עמוד 1 מתוך 1

הערה במעשה דזמרי וכזבי

פורסם: א' יולי 01, 2018 9:02 pm
על ידי שמואל דוד
כתיב בסוף פרשת בלק
והנה ״איש״ מבני ישראל בא ויקרב אל אחיו את ״המדינית״ לעיני משה ולעיני כל עדת בני ישראל והמה בכים פתח אהל מועד וירא פינחס בן אלעזר בן אהרן הכהן ויקם מתוך העדה ויקח רמח בידו ויבא אחר ״איש ישראל״ אל הקבה וידקר את שניהם את ״איש ישראל״ ואת ״האשה״ אל קבתה

ויש לעיין מדוע סתם קרא ולא פירש מי האיש והאשה שעשו דבר זה.

ועיין בתחילת פרשת פנחס דכתיב “ושם איש ישראל המכה אשר הכה את המדינית זמרי בן סלוא נשיא בית אב לשמעני ושם האשה המכה המדינית כזבי בת צור ראש אמות בית אב במדין הוא”

וצריך ביאור מדוע רק כאן כתב קרא שמותם.

וכנראה שרש״י הרגיש בזה וכתב וז״ל ושם איש ישראל וגו'. כשם שייחס את הצדיק לשבח ייחס את הרשע לגנאי. עכ"ל

אבל לכאורה יש לעיין בכוונת רש״י דמה הענין לדמות הצדיק להרשע.

ועוד קשה לי דהנה מבואר מלשון הקרא סוף פרשת בלק שלא רצה התורה לגלות שמותם של זמרי וכזבי, משום איזה טעם שיהיה, ורק כאן שייחס פנחס לשבח - וכתב שמו, כתב התורה שמותם כדי לייחסם לגנאי. וצ״ע בכל זה.

[אגב עיין סנהדרין פב. אמר רבי יוחנן הבא לימלך כו' ולא עוד אלא שאם פירש זמרי והרגו פנחס נהרג עליו
ופירש"י ולא עוד אלא שאם פירש זמרי - מן "האשה" והרגו פנחס כו'
והיה קשה לי מדוע סתם רש"י וכתב מן האשה ולא כתב מן כזבי.
ועיין שם פ"ב: א"ר יוחנן ששה נסים כו' שהיה לו לזמרי לפרוש ולא פירש כו' ופירש"י שהיה לו לפרוש מן האשה כו' וגם שם צע"ק מדוע כתב האשה ולא כתב כזבי.
אולם לפי הנ״ל יש לומר שסמך רש״י על לשון הכתוב שיותר טוב לא לכתוב שמה של כזבי ודו״ק וצ"ע]

Re: הערה במעשה דזמרי וכזבי

פורסם: א' יולי 01, 2018 9:12 pm
על ידי בקרו טלה
אור החיים במדבר פרק כה פסוק יד
ושם איש ישראל. קשה ממה נפשך, אם חפץ ה' לגלות המוכים, היה לו להזכירם בשעת מעשה כשאמר (פסוק ו) והנה איש מבני ישראל, שם היה מקום להזכירו ולומר והנה איש וגו' זמרי וגו', וכשהזכיר גם כן המדינית היה לו להזכיר שמה, ואם תורה כסתה עליהם, כדרך שכסתה על המקושש בשבת, למה נמלך להזכיר שמם, והוצרך גם כן להוסיף עוד תיבות יתירות בתורה, שאם היה מזכיר שמם למעלה לא היה צריך לומר פעם ב' ושם איש וגו' ושם האשה וגו'.
אכן הנה האדון ברוך הוא אינו חפץ לזלזל אפילו ברשעים לפרסם מי בעלי דברים המתועבים, ומקושש יוכיח, גם במה שלפנינו תראה שלא גילה אותם בשעת מעשה, אלא דוקא אחר שהזכיר שבח פנחס אשר פעל ועשה מהמפעל הטוב שקנא לה' וכפר על בני ישראל, זכר גם כן כי לא קנא באדם פחות אלא באדם גדול נשיא בית אב, עם האשה ראש הקליפות ואביה מלך, כאומרו (פסוק טו) ראש אומות בית אב, ונתעבה במיתה בזויה לעין כל, ובכל כיוצא בזה שמו יתברך מתקדש, לזה יחסה לומר בת מלך היא, והגם שיש זלזול לאיש ישראל לא יגרע מצדיק עיניו (איוב לו ז), כדרך אומרו (משלי י ז) זכר צדיק לברכה, הגם ששם רשעים ירקב (שם) באמצעות כן וכו'.
עוד נראה כי טעם שלא הזכיר ה' שמו למעלה, לפי שעדיין לא עשה מעשה אלא חשב לעשות, וכל עוד שלא עשה לא תבזהו התורה להזכיר שמו, ואחר שכבר עשה מעשה פרסם ה' שמו, כי מצוה לפרסם הרשעים.

Re: הערה במעשה דזמרי וכזבי

פורסם: א' יולי 01, 2018 9:33 pm
על ידי שמואל דוד
יפה מאוד!
אולם עדיין יש לעיין קצת (לפי תירוץ הראשון)שהרי סו"ס עתיד קרא לגלות שמותם וא"כ גם בתחילה היה יכול לקראותם בשמם

Re: הערה במעשה דזמרי וכזבי

פורסם: א' יולי 01, 2018 10:29 pm
על ידי דרומי
ראה כאן "עיונים ברש"י עפ"י לקוטי שיחות" (בביאור דברי רש"י "ייחס את הרשע לגנאי")

Re: הערה במעשה דזמרי וכזבי

פורסם: א' יולי 01, 2018 10:34 pm
על ידי שמואל דוד
יישר כח

Re: הערה במעשה דזמרי וכזבי

פורסם: א' יולי 01, 2018 10:39 pm
על ידי שמואל דוד
עיין דברי יואל שהאריך בטוטו"ד
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=139

Re: הערה במעשה דזמרי וכזבי

פורסם: ג' יוני 29, 2021 8:37 am
על ידי שמואל דוד
אגב, רש״י בסוף פרשת בלק כבר גילה לנו מי הוא האיש והאשה.

Re: הערה במעשה דזמרי וכזבי

פורסם: ג' יוני 29, 2021 7:13 pm
על ידי נחומצ'ה
יש 'ווארט' יפה של החתם סופר, על מקור הכינוי 'שלומיאל' לחסר מזל.
והוא, שזמרי בן סלוא הוא השלומיאל בן צורי שדי המוזכר בריש ספר במדבר.
ומובא במדרש, שהרבה ניסים נעשו לפינחס באותה שעה.
וא"כ האיש שכנגדו היה ביש מזל, ומכאן הכינוי 'שלומיאל'.

Re: הערה במעשה דזמרי וכזבי

פורסם: ד' יוני 30, 2021 5:28 pm
על ידי תוכן
נחומצ'ה כתב:יש 'ווארט' יפה של החתם סופר, על מקור הכינוי 'שלומיאל' לחסר מזל.
והוא, שזמרי בן סלוא הוא השלומיאל בן צורי שדי המוזכר בריש ספר במדבר.
ומובא במדרש, שהרבה ניסים נעשו לפינחס באותה שעה.
וא"כ האיש שכנגדו היה ביש מזל, ומכאן הכינוי 'שלומיאל'.


הכינוי 'שלומיאל' מקורו בשם הספר שבגרמנית: Peter Schlemihls wundersame Geschichte שנדפס בשנת 1814-תקע"ד.

Re: הערה במעשה דזמרי וכזבי

פורסם: ה' נובמבר 25, 2021 6:30 pm
על ידי עזריאל ברגר
תוכן כתב:
נחומצ'ה כתב:יש 'ווארט' יפה של החתם סופר, על מקור הכינוי 'שלומיאל' לחסר מזל.
והוא, שזמרי בן סלוא הוא השלומיאל בן צורי שדי המוזכר בריש ספר במדבר.
ומובא במדרש, שהרבה ניסים נעשו לפינחס באותה שעה.
וא"כ האיש שכנגדו היה ביש מזל, ומכאן הכינוי 'שלומיאל'.


הכינוי 'שלומיאל' מקורו בשם הספר שבגרמנית: Peter Schlemihls wundersame Geschichte שנדפס בשנת 1814-תקע"ד.

האם ברור שלא השתמשו בכינוי "שלומיאל" לחסר-מזל לפני כתיבת הספר הזה?

Re: הערה במעשה דזמרי וכזבי

פורסם: ה' נובמבר 25, 2021 6:44 pm
על ידי תוכן
עזריאל ברגר כתב:
תוכן כתב:
נחומצ'ה כתב:יש 'ווארט' יפה של החתם סופר, על מקור הכינוי 'שלומיאל' לחסר מזל.
והוא, שזמרי בן סלוא הוא השלומיאל בן צורי שדי המוזכר בריש ספר במדבר.
ומובא במדרש, שהרבה ניסים נעשו לפינחס באותה שעה.
וא"כ האיש שכנגדו היה ביש מזל, ומכאן הכינוי 'שלומיאל'.


הכינוי 'שלומיאל' מקורו בשם הספר שבגרמנית: Peter Schlemihls wundersame Geschichte שנדפס בשנת 1814-תקע"ד.

האם ברור שלא השתמשו בכינוי "שלומיאל" לחסר-מזל לפני כתיבת הספר הזה?


איני יודע.

Re: הערה במעשה דזמרי וכזבי

פורסם: ד' יולי 12, 2023 7:29 am
על ידי אליסף
הרי שלימזל פירושו (לענ"ד) שלים - גרוע בגרמנית - מזל. מזל גרוע.
והדרך משלימזל לשלומיאל קצרה..

Re: הערה במעשה דזמרי וכזבי

פורסם: ד' יולי 12, 2023 10:48 am
על ידי קרית מלך
תוכן כתב:
נחומצ'ה כתב:יש 'ווארט' יפה של החתם סופר, על מקור הכינוי 'שלומיאל' לחסר מזל.
והוא, שזמרי בן סלוא הוא השלומיאל בן צורי שדי המוזכר בריש ספר במדבר.
ומובא במדרש, שהרבה ניסים נעשו לפינחס באותה שעה.
וא"כ האיש שכנגדו היה ביש מזל, ומכאן הכינוי 'שלומיאל'.


הכינוי 'שלומיאל' מקורו בשם הספר שבגרמנית: Peter Schlemihls wundersame Geschichte שנדפס בשנת 1814-תקע"ד.


ערבים וחביבים לנו דברי החת"ס ודי לנו בהם.