עמוד 1 מתוך 1

מחתות נחושת

פורסם: ג' יוני 26, 2018 6:35 pm
על ידי כיסופין
בפרשת קרח כתוב שמרע"ה אמר לעדת קורח שיקחו "איש מחתתו" לא כתוב איזה רק בסוף הענין כתוב שהם היו מנחושת ובאמת במעשה המשכן בחומש שמות מופיע רק מחתות נחושת , משמע שזה היו המחתות הנפוצות ולכן מרע"ה לא היה צריך לפרש לעדת קרח איזה מחתות להביא.
מה שמענין שבמלכים א פרק ז' פסוק נ' כתוב שהמחתות היו מזהב ולא מוזכר בכלל נחושת ועוד יותר פלא במשנה מסכת יומא פרק ד' משנה ד' כתוב שבכל יום היה חותה בשל כסף ...והיום בשל זהב וכן בגמרא בכ"מ וברמב"מ.
איך הגיעו למחתות של כסף אם זה לא מופיע במקרא? והאם באמת במשכן היו רק מחתות נחושת? ואם היו שינויים מדוע לא מתייחסים אליהם בגמרא רק כתוב שהיה חותה בשל כסף משום שהתורה חסה על ממונם של ישראל א"כ איפה הנחושת?
אשמח אם מישהו יבהיר את הנושא

Re: מחתות נחושת

פורסם: ג' יוני 26, 2018 8:36 pm
על ידי איש-אחד
מחתות המנורה היו זהב (שמות כה, לח) ומחתות המזבח נחושת (שמות כז, ג).
במקדש ראשון היו מחתות זהב וגם כסף - "וְאֶת הַמַּחְתּוֹת וְאֶת הַמִּזְרָקוֹת אֲשֶׁר זָהָב זָהָב וַאֲשֶׁר כֶּסֶף כָּסֶף לָקַח רַב טַבָּחִים" (מלכים ב' כה, טו).
מה עם מחתות הנחושת של המזבח? אולי לא היו שווים בעיני רב טבחים לקחתם.

Re: מחתות נחושת

פורסם: ג' יוני 26, 2018 11:15 pm
על ידי כיסופין
אני מדבר על המחתות של המזבח.
רש"י כותב גם בחומש וגם במלכים שם שהכוונה על המחתות שלוקחים ממזבח החיצון ומכניסים להקטיר במזבח הפנימי ולא מדובר על המחתות של המנורה.
דבר נוסף, לכאורה עדת קרח רצו להכנס עם הקטורת לתוך אוהל מועד להקטיר על מזבח הזהב וזה עוד פלא..