עמוד 1 מתוך 1

מדוע צריך קרא למעט חתן מטומאת נגעים

פורסם: ש' אפריל 29, 2017 10:14 pm
על ידי יושב סתר
וּבְי֨וֹם הֵרָא֥וֹת בּ֛וֹ בָּשָׂ֥ר חַ֖י יִטְמָֽא:
רש"י: וביום - מה תלמוד לומר, ללמד יש יום שאתה רואה בו ויש יום שאין אתה רואה בו, מכאן אמרו חתן נותנין לו כל שבעת ימי המשתה לו ולכסותו ולביתו, וכן ברגל נותנין לו כל ימי הרגל:
שמעתי פעם להקשות: למה צריך פסוק למעט חתן, הרי כל מצוה שיש הפסד ממון או כיוצ"ב מותר לדחותה עד שיתאפשר לקיימה ומהיכ"ת שייאסר להמתין לחתן וברגל את שבעת הימים?
כעת ראיתי ספר שמביא הערה זו בשם חזו"א נגעים, אולם לא מצאתיה שם, אשמח למ"מ. תודה.

Re: מדוע צריך קרא למעט חתן מטומאת נגעים

פורסם: ש' אפריל 29, 2017 10:18 pm
על ידי דרומי
לא הצלחתי להבין את השאלה. אם יוכל כבודו להרחיב מעט.

Re: מדוע צריך קרא למעט חתן מטומאת נגעים

פורסם: ש' אפריל 29, 2017 10:26 pm
על ידי יושב סתר
השאלה מנוסחת בקצרה כי אין מה להוסיף. אולי נמרח קצת את המילים: ברש"י כתוב [ומקורו בגמ' מו"ק] שחתן אינו חייב להראות את הנגע לכהן אלא יכול להמתין לסיום ז' ימי המשתה וזאת מפני שכתוב בתורה "וביום הראות" היינו שיש ימים שאתה רואה ויש ימים שאתה פטור מלראות, מתי הם הימים הללו? ימי הרגל וחתן.
כעת השאלה: מה ההו"א שיש חיוב מיידי לראות את הנגע, מדוע לא נוכל להמתין כמו בכל מצוה שאם יש צורך גדול מותר להתעכב [אני מקוה שהנחה זו נכונה]. ממילא קשה - למה צריך פסוק לדבר המובן מאליו.
אם צריך הסבר נוסף, אנסה שוב.

Re: מדוע צריך קרא למעט חתן מטומאת נגעים

פורסם: ש' אפריל 29, 2017 10:32 pm
על ידי דרומי
האם לדעתך מי שראה נגע ועומד לפני טיול לחו"ל למשך חודשיים מותר לו לעכב את ראיית הנגע כדי שלא יפסיד את הטיול? או מחנך שראה נגע על גופו מותר לו לחכות עם הנגע עד סיום שנת הלימודים כדי שלא יצטרך להחסיר מעבודתו הקדושה?

[אגב, לאחרונה שמתי לב לפלא שבמצות מעשר בהמה - שאין לו זמן קבוע, ויכול אדם עקרונית למכור או לשחוט את כל בהמותיו עד שלא ישאר לו מה לעשר. ראה רמב"ם הל' בכורות פ"ז ה"ז. אך במצוות אחרות לכאורה זה לא ככה אלא יש לקיימם באופן מיידי. וידועה השאלה לגבי מזוזה, האם כשנותן מזוזות לבדיקה ומקבלם בחזרה צריך לרוץ מיד ולהחזירם על פתחי ביתו, או שמותר לו לחכות עם זה כמה שעות עד שיגיע הביתה]

Re: מדוע צריך קרא למעט חתן מטומאת נגעים

פורסם: א' אפריל 30, 2017 8:20 pm
על ידי יושב סתר
יבמות דף לט
מצוה בגדול לייבם, לא רצה - מהלכין על כל האחין, לא רצו - חוזרין אצל גדול ואומרים לו: עליך מצוה, או חלוץ או ייבם. תלה בקטן עד שיגדיל, או בגדול עד שיבא ממדינת הים, או חרש או שוטה - אין שומעין לו, אלא אומרים לו: עליך מצוה, או חלוץ או ייבם.
ובגמ' נחלקו אם ביאת קטן עדיפא או חליצת גדול עדיפא וכו'. תנן: תלה בקטן עד שיגדיל - אין שומעין לו; ואי ביאת קטן עדיפא, אמאי אין שומעין לו? נינטר דלמא גדיל ומייבם! וליטעמיך, ובגדול עד שיבא ממדינת הים - אין שומעין לו, אמאי? נינטר דלמא אתי וחליץ! אלא, כל שהויי מצוה לא משהינן.
מגמ' זו מוכח שלא משהים מצוה, אבל מסתבר שיש לזה שיעור למטה ושיעור למעלה. 5 דקות לצורך גדול מותר להתעכב? לצורך מצוה אחרת מותר להתעכב? שמחת הרגל ושמחת חתן של 7 ימים מן הסתם שונים מאח שצריך לבוא למדינת הים.
אולי לא?
מי שיודע היכן יש ע"ז חזו"א - נא להביאו. תודה רבה.

Re: מדוע צריך קרא למעט חתן מטומאת נגעים

פורסם: א' אפריל 30, 2017 10:19 pm
על ידי עזריאל ברגר
יושב סתר כתב:וּבְי֨וֹם הֵרָא֥וֹת בּ֛וֹ בָּשָׂ֥ר חַ֖י יִטְמָֽא:
רש"י: וביום - מה תלמוד לומר, ללמד יש יום שאתה רואה בו ויש יום שאין אתה רואה בו, מכאן אמרו חתן נותנין לו כל שבעת ימי המשתה לו ולכסותו ולביתו, וכן ברגל נותנין לו כל ימי הרגל:
שמעתי פעם להקשות: למה צריך פסוק למעט חתן, הרי כל מצוה שיש הפסד ממון או כיוצ"ב מותר לדחותה עד שיתאפשר לקיימה ומהיכ"ת שייאסר להמתין לחתן וברגל את שבעת הימים?
כעת ראיתי ספר שמביא הערה זו בשם חזו"א נגעים, אולם לא מצאתיה שם, אשמח למ"מ. תודה.

אולי זהו המקור שמותר לעכב מצווה מחשש הפסד ממון?

Re: מדוע צריך קרא למעט חתן מטומאת נגעים

פורסם: א' אפריל 30, 2017 10:24 pm
על ידי דרומי
מה הקשר בין שמחת הרגל ושמחת ימי המשתה של חתן להפסד ממון?

Re: מדוע צריך קרא למעט חתן מטומאת נגעים

פורסם: א' אפריל 30, 2017 10:27 pm
על ידי עזריאל ברגר
דרומי כתב:מה הקשר בין שמחת הרגל ושמחת ימי המשתה של חתן להפסד ממון?

"ולא יטמא כל אשר בבית" - הוא אחד הפסוקים בנידון זה, וממנו לומדים שאפילו לדבר הרשות.

Re: מדוע צריך קרא למעט חתן מטומאת נגעים

פורסם: א' אפריל 30, 2017 10:29 pm
על ידי דורש מבקש
יושב סתר כתב:כעת ראיתי ספר שמביא הערה זו בשם חזו"א נגעים, אולם לא מצאתיה שם, אשמח למ"מ. תודה.

חזון איש יו"ד סימן קנ"ג סק"ה

Re: מדוע צריך קרא למעט חתן מטומאת נגעים

פורסם: ג' מאי 02, 2017 1:40 pm
על ידי יהודי טבעי
התירוץ הוא פשוט, צריך ילפותא שבחתן ושבעת ימי המשתה אסור לכהן לראות את הנגע.

Re: מדוע צריך קרא למעט חתן מטומאת נגעים

פורסם: א' אפריל 14, 2024 2:14 pm
על ידי במסתרים
מלאכת שלמה נגעים פ"ג מ"ב כתב:חתן שנראה בו נגע וכו'. ובבכורות פ' כל פסולי קתני לו ולאיצטליתו. ופי' הרא"ש ז"ל שאר כל אדם שנראה בו נגע ב"ד כופים אותו לבוא אל הכהן דמצות עשה היא דכתיב והובא אל אהרן הכהן אבל חתן ורגל נותנים