עמוד 1 מתוך 1

פרשת ויצא ברכותיו של לבן

פורסם: ש' נובמבר 25, 2017 7:59 pm
על ידי שייף נפיק
נשאלתי מהו הענין בברכתו, האם אהבם באמת שברכם?
ונראה בס"ד, דהנה ידוע שענין הברכה הוא להיות צינור לברכת ה' על ידי המברך, ועל כן רצה לברכם ועל ידי זה לחבל ולקלקל את ברכתם, וכן מצינו בתענית כ'. ''טובה קללה שקלל אחיה השילוני את ישראל מברכה שברכם בלעם הרשע'' ועיין שם ברש"י.
ואמרו שבלעם הוא לבן, ואם כן הרי שכבר היה מלומד בכגון דא משנים קדמוניות...
אמנם להעיר מברכתם של לבן ומשפחת רבקה שאמרו 'אחותינו את היי לאלפי רבבה' ונשארה ברכה זו לדורות בישראל, וכנראה שהיתה ברכתם בלב שלם.

Re: פרשת ויצא ברכותיו של לבן

פורסם: ש' נובמבר 25, 2017 8:32 pm
על ידי איש גלילי
שייף נפיק כתב:אמנם להעיר מברכתם של לבן ומשפחת רבקה שאמרו 'אחותינו את היי לאלפי רבבה' ונשארה ברכה זו לדורות בישראל, וכנראה שהיתה ברכתם בלב שלם.

עד כמה שזכור לי, אמרו חז"ל ששנות עקרותה של רבקה היו מברכת "אחותנו את היי לאלפי רבבה".

Re: פרשת ויצא ברכותיו של לבן

פורסם: ש' נובמבר 25, 2017 8:48 pm
על ידי מיכאל1
בספורנו כתב
כבר אמרו אל תהי ברכת הדיוט קלה בעיניך אמנם סיפר ברכת לבן לבנותיו להורות שברכת האב אשר היא לבניו בכל נפשו בלי ספק ראוי שתחול יותר בסגולת צלם אלוקים המברך כאמרו בעבור תברכך נפשי

Re: פרשת ויצא ברכותיו של לבן

פורסם: א' נובמבר 26, 2017 12:09 am
על ידי דרומי
ע"פ סוד לבן הוא מדרגה גבוהה ("לובן העליון", הקשור לבגדי לבן של הכה"ג ביוהכ"פ), ועל כן יש ערך רב הן לנשיקותיו והן לברכותיו.

וכמסר מעשי, כתוב "וישכם לבן בבוקר וינשק וגו'", ומכאן שהתעוררות מדרגה גבוהה זו היא בעיקר בבוקר בשעת תפלת שחרית

Re: פרשת ויצא ברכותיו של לבן

פורסם: א' נובמבר 26, 2017 9:49 am
על ידי כדכד
איש גלילי כתב:
שייף נפיק כתב:אמנם להעיר מברכתם של לבן ומשפחת רבקה שאמרו 'אחותינו את היי לאלפי רבבה' ונשארה ברכה זו לדורות בישראל, וכנראה שהיתה ברכתם בלב שלם.

עד כמה שזכור לי, אמרו חז"ל ששנות עקרותה של רבקה היו מברכת "אחותנו את היי לאלפי רבבה".

אני מניח שכוונת מר היא למה שאמרו שרבקה היתה עקרה כדי שלא יאמרו משפחת לבן שברכתם עושה פירות

Re: פרשת ויצא ברכותיו של לבן

פורסם: ו' נובמבר 22, 2019 1:58 pm
על ידי נוטר הכרמים
כד, ס וַיְבָרֲכ֤וּ אֶת־רִבְקָה֙ וַיֹּ֣אמְרוּ לָ֔הּ אֲחֹתֵ֕נוּ אַ֥תְּ הֲיִ֖י לְאַלְפֵ֣י רְבָבָ֑ה וְיִירַ֣שׁ זַרְעֵ֔ךְ אֵ֖ת שַׁ֥עַר שֹׂנְאָֽיו.

איתא במדרש (בראשית רבה ס, יג):
רבי ברכיה ור' לוי בשם ר' חמא בר חנינה מפני מה לא נפקדה רבקה עד שנתפלל עליה יצחק, שלא יהיו עובדי כוכבים אומרים תפלתנו עשתה פירות אלא ויעתר יצחק לה' לנוכח אשתו, רבי ברכיה בשם רבי לוי אמר ברכת אובד עלי תבא, ברכת אובד זה לבן הארמי שנאמר ארמי אובד אבי, עלי תבא זו רבקה, אחותנו את היי לאלפי רבבה ועמדו ממנה אלופים מעשו ורבבה מיעקב וכו'.

בספר שמועה טובה (להגר"ש גפן שליט"א) הביא בשם הגרי"ג אידלשטיין שליט"א להקשות בדברי המדרש דלכאורה הני תרי מימרי דר' ברכיה סתרי אהדדי, דבקמייתא נראה שאין כל ערך לתפילת לבן להועיל בזה, ואדרבה בשל כך לא נפקדה רבקה כדי שלא יאמרו תפילתנו עשתה פירות, ואילו בבתרייתא קמר שע"ז אמר איוב ברכת אובד עלי תבוא, ואין נראה שהוא פלוגתא, ויעו"ש מה שיישב בזה.

ונראה לבאר בהקדם לשון פסיקתא זוטרתא כאן: א"ר חייא בפה היו מברכין, תדע לך שהרי לא נפקדה רבקה עד שהתפלל עליה יצחק שלא יהא אומות העולם אומרים תפלתנו עושה פירות, ואעפ"כ ארז"ל ברכת הדיוט אל תהי קלה בעיניך.

ובלשון המדרש נראה שהחילוק הוא בין תפילה לברכה, ונראה בביאורו לפי מה שכתב מהר"ל בספר באר הגולה (באר הרביעי פרק טו) בביאור ענין 'ברכת הדיוט', וז"ל,
דבר זה אין קשיא למבין עניין הברכה, כי הברכה בצד עצמה ראוי מצד הנמצאים, שעל ידי הנמצאים נמצא אל הנמצאים במדת הברכה. ודבר זה תוכל להבין, כי כל הברכות הם מן הזולת, כי יצחק ברך את יעקב ויעקב ברך את בניו ואין אחד שברך את עצמו. ואילו התפלה מתפלל האדם על עצמו. ויפה התפלה לאדם על עצמו מתפלת אחרים עליו, שכן אמרו ז"ל יפה תפלה לחולה על עצמו מן תפלת אחרים עליו. וזה כי הברכה כמו שאמרנו הוא תוספת, ולפיכך הברכה הוא שייך מן הזולת, אשר הוא תוספת על אשר מברכין אותו. לכך אותו שהוא תוספת, מביא תוספת והוא ברכה. ולא שייך ברכה מעצמו, שהוא בעצמו אינו תוספת. וזהו אמרם אל תהא ברכת הדיוט קלה בעיניך. כי הברכה שהיא מצד הזולת, ומצד הזה הברכה, ולפיכך אף ההדיוט מביא הברכה. אבל התפלה הוא בקשת צרכו במה שחסר לו, ויותר הוא נקרא צרכו מה שחסר אליו בעצמו ממה שמתפללים אחרים אליו. ולפיכך מצד הזולת ראויה הברכה יותר, כי הזולת הוא תוספת וברכה.

והיינו כי ענין תפילה זה בקשת צרכים מעומק הלב, וזה לא היה כאן, וכמו שמקדים המדרש ממש באותו הדיבור: א"ר אייבו דווין ושפופין היו ולא היו מפרינין אלא בפה, אמנם ברכת הדיוט יש כאן, כי ענין ברכה זה תוספת וריבוי, וזה מתקיים על כל פנים.

Re: פרשת ויצא - חפושיו של לבן

פורסם: ג' דצמבר 03, 2019 1:25 am
על ידי ביקורת תהיה
לא, לג
וַיֵּצֵא מֵאֹהֶל לֵאָה וַיָּבֹא בְּאֹהֶל רָחֵל. כְּשֶׁיָּצָא מֵאֹהֶל לֵאָה, חָזַר לוֹ לְאֹהֶל רָחֵל, לְפִי שֶׁהָיָה מַכִּיר בָּהּ שֶׁהִיא מַשְׁמְשָׁנִית. (רש"י)
ויש לתמוה: מאחר שכן, הכיצד לא עלתה על דעתו כי התרפים חבואים בכר הגמל אשר בתו המשמשנית יושבת עליו?

Re: פרשת ויצא - חפושיו של לבן

פורסם: ג' דצמבר 03, 2019 9:30 am
על ידי עזריאל ברגר
ביקורת תהיה כתב:לא, לג
וַיֵּצֵא מֵאֹהֶל לֵאָה וַיָּבֹא בְּאֹהֶל רָחֵל. כְּשֶׁיָּצָא מֵאֹהֶל לֵאָה, חָזַר לוֹ לְאֹהֶל רָחֵל, לְפִי שֶׁהָיָה מַכִּיר בָּהּ שֶׁהִיא מַשְׁמְשָׁנִית. (רש"י)
ויש לתמוה: מאחר שכן, הכיצד לא עלתה על דעתו כי התרפים חבואים בכר הגמל אשר בתו המשמשנית יושבת עליו?

ודאי עלתה על דעתו, ולכן היא התנצלה שאינה יכולה לקום "כי דרך נשים לי".
ובזה נלפענ"ד לבאר שזה נחשב שהוא אכן מצא את התרפים אצלה, ולכן התקיימו דברי יעקב "עם אשר תמצא את אלוהיך - לא יחיה", וכדפירש"י שמאותה קללה מתה רחל בדרך.

Re: פרשת ויצא ברכותיו של לבן

פורסם: ג' דצמבר 03, 2019 1:07 pm
על ידי ביקורת תהיה
וריב"א כתב:
קשה, שהרי לא מצא לבן את התרפים. וי"ל משום דאמרינן קללת חכם אפילו לחנם היא באה.
ולעניננו: מן הסתם לא עלתה בלבו המחשבה כי אחת מיוצאי חלציו מסוגלת לשבת על אלהיו.