עמוד 1 מתוך 1

אדני השדה

פורסם: א' נובמבר 19, 2017 12:00 am
על ידי אריה הכהן
וַיִּגְדְּלוּ הַנְּעָרִים וַיְהִי עֵשָׂו אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד אִישׁ שָׂדֶה וְיַעֲקֹב אִישׁ תָּם ישֵׁב אֹהָלִים: (בראשית כה' כז')
יש להבין מה פירוש הכתוב שעשיו היה 'איש שדה', (עי' ברש"י). וביאר הגר"א, שהכתוב מספר לנו שעשו היה יודע איך לצוד את 'איש השדה' הנקרא 'אדני השדה' הנאמר, שהרי אף אחד לא יכול להתקרב אליו מכיון שהוא טורף כל הקרב, וכשרוצים להורגו יורים בחבל טבורו, ועשו ידע איך לצודו חי.
מהו היצור הנקרא בחז"ל בשם 'אדני השדה', על כך בעז"ה במאמר שלפנינו.
כתוב בתורה (במדבר יט' יד): זֹאת הַתּוֹרָה אָדָם כִּי יָמוּת בְּאֹהֶל כָּל הַבָּא אֶל הָאֹהֶל וְכָל אֲשֶׁר בָּאֹהֶל יִטְמָא שִׁבְעַת יָמִים. אדם מת הנמצא באוהל, כל מה שבתוך האוהל הן אדם הן כלים או אוכלים - נטמאים הם, מפני שטומאת המת מתפשטת בכל האוהל ומטמא כל מה שבתוכו. המשנה במס' כלאים (פ"ח מ"ה) מביאה מחלוקת תנאים, האם 'אדני השדה' (וי"ג 'אבני השדה') שמת דינו כאדם ומטמא באוהל, וכך סובר רבי יוסי, ואפי' שאינו כאדם ממש אלא הוא חיה בצורת אדם הגדל בשדה (כמו שנבאר בהרחבה לקמן), בכ"א רבי יוסי ס"ל, שהוא מטמא באוהל ולומד זאת מהפסוק (שם): 'וְכֹל אֲשֶׁר יִגַּע עַל פְּנֵי הַשָּׂדֶה' באדם שגדל בשדה. או שנאמר ש'אדני השדה' דינו כחיה, וכשמת נבלתו אינה מטמאה באוהל וכך סובר תנא קמא, ואע"פ שדומה לאדם בפרצופו ואיבריו, אפילו הכי כשמת, דינו רק כשאר נבילות ואינו מטמא באוהל.
ומהו 'אדני השדה'? כתב הרמב"ם, שהם חיות הדומות לבני אדם, ואומרים המספרים חדושי העולם שהוא מדבר דברים רבים שאינם מובנים ודיבורו דומה לדבור אדם. ושמו 'אל נאנס' בלשון ערב. ומגידים מענייניו בספרים דברים רבים, עכ"ל. הר"ש משאנץ הביא דברי הירושלמי (כלאים פ"ח הל' ד'): אמר רבי חמא ברבי עוקבא בשם רבי יוסי ברבי חנינא טעמא דרבי יוסי [טעמו של רבי יוסי שסובר ש'אדני השדה' שמת מטמא באוהל, דכתיב]: וכל אשר יגע על פני השדה (במדבר יט'). בגדל מן השדה. כלומר מין אדם הוא. א"ר, בר נש דטור הוא [אדם הגדל בהר] והוא חיי מטיבורא [חייותו כשטבורו מחובר לארץ] פסק טיבורא לא חיי [וכנפסק טבורו מן הארץ, מיד הוא מת]. ושמעתי בשם הר' מאיר ברבי קלונימוס מאשפירא, שהיא חיה ששמה 'ידוע' והיא ידעוני דקרא (ויקרא כ' כז'. עי' בגמ' סנהדרין סה' ע"ב), ומעצם שלה עושין כמין כשפים. וכמין חבל גדול יוצא משורש שבארץ שבו גדל אותה החיה ששמה 'ידוע' כעין אותם קישואין ודלועים, אלא ה'ידוע' צורתו כצורת אדם בכל דבר בצורת פנים וגוף וידיים ורגלים ומטיבורו מחובר לחבל היוצא מן השורש, ואין כל בריה רשאי ליקרב כמלא החבל שטורפת והורגת כמלא החבל, ורועה כל סביבותיה [פי' מזונה הוא, שהיא רועה בשדה מן העשבים עד היכן שהחבל מגיע]. וכשבאין לצודה אין אדם רשאי לקרב אצלה אלא גוררין [ויש גורסים: מורים אותה, דהיינו יורים על החבל] אל החבל עד שהוא נפסק והיא מיד מתה, ע"כ.
רבינו עובדיה מברטנורה פירש מהו אדני השדה: חיה הגדילה בשדות וכמין חבל גדול יוצא מן הארץ שגדלה בו אותה חיה, ושמה ידוע והוא ידעוני הכתוב בתורה, ומחובר בטבורו באותו חבל היוצא מן הארץ וצורתו צורת אדם בפרצוף ידים ורגלים ואין כל בריה רשאה לקרב אליו כי הוא הורג וטורף כל הקרב אליו וכשרוצים לצוד אותו מורים בחצים בחבל עד שנפסק וצועק בקול מר ומת מיד ואליו רמז (באיוב ה'): כי עם אבני השדה בריתך, ע"כ.
*******************
נאמר בתורה (ויקרא כ' כז'): וְאִישׁ אוֹ אִשָּׁה כִּי יִהְיֶה בָהֶם אוֹב אוֹ יִדְּעֹנִי מוֹת יוּמָתוּ בָּאֶבֶן יִרְגְּמוּ אֹתָם דְּמֵיהֶם בם. במשנה במס' סנהדרין (ס"ה ע"א) אמרינן: וידעוני, זה המדבר בפיו, הרי אלו בסקילה. ופירש רש"י שם: חיה אחת יש ששמה 'ידוע', ומכניס ממנה עצם לתוך פיו והעצם מדבר מאליו ע"י כשפים, עכ"ל. ורבינו עובדיה מברטנורה כתב: וידעוני - חיה ששמה ידוע וצורתה כצורת אדם בפניה וידיה ורגליה. והיא מחוברת בטבורה לחבל היוצא מן השורש שנשרש בארץ שמשם חיותה. וכשרוצים לצוד אותה מורים בחצים אל החבל עד שהוא נפסק, והיא מתה מיד. והיא קרויה בלשון חכמים 'בר נש דטור'.
התפארת ישראל (במס' כלאים שם) פירש, ש'אדני השדה' הוא, מין קוף גדול בקומת וצורת אדם ממש, רק שזרעותיו ארוכים ומגיעין עד ברכיו ומלמדין אותו לחטוב עצים ולשאוב מים וגם ללבוש בגדים כבן אדם ממש ולהסב על השולחן ולאכול בכף ובסכין ובמזלג, ובזמנינו אינו מצוי רק ביערות גדולות שבאפריקא, אולם כפי הנראה היה מצוי גם בסביבות ארץ ישראל בהרי הלבנון ששם גם בזמנינו יש יערות גדולות מארזי לבנון המפורסמים. ועוד כתב שם, שאין לתמוה שאינו (אדני השדה) בנמצא בספרי הטבע, כי כמו כן נמצא בתחתית ארץ עצמות מכמה ברואים שנאבד זכרם כמו וכו', וע"ש עוד מה שכתב בזה הענין (וע"ע בספר מעשה טוביה – עולם הקטן פרק י').
במכת ערוב נאמר בפסוק (שמות ח' יז'): כִּי אִם אֵינְךָ מְשַׁלֵּחַ אֶת עַמִּי הִנְנִי מַשְׁלִיחַ בְּךָ וּבַעֲבָדֶיךָ וּבְעַמְּךָ וּבְבָתֶּיךָ אֶת הֶעָרֹב וּמָלְאוּ בָּתֵּי מִצְרַיִם אֶת הֶעָרֹב וְגַם הָאֲדָמָה אֲשֶׁר הֵם עָלֶיהָ. ויש להבין מה כוונת הפסוק 'וְגַם הָאֲדָמָה אֲשֶׁר הֵם עָלֶיהָ', הרבה פירושים נאמרו בזה. וביאר בספר חנוכת התורה, שהרי במכת ערוב באו כל סוגי החיות, וגם 'אדני השדה' הייתה צריכה לבוא למצרים, ולכאו' איך תבוא, הלא ברגע שתתנתק מן הארץ תמות, אלא זהו שאמר הכתוב 'וְגַם הָאֲדָמָה אֲשֶׁר הֵם עָלֶיהָ' שבאה עם האדמה שהיתה מחוברת אליה למצרים.
*******************
[בספר עץ חיים (לרבי חיים ויטאל. ח"ב היכל השביעי, השער הראשון) איתא, שבכל דבר יש ממוצע. דוגמת מה שכתבו חכמי הטבע, כי בין הדומם והצומח הוא הקוראל"י הנקרא אלמוגים. ובין הצומח והחי הוא אדני השדה הנזכר במסכת כלאים (פ"ח מ"ה) שהוא כמין כלב גדל בקרקע, וטבורו נשרש בקרקע ויונק משם, וכשחותכין הטבור שלו מת. ובין החי והמדבר הוא הקוף, ע"ש].
(נכתב בס"ד ע"י א. פלשניצקי)

Re: אדני השדה

פורסם: א' נובמבר 19, 2017 12:22 am
על ידי פלגינן

Re: אדני השדה

פורסם: ב' נובמבר 20, 2017 8:53 am
על ידי שיף
היה במוסף תורני של המבשר בשבת האחרונה כתבה מיוחדת ע"ז
מי יעלה לנו?

אדני השדה

פורסם: א' יוני 03, 2018 4:40 pm
על ידי כדכד
זכור לי שמצאתי מי שהקשה על המפרשים שהוא מין קוף (התפא"י המלבי"ם ןעוד) מדברי הירושלמי ומפרשים אחרים שהוא מחובר בארץ.
איני מוצאו כעת ואשמח לעזרת החברים

Re: אדני השדה

פורסם: ב' יוני 25, 2018 8:03 am
על ידי העיברי
ראיתי קונטרס "והסירני" שכתוב אחד בעילום שם ויש שם הסכמה מהגר"ח קניבסקי ותעיין שם שהביא הרבה מ"מ בהענין.
וכבר ראיתי מזמן בס' 'selected writings' להג"ר שמעון שוואב מוואשיגטאן הייטס שיצא לחדש דבר נפלא בענ"ז בדרך אפשר, ותוכן דבריו שאדם הראשון היה הראשון עם נשמה חלק אלוקי ממעל אבל מין האנושי כבר ברא ה' לפנ"ז ואכן עד דור המבול היה בנמצא מין אדם כזה, דהיינו בני אדם בלי נשמה, ויוצ"ח אדם וחוה לקחו להם נשים מבנות אלו האנשים שהם ממש כבני אדם אלא בלא נשמה, ומפני זה בא המבול, ובזה מפרש הקרא בסוף פ' בראשית [ו' ב'] ויראו בני 'האלוקים' את בנות 'האדם' כי טובת הנה ויקחו להם נשים מכל אשר בחרו, עי"ש.

Re: אדני השדה

פורסם: ד' אפריל 28, 2021 2:24 pm
על ידי אנא עבדא
יצור ימי שמזכיר את "אדני השדה" היבשתי כפי שמתואר במפרשים
https://www.hidabroot.org/article/1153317

Re: אדני השדה

פורסם: ג' אוקטובר 05, 2021 2:42 pm
על ידי ש. ספראי
האם נח הכניס לתיבה את 'אדני השדה'?

בספר דרושים ולקחי מוסר (לתלמיד מהר"ם בנט זצ"ל, פרשת נח אות י', הובא בבטאון קב ונקי) מובא: "יש לחקור הלא נח הוצרך להכניס בתיבה מכל בשר ומכל החי אפי' שדים ואפי' שלשול קטן, ואיך עשה עם החיה אדני השדה הנזכר בפרק ח' דכלאים ובקרא דאיוב עם אדני השדה בריתך, וגם במשנה ז' פ"ד דסנהדרין שהיא חיה ששמה ידוע והוא ידעוני דכתיב בתורה, וכמין חבל יוצא מטיבורה ומחובר לארץ ואין כל בריה יכול להתקרב אלא זורקין חצים ונפסק החבל ומיד מתה, וא"כ איך הכניסה לתיבה, ומסתמא אין עכשיו העולם חסר בריה ההיא, דבאמת עדיין יש רבים ממין ההוא בעולם וגם מעשה דידעוני יוכיח.
וכתב: "ואפשר דלא קשה מידי, שבאמת לא הכניסה לתיבה שלא היה צריך לקיום המין דהא אינה נולדת מנקבה דרך פריה ורביה כשאר בעלי חיים, אלא שגדלה כך כשארי האלנות ועשבים, וא"כ גם אחר המבול שוב גדלה מן הארץ כמקדם".
ובספר מטה משה (עה"ת לרבי משה מנחם מענדיל שפיוואק זצ"ל נדפס בווארשא תרצ"ה) כתב: "במשנה כלאים (ח,ח) יש חיה אדני השדה ידעוני, ומחוברת לארץ בטבורה, וכשאין לה יניקה מהארץ מתה, וקשה איך נח הכניס חיה זו לתיבה. וצריך לומר שכמו שמובא במפרשים לגבי מכת ערוב, שחיה זו נכנסה למצרים עם האדמה אשר עליה, הכי נמי נכנסה חיה זו לתיבת נח עם גוש העפר הצמודה לו".

שאלתי השבוע את מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א והוא ענה: "אדני השדה" נכנס לתיבה עם קצת אדמה".

Re: אדני השדה

פורסם: ג' אוקטובר 05, 2021 3:02 pm
על ידי אראל
העיברי כתב:ראיתי קונטרס "והסירני" שכתוב אחד בעילום שם ויש שם הסכמה מהגר"ח קניבסקי ותעיין שם שהביא הרבה מ"מ בהענין.
וכבר ראיתי מזמן בס' 'selected writings' להג"ר שמעון שוואב מוואשיגטאן הייטס שיצא לחדש דבר נפלא בענ"ז בדרך אפשר, ותוכן דבריו שאדם הראשון היה הראשון עם נשמה חלק אלוקי ממעל אבל מין האנושי כבר ברא ה' לפנ"ז ואכן עד דור המבול היה בנמצא מין אדם כזה, דהיינו בני אדם בלי נשמה, ויוצ"ח אדם וחוה לקחו להם נשים מבנות אלו האנשים שהם ממש כבני אדם אלא בלא נשמה, ומפני זה בא המבול, ובזה מפרש הקרא בסוף פ' בראשית [ו' ב'] ויראו בני 'האלוקים' את בנות 'האדם' כי טובת הנה ויקחו להם נשים מכל אשר בחרו, עי"ש.

הספר שהזכרת מלא וגדוש עם 'חידושים' כאלה...... [למשל, הוא מחדש שם שביהמ"ק השני עמד יותר מחמש מאות שנה, ומה שאמרו שעמד ת"כ שנה, 'העלימו' מספר שנים כדי שיתאים עם נבואת דניאל....]

Re: אדני השדה

פורסם: ג' אוקטובר 05, 2021 3:04 pm
על ידי יאיר
אם כך נראה שזה ספר בעייתי

Re: אדני השדה

פורסם: ג' אוקטובר 05, 2021 6:28 pm
על ידי תורת המן
יאיר כתב:אם כך נראה שזה ספר בעייתי

מסתמא אינו ידוע לכ"ת מי הוא זה הגאון הרב שמעון שוואב זצ"ל.
היה מגדולי ישראל החרדים לדבר השם באמריקה בהדור שעבר, ודי בזה.

Re: אדני השדה

פורסם: ג' אוקטובר 05, 2021 7:19 pm
על ידי אראל
תורת המן כתב:
יאיר כתב:אם כך נראה שזה ספר בעייתי

מסתמא אינו ידוע לכ"ת מי הוא זה הגאון הרב שמעון שוואב זצ"ל.
היה מגדולי ישראל החרדים לדבר השם באמריקה בהדור שעבר, ודי בזה.

המדובר על ה'ספר' לא על המחבר
לא בכדי נדפס הספר רק בלשון אנגלית ולא בלה"ק, כנראה שהמחבר עצמו לא קבע מסמרות למה שנאמר בו, והדברים לא נכתבו כי אם בדרך הצעה בעלמא

Re: אדני השדה

פורסם: ג' אוקטובר 05, 2021 8:29 pm
על ידי תורת המן
אראל כתב:
תורת המן כתב:
יאיר כתב:אם כך נראה שזה ספר בעייתי

מסתמא אינו ידוע לכ"ת מי הוא זה הגאון הרב שמעון שוואב זצ"ל.
היה מגדולי ישראל החרדים לדבר השם באמריקה בהדור שעבר, ודי בזה.

המדובר על ה'ספר' לא על המחבר
לא בכדי נדפס הספר רק בלשון אנגלית ולא בלה"ק, כנראה שהמחבר עצמו לא קבע מסמרות למה שנאמר בו, והדברים לא נכתבו כי אם בדרך הצעה בעלמא

נדפס באנגלית כי המחבר כתבם באנגלית.

וא"כ כל תורת רבו הגרש"ר הירש, אשר נכתב ונדפס בדייטש בלבד ע"י המחבר, ג"כ לא נכתב אלא כהצעה בעלמא?

וגם פיהמ"ש להר"מ, ואמונות ודעות להרס"ג, וכו' וכו'?

Re: אדני השדה

פורסם: ג' אוקטובר 05, 2021 8:35 pm
על ידי תוכן
אראל כתב:
העיברי כתב:ראיתי קונטרס "והסירני" שכתוב אחד בעילום שם ויש שם הסכמה מהגר"ח קניבסקי ותעיין שם שהביא הרבה מ"מ בהענין.
וכבר ראיתי מזמן בס' 'selected writings' להג"ר שמעון שוואב מוואשיגטאן הייטס שיצא לחדש דבר נפלא בענ"ז בדרך אפשר, ותוכן דבריו שאדם הראשון היה הראשון עם נשמה חלק אלוקי ממעל אבל מין האנושי כבר ברא ה' לפנ"ז ואכן עד דור המבול היה בנמצא מין אדם כזה, דהיינו בני אדם בלי נשמה, ויוצ"ח אדם וחוה לקחו להם נשים מבנות אלו האנשים שהם ממש כבני אדם אלא בלא נשמה, ומפני זה בא המבול, ובזה מפרש הקרא בסוף פ' בראשית [ו' ב'] ויראו בני 'האלוקים' את בנות 'האדם' כי טובת הנה ויקחו להם נשים מכל אשר בחרו, עי"ש.

הספר שהזכרת מלא וגדוש עם 'חידושים' כאלה...... [למשל, הוא מחדש שם שביהמ"ק השני עמד יותר מחמש מאות שנה, ומה שאמרו שעמד ת"כ שנה, 'העלימו' מספר שנים כדי שיתאים עם נבואת דניאל....]


שכחת להוסיף שהוא עצמו חזר בו מהצעה זו של ההעלמות השנים.

ובדרך אגב, אשמח לדעת איזה עוד 'חידושים' מצאת, חוץ מהשני שהוזכרו.

Re: אדני השדה

פורסם: ג' אוקטובר 05, 2021 9:10 pm
על ידי אראל
תורת המן כתב:
אראל כתב:
תורת המן כתב:
יאיר כתב:אם כך נראה שזה ספר בעייתי

מסתמא אינו ידוע לכ"ת מי הוא זה הגאון הרב שמעון שוואב זצ"ל.
היה מגדולי ישראל החרדים לדבר השם באמריקה בהדור שעבר, ודי בזה.

המדובר על ה'ספר' לא על המחבר
לא בכדי נדפס הספר רק בלשון אנגלית ולא בלה"ק, כנראה שהמחבר עצמו לא קבע מסמרות למה שנאמר בו, והדברים לא נכתבו כי אם בדרך הצעה בעלמא

נדפס באנגלית כי המחבר כתבם באנגלית.

וא"כ כל תורת רבו הגרש"ר הירש, אשר נכתב ונדפס בדייטש בלבד ע"י המחבר, ג"כ לא נכתב אלא כהצעה בעלמא?

וגם פיהמ"ש להר"מ, ואמונות ודעות להרס"ג, וכו' וכו'?

אסביר עצמי יותר
הנה בעיית התעלמות השנים, בעייה המעסיק הרבה ממבקרי תורתינו הק', ולכן כתב הגר"ש באנגלית מה שכתב כדי להשתיק טענותיהם, אבל לא אליבא דהאמת, וליה לא סבירא ליה כלל וכלל, ואני סובר שברוח הזה כתב הגר"ש ג"כ אודות בני אדם קדומים קודם זמן הבריאה, כדי להשתיק טענת מציאת המאובנים וכו' וכו'.
[גם המלבי"ם בפירושו עה"ת בפרשתן מתייחס לטענת מציאת הברואים הקדומים, ובדרוש אור החיים לבעל תפארת ישראל, כנודע]

Re: אדני השדה

פורסם: ג' אוקטובר 12, 2021 12:18 am
על ידי צופה_ומביט
ש. ספראי כתב:האם נח הכניס לתיבה את 'אדני השדה'?

בספר דרושים ולקחי מוסר (לתלמיד מהר"ם בנט זצ"ל, פרשת נח אות י', הובא בבטאון קב ונקי) מובא: "יש לחקור הלא נח הוצרך להכניס בתיבה מכל בשר ומכל החי אפי' שדים ואפי' שלשול קטן, ואיך עשה עם החיה אדני השדה הנזכר בפרק ח' דכלאים ובקרא דאיוב עם אדני השדה בריתך, וגם במשנה ז' פ"ד דסנהדרין שהיא חיה ששמה ידוע והוא ידעוני דכתיב בתורה, וכמין חבל יוצא מטיבורה ומחובר לארץ ואין כל בריה יכול להתקרב אלא זורקין חצים ונפסק החבל ומיד מתה, וא"כ איך הכניסה לתיבה, ומסתמא אין עכשיו העולם חסר בריה ההיא, דבאמת עדיין יש רבים ממין ההוא בעולם וגם מעשה דידעוני יוכיח.
וכתב: "ואפשר דלא קשה מידי, שבאמת לא הכניסה לתיבה שלא היה צריך לקיום המין דהא אינה נולדת מנקבה דרך פריה ורביה כשאר בעלי חיים, אלא שגדלה כך כשארי האלנות ועשבים, וא"כ גם אחר המבול שוב גדלה מן הארץ כמקדם".
ובספר מטה משה (עה"ת לרבי משה מנחם מענדיל שפיוואק זצ"ל נדפס בווארשא תרצ"ה) כתב: "במשנה כלאים (ח,ח) יש חיה אדני השדה ידעוני, ומחוברת לארץ בטבורה, וכשאין לה יניקה מהארץ מתה, וקשה איך נח הכניס חיה זו לתיבה. וצריך לומר שכמו שמובא במפרשים לגבי מכת ערוב, שחיה זו נכנסה למצרים עם האדמה אשר עליה, הכי נמי נכנסה חיה זו לתיבת נח עם גוש העפר הצמודה לו".

שאלתי השבוע את מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א והוא ענה: "אדני השדה" נכנס לתיבה עם קצת אדמה".


הגרח"ק כבר כתב בזה בטעמא דקרא.

Re: אדני השדה

פורסם: ג' אוקטובר 12, 2021 12:22 am
על ידי צופה_ומביט
העיברי כתב:ראיתי קונטרס "והסירני" שכתוב אחד בעילום שם ויש שם הסכמה מהגר"ח קניבסקי ותעיין שם שהביא הרבה מ"מ בהענין.
וכבר ראיתי מזמן בס' 'selected writings' להג"ר שמעון שוואב מוואשיגטאן הייטס שיצא לחדש דבר נפלא בענ"ז בדרך אפשר, ותוכן דבריו שאדם הראשון היה הראשון עם נשמה חלק אלוקי ממעל אבל מין האנושי כבר ברא ה' לפנ"ז ואכן עד דור המבול היה בנמצא מין אדם כזה, דהיינו בני אדם בלי נשמה, ויוצ"ח אדם וחוה לקחו להם נשים מבנות אלו האנשים שהם ממש כבני אדם אלא בלא נשמה, ומפני זה בא המבול, ובזה מפרש הקרא בסוף פ' בראשית [ו' ב'] ויראו בני 'האלוקים' את בנות 'האדם' כי טובת הנה ויקחו להם נשים מכל אשר בחרו, עי"ש.


יעויין בספורנו בראשית ב, ז.

Re: אדני השדה

פורסם: ב' פברואר 28, 2022 3:55 am
על ידי תורת המן
ראיתי דבר מחודש בספרים בלוג (בכתבה ישן מאוד מד"ר מלך שפירא):

כתב רש"י באיוב ה,כג:
"וחית השדה" - שנקרא גרוש"ה בלע"ז, וזו היא חית השדה ממש, ובלשון משנה תורת כהנים נקראים אדני השדה.


גרוש"ה = garous, שהכוונה הוא לאדם המשתנה לזאב, werewolf באנגלית. והוא ביאור חדש, ישן נושן, ב'אדני השדה'.


וכבר ידוע דברי רבינו אפרים בענין בנימין, שהיה משתנה לזאב, ולכן צריך להיות קרוב לאביו, וכו' וכו', והובא בספר עין זוכר לגרחיד"א.

Re: אדני השדה

פורסם: ב' פברואר 28, 2022 7:37 am
על ידי עקביה
תורת המן כתב:וכבר ידוע דברי רבינו אפרים בענין בנימין, שהיה משתנה לזאב, ולכן צריך להיות קרוב לאביו, וכו' וכו', והובא בספר עין זוכר לגרחיד"א.

ראה כאן (viewtopic.php?t=19817) ובקישור המובא להלן משם, שלא נאמרו דברים אלה ולא עלו על לב איש ח"ו.

Re: אדני השדה

פורסם: ג' מרץ 01, 2022 3:42 am
על ידי תורת המן
עקביה כתב:
תורת המן כתב:וכבר ידוע דברי רבינו אפרים בענין בנימין, שהיה משתנה לזאב, ולכן צריך להיות קרוב לאביו, וכו' וכו', והובא בספר עין זוכר לגרחיד"א.

ראה כאן (http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=19817) ובקישור המובא להלן משם, שלא נאמרו דברים אלה ולא עלו על לב איש ח"ו.

ראיתי כל מה שמובא שם, ואינו אמת כלל, ואפי' אחד מהחכמים שם לא חש להביא הדברים ככתבם וכלשונם, וז"ל פרשת ויגש עה"פ וקרהו אסון:
2022-02-28 (2).png
2022-02-28 (2).png (47.46 KiB) נצפה 3237 פעמים

והוא ממש הדברים שכתבתי לעיל, ועלה על לב אדם גדול, רבינו אפרים ז"ל.

Re: אדני השדה

פורסם: ג' מרץ 01, 2022 9:30 am
על ידי עקביה
תורת המן כתב:וז"ל פרשת ויגש עה"פ וקרהו אסון:
2022-02-28 (2).png

והוא ממש הדברים שכתבתי לעיל, ועלה על לב אדם גדול, רבינו אפרים ז"ל.

מהיכן לקוח צילום זה?

Re: אדני השדה

פורסם: ג' מרץ 01, 2022 9:52 am
על ידי עקביה
רק אעיר שכידוע שלטו ידי זרים בספרים, והוחדרו לתוכם סיפורי בדים, כמו למשל המדרס המתועב על יהושע בן נון.

גם בלי לבדוק יותר מדי, מה יותר מתבקש לייחס לאותם זרים עלובים מאשר ליצנות שפלה זו על בנימין בן יעקב?

Re: אדני השדה

פורסם: ד' מרץ 02, 2022 2:38 pm
על ידי תורת המן
עקביה כתב:
תורת המן כתב:וז"ל פרשת ויגש עה"פ וקרהו אסון:
2022-02-28 (2).png

והוא ממש הדברים שכתבתי לעיל, ועלה על לב אדם גדול, רבינו אפרים ז"ל.

מהיכן לקוח צילום זה?

רבינו אפרים

Re: אדני השדה

פורסם: ד' מרץ 02, 2022 2:42 pm
על ידי עקביה
ייש"כ.
ועדיין אני סבור שהתאוריה שבתגובתי הקודמת נכונה.