עמוד 1 מתוך 1

קושיה ברש"י פרשת קרח

פורסם: ה' יוני 22, 2017 5:09 pm
על ידי יזל מדליו
רש"י פרשת קרח [פרק ט"ז פסוק ט"ו] ומדרש אגדה אמר יודע אני שיש להם חלק בתמידי ציבור אף חלקם לא יקובל לפניך לרצון תניחנו האש ולא תאכלנו. עכ"ד.

וצ"ב אם חלק מהקרבן לא נאכל לכאורה כל הקרבן פסול.
ועוד צ"ב וכי יש ברירא לומר מהו חלק של כל אחד.

Re: קושיה ברש"י פרשת קרח

פורסם: ה' יוני 22, 2017 5:16 pm
על ידי פלתי
מדוע הקרבן פסול? הא הקטרה לא מעכבא כלל.
ולשאלתך השניה. מסתמא קמי שמיא ודאי יש ברירה.

Re: קושיה ברש"י פרשת קרח

פורסם: ה' יוני 22, 2017 6:19 pm
על ידי איש גלילי
מה הבעיה לומר שמדרש זה הוא אליבא דמ"ד יש ברירה? (לא מסתבר לי לחלק בין כלפי שמיא או כלפינו, כי יש ברירה או אין ברירה לא קשור ל'אי אפשר לצמצם', אלא להגדרת השותפות בעצמותה)

Re: קושיה ברש"י פרשת קרח

פורסם: ה' יוני 22, 2017 7:10 pm
על ידי יזל מדליו
פלתי כתב:מדוע הקרבן פסול? הא הקטרה לא מעכבא כלל.
ולשאלתך השניה. מסתמא קמי שמיא ודאי יש ברירה.


הקטרה לא מעכבא, אשמח לקבל מקור.

Re: קושיה ברש"י פרשת קרח

פורסם: ה' יוני 22, 2017 7:45 pm
על ידי יזל מדליו
איש גלילי כתב:מה הבעיה לומר שמדרש זה הוא אליבא דמ"ד יש ברירה? (לא מסתבר לי לחלק בין כלפי שמיא או כלפינו, כי יש ברירה או אין ברירה לא קשור ל'אי אפשר לצמצם', אלא להגדרת השותפות בעצמותה)


[מש"כ בסוגריים, אמת]
אך ישנו הבדל גדול בין קרבן של שותפין לבין קרבן ציבור.
וכך כותב המשך החכמה [הפטרת פרשת ואתחנן] והנה מנחה אינה קרבה בשותפין רק ביחיד, ובציבור באה מנחה לפי שהציבור בכלליותו כמו יחיד שהוא איש אחד, וכל אחד מועיל לחבירו כמו שכל אבר מועיל לחבירו וכיוצא בו. עכ"ד.

זאת אומרת שאי אפשר להפריד, מכיון שציבור זה ממש כמו איש יחיד. ולכן גם למ"ד יש ברירא אפשר להפריד רק בקרבן של שותפין, אבל לא בקרבן ציבור.

ואולי נחדש חידוש גדול שקרבן תמיד אינו בגדר קרבן ציבור אלא בגדר קרבן שותפין.

Re: קושיה ברש"י פרשת קרח

פורסם: ה' יוני 22, 2017 8:44 pm
על ידי סגי נהור
איש גלילי כתב:(לא מסתבר לי לחלק בין כלפי שמיא או כלפינו, כי יש ברירה או אין ברירה לא קשור ל'אי אפשר לצמצם', אלא להגדרת השותפות בעצמותה)

כוונתך שאין מדובר בחסרון ידיעה, אלא שכאשר נעשה הקרבן קרבן ציבור שוב אליבא דאמת אין כאן חלקי יחידים רבים אלא קרבן אחד של ציבור.
אמנם דבר זה אינו פשוט כ"כ, ואעתיק המובא בענין זה (אודות רש"י דידן) מלקוטי שיחות:
בהקדם השאלה בדברי רש"י "יש להם חלק בתמידי צבור", דלכאורה, מלבד השאלה (הנ"ל) מצד שווי הדבר ודין ממון שבו (כיון שחלקם אינו שווה פרוטה) — הרי אתינן כאן להשקו"ט הידועה בנוגע לקרבן ציבור, דכיון דהוי דבר של ציבור אין בו שום שייכות להיחיד, כי הגדר דציבור הוא לא שותפות של כמה וכמה יחידים, אלא מציאות חדשה, באופן שאין שייכות להיחידים בתור יחידים, ובמילא אין שייך לומר בזה "חלק" לכמה יחידים בפ"ע.
ויש לומר הביאור בזה: כוונת רש"י (שיש להם חלק בתמידי צבור) בפשטות היא — דכיון שכל ישר­אל נתנו מחצית השקל שמהם קנו קר­בנות ציבור (כמפורש בפרש"י לעיל), נמצא, שיש לכאו"א מישראל חלק ב­קרבנות ציבור. וכמפורש בבחיי כאן: ודעת רז"ל שהתפלל משה שלא יתקבל חלקם בתמידי צבור שכל אחד ואחד מישראל יש לו חלק בהם על ידי השקלים.
ואף שצריכים למוסרו לציבור יפה יפה, כדי שתהא נעשית מציאות חדשה דממון ציבור וחלות דקרבן ציבור, ולא השתתפות של כמה יחידים — מ"מ כיון שהמציאות של "צבור" וקופת הצבור נוצרה ע"י נתינת מחצית השקל דכל יחיד, א"א שתתבטל ותעקר לגמרי שיי­כות היחיד להקרבן (שהיא ע"י מחצית השקל שנתן, שזוהי מצותו הפרטית, וב­פרט שנתינת מחצית השקל היתה לכפר על נפשותיכם). ובלשון אדה"ז (אגרת הקודש סי' זך) ד"גם לאחר שנתעלה למעלה למעלה" להיות גדר של צבור, מ"מ לא "נעקר לגמרי מכל וכל" המעלה (והקדושה) שנפעלה על ידי נתינת היחיד, ולכן אפשר לומר בזה "שיש להם חלק ב­תמידי ציבור".

Re: קושיה ברש"י פרשת קרח

פורסם: ה' יוני 22, 2017 9:13 pm
על ידי פלתי
יזל מדליו כתב:
פלתי כתב:מדוע הקרבן פסול? הא הקטרה לא מעכבא כלל.
ולשאלתך השניה. מסתמא קמי שמיא ודאי יש ברירה.


הקטרה לא מעכבא, אשמח לקבל מקור.

זבחים דף ה' ע"ב ובעוד הרבה מקומות.

Re: קושיה ברש"י פרשת קרח

פורסם: ה' יוני 22, 2017 9:14 pm
על ידי בברכה המשולשת
מצ"ב מש"כ בכה"ג בס"ד בספרי

Re: קושיה ברש"י פרשת קרח

פורסם: ה' יוני 22, 2017 9:34 pm
על ידי איש גלילי
סגי נהור כתב:
איש גלילי כתב:(לא מסתבר לי לחלק בין כלפי שמיא או כלפינו, כי יש ברירה או אין ברירה לא קשור ל'אי אפשר לצמצם', אלא להגדרת השותפות בעצמותה)

כוונתך שאין מדובר בחסרון ידיעה, אלא שכאשר נעשה הקרבן קרבן ציבור שוב אליבא דאמת אין כאן חלקי יחידים רבים אלא קרבן אחד של ציבור.
אמנם דבר זה אינו פשוט כ"כ, ואעתיק המובא בענין זה (אודות רש"י דידן) מלקוטי שיחות:
בהקדם השאלה בדברי רש"י "יש להם חלק בתמידי צבור", דלכאורה, מלבד השאלה (הנ"ל) מצד שווי הדבר ודין ממון שבו (כיון שחלקם אינו שווה פרוטה) — הרי אתינן כאן להשקו"ט הידועה בנוגע לקרבן ציבור, דכיון דהוי דבר של ציבור אין בו שום שייכות להיחיד, כי הגדר דציבור הוא לא שותפות של כמה וכמה יחידים, אלא מציאות חדשה, באופן שאין שייכות להיחידים בתור יחידים, ובמילא אין שייך לומר בזה "חלק" לכמה יחידים בפ"ע.
ויש לומר הביאור בזה: כוונת רש"י (שיש להם חלק בתמידי צבור) בפשטות היא — דכיון שכל ישר­אל נתנו מחצית השקל שמהם קנו קר­בנות ציבור (כמפורש בפרש"י לעיל), נמצא, שיש לכאו"א מישראל חלק ב­קרבנות ציבור. וכמפורש בבחיי כאן: ודעת רז"ל שהתפלל משה שלא יתקבל חלקם בתמידי צבור שכל אחד ואחד מישראל יש לו חלק בהם על ידי השקלים.
ואף שצריכים למוסרו לציבור יפה יפה, כדי שתהא נעשית מציאות חדשה דממון ציבור וחלות דקרבן ציבור, ולא השתתפות של כמה יחידים — מ"מ כיון שהמציאות של "צבור" וקופת הצבור נוצרה ע"י נתינת מחצית השקל דכל יחיד, א"א שתתבטל ותעקר לגמרי שיי­כות היחיד להקרבן (שהיא ע"י מחצית השקל שנתן, שזוהי מצותו הפרטית, וב­פרט שנתינת מחצית השקל היתה לכפר על נפשותיכם). ובלשון אדה"ז (אגרת הקודש סי' זך) ד"גם לאחר שנתעלה למעלה למעלה" להיות גדר של צבור, מ"מ לא "נעקר לגמרי מכל וכל" המעלה (והקדושה) שנפעלה על ידי נתינת היחיד, ולכן אפשר לומר בזה "שיש להם חלק ב­תמידי ציבור".

מתוק מדבש מה שהבאת. אבל לא הבנתי מה הוא קשור למה שאמרתי, אני לא אמרתי שאין כאן חלקים רבים של יחידים (זה אמר הרב יזל מדליו בשם משך חכמה), אמרתי שלמ"ד אין ברירה לא שייך לומר שכלפי שמיא יש ברירה, כי לדעתו בכל שותפות (שזה חלקים של יחידים) אין ברירה בעצם.

Re: קושיה ברש"י פרשת קרח

פורסם: ה' יוני 22, 2017 9:49 pm
על ידי מיכאל1
זכורני שיש מי שמיישב קושיא זו באומרו שקמי שמיא אמרינן לכו"ע יש ברירה.
ולפי"ז מתישבת קושיא נוספת אמאי ביקש מרע"ה אל תפן אל מנחתם ואמאי לא ביקש על עצם הקרבן, והתי' הוא שבבהמה כיוון שינקי מהדדי לא שייך לומר שיש ברירה וחלק מסויים לאדם מסויים בקרבן

Re: קושיה ברש"י פרשת קרח

פורסם: ה' יוני 22, 2017 11:46 pm
על ידי שייף נפיק
התירוץ שכלפי שמיא גליא מובא בספר דף על הדף בשם ילקוט עני, ובגוף הענין עמד בזה הגרי"ד הלוי בספר חי' הגרי",ד סי' כח

Re: קושיה ברש"י פרשת קרח

פורסם: ו' יוני 23, 2017 6:35 pm
על ידי הגרח
קודם כל פשט !!
א.למה ביקש דווקא עז ולא על מצוות נוספות שיש להם
ב.מה האסון שיהיה להם עוד מצווה הרי קייל שאין מצווה מכבה עבירה.

Re: קושיה ברש"י פרשת קרח

פורסם: א' יוני 25, 2017 12:10 am
על ידי איש גלילי
העניין הוא לא המצוה (שזה יש להם גם אם לא תאכל האש את חלקם), אלא הכפרה.

Re: קושיה ברש"י פרשת קרח

פורסם: א' יוני 30, 2019 2:42 am
על ידי אליהו בן עמרם
יזל מדליו כתב:
איש גלילי כתב:מה הבעיה לומר שמדרש זה הוא אליבא דמ"ד יש ברירה? (לא מסתבר לי לחלק בין כלפי שמיא או כלפינו, כי יש ברירה או אין ברירה לא קשור ל'אי אפשר לצמצם', אלא להגדרת השותפות בעצמותה)


[מש"כ בסוגריים, אמת]
אך ישנו הבדל גדול בין קרבן של שותפין לבין קרבן ציבור.
וכך כותב המשך החכמה [הפטרת פרשת ואתחנן] והנה מנחה אינה קרבה בשותפין רק ביחיד, ובציבור באה מנחה לפי שהציבור בכלליותו כמו יחיד שהוא איש אחד, וכל אחד מועיל לחבירו כמו שכל אבר מועיל לחבירו וכיוצא בו. עכ"ד.

זאת אומרת שאי אפשר להפריד, מכיון שציבור זה ממש כמו איש יחיד. ולכן גם למ"ד יש ברירא אפשר להפריד רק בקרבן של שותפין, אבל לא בקרבן ציבור.

ואולי נחדש חידוש גדול שקרבן תמיד אינו בגדר קרבן ציבור אלא בגדר קרבן שותפין.

שמעתי ליישב מה שהיה בעיני דבר נחמד:
אמנם ציבור הוא אחד ולא כשל שותפים, אך בתוך תפילתו של משה נכללה בקשה, שכמו שבעלי המחלוקת הפרידו עצמם מהציבור המאוחד לכת מיוחדת של עצמם, כך גם יהיה בתמיד של ציבור, שייפרד לקרבן של 2 ציבורים, ואל תפן אל החלק המתייחס אליהם.

Re: קושיה ברש"י פרשת קרח

פורסם: א' יוני 30, 2019 2:56 am
על ידי ברית_מלח
בפסיקתא הוסיף שהכוונה שה' לא יקבל את חלקיהם 'לרצון' משמע שהאש היורדת לא תאכל את אותו חלק, אך מ"מ אינו פוסל את הקטורת והתמיד

Re: קושיה ברש"י פרשת קרח

פורסם: ה' יוני 25, 2020 6:23 pm
על ידי גל של אגוזים
איש גלילי כתב:העניין הוא לא המצוה (שזה יש להם גם אם לא תאכל האש את חלקם), אלא הכפרה.


לכאו' עיקור הכפרה תלוי בזריקה ולא בהקטרה