עמוד 1 מתוך 1

מה בין מה (בפתח) למה (בסגול)

פורסם: ה' דצמבר 07, 2017 11:50 pm
על ידי צורבא מדרבנן
מה חילוק יש בין מַה בפתח לבין מֶה בסגול, ומדוע פעם מנוקד בפתח ופעם בסגול, ואביא קצת דוגמאות, בראשית ג יג: וַיֹּאמֶר ה"א לָאִשָּׁה מַה זֹּאת עָשִׂית וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה הַנָּחָשׁ הִשִּׁיאַנִי וָאֹכֵל:


שם יב יח: וַיִּקְרָא פַרְעֹה לְאַבְרָם וַיֹּאמֶר מַה זֹּאת עָשִׂיתָ לִּי לָמָּה לֹא הִגַּדְתָּ לִּי כִּי אִשְׁתְּךָ הִוא:


שם כט כה: וַיְהִי בַבֹּקֶר וְהִנֵּה הִוא לֵאָה וַיֹּאמֶר אֶל לָבָן מַה זֹּאת עָשִׂיתָ לִּי הֲלֹא בְרָחֵל עָבַדְתִּי עִמָּךְ וְלָמָּה רִמִּיתָנִי:


שם מב כה: וַיֹּאמֶר אֶל אֶחָיו הוּשַׁב כַּסְפִּי וְגַם הִנֵּה בְאַמְתַּחְתִּי וַיֵּצֵא לִבָּם וַיֶּחֶרְדוּ אִישׁ אֶל אָחִיו לֵאמֹר מַה זֹּאת עָשָׂה אֱלֹהִים לָנוּ:


שמות יד יא: וַיֹּאמְרוּ אֶל משֶׁה הֲמִבְּלִי אֵין קְבָרִים בְּמִצְרַיִם לְקַחְתָּנוּ לָמוּת בַּמִּדְבָּר מַה זֹּאת עָשִׂיתָ לָּנוּ לְהוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרָיִם:

ועוד

אבל בספר בראשית ד י': וַיֹּאמֶר מֶה עָשִׂיתָ קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ צֹעֲקִים אֵלַי מִן הָאֲדָמָה:


שם לא כו: וַיֹּאמֶר לָבָן לְיַעֲקֹב מֶה עָשִׂיתָ וַתִּגְנֹב אֶת לְבָבִי וַתְּנַהֵג אֶת בְּנֹתַי כִּשְׁבֻיוֹת חָרֶב:

במדבר כג יא: וַיֹּאמֶר בָּלָק אֶל בִּלְעָם מֶה עָשִׂיתָ לִי לָקֹב אֹיְבַי לְקַחְתִּיךָ וְהִנֵּה בֵּרַכְתָּ בָרֵךְ:

ובפרט בספר בראשית כ ט': וַיִּקְרָא אֲבִימֶלֶךְ לְאַבְרָהָם וַיֹּאמֶר לוֹ מֶה עָשִׂיתָ לָּנוּ וּמֶה חָטָאתִי לָךְ כִּי הֵבֵאתָ עָלַי וְעַל מַמְלַכְתִּי חֲטָאָה גְדֹלָה מַעֲשִׂים אֲשֶׁר לֹא יֵעָשׂוּ עָשִׂיתָ עִמָּדִי, וַיֹּאמֶר אֲבִימֶלֶךְ אֶל אַבְרָהָם מָה רָאִיתָ כִּי עָשִׂיתָ אֶת הַדָּבָר הַזֶּה:

והמתבונן יראה שכל ששאלת מה סמוכה לפועל היא מנוקדת בסגול, וכל שיש בין שאלת מה מילה מפסקת לפועל היא מנוקדת בפתח, ומאי שנא.

יאירו החכמים וישאו ברכה.

Re: מה בין מה (בפתח) למה (בסגול)

פורסם: ו' דצמבר 08, 2017 12:12 am
על ידי צופר הנעמתי
לפני ה' ח' וע' קמוצות בסגול (בע' לפעמים גם לא קמוצה), בשאר המקרים כמעט תמיד בקמץ אא"כ מוקפת למילה שאחריה ואז בפתח.

Re: מה בין מה (בפתח) למה (בסגול)

פורסם: ו' דצמבר 08, 2017 1:25 am
על ידי אבא יודן
צופר הנעמתי כתב:לפני ה' ח' וע' קמוצות בסגול (בע' לפעמים גם לא קמוצה), בשאר המקרים כמעט תמיד בקמץ אא"כ מוקפת למילה שאחריה ואז בפתח.

וסימנך מה אנו מה חיינו מה צדקותנו

פורסם: ו' דצמבר 08, 2017 2:51 am
על ידי סיפרון
אבא יודן כתב:
צופר הנעמתי כתב:לפני ה' ח' וע' קמוצות בסגול (בע' לפעמים גם לא קמוצה), בשאר המקרים כמעט תמיד בקמץ אא"כ מוקפת למילה שאחריה ואז בפתח.


וסימנך מה אנו מה חיינו מה צדקותנו


אכן יש סידורי אשכנז שנקדו מה חיינו מה חסדנו בסגול כמו בסידור עבודת ישראל עמ' 44, ובסידור תפילה עם ליקוטי תורה עמ' 32, אבל בסידורי הספרדים מה חיינו ומה חסדנו מנוקדים בפתח ראה סידור עוד יוסף חי עמ' עד ובסידור איש מצליח עמ' 70, וגם בסידור ווילנא עמ' 44 מנוקד בפתח כסידורי הספרדים, וצ"ע.

Re: מה בין מה (בפתח) למה (בסגול)

פורסם: ש' דצמבר 09, 2017 7:38 pm
על ידי עזריאל ברגר
באופן כללי, ראיתי פעם בספר דקדוק שניקוד המ"ם של מה הוא בדיוק כמו הניקוד של ה"א הידיעה, אשר ניקודה משתנה לפי האות שאחריה אם היא מאותיות הא"ח ע"ר, ובכל שאר האותיות - האות האחריה תקבל דגש-חזק (כדין "דחיק", כמדומני).

ויש יוצאים מן הכלל, כגון "ומה קול הצאן הזה באזני" שהמ"ם של "מה" מנוקדת בסגול, מסתמא כדי לרמוז בנקודתה ובהטעמתה (תביר) על "קול הצאן הזה"...

Re:

פורסם: ש' דצמבר 09, 2017 8:20 pm
על ידי ירושלים
סיפרון כתב:
אבא יודן כתב:
צופר הנעמתי כתב:לפני ה' ח' וע' קמוצות בסגול (בע' לפעמים גם לא קמוצה), בשאר המקרים כמעט תמיד בקמץ אא"כ מוקפת למילה שאחריה ואז בפתח.


וסימנך מה אנו מה חיינו מה צדקותנו


אכן יש סידורי אשכנז שנקדו מה חיינו מה חסדנו בסגול כמו בסידור עבודת ישראל עמ' 44, ובסידור תפילה עם ליקוטי תורה עמ' 32, אבל בסידורי הספרדים מה חיינו ומה חסדנו מנוקדים בפתח ראה סידור עוד יוסף חי עמ' עד ובסידור איש מצליח עמ' 70, וגם בסידור ווילנא עמ' 44 מנוקד בפתח כסידורי הספרדים, וצ"ע.



צודק ספרון שבסידור ווילנא הנמצא באוצר דף 44 אכן יש לטעות ולחשוב שמה חיינו ומה חסדנו אות מ' מנוקדת בפתח, כי הצלום אינו ברור, ובכלל מה חסדנו הוא בלא ניקוד,
אבל בסידור ווילנא שבידי מה חיינו ומה חסדנו המ' מנוקדת בסגול.

ומה שכתב אבא יודן, אשאל היש בזה סברה וטעם לשינוי שאם לפני אותיות הח"ע בסגול וכו' ומה טעמו של דבר?