עמוד 1 מתוך 1

ההר הטוב הזה והלבנון

פורסם: א' יולי 29, 2018 2:46 am
על ידי יהודי ירושלמי
מהו אותו הלבנון? במדרשים ורש"י מסבירים שהכוונה לבית המקדש. אך כמובן שזה פירוש דרשני, והלבנון פירושו הר הלבנון שהוא גם משטחה של ארץ ישראל שיועד ושנכבש על ידי יהושע. אלא מה שקשה לי מה ראה תרגום אונקלוס לחרוג מהפשט ולומר שזה בית המקדש.
אגב, בזמן זה טרם נקבע היכן יהיה בית המקדש.
(יעויין ברלב"ג שחשב שהר הלבנון ממנו הביאו ארזים היה באזור ירושלים)

Re: ההר הטוב הזה והלבנון

פורסם: א' יולי 29, 2018 2:48 am
על ידי עקביה
מלבי"ם דברים פרק ג פסוק כה
...וגם שאם היה משה נכנס לארץ היה נודע לו תיכף מקום הר המוריה שהיה נעלם עד ימי דוד, והיה המקדש נבנה תיכף ע"י משה וז"ש ההר הטוב הזה והלבנון.

Re: ההר הטוב הזה והלבנון

פורסם: א' יולי 29, 2018 3:24 am
על ידי קו ירוק
.

Re: ההר הטוב הזה והלבנון

פורסם: א' יולי 29, 2018 11:25 am
על ידי דרומי
על הר המוריה מפרש רש"י שנקרא כן על שם מור ובשמים.

וא"כ הלבנון נקרא כן על שם הלבונה שתפסה מקום חשוב בעבודת ביהמ"ק, הן בקטורת והן בלחם הפנים ושאר מנחות.

Re: ההר הטוב הזה והלבנון

פורסם: א' יולי 29, 2018 2:36 pm
על ידי קו ירוק
בפשוטו הר המוריה ע"ש הכתוב 'אשר יאמר היום בהר ה' יראה'.

Re: ההר הטוב הזה והלבנון

פורסם: א' יולי 29, 2018 5:50 pm
על ידי יהודי ירושלמי
הלבנון נקרא לבנון על שם השלג שבראש ההרים שלו (השם לבנון אינו שם של עיר או ארץ אלא של שטח מסויים והוא רכס ההרים ששם גדלים הארזים. כמו: הכרמל, הערבה, השפלה, הנגב, וכו'. בית המקדש בשום פנים ואופן אינו נקרא לבנון, זהו שם מאוחר שניתן לו וגם לא בצורה רשמית ע"ש הארזים שהובאו מלבנון שמהם היה עשוי.)

Re: ההר הטוב הזה והלבנון

פורסם: א' יולי 29, 2018 11:49 pm
על ידי חלמישצור
מהצד המחקרי ראו בהרחבה אצל ש' יפת, דור דור ופרשניו, תשס"ח, עמ' 85-102, בפרק מיוחד ומקיף המוקדש לשם לבנון על פי הפרשנויות השונות

Re: ההר הטוב הזה והלבנון

פורסם: ב' יולי 30, 2018 9:47 am
על ידי קו ירוק
פשוטו של מקרא בכל מקום שנזכר הלבנון היא ארץ הר הלבנון, ע"ש לובן השלג שבו.
כך 'ההר הטוב הזה והלבנון' (וא"כ ההר הטוב הזה הוא הר המלך - כל שדרת ארץ ישראל שהיא הר, והלבנון זה ההר הצפוני להר המלך).
וכך 'פתח לבנון דלתיך ותאכל אש 'בארזיך'.
וכך 'והלבנון באדיר יפול'.

אלא שחז"ל דרשוהו על בית המקדש (שדברי תורה כפטיש יפוצץ סלע) משום שמלבין עונותיהם של ישראל (יומא לט: עה.).
וכך מוצאים הרבה בחז"ל קול צעקה משער הדגים זו עכו שיושבת בפיהם של דגים, ופשוטו של מקרא ניבא צפניה של שער הדגים שבירושלים.
וכך עקרון תיעקר זו קיסרי בת אדום שיושבת בן החולות, ופשוטו של מקרא היא עקרון הפלשתית בין נחלת יהודה לנחלת דן.

ומה שאונקלוס פירש הלבנון ובית מקדשא, פעמים שנוטה מהפשט אל הדרש, וכמו בריש פר' דברים ולבן וחצרות ודי זהב, וכמו בברכת יעקב ובברכת בלעם.

Re: ההר הטוב הזה והלבנון

פורסם: ב' יולי 30, 2018 12:47 pm
על ידי דרומי
רש"י מעיד על עצמו כמה פעמים שהוא לא בא "אלא לפשוטו של מקרא". ולכן מסתבר שמה שפירש על 'ההר הטוב הזה והלבנון' הוא בגדר פשט, ובפרט שרש"י לא כתב "רבותינו דרשו" וכיו"ב אלא פירש סתם, ומשמע שהוא הפשט ממש.

Re: ההר הטוב הזה והלבנון

פורסם: ב' יולי 30, 2018 12:56 pm
על ידי סגי נהור
רש"י איננו דוגמא לפשטן במובן המקובל, אבל במקרה זה גם הפשטנים המקובלים אינם מפרשים שהכוונה להרי לבנון. יש לדון למי הסמכות להמציא פירושים חדשים בפשט המקראות.

Re: ההר הטוב הזה והלבנון

פורסם: ב' יולי 30, 2018 1:32 pm
על ידי קו ירוק
דרומי כתב:רש"י מעיד על עצמו כמה פעמים שהוא לא בא "אלא לפשוטו של מקרא". ולכן מסתבר שמה שפירש על 'ההר הטוב הזה והלבנון' הוא בגדר פשט, ובפרט שרש"י לא כתב "רבותינו דרשו" וכיו"ב אלא פירש סתם, ומשמע שהוא הפשט ממש.

כשרש"י אומר שבא לפרש פשוטו של מקרא הכוונה על תיבות המקרא לפי פשוטם, ולא לכוונות הרחוקות מהפשט. או המעמיסות דרשות על הפשט.
היכן תמצא במקרא ש'לבנון' הוא בית המקדש, שעליו יתכוון רש"י שזה על דרך הפשט, ומדוע לא יתפרש הלבנון גם כפשוטו, שנוכרח לומר שא"א לפרשו על דרך הפשט ג"כ.

Re: ההר הטוב הזה והלבנון

פורסם: ד' אוגוסט 08, 2018 6:15 pm
על ידי לבי במערב
קו ירוק כתב:
דרומי כתב:רש"י מעיד על עצמו כמה פעמים שהוא לא בא "אלא לפשוטו של מקרא". ולכן מסתבר שמה שפירש על 'ההר הטוב הזה והלבנון' הוא בגדר פשט, ובפרט שרש"י לא כתב "רבותינו דרשו" וכיו"ב אלא פירש סתם, ומשמע שהוא הפשט ממש.

כשרש"י אומר שבא לפרש פשוטו של מקרא הכוונה על תיבות המקרא לפי פשוטם, ולא לכוונות הרחוקות מהפשט. או המעמיסות דרשות על הפשט.
היכן תמצא במקרא ש'לבנון' הוא בית המקדש, שעליו יתכוון רש"י שזה על דרך הפשט, ומדוע לא יתפרש הלבנון גם כפשוטו, שנוכרח לומר שא"א לפרשו על דרך הפשט ג"כ.

מצד קושייתך צ"ל דהו"ל לרש"י קושיא אחרת, חזקה יותר ע"פ הפשט, שבגינה לא יתכן לפרש כאן "לבנון" כפשוטו.

Re: ההר הטוב הזה והלבנון

פורסם: ד' אוגוסט 08, 2018 6:17 pm
על ידי אוצר החכמה
יהודי ירושלמי כתב:הלבנון נקרא לבנון על שם השלג שבראש ההרים שלו (השם לבנון אינו שם של עיר או ארץ אלא של שטח מסויים והוא רכס ההרים ששם גדלים הארזים. כמו: הכרמל, הערבה, השפלה, הנגב, וכו'. בית המקדש בשום פנים ואופן אינו נקרא לבנון, זהו שם מאוחר שניתן לו וגם לא בצורה רשמית ע"ש הארזים שהובאו מלבנון שמהם היה עשוי.)



איך אתה יודע את זה?

Re: ההר הטוב הזה והלבנון

פורסם: ג' אוקטובר 02, 2018 8:52 pm
על ידי לבי במערב
סגי נהור כתב:רש"י איננו דוגמא לפשטן במובן המקובל

(?!) יעויין בזה בס' כללי רש"י.

Re: ההר הטוב הזה והלבנון

פורסם: ג' אוקטובר 02, 2018 8:55 pm
על ידי לבי במערב
קו ירוק כתב:ההר הטוב הזה הוא הר המלך - כל שדרת ארץ ישראל שהיא הר

מה המקור ש"הר המלך" פירושו "כל שדרת א"י"?
היש לפרש כך אף בגיטין נז, א?

Re: ההר הטוב הזה והלבנון

פורסם: ג' אוקטובר 02, 2018 9:25 pm
על ידי קו ירוק
לבי במערב כתב:
קו ירוק כתב:
דרומי כתב:רש"י מעיד על עצמו כמה פעמים שהוא לא בא "אלא לפשוטו של מקרא". ולכן מסתבר שמה שפירש על 'ההר הטוב הזה והלבנון' הוא בגדר פשט, ובפרט שרש"י לא כתב "רבותינו דרשו" וכיו"ב אלא פירש סתם, ומשמע שהוא הפשט ממש.

כשרש"י אומר שבא לפרש פשוטו של מקרא הכוונה על תיבות המקרא לפי פשוטם, ולא לכוונות הרחוקות מהפשט. או המעמיסות דרשות על הפשט.
היכן תמצא במקרא ש'לבנון' הוא בית המקדש, שעליו יתכוון רש"י שזה על דרך הפשט, ומדוע לא יתפרש הלבנון גם כפשוטו, שנוכרח לומר שא"א לפרשו על דרך הפשט ג"כ.

מצד קושייתך צ"ל דהו"ל לרש"י קושיא אחרת, חזקה יותר ע"פ הפשט, שבגינה לא יתכן לפרש כאן "לבנון" כפשוטו.
ואולי הוא כיון שלא יתכן לומר שמרע"ה השתוקק לארץ גשמית, כ"א לקיים המצוות התלויות בה וכו' (ואפשר שכבר כ' זה רש"י במק"א) - וא"כ השתוקק לירושלים והמצוות התלויות בה, ולביהמ"ק ומצוותיו. ועצ"ע בזה.

במקום שבא רש"י לפרש פשוטו של מקרא בדוקא, הוא מדגיש זאת, אבל במקומות לאין ספור רש"י מביא את המדרש ולא את פשוטו של מקרא. וכך גם כאן.
ואה"נ חז"ל אמרו שנכללה בכוונת התורה שמשה ביקש לראות גם את ביהמ"ק. אבל בודאי רצה להיכנס לארץ הקדושה על כל חלקיה כולל הלבנון.

Re: ההר הטוב הזה והלבנון

פורסם: ד' אוקטובר 03, 2018 12:35 am
על ידי לבי במערב
קו ירוק כתב:במקום שבא רש"י לפרש פשוטו של מקרא בדוקא, הוא מדגיש זאת, אבל במקומות לאין ספור רש"י מביא את המדרש ולא את פשוטו של מקרא.

אחרי מחכתר"ה. כתבתי היום בנושא זה עוד הודעה - ואשמח אם יפתח כ' את המקושר שם ויעיין שם - אפשר ויקבל תשובה על שאלתו. כמו"כ, אשמח אם יוכל כ' לענות על שאלתי בענין המקור לפירושו ב"הר המלך". וברכת יש"כ ות"ח ת"ח נתונים לו מראש עכהנ"ל.

Re: ההר הטוב הזה והלבנון

פורסם: ד' אוקטובר 03, 2018 12:52 am
על ידי קו ירוק
בהקשר להודעה הנוספת שכתבת, שתי הודעותי הקודמות באשכול, יחדיו, עונות על הענין לענ"ד.

במכילתא ובאדר"נ: 'ההר הטוב הזה, זה הר המלך'. (תעשה חיפוש בב"א)
והר המלך היא שדרת א"י כולה (מדרום הר חברון עד עמק דותן. כך מוכרח מהמתבונן במשנת ג' ארצות לביעור, בפ"ט דשביעית).

Re: ההר הטוב הזה והלבנון

פורסם: ד' אוקטובר 03, 2018 12:54 am
על ידי לבי במערב
קו ירוק כתב:במכילתא ובאדר"נ: 'ההר הטוב הזה, זה הר המלך'. (תעשה חיפוש בב"א)
והר המלך היא שדרת א"י כולה (מדרום הר חברון עד עמק דותן. כך מוכרח מהמתבונן במשנת ג' ארצות לביעור, בפ"ט דשביעית).

יש"כ. אי"ה אעיין בזה. ושוב ת"ח ת"ח.

Re: ההר הטוב הזה והלבנון

פורסם: ד' אוקטובר 03, 2018 1:11 am
על ידי בן אדם
קו ירוק כתב:בפשוטו הר המוריה ע"ש הכתוב 'אשר יאמר היום בהר ה' יראה'.

זכור לי שרשב"ם מפרש הר המוריה היא כעין הר האמורי ע"ש האמוריים, ומביא דוגמאות על השמטת אות א' מראש תיבה והשוואות משאר מקומות במקרא אאל"ט.

Re: ההר הטוב הזה והלבנון

פורסם: ד' אוקטובר 03, 2018 2:34 am
על ידי לבי במערב
קו ירוק כתב:בהקשר להודעה הנוספת שכתבת, שתי הודעותי הקודמות באשכול, יחדיו, עונות על הענין לענ"ד.

התכוונתי להודעה שבה ציטטתי להרב 'סגי נהור', וכמ"ש "המקושר שם". יעו"ש.