עמוד 1 מתוך 1

פרה אדומה במרה ובמי מריבה

פורסם: ב' יולי 03, 2017 8:19 pm
על ידי שמר
לצד שאכן פרשת פרה אדומה נאמרה אף במרה (עי' רש"י שם שם לו חק ומשפט, ובתורה תמימה שם) ואף כאן בפרשתנו קודם עניין מי מריבה, יש לתת את הדעת על כך שפרשה זו תמיד נסמכה לפרשיות העוסקות במים.

Re: פרה אדומה במרה ובמי מריבה

פורסם: ג' יולי 04, 2017 1:57 pm
על ידי יזל מדליו
עי' העמק דבר במדבר פרק כ"ד פסוק ו', עי"ש. ותראה גם שהבאר מים הגיע על ידי מרים, ועל מיתת מרים הנביאה בעיקר נאמר שמיתת צדיקים דומה לפרה אדומה שמטהרת. ודו"ק. [פרה אדומה מטהרת וכן המים מטהרים.]

Re: פרה אדומה במרה ובמי מריבה

פורסם: א' יולי 09, 2017 11:41 pm
על ידי שמר
שמר כתב:לצד שאכן פרשת פרה אדומה נאמרה אף במרה (עי' רש"י שם שם לו חק ומשפט, ובתורה תמימה שם) ואף כאן בפרשתנו קודם עניין מי מריבה, יש לתת את הדעת על כך שפרשה זו תמיד נסמכה לפרשיות העוסקות במים.


חשבתי לבאר כך, הנה (לכאורה) יש בבריאה רק דבר אחד שנברא באותו צורה ובאותו חומר אך שונה בהות, מים, כלומר רק במים יש חלוקה ברורה יש מים מתוקים ויש מים מלוחים ושניהם נקראים ונראים אותו הדבר בדיוק, וכך הם מתחילת בריאת העולם ברא הקב"ה מים מתוקים ומים מלוחים, וזה הדבר היחיד לכאורה שנברא אותו דבר אבל שונה ממש, לדוגמא אין תפוח מתוק ותפוח מלוח וכדו'.
וא"כ י"ל שנסמכה פרה אדומה למים לומר כמו שבמים יש דבר והיפוכו שאיננו מוסבר כך גם בפרה אדומה יש דבר והיפוכו שאיננו מוסבר מטמא את הטוהרים וכו', בבחינת מי שאמר לשמן שידלק יאמר וכו'.
כך עלתה במחשבה לפני מקופיא ממש ומהרהורי הלב.

Re: פרה אדומה במרה ובמי מריבה

פורסם: ג' יולי 11, 2017 12:49 am
על ידי לייטנר
לא מובן בכלל. החלוקה הפנימית ב'מים' בין מלוחים ומתוקים אינה שונה מהחלוקה ב'תפוחים' בין מתוקים לחמוצים.
מלבד הדבר הברור שמים מתוקים ומלוחים שונים בעצם החומר.
(כך גם בלשון התנ"ך: סתם 'מים' הם מים מתוקים, מים שאינם ראויים לשתייה, נקראים 'מים מרים' או 'מים רעים').

אך אחרי הכל, מקובלנו ששערי דרשה לא ננעלו.

Re: פרה אדומה במרה ובמי מריבה

פורסם: ג' יולי 11, 2017 2:08 am
על ידי אוצר בלוס