עמוד 1 מתוך 1

איפה היה סיחון - מבני הנפילים - בעת המבול?

פורסם: ד' אוקטובר 18, 2017 2:43 pm
על ידי אנא עבדא
עוג ידוע. אבל סיחון היכן היה?

Re: איפה היה סיחון - מבני הנפילים - בעת המבול?

פורסם: ד' אוקטובר 18, 2017 2:48 pm
על ידי קו ירוק
או שאלו מדרשים חלוקים, ולפי המדרש שעוג פלט מן המבול באמת הוא אינו אחיו של סיחון.
או שכל מלכי הרפאים נקראו עוג, ויתכן שגם עוג שפלט מן המבול הכוונה אביו של זה, ואחיו הוא סיחון.

Re: איפה היה סיחון - מבני הנפילים - בעת המבול?

פורסם: ד' אוקטובר 18, 2017 2:58 pm
על ידי מה שנכון נכון
בפירוש הנקרא פירוש הרא"ש.
ומקשינן אנן ידעינן דעוג וסיחון אחי הוו ואמאי לא קבעי סיחון היכן קאים וי"ל כי הניצולים מן המבול ניצולו זוגות זוגות ועוג היה ניצול והציל אמו עמו והיתה מעוברת מסיחון או א"נ שעוג בא על אמו לאחר המבול והוליד סיחון.

וראה בתוס' נדה סא ע"א ובמהרש"א וערל"נ שם.

Re: איפה היה סיחון - מבני הנפילים - בעת המבול?

פורסם: ד' אוקטובר 18, 2017 3:08 pm
על ידי אבא יודן
תוספות נדה סא א ד"ה זה, ורש"א שם, וגור אריה בראשית יד יג.

Re: איפה היה סיחון - מבני הנפילים - בעת המבול?

פורסם: ד' אוקטובר 18, 2017 3:33 pm
על ידי בקרו טלה

Re: איפה היה סיחון - מבני הנפילים - בעת המבול?

פורסם: א' אוקטובר 22, 2017 9:57 pm
על ידי אותה אבקש
במדרש סו"פ וזאת הברכה (הו"ד בילקוט מעם לועז) איתא שלא הגיעו המים לקרסולן של סיחון ועוג.
אגב, לשיטה שלא ירד מבול בא"י ודאי נימא שהיו שם ואכ"מ, הגם דלשיטה זו לא א"ש הא דאמרינן
דחמי טבריה נשארו מהמבול ואולי י"ל בכמה אופנים ע"ד הדרש ואכ"מ .
כמדומני שלחמי טבריה הוקדש אשכול נפרד ואיני זוכר מקומו כעת.

Re: איפה היה סיחון - מבני הנפילים - בעת המבול?

פורסם: ב' אוקטובר 23, 2017 12:56 am
על ידי מנצפך
זכורני רבינו בחיי אי שם באיזהו מקומן בחומש במדבר בדבר סיחון שפלט מהמבול,
אאל"ט הוא מביא שאשתו של חם היתה מעוברת ממנו לפני המבול ונולד בתיבה.

Re: איפה היה סיחון - מבני הנפילים - בעת המבול?

פורסם: ב' אוקטובר 23, 2017 3:22 pm
על ידי אותה אבקש
רבינו בחיי סו"פ חקת וכבר כמדו' שמובא לפניו.

Re: איפה היה סיחון - מבני הנפילים - בעת המבול?

פורסם: ה' יוני 21, 2018 11:58 pm
על ידי עקביה
אלו דברי רבינו בחיי:
רבינו בחיי במדבר פרק כא
ויש לדעת כיון שסיחון ועוג אחים היו קודם המבול, ועוג לבדו הוא שפלט, ואנו רואים שלא נצולו כי אם שמונה שבתיבה, אם כן סיחון זה מהיכן יצא, והיאך היו אחים שאמר עליהם אחי הוו.
וראיתי במדרש: (עי' נדה סא א) סיחון ועוג בני שמחזאל היו שהיה מבני האלהים, ושמחזאל בא על אשתו של חם סמוך לכניסתה לתיבה, וסיחון נולד בתיבה, ולכך שמש חם בתיבה כדי לחפות על אשתו. ולדעת רז"ל נצטרך לומר בסיחון שגם הוא האריך ימים כעוג אחיו, ואריכות הימים של כל אחד היתה סבה לסבה ידועה מבעל הסבות יתברך, ומי יודע מחשבות השי"ת.

וצ"ע טובא, שהרי כתוב (בראשית ח יח) וַיֵּצֵא נֹחַ וּבָנָיו וְאִשְׁתּוֹ וּנְשֵׁי בָנָיו אִתּוֹ, ואילו סיחון לא נזכר פה. ואינו בכלל "בניו" של נח, שלא היה אלא בן של אשת חם.

Re: איפה היה סיחון - מבני הנפילים - בעת המבול?

פורסם: ש' יוני 23, 2018 10:40 pm
על ידי בינוני
גמ' נדה דס"א ע"א
ויאמר ה' אל משה אל תירא. מכדי, סיחון ועוג אחי הוו, דאמר מר: סיחון ועוג בני אחיה בר שמחזאי הוו. מאי שנא מעוג - דקמסתפי, ומאי שנא מסיחון דלא קמסתפי? א"ר יוחנן אר"ש בן יוחי: מתשובתו של אותו צדיק אתה יודע מה היה בלבו, אמר: שמא תעמוד לו זכות של אברהם אבינו, שנאמר ויבא הפליט ויגד לאברם העברי, ואמר רבי יוחנן: זה עוג שפלט מדור המבול.

רש"י שם
עוג פלט מן המבול - שברח לא"י כדאמרינן בחלק.

מהרש"א ח"א שם
עוג שפלט מדור המבול כו'. שברח לא"י כדאמרינן בחלק עכ"ל רש"י ולא מצאתיה באגדת חלק אבל בזבחים פ"ב איתא דעוג על צידי התיבה היה עומד ואפשר דהיינו דוקא למ"ד המבול היה בא"י, אבל למ"ד דלא היה המבול בא"י איכא למימר כך שברח לא"י, ואף על גב דלדידיה נמי מתו בא"י משום הבלא כדאיתא שם, אפשר עוג שהיה גבור וגדול לא הזיק לו ההבל כמ"ש התוספות שם גבי ראם וק"ל.
בהמשך המהרש"א שם
בתוס' ד"ה זה עוג שפלט כו' ה"נ נפלט סיחון מדור המבול כו'. ע"ש והוא דחוק דלא לישתמיט תלמודא במסכת זבחים למימר דסיחון נמי נפלט מדור המבול בצידי התיבה כדאמרינן שם בעוג וראם ושמעתי דאיתא במדרש שזה אחיה בר שמחזאי אביו של עוג בא בזנות על אשת חם בן נח קודם המבול והיתה הרה ממנו בבואה אל התיבה וילדה בתיבה את סיחון ומזה הטעם כשראה חם שאשתו כבר הרה שימש עמה בתיבה, ודע דבב"ר איתא, למה האריך עוג שנים כל כך אחר המבול עד דורו של משה, וז"ל ויבא הפליט גו' אמר הקדוש ברוך הוא חייך שכר פסיעותיך אתה נוטל כו' ע"ש, אבל לפי סוגית תלמודינו שגם סיחון האריך שנים כ"כ הוא קשה דליכא ביה האי טעמא, ולפי הסוגיא לא תקשי הא דכתיב וישאר אך נח ואשר אתו בתיבה, די"ל כיון דניצולו על צידי התיבה כדאמרינן בזבחים בעוג וראם ה"ל כאילו יצולו בתוך התיבה, אלא שא"א היה להם ליכנס בתוכה כדאיתא שם והרא"ם תירץ בדחוקים, ע"ש ודו"ק.

דעת זקנים מבעלי התוספות פרשת חקת
ומיהו תימה למ"ד דעוג נקרא פליט על שנפלט מן המבול, דבמס' נדה מסיק דעוג וסיחון אחי הוו, וא"כ [היכן מצינו] שסיחון פלט מן המבול, דבשלמא עוג מצינו סמך ורמז כדפרשתי בפ' נח בשם ר"י החסיד וישאר אך נח שעולה בגי' עוג, אבל לסיחון לא מצינו רמז. ואו' הרב רב יחיאל בר יוסף, שעוג נולד קודם המבול, ואמו היתה מעוברת מסיחון בשנת המבול, והלכה ונשאת לאחד מבני נח, וכבר היתה מעוברת מאותן בני האלהים אשר לקחו מבנות האדם, ונולד סיחון בתיבה.

ערוך לנר נדה שם
בגמרא שפלט מדור המבול. כבר העירו התוס' הרי גם סיחון נמלט, ותרצו בדוחק, והמהרש"א ח"א כ' שמעתי דאיתא במדרש שאביו של עוג בא בזנות על אשת חם בן נח קודם המבול והיתה הרה ממנו בבואה אל התיבה וילדה בתיבה את סיחון ע"ש, ולא ידעתי מקום המדרש, וגם נראה דוחק שאשת חם שהשחיתה את דרכה לפי זה כשאר אנשי דור המבול לזנות אשת איש שתנצל בתיבה, ומה גם שיולד ממזר בתיבה, אמנם ראיתי בתוס' על התורה שכתבו דרך אחר בשם הרב רבי יחיאל בר יוסף וז"ל: עוג נולד קודם המבול ואמו היתה מעוברת מסיחון בשנת המבול והלכה ונשאת לאחד מבני נח וכבר היתה מעוברת מאותן בני האלקים אשר לקחו מבנות האדם ונולד סיחון בתיבה עכ"ל ובזה מתרצים הקושיא הרי גם סיחון נמלט.
והקושיא, הרי כתיב וישאר אך נח ואשר אתו בתיבה מה שהעיר גם המהרש"א מתרצים בתוס' ע"ה דעוג נרמז בפסוק זה שתיבות אך נח בגימטריא עוג.