עמוד 1 מתוך 1

גלילת יעקב את האבן ושיני עשיו.

פורסם: א' דצמבר 03, 2017 8:50 am
על ידי טברייני
אשמח לעזרת הלומדים,
בתי חזרה מהגן עם דף קשר בשבועות האחרונים והתעוררתי לכמה שאלות.
א. הגננת סיפרה שיעקב גלל את האבן עם הזרת. ובחיפושי לא מצאתי כי אם שגלל אותה ביד אחת (תרגום יונתן וירושלמי).
ב. שיני עשיו נשברו ונפלו בשעת הנשיקה. ואני מצאתי ששיניו קהו או נתמסמסו או נגרסו ותו לא.
אשמח לדעת אם יש מקור לדברי הגננת או שיש להעבירם אל האשכול הנפלא 'מסורת הגננות'.

Re: גלילת יעקב את האבן ושיני עשיו.

פורסם: א' דצמבר 03, 2017 8:58 am
על ידי איש גלילי
את א' כבר העליתי פעם באשכול מסורת הגננות, ואכן לא מצאו לו מקור.

Re: גלילת יעקב את האבן ושיני עשיו.

פורסם: א' דצמבר 03, 2017 2:03 pm
על ידי קו ירוק
נגרסו - נשברו, לא ?
גם יתכן שלא נשברו לגמרי אלא שניזוקו, ולכן חדל ממעשהו.

Re: גלילת יעקב את האבן ושיני עשיו.

פורסם: ב' דצמבר 04, 2017 1:29 am
על ידי מיני ומינך
טברייני כתב:ב. שיני עשיו נשברו ונפלו בשעת הנשיקה. ואני מצאתי ששיניו קהו ...ותו לא.

רמב"ן בראשית פרק מט פסוק י
וכך אמרו (מכילתא בא יח) אף אתה הקהה את שניו, שבר אותם, או תחלישם בדבריך, כי הבוסר מחליש ואינו משבר, אלא שהחלישות והשבירה ענין שוה, והקהיה תכלול את שניהם:

Re: גלילת יעקב את האבן ושיני עשיו.

פורסם: ב' דצמבר 04, 2017 1:03 pm
על ידי הא לחמא עניא
טברייני כתב:אשמח לעזרת הלומדים,
בתי חזרה מהגן עם דף קשר בשבועות האחרונים והתעוררתי לכמה שאלות.
א. הגננת סיפרה שיעקב גלל את האבן עם הזרת. ובחיפושי לא מצאתי כי אם שגלל אותה ביד אחת (תרגום יונתן וירושלמי).
ב. שיני עשיו נשברו ונפלו בשעת הנשיקה. ואני מצאתי ששיניו קהו או נתמסמסו או נגרסו ותו לא.
אשמח לדעת אם יש מקור לדברי הגננת או שיש להעבירם אל האשכול הנפלא 'מסורת הגננות'.

הערתך על הרמת האבן עם הזרת נכונה.
כי כל הילדים מספרים זאת [וכך גם אנחנו בעצמנו ספרנו בזמנו...] שהוא הרים את הזרת.
ובאמת מהו המקור לכך???

Re: גלילת יעקב את האבן ושיני עשיו.

פורסם: ג' דצמבר 05, 2017 8:20 am
על ידי טברייני
אז זהו, שכנראה שאין.
אולי אחת הגננות רצתה להדגים היטב את דברי רש"י כמסיר אבן מעל פי הצלוחית בקלות כזו עד שלא נצרך אלא לזרתו ומשם נשתרשה הטעות.

Re: גלילת יעקב את האבן ושיני עשיו.

פורסם: ג' דצמבר 05, 2017 8:54 am
על ידי איש גלילי
טברייני כתב:אז זהו, שכנראה שאין.
אולי אחת הגננות רצתה להדגים היטב את דברי רש"י כמסיר אבן מעל פי הצלוחית בקלות כזו עד שלא נצרך אלא לזרתו ומשם נשתרשה הטעות.

אלא שלענ"ד יש כאן ממש הפיכת דברי רש"י שפירש שמטרת הפסוק לומר שהיה כוחו גדול, ואילו סיפור הגננות והמלמדים הופך את הסיפור לנס (שלא ברור לשם מה נעשה), וממילא אי אפשר לדעת מכאן שהיה כוחו גדול.

Re: גלילת יעקב את האבן ושיני עשיו.

פורסם: ג' דצמבר 05, 2017 2:43 pm
על ידי חלמישצור
א. זו כנראה אגדה ללא מקור (אולי בהשראת קהלת רבה א, א, ועוד, במעשה דרחב"ד שנדר להעלות אבן לירושלים וכו', ואמרו לו המלאכים 'ובלבד שתתן אצבעך עמנו'; וראו עוד בראשית רבה עז, ב, על אצבעו של יעקב במאבק עם המלאך). ויצויין שהובאה בכמה ספרים מזמננו, ראה ס' רב שיח, ירושלים תשס"ה, עמ' 22; ישועת ברוך עה"ת, אשדוד תשס"ט, עמ' מ; צדיק האמת, תשע"א, עמ' רמח.

ב. שנשברו שיני עשו, זה על פי הלימוד מן הכתוב (תנחומא, וישלח, מהד' ורשה, ד, ועוד): "על יעקב הכתוב אומר צוארך כמגדל השן, ועל עשו נאמר שני רשעים שברת" (אגב, הרעיון שקהו שיניו הוא על פי התיבה 'וישקהו' - אותיות 'קהו', כ"כ כמה אחרונים).

Re: גלילת יעקב את האבן ושיני עשיו.

פורסם: ד' דצמבר 06, 2017 8:15 am
על ידי טברייני
איש גלילי כתב:
טברייני כתב:אז זהו, שכנראה שאין.
אולי אחת הגננות רצתה להדגים היטב את דברי רש"י כמסיר אבן מעל פי הצלוחית בקלות כזו עד שלא נצרך אלא לזרתו ומשם נשתרשה הטעות.

אלא שלענ"ד יש כאן ממש הפיכת דברי רש"י שפירש שמטרת הפסוק לומר שהיה כוחו גדול, ואילו סיפור הגננות והמלמדים הופך את הסיפור לנס (שלא ברור לשם מה נעשה), וממילא אי אפשר לדעת מכאן שהיה כוחו גדול.


ויותר מזה, נראה מכך כאילו יעקב עשה שם איזה מופע בריונות, חלילה.