עמוד 1 מתוך 1

ביאור נפלא על און בן פלת

פורסם: ד' יוני 28, 2017 3:37 am
על ידי אספקלריא
ביאור נפלא על און בן פלת שאשתו הצילתו, ראה בס' מראית העין (למרן החיד"א) סנהדרין דף ק"י, בשם ס' ברית שלום [לרבי פינחס ב"ר פילטא, פפד"מ תע"ח, פ' קורח, דף צ"ו ע"א]

מראית העין סנהדרין קי1.gif
מראית העין סנהדרין קי1.gif (28.07 KiB) נצפה 3084 פעמים

מראית העין סנהדרין קי2.gif
מראית העין סנהדרין קי2.gif (27.51 KiB) נצפה 3084 פעמים

Re: ביאור נפלא על און בן פלת

פורסם: ד' יוני 28, 2017 5:29 am
על ידי שמואל בארג
אכן הוא נפלא.

יישר כח.

Re: ביאור נפלא על און בן פלת

פורסם: ד' יוני 28, 2017 2:52 pm
על ידי אספקלריא
ראה עוד בסוף ס' לוחת עדות (להגר"י אייבשיץ) אלטונא תקט"ו (דף עה: ואילך) שמאריך בזה.
אך כמדומני ששם אינו מזכיר את קמחית.
[וראה בס' מעינה של תורה פ' קרח].

Re: ביאור נפלא על און בן פלת

פורסם: ד' יוני 28, 2017 5:05 pm
על ידי לייטנר
אם ברור שכל מי שהיה כ"ג, אמו לא גילתה שערה, מדוע היו צריכים חכמים לשאול את קמחית במה זכתה לכך?!

Re: ביאור נפלא על און בן פלת

פורסם: ד' יוני 28, 2017 8:08 pm
על ידי קו ירוק
אי משו"ה לא תיקשי. כי את כולן לא שאלו (אולי כי פשיטא להו) ורבנן דאז שאלוה.
או מדוע זכתה לכמה בנים כהנים גדולים שלא היה מצוי.
ואה"נ עדיין צ"ע כי היא זכתה שכל בניה כך משום הקפדתה. ולאו כל אם זכתה לכל בניה.

Re: ביאור נפלא על און בן פלת

פורסם: ה' יוני 29, 2017 12:04 pm
על ידי בעל קורא
לענ"ד דברים אלו הם לא בדיוק כדברי הגמרא, שהפשטות לפי דברי הגמרא היא שקמחית לא זכתה שבניה ישמשו בכהונה גדולה בגלל שהקפידה על כיסוי ראשה, אלא בגלל טעמים אחרים!
אני יודע שהרבה מביאים כן (ובכללם רבינו המשנה ברורה בסימן ע"ה סקי"ד), אבל לכאורה בהמשך דברי הגמרא מבואר שרק קמחית חשבה שבזכות זה זכתה, אך חכמים לא הודו לה בכך.

לשון הגמרא: ת''ר שבעה בנים היו לה לקמחית וכולן שמשו בכהונה גדולה אמרו לה חכמים מה עשית שזכית לכך אמרה להם מימי לא ראו קורות ביתי קלעי שערי אמרו לה הרבה עשו כן ולא הועילו.
ולכאורה הכוונה שלא הודו לה שבזכות זה זכתה, שהרי הרבה עשו כן ולא זכו לכך, אלא סברו שמטעמים אחרים זכתה לכך.

Re: ביאור נפלא על און בן פלת

פורסם: ה' יוני 29, 2017 1:14 pm
על ידי לייטנר
א"כ, הווארט כאן הוא אליבא דקמחית, ואז אין לתהות אם גם אשה אחרת כאשת און בן פלת סברה כך, והקושיא היא רק על שליחיו של קרח, שאולי גם להם היתה הוו"א כזו...

Re: ביאור נפלא על און בן פלת

פורסם: ה' יוני 29, 2017 1:24 pm
על ידי מה שנכון נכון
בהרבה מקומות בחז"ל (אדר"נ פל"ה, ויק"ר כ,יא, ועוד) מובא מעשה זה, ללא הסיום הרבה עשו וכו'.

רש"י ביומא מביא את הירושלמי:
לא ראו קורות ביתי כו' - ראיתי בתלמוד ירושלמי, כל כבודה בת מלך פנימה ממשבצות זהב לבושה אשה צנועה ראויה לצאת ממנה כהן גדול הלבוש משבצות זהב.

ומשמע שכך האמת, ולא שזו היתה דעתה לבד.

וכתב האו"ז בא"ב אות כט
ואף על פי שמסיים עלה הרבה עשו כן ולא הועילו, היינו שרוצה לומר דזכות אחר הוה בהדה דהאי זכותא. מ"מ דהאי זכות נמי גרים, כי הדין נותן כי מגוף טהורה וצנועה יצא טהור וצנוע.

וע"ע במאירי יומא שם.

---
אגב, עמש"כ החיד"א "אין בעלה ובניה כהנים", יש להעיר דאיך שמעינן כן ממעשה דקמחית, ובברית שלום ליתא, אלא רק שאון סבר שאולי יזכה שיצאו ממנו בנים שיהיו ראויים לשמש בכהנה גדולה.

אספקלריא כתב:ראה עוד בסוף ס' לוחת עדות (להגר"י אייבשיץ) אלטונא תקט"ו (דף עה: ואילך) שמאריך בזה.
אך כמדומני ששם אינו מזכיר את קמחית.
[ראה בס' מעינה של תורה פ' קרח שמביא בשם ס' לוחת עדות את הענין של קמחית, ויתכן שאינו מדייק].

גם במעינה ש"ת לא הביא את קמחית בשם הלו"ח, אלא בשם הברית שלום. והלו"ח מיירי לגבי און עצמו, והבר"ש לענין בניו.

Re: ביאור נפלא על און בן פלת

פורסם: ה' יוני 29, 2017 3:39 pm
על ידי אספקלריא
מה שנכון נכון כתב: גם במעינה ש"ת לא הביא את קמחית בשם הלו"ע, אלא בשם הברית שלום. והלו"ע מיירי לגבי און עצמו, והבר"ש לענין בניו.

אתה צודק, במעינה של תורה הביא שני קטעים, אחד מלוחות עדות ואחד מילקוט האורים בשם ברית שלום, ורק בקטע השני מזכיר את קמחית.

Re: ביאור נפלא על און בן פלת

פורסם: ה' יוני 29, 2017 3:56 pm
על ידי אספקלריא
מתוך ס' ברית שלום (מהדורת אשדוד תשס"ח) פ' קורח
ברית שלום קורח1.gif
ברית שלום קורח1.gif (28.92 KiB) נצפה 2953 פעמים

ברית שלום קורח2.gif
ברית שלום קורח2.gif (18.62 KiB) נצפה 2953 פעמים