עמוד 1 מתוך 1

פרשת שלח = מצות חלה-מהו שיעורה ולישאל עליה

פורסם: ה' יוני 15, 2017 9:54 am
על ידי הא לחמא עניא
שני ענינים נפלאים ומתוקים יש בפרשת השבוע פרשת שלח אודות מצות חלה.
א. ידוע דבריו של הנודע ביהודה [מהדו"ת יו"ד סי' ר"א] המחדש חידוש ליישב הסתירה ברש"י בפרשתן בפרק ט"ו האם ישנו שיעור לחלה או לא, ומפורסמים דבריו שכותב "ויש לי לומר בזה דבר חדש לא קדמני בזה שום מפרש או פוסק" [בקובץ שצירפתי הוא בעמ' השלישי טור א' בד"ה ואומר אני], וכבר הקשו עליו כל גדולי האחרונים שהרי זהו דבר מפורש בתוס' הרי"ד סוף פ"ב בקידושין וגם במשנה למלך כתוב כן, וכדאי לראות מה שכתב המלבי"ם בחיבורו התורה והמצוה פה בפרשה לבאר היטב דברי הנו"ב באופן מתוק וצח.
ב. ידוע דבריו של החת"ס בשו"ת [יו"ד סי' ש"כ] באופן שהפריש חלה ונתערבבה בין העיסה וכדאי להתירה באכילה אפשר להשאל על החלה, ואח"כ להפריש שוב. יש פלוגתת החת"ס והרש"ש [בנדרים דף נ"ט] האם צריך לברך שוב על ההפרשה, או שהברכה הראשונה חלה גם על ההפרשה השניה.
ותן לחכם ויחכם עוד, ומראה מקום אני לך.

Re: פרשת שלח = מצות חלה-מהו שיעורה ולישאל עליה

פורסם: ה' יוני 15, 2017 10:00 am
על ידי דרומי
וראה עוד בענין זה בקובץ המצורף ע' 2

Re: פרשת שלח = מצות חלה-מהו שיעורה ולישאל עליה

פורסם: ו' יוני 16, 2017 10:28 am
על ידי הא לחמא עניא
ענינים נפלאים ומתוקים ללבן אותם על הילדים בעת הסעודת שבת.
מתוקים מדבש ונופת צופים.

Re: פרשת שלח = מצות חלה-מהו שיעורה ולישאל עליה

פורסם: ו' יוני 16, 2017 1:59 pm
על ידי יזל מדליו
כדי שתרחיב, קשה להבין.

Re: פרשת שלח = מצות חלה-מהו שיעורה ולישאל עליה

פורסם: ד' יוני 21, 2017 12:33 am
על ידי שמר
בלומדי מסכת חלה הרהרתי מדוע בתרו"מ מדאוריתא מספיק כל שהוא חיטה אחת פוטרת, ורק רבנן נתנו לה שיעור עין רעה בינונית ויפה, אולם בחלה דינה מעיקרא אחד ממ"ח או מכ"דף, מדוע לא סגי בכלשהו כתרו"מ, האם לפי דברי הנודע ביהודה הנ"ל מיושב העניין?.

Re: פרשת שלח = מצות חלה-מהו שיעורה ולישאל עליה

פורסם: ד' יוני 21, 2017 3:38 am
על ידי איש גלילי
לא הבנתי את השאלה. גם בחלה השיעור הוא מדרבנן.

Re: פרשת שלח = מצות חלה-מהו שיעורה ולישאל עליה

פורסם: ד' יוני 21, 2017 3:01 pm
על ידי שמר
איש גלילי כתב:לא הבנתי את השאלה. גם בחלה השיעור הוא מדרבנן.

מנ"ל שמן התורה כלשהו סגי.

Re: פרשת שלח = מצות חלה-מהו שיעורה ולישאל עליה

פורסם: ד' יוני 21, 2017 3:18 pm
על ידי מה שנכון נכון
שמר כתב:
איש גלילי כתב:לא הבנתי את השאלה. גם בחלה השיעור הוא מדרבנן.

מנ"ל שמן התורה כלשהו סגי.

ראה רש"י בפרשה שעברה עה"פ כתרומת גורן, והוא מהספרי.
ורמב"ם ביכורים ה,א.