שמר כתב:בלק אומר לבלעם "לָמָּה לֹא הָלַכְתָּ אֵלָי הַאֻמְנָם לֹא אוּכַל כַּבְּדֶךָ"
עונה בלעם "וַיֹּאמֶר בִּלְעָם אֶל בָּלָק הִנֵּה בָאתִי אֵלֶיךָ וגו''.
א. מהו שינוי הלשון בין בלק לבלעם הליכה\ביאה.
ב. מדוע משתמש בלק בלשון הליכה, הו"ל "באת".
מתוך ספר 'עקדת יצחק':
וַיִּשְׁמַע בָּלָק וְגוֹ', לָמָּה לֹא הָלַכְתָּ אֵלָי וְגוֹ', הִנֵּה בָאתִי אֵלֶיךָ וְגוֹ'.כְּבָר עוֹרַרְנוּ בַּסְּפֵקוֹת עַל בִּלְתִּי הִזְכִּיר לוֹ בְּעִנְיָן זֶה לְשׁוֹן בִּיאָה רַק הֲלִיכָה, וְגַם אָמְרוֹ 'לָמָּה לֹא הָלַכְתָּ אֵלָי' אַחַר שֶׁכְּבָר בָּא אֶצְלוֹ.
וְהַנִּרְאֶה בָּזֶה, כִּי הִנֵּה לֹא רָצָה שֶׁיָּבֹא בִּלְעָם אֶצְלוֹ, אֲבָל הִזְכִּיר לוֹ הָעָם הַהוּא וּבִקֵּשׁ מִמֶּנּוּ שֶׁיֵּלֵךְ לְשָׁם וִיקַלְלֶנּוּ לוֹ, כְּמוֹ שֶׁאָמַר 'הִנֵּה עַם יָצָא מִמִּצְרַיִם' וְגוֹמֵר, 'וְעַתָּה
לְכָה נָּא אָרָה לִּי' וְגוֹמֵר, וְכֵן בַּשֵּׁנִית אָמַר לוֹ 'אַל נָא תִמָּנַע
מֵהֲלֹךְ אֵלָי', יִרְצֶה אַל נָא תִמָּנַע מֵהֲלֹךְ שָׁם וּלְקַלְלָם בַּעֲבוּרִי, וְלֹא תָּחֹשׁ אֶל מִעוּט כְּבוֹדְךָ בַּמֶּה שֶׁתֵּלֵךְ שָׁם זוּלָתִי, 'כִּי כַבֵּד אֲכַבֶּדְךָ מְאֹד' מִמְּכוֹן שִׁבְתִּי, 'וְכֹל אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵלַי אֶעֱשֶׂה'. וְאַחַר, כַּאֲשֶׁר מָנַע הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מִמֶּנּוּ הַדִּבּוּר, רַק לִרְצוֹן הָאֵל יִתְבָּרַךְ חִיְּבוֹ הָאֹנֶס הַהוּא לָבוֹא אֵצֶל בָּלָק לְהוֹדִיעוֹ הַדָּבָר וּלְהִוָּעֵץ מַה לַּעֲשׂוֹת, וְלָזֶה נֶאֱמַר 'וַיִּשְׁמַע בָּלָק כִּי בָא בִלְעָם', שֶׁנִּרְאֶה שֶׁנִּתְחַדֵּשׁ אֶצְלוֹ בּוֹאוֹ אֵלָיו, 'וַיֵּצֵא לִקְרָאתוֹ', וּדְבָרָיו הָרִאשׁוֹנִים אֵלָיו הָיוּ 'לָמָּה לֹא הָלַכְתָּ אֵלָי', יִרְצֶה לָמָּה לֹא הָלַכְתָּ אֶל הָעָם לְקַלְלוֹ אֵלָי, 'הַאֻמְנָם לֹא אוּכַל כַּבְּדֶךָ' מִכָּאן כְּמוֹ שֶׁאָמַרְתִּי רִאשׁוֹנָה. וְאָז הֵשִׁיב לוֹ 'הִנֵּה בָאתִי אֵלֶיךָ עַתָּה הֲיָכֹל אוּכַל' וְגוֹמֵר, יִרְצֶה, מֻכְרָח הָיִיתִי לָבֹא אֵלֶיךָ כִּי 'עַתָּה הֲיָכֹל אוּכַל דַּבֵּר מְאוּמָה' וְגוֹ' כְּמוֹ שֶׁיָּבֹא, וְלָכֵן צָרִיךְ אֲנִי לְהוֹדִיעֲךָ
(עיי"ש באריכות).