ולא בראש!
ודלמא אשה שאני שדרכה לכסות ראשה בלאו הכי...

Re: Re:לְמִתַּב בְּבָתֵּי כְנִשְׁתָּא בְּרֵישׁ גְּלִי

פורסם: ה' נובמבר 26, 2020 6:29 pm
על ידי יבנה
אִיךְ-מֶיְין כתב:
ביקורת תהיה כתב:
אִיךְ-מֶיְין כתב:מאן דהוא הסביר לי, שדרכם של עבדים בזמנם היה בכיסוי ראש מיוחד שמראה על עבדות. הנשמע כדבר הזה?

זכרון מעומעם בפרקי רבי אליעזר פרק ל (מתוך 'ילקוט שמעוני' וירא אות קנא):
וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר, וַיְשַׁלְּחֶהָ בְּגֵט גֵּרוּשִׁין. וְלָקַח אֶת הָרְדִיד וְקָשַׁר בְּמָתְנֶיהָ, לֵידַע שֶׁהִיא שִׁפְחָה.

יש"כ.
לפי זה סימן העבדות הוא במותניים ולא בראש!
ודלמא אשה שאני שדרכה לכסות ראשה בלאו הכי...

עי' שבת נז: נח. בענין כבלא דעבדא שהוא חותם שהוא בצואר או בבגד העבד להראות שהוא עבד.