עמוד 1 מתוך 1

חוטאי בעל-פעור מתו במגיפה או בבי"ד?

פורסם: ב' יולי 30, 2018 1:48 pm
על ידי מרדכי ש.
"וַיֹּאמֶר יי אֶל מֹשֶׁה קַח אֶת כָּל רָאשֵׁי הָעָם וְהוֹקַע אוֹתָם לַיהוָה נֶגֶד הַשָּׁמֶשׁ וְיָשֹׁב חֲרוֹן אַף יי מִיִּשְׂרָאֵל".
וזה לשון אונקלוס בתרגומו לבמדבר כה ד: "וַאֲמַר יְיָ לְמשֶׁה דְבַר יַת כָּל רֵישֵׁי עַמָא, וְדוּן וּקְטוֹל דְחַיָב קְטוֹל קֳדָם יְיָ לָקֳבֵל שִׁמְשָׁא וִיתוּב תְּקוֹף רוּגְזָא דַיְיָ מִיִשְׂרָאֵל". ולשון רבינו בחיי: "קח את כל ראשי העם והוקע אותם - אין צווי זה להמית ראשי העם, אלא הנצמדים (בבעל פעור) במעמד הראשים (ראשי העם), וזהו שתרגם אונקלוס: ודון וקטול דחייב קטול, ולא תרגם וקטול יתהון".
ומאידך, בדברים ד ג כתיב "כִּי כָל הָאִישׁ אֲשֶׁר הָלַךְ אַחֲרֵי בַעַל פְּעוֹר הִשְׁמִידוֹ יי אֱלֹהֶיךָ מִקִּרְבֶּךָ", ומשמע שהחוטאים כולם מתו במגיפה.
אולי הכוונה שהקב"ה השמידם גם ע"י המגיפה וגם ע"י הציווי לבי"ד להרגם.
אשמח להוספות.

Re: חוטאי בעל-פעור מתו במגיפה או בבי"ד?

פורסם: ב' יולי 30, 2018 5:53 pm
על ידי דרומי
מה עם הפסוק "ויאמר משה אל שופטי ישראל הרגו איש אנשיו הנצמדים לבעל פעור" (בלק כה, ה), וברש"י "כל אחד ואחד מדייני ישראל היה הורג שנים". וראה רמב"ן שם, אך משמעות רש"י שאכן בפועל היו הורגים. ומסיימים בטוב.

Re: חוטאי בעל-פעור מתו במגיפה או בבי"ד?

פורסם: ד' אוגוסט 01, 2018 9:28 pm
על ידי אחד מעיר
על כרחך גם וגם

Re: חוטאי בעל-פעור מתו במגיפה או בבי"ד?

פורסם: ו' אוגוסט 03, 2018 1:14 am
על ידי עושה חיל
כתוב במפורש בכמה מקומות שהיתה מגפה:
פסוק אחרון בפרשת בלק: "ויהיו המתים במגפה ארבעה ועשרים אלף".
פרשת פנחס: כה' יח. המוכה ביום המגפה על דבר פעור
פרשת פנחס: כו' א' ויהי אחרי המגפה
פרשת מטות (לא' טז') "הן הנה היו לבני ישראל בדבר בלעם למסר מעל בה' על דבר פעור ותהי המגפה בעדת ה'".

Re: חוטאי בעל-פעור מתו במגיפה או בבי"ד?

פורסם: ו' יולי 19, 2019 1:25 am
על ידי עושה חדשות
גם ביהושע פרק כב אומר פנחס לבני גד וראובן "המעט לנו את עון פעור אשר לא הטהרנו ממנו עד היום הזה ויהי הנגף בעדת השם".

Re: חוטאי בעל-פעור מתו במגיפה או בבי"ד?

פורסם: ו' יולי 19, 2019 5:06 am
על ידי לבי במערב
לכאו', בפשטות, המגפה היתה באלו שלא נצמדו לבעל פעור (וכיון שנתנה רשות כו' אינו מבחין כו'), או בכאלה שנצמדו - אך לא הי' בהם עדים והתראה (וקפילת הענן - שמא לא היתה כ"א באותן שנתקיימו בהם התנאים לחיוב מיתת בי"ד בפועל. וצע"ג בזה).
והלשון "ביום המגפה" הוא, שבאותו היום היתה מגפה בעם ה' "על-דבר פעור".
והפסוק "השמידו ה"א" - יש לדחוק שכוונתו ש"השמידו ה"א" ע"י ציוויו ל"ראשי העם" להרגם.
וכמדומה, דאיתא במדרש שהחוטאים בפעור היו רבים הרבה יותר מכ"ד אלף - וכ"ד אלף הוא רק מספר אותם "המתים במגפה" (ולא במיתת עצמן).
ומסיימים בטוב.

Re: חוטאי בעל-פעור מתו במגיפה או בבי"ד?

פורסם: ו' יולי 19, 2019 10:53 am
על ידי עזריאל ברגר
עד כמה שזכור לי, בגמרא סנהדרין מביאים שכל א' מהדיינים הרג ב אנשים, דהיינו מעט יותר מקנ"ו אלפי הרוגים, וביחד עם המתים במגיפה - יוצא שבמעשה זה מתו ח"י ריבואות! כמעט רבע מעם ישראל!!!

Re: חוטאי בעל-פעור מתו במגיפה או בבי"ד?

פורסם: ו' יולי 19, 2019 4:01 pm
על ידי לבי במערב
עזריאל ברגר כתב:עד כמה שזכור לי, בגמרא סנהדרין מביאים שכל א' מהדיינים הרג ב אנשים, דהיינו מעט יותר מקנ"ו אלפי הרוגים, וביחד עם המתים במגיפה - יוצא שבמעשה זה מתו ח"י ריבואות! כמעט רבע מעם ישראל!!!

לזה התכוונתי, ויישר חילו של מר.

Re: חוטאי בעל-פעור מתו במגיפה או בבי"ד?

פורסם: ו' יולי 19, 2019 5:31 pm
על ידי ארי שבחבורה
רמב"ן סוף פרשת בלק:
והנכון בעיני בענין הפרשה, כי מתחלה נאמר (בפסוק ג) "ויצמד ישראל לבעל פעור ויחר אף ה' בישראל", כי יצא הקצף מלפני ה' החל הנגף. והשם ברחמיו אמר למשה, שישפטו השופטים ויתלו הנצמדים ולא יספה האף צדיק עם רשע, ומשה צוה כן לשופטים. וכאשר נאספו כל העדה פתח אהל מועד לעשות כדבר משה ועוד הנגף הווה בהם, והנה העז השמעוני הזה ויקרב אל אחיו את המדינית למרוד במשה ובשופטים ולעשות כן בפרהסיא, כי נשיא וגדול היה ורבים עוזרים לו, או כמו שאמרו רבותינו (סנהדרין פב, א) שאמרו לו שבטו: אנו נדונין מיתה ואתה שותק. והנה התחילו משה והשופטים לבכות, ויעמד פנחס ויפלל ותעצר המגפה. ולא נדון אחד מכל העם ביד השופטים, כי השם אמר (פסוק ד) "והוקע אותם וישוב חרון אף ה' מישראל", וכבר שב אפו, ולכך לא הזכיר הכתוב "ויעשו כן שופטי ישראל". ויתכן שתהיה כוונת האגדה הנזכרת, לומר שיהיו ההרוגים לפי המצוה יותר מחמש עשרה רבוא, לומר שהיו החוטאים רבים, אבל חסך עליהם ענין פנחס. והנה נשארו מן הנצמדים והקב"ה השמידם אחר כן טרם עברם את הירדן, זהו שכתוב (דברים ד, ג-ד) "כי כל האיש אשר הלך אחרי בעל פעור השמידו ה' אלהיך מקרבך ואתם הדבקים בה' אלהיכם חיים כלכם היום".

Re: חוטאי בעל-פעור מתו במגיפה או בבי"ד?

פורסם: א' יולי 21, 2019 2:37 am
על ידי ביקורת תהיה
שופטי ישראל דנו את המשתחוים לבעל, שחטאו בחטא שיש בו מיתת בית דין. במשפט זה נהרגו ט"ו רבוא וששת אלפים.
המגפה פרצה בעם הזונים אל בנות מואב, שלא חטאו בחטא שיש בו מיתת בית דין. ויעמוד פינחס ויפלל, שעשה משפט בזמרי, והמגפה נעצרה. המתים במגפה הזו היו ארבעה ועשרים אלף.

Re: חוטאי בעל-פעור מתו במגיפה או בבי"ד?

פורסם: א' יולי 21, 2019 3:19 am
על ידי לבי במערב
ארי שבחבורה כתב:רמב"ן סוף פרשת בלק . .

העירו ע"ז לעיל:
דרומי כתב:מה עם הפסוק "ויאמר משה אל שופטי ישראל הרגו איש אנשיו הנצמדים לבעל פעור" (בלק כה, ה), וברש"י "כל אחד ואחד מדייני ישראל היה הורג שנים". וראה רמב"ן שם, אך משמעות רש"י שאכן בפועל היו הורגים. ומסיימים בטוב.

Re: חוטאי בעל-פעור מתו במגיפה או בבי"ד?

פורסם: א' יולי 21, 2019 8:57 am
על ידי חוות דעת
לבי במערב כתב:
ארי שבחבורה כתב:רמב"ן סוף פרשת בלק . .

העירו ע"ז לעיל:
דרומי כתב:מה עם הפסוק "ויאמר משה אל שופטי ישראל הרגו איש אנשיו הנצמדים לבעל פעור" (בלק כה, ה), וברש"י "כל אחד ואחד מדייני ישראל היה הורג שנים". וראה רמב"ן שם, אך משמעות רש"י שאכן בפועל היו הורגים. ומסיימים בטוב.


עי' אבן עזרא דפליג על הרמב"ן שכן דנו והרגו אותם.

Re: חוטאי בעל-פעור מתו במגיפה או בבי"ד?

פורסם: א' יולי 21, 2019 1:13 pm
על ידי עזריאל ברגר
רש"י (פנחס, כו,יג) נוקט בפשטות שלא מתו ק"פ אלפים אלא רק כ"ד אלף.