עמוד 1 מתוך 1

לימוד למוחל שלא יהא אכזרי

פורסם: ד' יוני 20, 2018 4:10 am
על ידי מיני ומינך
רש"י במדבר פרק כא פסוק ז
ויתפלל משה - מכאן למי שמבקשים ממנו מחילה שלא יהא אכזרי מלמחול.
ושואלים המפרשים דהא בב"ק ילפינן זאת מאברהם
ומצאתי שהק' כן בשו"ת יד אליהו (לובלין סי' כ"ח), מים חיים שני (תס"ג), עמודי עולם (תק"א), מלאכת הקדש (טולידאנו), שפתי צדיק - פילץ, אהל יעקב (טולידאנו), קרן לדוד.
יד אליהו סימן כח
וצ"ע במ"ש רש"י בפ' חקת ויתפלל משה בעד העם מכאן למי שמבקשים ממנו שלא יהא אכזרי מלמחול וכי מרע"ה לא עשה מדת חסידות כנ"ל שמחול עוד י"ל על רש"י דפי' מכאן למי כו' ובפ' החובל צב"א מייתי ליה מאברהם במשנה שלימה אינו נמחל לו עד שיבקש ממנו ומנין שאם לא מחל שהוא אכזרי שנאמר ויתפלל אברהם וא"כ איך פרש"י מכאן כו' וצ"ל דקשה לי' לרש"י דבאברהם אינו מפורש שאבימלך ביקש מאברהם שימחול וי"ל או דאאע"ה עשה מצד חסידות שהתפלל או עכ"פ דצריך להתפלל אעפ"י שאינו מבקש ממנו ע"כ פי' דע"כ גבי מרע"ה מצינו שלא התפלל עד שבקשו ממנו ע"ז ממילא מהשתא שפיר למדין מאאע"ה שבקשו ממנו שיתפלל עליהם אעפ"י שאינו מפורש בקרא דמסתמא לא עשה אאע"ה לאבימלך יותר ממרע"ה לישראל ולפ"ז י"ל דמרע"ה מחל להם באמת תיכף אך לא התפלל עליהם עד שבקשו ממנו.
וכע"ז כתבו במים חיים שני ובמלאכת הקדש
שפתי צדיק - פרשת חקת
מו) ויתפלל משה. ברש"י מכאן למי שמבקשים ממנו שלא יהא אכזרי מלמחול. יש לתמוה שמשנה מפורשת בב"ק (ח ז) מניין שלא יהא המוחל אכזרי שנאמר ויתפלל אברהם, ובשם הלימוד אף ביחיד שמבקש למחול לו, וכאן בכלל ישראל או רבים קל וחומר משה, אולי הרבותא דכאן אפילו רבו מובהק כמרע"ה, כדאי' ביומא (פז ע"ב) רב שאני, שצריך לילך כמה פעמים לפייסו, ומרע"ה הוצרך ללמדם הלכה זו, ומכל מקום מטעם שלא יהא ח"ו כאכזר נתפייס בפעם ראשון:

ועי"ע ביקרא דאורייתא
ואשמח לעוד מקורות קדומים

Re: לימוד למוחל שלא יהא אכזרי

פורסם: ד' יוני 20, 2018 4:31 am
על ידי סגי נהור
ראה גם במצוין בלקוטי שיחות (אוצר לקו"ש ח"ה, חוקת א) ובמבואר שם בארוכה.

Re: לימוד למוחל שלא יהא אכזרי

פורסם: ד' יוני 20, 2018 4:55 am
על ידי בקרו טלה
סגי נהור כתב:ראה גם במצוין בלקוטי שיחות (אוצר לקו"ש ח"ה, חוקת א) ובמבואר שם בארוכה.

אבקש מחילה [ולא יהא המוחל אכזרי] ממי שלא מבין את השפראך

Re: לימוד למוחל שלא יהא אכזרי

פורסם: ד' יוני 20, 2018 5:28 am
על ידי סגי נהור
בקרו טלה כתב:
סגי נהור כתב:ראה גם במצוין בלקוטי שיחות (אוצר לקו"ש ח"ה, חוקת א) ובמבואר שם בארוכה.

אבקש מחילה [ולא יהא המוחל אכזרי] ממי שלא מבין את השפראך

על כן ציינתי דווקא לאוצר לקו"ש, שבו זה מופיע בלשון הקודש.
אשתדל להעלות בהמשך היום בל"נ.

Re: לימוד למוחל שלא יהא אכזרי

פורסם: ו' יוני 22, 2018 2:19 pm
על ידי שייף נפיק
ולציין שבתנחומא לומד משניהם.

Re: לימוד למוחל שלא יהא אכזרי

פורסם: ה' יוני 25, 2020 11:24 am
על ידי שמר
צ"ב מדוע דווקא כאן מפורש שנתפלל משה עליהם רק לאחר שמחל להם - כמבואר ברש"י הנ"ל ומקורו מהמדרש רבה ט,ג, "ויבוא העם אל משה ויאמרו חטאנו...ויתפלל להודיעך ענותנותו של משה לא נשתהה לבקש עליהם רחמים, ולהודיעך כח התשובה כיון שאמרו חטאנו מיד נתרצה להם שאין המוחל נעשה אכזרי", ולכאורה י"ל, שהמדרש דקדק כן מהפס' מזה שכתוב "ויאמרו חטאנו" ומיד אח"כ כתוב "ויתפלל" דמוכח שיש קשר בין מה שעשו תשובה לתפילתו של משה.
אבל בפרשת קרח שדיברו נגד משה ואהרון שנאמר "וילונו כל עדת בני ישראל ממחרת על משה ועל אהרון לאמר אתם המיתם את עם ה'' ורצה הקב"ה לכלותם מיד שלח את אהרון עם המחתה להצילם אף שלא עשו תשובה וביקשו מחילה.

Re: לימוד למוחל שלא יהא אכזרי

פורסם: ה' יוני 25, 2020 11:40 am
על ידי שמר
סגי נהור כתב:
בקרו טלה כתב:
סגי נהור כתב:ראה גם במצוין בלקוטי שיחות (אוצר לקו"ש ח"ה, חוקת א) ובמבואר שם בארוכה.

אבקש מחילה [ולא יהא המוחל אכזרי] ממי שלא מבין את השפראך

על כן ציינתי דווקא לאוצר לקו"ש, שבו זה מופיע בלשון הקודש.
אשתדל להעלות בהמשך היום בל"נ.

עברו כבר שנים ועדיין אפשר לתקן ולהעלות.

Re: לימוד למוחל שלא יהא אכזרי

פורסם: ה' יוני 25, 2020 3:43 pm
על ידי סגי נהור
בבקשה...

והזמן גרמא - יומא דהילולא ג' בתמוז.

Re: לימוד למוחל שלא יהא אכזרי

פורסם: ה' יוני 25, 2020 3:55 pm
על ידי שמר
חזק!