עמוד 1 מתוך 1

כְּקֶדֶם / כִּימֵי עוֹלָם / כְשָׁנִים קַדְמֹנִיּוֹת

פורסם: א' ספטמבר 17, 2017 9:37 pm
על ידי עושה חדשות
מה החילוק בין הלשונות? על מתי הולך כל דבר?

Re: כְּקֶדֶם / כִּימֵי עוֹלָם / כְשָׁנִים קַדְמֹנִיּוֹת

פורסם: ב' ספטמבר 18, 2017 1:36 am
על ידי לענין
ימי משה
וימי שלמה או עזרא
כמדו' זה רש''י במלאכי
ודאי חז''ל באיזהו מקומן

Re: כְּקֶדֶם / כִּימֵי עוֹלָם / כְשָׁנִים קַדְמֹנִיּוֹת

פורסם: ב' ספטמבר 18, 2017 10:23 pm
על ידי עושה חדשות
יש"כ, איכה רבה. הנה:
חדש ימינו כקדם. כאדם הראשון, המד"א ויגרש את האדם וישכן מקדם לגן עדן (בראשית ג כד). ד"א חדש ימינו כקדם. כאבות הראשונים, המד"א ומראש הררי קדם (דברים לג טו). ד"א כקדם. כשנים קדמוניות, המד"א וערבה לה' מנחת יהודה וירושלים כימי עולם וכשנים קדמוניות (מלאכי ג ד), כימי עולם זה משה כמו שנאמר ויזכור ימי עולם משה עמו (ישעיה סג יא), כשנים קדמוניות, כימי שלמה, רבי אומר כימי עולם, כימי נח, שנאמר כימי נח זאת לי (ישעיה נד ט). וכשנים קדמוניות, כשני הבל, שלא היה ע"ז בעולם.

Re: כְּקֶדֶם / כִּימֵי עוֹלָם / כְשָׁנִים קַדְמֹנִיּוֹת

פורסם: ג' ספטמבר 19, 2017 1:33 am
על ידי שומע ומשמיע
זכורני שיחה מר' אברהם סלומון זצ"ל.
הרעיון היה שהביאור הראשון במדרש, הוא מצד מצב האדם. השני מצד מצב הכלל ישראל. והשלישי מצד מצב העולם.

Re: כְּקֶדֶם / כִּימֵי עוֹלָם / כְשָׁנִים קַדְמֹנִיּוֹת

פורסם: ג' ספטמבר 19, 2017 8:53 am
על ידי צורב מתחיל
שומע ומשמיע כתב:זכורני שיחה מר' אברהם סלומון זצ"ל.
הרעיון היה שהביאור הראשון במדרש, הוא מצד מצב האדם. השני מצד מצב הכלל ישראל. והשלישי מצד מצב העולם.

יש איזה מקום שאפשר לקרוא או לכה"פ לשמוע את הדברים?
יישר כח

Re: כְּקֶדֶם / כִּימֵי עוֹלָם / כְשָׁנִים קַדְמֹנִיּוֹת

פורסם: ג' ספטמבר 19, 2017 3:05 pm
על ידי שומע ומשמיע
לא יודע. לא מעודכן.

Re: כְּקֶדֶם / כִּימֵי עוֹלָם / כְשָׁנִים קַדְמֹנִיּוֹת

פורסם: א' יולי 03, 2022 11:26 pm
על ידי יעקל
עושה חדשות כתב:יש"כ, איכה רבה. הנה:
חדש ימינו כקדם. כאדם הראשון, המד"א ויגרש את האדם וישכן מקדם לגן עדן (בראשית ג כד). ד"א חדש ימינו כקדם. כאבות הראשונים, המד"א ומראש הררי קדם (דברים לג טו). ד"א כקדם. כשנים קדמוניות, המד"א וערבה לה' מנחת יהודה וירושלים כימי עולם וכשנים קדמוניות (מלאכי ג ד), כימי עולם זה משה כמו שנאמר ויזכור ימי עולם משה עמו (ישעיה סג יא), כשנים קדמוניות, כימי שלמה, רבי אומר כימי עולם, כימי נח, שנאמר כימי נח זאת לי (ישעיה נד ט). וכשנים קדמוניות, כשני הבל, שלא היה ע"ז בעולם.


בשלמא כשנים קדמוניות - בימי שלמה, שאז מביעים נוסטלגיה למצב הרוחני שנקרא המנוחה והנחלה, כי סה"כ תכלית שהייתם של ישראל במדבר וביאתם לארץ - לבנות להם בית הבחירה ואז בביהמ"ק היה ארון הקודש עם הכרובים וכל הפאר ששלמה הוסיף, אבל כימי עולם - זה משה, לא זכיתי להבין, כי סה"כ משכן העדות במדבר היה רק זמני ובו עדיין לא התממש ולא התגלם תכלית יציאת ישראל ממצרים, כאמרו ית' כי לא באתם וגו' אל המנוחה ואל הנחלה (משכן העדות היה מה שנקרא בזמננו בחי' "בנייה קלה"), למה הנוסטלגיה הזו בפי מלאכי לתקופה ההיא ה"הכנתית" ?

אגב, במחילת כבוד חו"ר הפורום, שכחתי את פיענוח הר"ת המד"א


נדייק את השאלה : בפרשיות האלו מוזכרות הקשיים שבנ"י עברו, ותלונותיהם השונות. הייתכן שגעגועינו ומאוויינו ל"ימי עולם" האלה ?

הלהתקופה הזאת מתכוונים בתפילה "נעבדך ביראה" ?