עמוד 1 מתוך 1

"לא עת האסף המקנה השקו הצאן ולכו רעו" - האחד בא לגור וישפוט שפוט?

פורסם: ג' נובמבר 28, 2017 12:39 pm
על ידי כדכד
איך יעקב אבינו מרשה לעצמו להגיד לרועים מה לעשות בעוד שרק לפני רגע הגיע לשם ולא בירר את מנהג המקום?

Re: "לא עת האסף המקנה השקו הצאן ולכו רעו" - האחד בא לגור וישפוט שפוט?

פורסם: ג' נובמבר 28, 2017 12:46 pm
על ידי בקרו טלה
-

Re: "לא עת האסף המקנה השקו הצאן ולכו רעו" - האחד בא לגור וישפוט שפוט?

פורסם: ג' נובמבר 28, 2017 12:57 pm
על ידי הא לחמא עניא
כדכד כתב:איך יעקב אבינו מרשה לעצמו להגיד לרועים מה לעשות בעוד שרק לפני רגע הגיע לשם ולא בירר את מנהג המקום?

יש ע"ז ווארט נפלא ומתוק מדבש מהפונוביזער רב זצ"ל:
לכאורה יש להבין ולהתפלא, האיך הרועים הסכימו לקבל מיעקב תוכחה ובקורת ועוד אח"כ להתנצל ולהסביר לו את סיבת מעשיהם והתעכבותם, בו בזמן שהוא רק עכשיו הגיע,
אלא, הוא אומר במתיקות לשונו [אבי שליט"א שמע זאת ממנו לפני הרבה שנים], מה היתה המילה הראשונה כשהוא פנה אליהם, המילה הראשונה היתה "אחי", הוא לא הגיע כמבקר המדינה או כאחד שמחפש לעשות בלגנים, אלא מתוך אחוה הוא שואל אותם מה קרה,
כשהגישה מגיעה מתוך אחוה, אזי הבקורת מתקבלת בכבוד רב ועוד מסבירים ומתנצלים על ההווה... [תורת הפסיכילוגיה במילה אחת בתורה הק']
ובזה מובן המו"מ של יעקב עם הרועים.
ודפח"ח.

Re: "לא עת האסף המקנה השקו הצאן ולכו רעו" - האחד בא לגור וישפוט שפוט?

פורסם: ה' נובמבר 30, 2017 7:27 pm
על ידי שייף נפיק
עיין אוה"ח.

Re: "לא עת האסף המקנה השקו הצאן ולכו רעו" - האחד בא לגור וישפוט שפוט?

פורסם: ה' נובמבר 30, 2017 7:59 pm
על ידי לייטנר
ועיין העמ"ד

Re: "לא עת האסף המקנה השקו הצאן ולכו רעו" - האחד בא לגור וישפוט שפוט?

פורסם: ה' נובמבר 30, 2017 10:02 pm
על ידי מיכאל1
בליל עיין במ"מ שצויינו.
זכורני שיש משהו שיום קודם שקעה החמה שלא בזמנה כדי שיישן יעקב בהר המוריה ולכן חששו הרועים שמא גם היום תשקע החמה טרם זמנה והזדרזו לכנס את הצאן כבר משעה מוקדמת, ואמר להם יעקב אבינו שהיום יהיה ככל הימים ולכן לכו רעו.

Re: "לא עת האסף המקנה השקו הצאן ולכו רעו" - האחד בא לגור וישפוט שפוט?

פורסם: ה' נובמבר 30, 2017 10:25 pm
על ידי בקרו טלה
מיכאל1 כתב:בלי לעיין במ"מ שצויינו.

אכן viewtopic.php?f=46&t=37645&p=420022#p419277

Re: "לא עת האסף המקנה השקו הצאן ולכו רעו" - האחד בא לגור וישפוט שפוט?

פורסם: ה' נובמבר 30, 2017 11:03 pm
על ידי מיכאל1
בקרו טלה כתב:
מיכאל1 כתב:בלי לעיין במ"מ שצויינו.

אכן viewtopic.php?f=46&t=37645&p=420022#p419277

עיינתי, ייש"כ

Re: "לא עת האסף המקנה השקו הצאן ולכו רעו" - האחד בא לגור וישפוט שפוט?

פורסם: ג' דצמבר 05, 2017 5:01 pm
על ידי כדכד
שייף נפיק כתב:עיין אוה"ח.

בכוון דומה הולך גם בעל באר מים חיים והוא מסביר לפי זה את מהלך הפסוקים שם

Re: "לא עת האסף המקנה השקו הצאן ולכו רעו" - האחד בא לגור וישפוט שפוט?

פורסם: ג' דצמבר 05, 2017 5:22 pm
על ידי אבא יודן
רלבג תועלת השלישי

Re: "לא עת האסף המקנה השקו הצאן ולכו רעו" - האחד בא לגור וישפוט שפוט?

פורסם: ד' דצמבר 06, 2017 12:37 pm
על ידי כדכד
כדכד כתב:
שייף נפיק כתב:עיין אוה"ח.

בכוון דומה הולך גם בעל באר מים חיים והוא מסביר לפי זה את מהלך הפסוקים שם

המהלך שלו הוא שרואים מתשובות הרועים הקצרות ("ידענו", "שלום") שהם אינם חפצים להאריך בשיחה עמו (וגם זה שהזכירו שרחל באה התכוונו לומר: תשאל אותה כבר על משפחתה) ויעקב הבין שזה משום שהם חפצים להשקיע את הזמן בעבודה שקבלו שהיא רעיית הצאן ולא לבטל את הזמן בשיחה ולפיכך טען כלפיהם: "אם אתם כל כך חסים על הזמן אז מדוע אתם רובצים כאן"?

Re: "לא עת האסף המקנה השקו הצאן ולכו רעו" - האחד בא לגור וישפוט שפוט?

פורסם: ד' דצמבר 06, 2017 1:00 pm
על ידי הא לחמא עניא
מה שהביא את תוכן דברי הבאר מים חיים הוא לכאורה מטעם שאסור לו לפועל להאריך בדברי שיחה [ואפילו בתפילה] בעת העבודה כשהוא מושאל לבעליו. וכמו שמובא מעשה בגמרא עם אחד התנאים, שאינני זוכר עתה את שמו.

Re: "לא עת האסף המקנה השקו הצאן ולכו רעו" - האחד בא לגור וישפוט שפוט?

פורסם: ד' דצמבר 06, 2017 5:44 pm
על ידי כדכד
אבא חלקיה נכדו של חוני המעגל במס' תענית
נדמה לי שהבאמ"ח מתייחס להלכה הזו. אמנם, הוא אומר שאנשי חרן לא בהכרח מחוייבים להלכה, אך הוא אומר שכנראה היו מוסריים בענין זה

Re: "לא עת האסף המקנה השקו הצאן ולכו רעו" - האחד בא לגור וישפוט שפוט?

פורסם: ד' דצמבר 06, 2017 5:45 pm
על ידי כדכד
הספורנו אומר שיעקב נהג כן בשל אהבת האמת שבו ואוהבי האמת אינם מסוגלים להחריש על עוול גם כשנעשה לאחרים