עמוד 1 מתוך 1

אתו עמו כלומר אליו

פורסם: ו' דצמבר 08, 2017 12:12 pm
על ידי פרשנדתא
עה"פ ויתנכלו אותו להמיתו פירש''י "כמו אתו עמו כלומר אליו"
כידוע הרבה התקשו בדברי רש''י אלה
זכור לי שראיתי לפני שנים על 'נחמן בן שמואל' שהשתטח על קברו של רש"י וביקש להבין את ד''ק הנ''ל ויצאה בת קול על גדולת וקדושת רש''י
מי מחו''ר הפורום יודע איה מקור הדברים?
ייש''כ

Re: אתו עמו כלומר אליו

פורסם: ו' דצמבר 08, 2017 12:34 pm
על ידי מה שנכון נכון
ראה בסוף שו"ת איתן האזרחי בקו"א ע"פ וישב, ובשם הגדולים בערך רש"י.

וע"ע בלקוטי שושנים שבסו"ס קרנים, בשם אפרים לרא"ז מרגליות, בפנינים משלחן הגר"א, בדקדוקי רש"י, ובדברי ר"מ מאזוז באור תורה תשמב עמ' תקפד ובהקדמתו לויברך ישראל ח"ב מעמ' 15.

Re: אתו עמו כלומר אליו

פורסם: ו' דצמבר 08, 2017 12:48 pm
על ידי זקן ששכח
עבודת ישראל: ויראו אותו מרחוק וגו' ויתנכלו אותו להמיתו. עיין פרש"י, ונמצא בספר ישן נושן העתק מ"ש באמתחת מקובל גדול המכונה ר' נחמן בן שמואל ביאור על רש"י הלז. אכן ביאורו צריך ביאור כי דבריו סתומים וקצת מהם אבאר כיד ה' הטובה עלי, מה שכתב כי כל הענין נכלל בפסוק (שמות ב, ו) והנה נער בוכה, וכתב כל הענין תבין כאשר תבין חנוך בן ירד ע"ש.
ומאריך עוד בענין.

Re: אתו עמו כלומר אליו

פורסם: ו' דצמבר 08, 2017 1:02 pm
על ידי שייף נפיק
בעיוני רש"י מביא מספר נצוצי שמשון

Re: אתו עמו כלומר אליו

פורסם: ו' דצמבר 08, 2017 9:56 pm
על ידי הגהמ
הפירוש הפשוט שעליו חוזר הר"מ מאזוז בכל הזדמנות הוא זה שביאר כבר בס' חידושי ופירושי מהרי"ק, מצו"ב.

Re: אתו עמו כלומר אליו

פורסם: ש' דצמבר 09, 2017 10:47 pm
על ידי אבקברד
שם הגדולים מערכת גדולים אות ש [לה] רש"י הוא רבינו שלמה יצחקי

ושמעתי מפה קדוש רב מופלג שקבל מרבו דרש"י התענה תרי"ג תעניות קודם שכתב פירוש התורה. והיה אומר ר"ת נכדו מה שפירש אדוני זקני הש"ס אף אני אעשה זאת. אבל פירוש המקרא לית בחילי כי לא אוכל עשוהו. ועתה ראיתי בספר מאמר העתים להרמ"ע שנדפס בדיהרנפארט שנת תג"ן אשר בסוף הספר ממש הביא מעשה ממקובל גדול פלא והפלא. ומכלל הדברים נראה שרש"י כתב פירושו ע"פ הסוד ויש בדבריו רזין עילאין ולכן התענה תרי"ג תעניות ומשה רבינו ע"ה אמר לו אשריך וכו'. והמקובל הוא החסיד מהר"ר נחמן בר שמואל ז"ל שהפליא לעשות והלך על קבר רש"י ז"ל ועשה סיגופים והפסקות עד שגילו לו סוד מ"ש רש"י ויתנכלו אותו אתו עמו כלומר אליו סודות עליונות ע"ש באריכות:

Re: אתו עמו כלומר אליו

פורסם: ש' דצמבר 09, 2017 11:03 pm
על ידי פרשנדתא
יישר כחכם

Re: אתו עמו כלומר אליו

פורסם: א' דצמבר 10, 2017 9:42 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
מהספר "ברכת איש" (שאינו מופיע באוצה"ח):
WIN_20171210_214033.JPG
WIN_20171210_214033.JPG (195.48 KiB) נצפה 4517 פעמים
WIN_20171210_214057.JPG
WIN_20171210_214057.JPG (194.93 KiB) נצפה 4517 פעמים

Re: אתו עמו כלומר אליו

פורסם: ב' דצמבר 11, 2017 10:02 pm
על ידי הכתב והמכתב
זכורני שישנו איזהו ביאור מהגר"א לדברי רש"י אלו. משוה יודע על כך?

Re: אתו עמו כלומר אליו

פורסם: ג' דצמבר 12, 2017 2:36 am
על ידי מה שנכון נכון
הכתב והמכתב כתב:זכורני שישנו איזהו ביאור מהגר"א לדברי רש"י אלו. משוה יודע על כך?

viewtopic.php?f=46&t=37808&p=422490#p421945

Re: אתו עמו כלומר אליו

פורסם: ג' דצמבר 12, 2017 2:42 am
על ידי בקרו טלה
הכתב והמכתב כתב:זכורני שישנו איזהו ביאור מהגר"א לדברי רש"י אלו. משוה יודע על כך?


קול אליהו
ברש"י ויתנכלו אותו להמיתו (בראשית לז. יח). נתמלאו נכלים וערמומיות. אותו כמו אתו עמו כלומר אליו. הנה הרבה פירושים נאמרו על דברי רש"י ז"ל הללו, ונראה לפרש כי היה קשה לרש"י ז"ל כיון דמלת ויתנכלו פירושו נתמלאו נכלים, ר"ל שהם עצמם נתמלאו במחשבה רעה איך לעשות רע ליוסף, כמו אשר נכלו לכם ע"ד פעור. ר"ל המדינים נתמלאו מחשבות רעות לעשות רע לישראל וכן להתנכל בעבדיו ר"ל המצרים נתמלאו מחשבות רעות להרע לישראל שהם עבדיו יתברך, א"כ איך אמר כאן אותו דמשמע שמלאו את יוסף במחשבות רעות והוי לי' למימר ויתנכלו אליו או עליו, כמו שתרגם אונקלוס וחשיבו עלוהי למקטליה, לכן תי' רש"י ז"ל דהנה בסוף פרשת ויקרא (ה. כג) כתיב, והשיב את הגזילה אשר גזל או את הפקדון אשר הפקד אתו, וע"כ אתו זה אין פירושו כמו אתו בכל מקום רק כמו אליו, ר"ל להשיב את הפקדון אשר הפקד אליו בידו [או כמו עד בואו לדבר אתו בסוף פרשת תשא (שמות לד. לה) דפירושו אליו]. ובמגילת אסתר כתיב (ו. ג) ויאמרו נערי המלך משרתיו לא נעשה עמו דבר, ושם ההכרח לפרש מלת עמו ר"ל אליו, ומעתה לשון רש"י ז"ל מזוקק שבעתים, אותו כמו אתו הכתוב בסוף ויקרא, או סוף תשא, עמו הכתוב במגילת אסתר דהם מפורשים כמו אליו, כן גם כאן פירוש ויתנכלו אליו. (שו"ת זית רענן בסוף ח"ב):

Re: אתו עמו כלומר אליו

פורסם: ג' דצמבר 19, 2017 8:42 pm
על ידי קו ירוק
וראה עוד בקהילות יצחק(בפרחי ניסן) על התורה מר' יצחק רייטבארד, בשם המגיד מפינסק,
שהתייעצו אתו יחד מה דין אדם שעושה מעשה כזה, ע"ד שאמר נתן הנביא לדוד המלך, כדי לדונו בדין שחרץ על עצמו.