עמוד 1 מתוך 1

כל שמעשיו מרובין מחכמתו - המקור הוא בירמיה???

פורסם: ג' אפריל 10, 2018 3:42 pm
על ידי יושב סתר
משנה מסכת אבות פרק ג משנה יז: הוא היה אומר כל שחכמתו מרובה ממעשיו למה הוא דומה לאילן שענפיו מרובין ושרשיו מועטין והרוח באה ועוקרתו והופכתו על פניו שנאמר (ירמיה י"ז) והיה כערער בערבה ולא יראה כי יבא טוב ושכן חררים במדבר ארץ מלחה ולא תשב אבל כל שמעשיו מרובין מחכמתו למה הוא דומה לאילן שענפיו מועטין ושרשיו מרובין שאפילו כל הרוחות שבעולם באות ונושבות בו אין מזיזין אותו ממקומו שנאמר (ירמיה י"ז) והיה כעץ שתול על מים ועל יובל ישלח שרשיו ולא יראה כי יבא חום והיה עלהו רענן ובשנת בצורת לא ידאג ולא ימיש מעשות פרי:

ספר ירמיה פרק יז
(ה) כֹּה אָמַר יְדֹוָד אָרוּר הַגֶּבֶר אֲשֶׁר יִבְטַח בָּאָדָם וְשָׂם בָּשָׂר זְרֹעוֹ וּמִן יְדֹוָד יָסוּר לִבּוֹ:
(ו) וְהָיָה כְּעַרְעָר בָּעֲרָבָה וְלֹא יִרְאֶה כִּי יָבוֹא טוֹב וְשָׁכַן חֲרֵרִים בַּמִּדְבָּר אֶרֶץ מְלֵחָה וְלֹא תֵשֵׁב:
(ז) בָּרוּךְ הַגֶּבֶר אֲשֶׁר יִבְטַח בַּידֹוָד וְהָיָה יְדֹוָד מִבְטַחוֹ:
(ח) וְהָיָה כְּעֵץ שָׁתוּל עַל מַיִם וְעַל יוּבַל יְשַׁלַּח שָׁרָשָׁיו וְלֹא יִרְאֶה כִּי יָבֹא חֹם וְהָיָה עָלֵהוּ רַעֲנָן וּבִשְׁנַת בַּצֹּרֶת לֹא יִדְאָג וְלֹא יָמִישׁ מֵעֲשׂוֹת פֶּרִי:

צע"ג כיצד המשנה באבות מוציאה את הפסוק מפשוטו לחלוטין? הפסוק הרי עוסק בביטחון האדם בבוראו!

Re: כל שמעשיו מרובין מחכמתו - המקור הוא בירמיה???

פורסם: ג' אפריל 10, 2018 3:45 pm
על ידי דרומי
על פניו נראה שהמשנה משתמשת בלשון הפסוק כדי לתאר את מצבו של זה וזה, ואינה מתיימרת לומר שזו כוונת הפסוק גופא.

Re: כל שמעשיו מרובין מחכמתו - המקור הוא בירמיה???

פורסם: ג' אפריל 10, 2018 3:50 pm
על ידי יושב סתר
מאד מאד דחוק. כתוב "שנאמר".

Re: כל שמעשיו מרובין מחכמתו - המקור הוא בירמיה???

פורסם: ג' אפריל 10, 2018 3:58 pm
על ידי א איד
ע"ד הדרוש י"ל (בדוחק עכ"פ): מי שחכמתו מרובה ממעשיו - הרי שאין לו עניין בנותן התורה מְצַוֶה המצוות אלא בשכל שבתורה, שמביט על התורה כעל שכל אנושי רח"ל ובזה בטחונו;
אך מי ששם מבטחו בה' - הרי מעשיו מרובים על חכמתו, שיודע מהו מקור התורה ושהוא הוא מקור המצוות. ועצ"ע.

Re: כל שמעשיו מרובין מחכמתו - המקור הוא בירמיה???

פורסם: ג' אפריל 10, 2018 4:14 pm
על ידי יושב סתר
אחרי שנים שאני מתקשה מאד בקושיא זו מצאתי יישוב נפלא בסוף ספר ממדבר מתנה של הגרי"פ גולדווסר.
הנה.

Re: כל שמעשיו מרובין מחכמתו - המקור הוא בירמיה???

פורסם: ג' אפריל 10, 2018 5:26 pm
על ידי עושה חדשות
אפשר להתווכח עם עצם הקושיא באופן כללי, אבל בנידון דידן הרי -
כבר כ' רש"י בשבת שאמירת נעשה ונשמע תלויה במידת הביטחון, והכל א"ש.
וראה עוד כאן.

שו"ר במה שהבאת, שכעין זה כ' המשגיח שליט"א.
יש"כ.
--

אצרף כאן רשימה ישנה, בתקווה שתביא תועלת:
הוא היה אומר כל שמעשיו מרובין מחכמתו חכמתו מתקיימת וכל שחכמתו מרובה ממעשיו אין חכמתו מתקיימת ... הוא היה אומר כל שחכמתו מרובה ממעשיו למה הוא דומה לאילן שענפיו מרובין ושרשיו מועטין והרוח באה ועוקרתו והופכתו על פניו שנאמר והיה כערער בערבה ולא יראה כי יבא טוב ושכן חררים במדבר ארץ מלחה ולא תשב אבל כל שמעשיו מרובין מחכמתו למה הוא דומה לאילן שענפיו מועטין ושרשיו מרובין שאפילו כל הרוחות שבעולם באות ונושבות בו אין מזיזין אותו ממקומו שנאמר והיה כעץ שתול על מים ועל יובל ישלח שרשיו ולא יראה כי יבא חום והיה עלהו רענן ובשנת בצורת לא ידאג ולא ימיש מעשות פרי
לכאו' המשל אינו תואם את הנמשל, הרי מתאים לומר שהחכמה היא כמו שורש והמעשים הם ענפים, החכמה מולידה את המעשה ואין המעשה מוליד את החכמה, החכמה מחזיקה את המעשה, והמעשה יונק מן החכמה, ולא להיפך.
והמשנה מלמדת אותנו להיפך, (וכמו שיש תוספת באבות דר"נ שנאמר נעשה ונשמע), המעשים הם השורש לחכמה, החכמה יונקת מן המעשים ונאחזת בהם, כדי שלא תהיה הרוח באה ועוקרתו והופכתו על פניו.

Re: כל שמעשיו מרובין מחכמתו - המקור הוא בירמיה???

פורסם: ג' אפריל 10, 2018 5:52 pm
על ידי עושה חדשות
והילך עוד מאמר נאה, על זו הדרך, ובתוספת מרובה -
כעץ שתול.PDF
(907.46 KiB) הורד 207 פעמים


-

אודה לך אם תעלה כאן את כל הספר 'ממדבר מתנה'.

Re: כל שמעשיו מרובין מחכמתו - המקור הוא בירמיה???

פורסם: ד' אפריל 11, 2018 10:39 am
על ידי דרומי
מכיון שהשאלה שהציג פותח האשכול היא פשוטה ביותר, קשה לי להניח שלא נמצא התייחסות לזה במפרשים הקדמונים, ולא הספקתי לחפש...

בכל מקרה יש להעיר שאין מקומה של השאלה באשכול זה המוקדש למקרא ותרגום.

Re: כל שמעשיו מרובין מחכמתו - המקור הוא בירמיה???

פורסם: ד' אפריל 11, 2018 10:48 am
על ידי דרומי
שוב פתחתי את פרקי אבות של מוה"ק ("משנת ראובן"), ושם ראיתי שרש"י (וראה גם רשב"ץ) בכלל לא גורס את הפסוקים במשנה (וזה מתאים למה שכתבתי בתחילה שאין כאן כוונה להביא ראיה אלא רק דימוי).

ובפירוש ר"י ב"ר שמשון מסביר את המשנה לפי הפסוקים ומסביר איך זה קשור לבטחון בה'. ועוד יותר מבואר בפירושו המקורי של הספורנו, עיי"ש.