עמוד 1 מתוך 1

חסרות ויתרות - בתנ"ך

פורסם: ד' אוגוסט 01, 2018 1:21 am
על ידי ספרים וועלט
האם יש איזה מאמר או ספר הנותן ביאור או מוצא איזה הסבר שיטתי למה מילים מסויימים באים חסר או מלא?
לדוג' ראיתי פעם הבחנה בין שמות פועלים שבדר"כ באו חסר.
אשמח להפניות או להסברים משלכם.
נא לא להביא לכאן פירושים רמזיים, על אף שיש על כך כבר רמזים מדחז"ל. את השיטתיות אנכי מבקש.

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

פורסם: ד' אוגוסט 01, 2018 1:31 am
על ידי מה שנכון נכון
ספרים וועלט כתב: את השיטתיות אנכי מבקש.

אם אכן היא קיימת. עאב"ע שמות רפ"כ. [היינו ע"פ הפשט, ואי"ז סותר לסוטה מט ע"א משמת ר"ע וכו' ורש"י שם].

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

פורסם: ד' אוגוסט 01, 2018 9:26 pm
על ידי אחד מעיר
חוששני מאוד שלא תמצא
אם מישהו ימצא מפתח שיכול להסביר,
וינסה להכריע ע"פ זה במקומות שיש מחלוקת
הוא יידחה באמת הבניין!

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

פורסם: ד' אוגוסט 01, 2018 10:17 pm
על ידי זאב ערבות
ספרים וועלט כתב:האם יש איזה מאמר או ספר הנותן ביאור או מוצא איזה הסבר שיטתי למה מילים מסויימים באים חסר או מלא?
לדוג' ראיתי פעם הבחנה בין שמות פועלים שבדר"כ באו חסר.
אשמח להפניות או להסברים משלכם.
נא לא להביא לכאן פירושים רמזיים, על אף שיש על כך כבר רמזים מדחז"ל. את השיטתיות אנכי מבקש.

ממש בזמן האחרון י"ל שני ספרים בנושא: שדה יער והעיקר חסר.

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

פורסם: ד' אוגוסט 01, 2018 10:47 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
טעמא דקרא להגרח"ק שליט"א הוא דן הרבה בטעמי החסרות ויתרות, אבל אינו שיטתית.

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

פורסם: ב' אוגוסט 06, 2018 8:28 am
על ידי ספרים וועלט
אותה שאלה לגבי פרשיות פתוחות/סתומות.
האם יש איזשהי שיטתיות בקביעה זו?
חלוקת הפרשות עצמה מובנת מאד, כמדומה 100%. אז למה שלא יהיה הסבר פשטני ומובן גם על חילוק הפרשיות בין פתוחות לסתומות?

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

פורסם: ב' אוגוסט 06, 2018 2:31 pm
על ידי איש גלילי
ספרים וועלט כתב:אותה שאלה לגבי פרשיות פתוחות/סתומות.
האם יש איזשהי שיטתיות בקביעה זו?
חלוקת הפרשות עצמה מובנת מאד, כמדומה 100%. אז למה שלא יהיה הסבר פשטני ומובן גם על חילוק הפרשיות בין פתוחות לסתומות?

100% זה לא מדויק, כי יש מקומות שלא זכינו להבין את הפסק הפרשיות, כגון בויקרא ו כח (עיין ראב"ע שם), ובדברים ב טז.
מ"מ באופן כללי, כמדומני שהפסק של פתוחה הוא הפסק חזק יותר מהפסק של סתומה, וברוב המקומות זה נראה לי הוגן.

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

פורסם: ב' אוגוסט 06, 2018 7:50 pm
על ידי צפוני
יש תח"י ספר בשם חכו ממתקים לר' חיים כהן שליט"א העוסק קצת בעניני פתוחות וסתומות

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

פורסם: ב' אוגוסט 06, 2018 9:17 pm
על ידי מרדכי וינטרויב
המאירי בהקדמתו לחלק שני של קרית ספר נותן אי אילו כללים

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

פורסם: ב' אוגוסט 06, 2018 9:25 pm
על ידי מרדכי וינטרויב
לשאלת פותח האשכול מומלץ לקרוא מאמר זה:
https://books.google.co.il/books?id=VLy ... &q&f=false

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

פורסם: ב' אוגוסט 06, 2018 9:58 pm
על ידי מרדכי וינטרויב
ספרים וועלט כתב:אותה שאלה לגבי פרשיות פתוחות/סתומות.
האם יש איזשהי שיטתיות בקביעה זו?
חלוקת הפרשות עצמה מובנת מאד, כמדומה 100%. אז למה שלא יהיה הסבר פשטני ומובן גם על חילוק הפרשיות בין פתוחות לסתומות?

הבעיה בפרשיות שאין מסורת ברורה בדבר וראה על כך במאמרי בחצי גיבורים ובאשכול זה הדן בנושא.

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

פורסם: ב' אוגוסט 06, 2018 10:55 pm
על ידי ארפכשד
מרדכי וינטרויב כתב:ובאשכול זה הדן בנושא.
אחר שפשוף מצחי בעפר רגלי כת"ר, לי באור נתבאר באשכול ההוא שהמסורת שלנו על הפרשיות היא טובה מאד.

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

פורסם: ג' אוגוסט 07, 2018 9:31 pm
על ידי ספרים וועלט
ומה בדבר אותיות רבתית וזעירות ומשונות?
האם אמור להיות טעם פשטני על ההופעה הזאת, או כאן אי אפשר להסביר מלבד טעמים על פי סתרי תורה או לכה"פ על פי דרשה אבל לא על פי פשט?

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

פורסם: ג' אוגוסט 07, 2018 9:36 pm
על ידי איש גלילי
ספרים וועלט כתב:ומה בדבר אותיות רבתית וזעירות ומשונות?
האם אמור להיות טעם פשטני על ההופעה הזאת, או כאן אי אפשר להסביר מלבד טעמים על פי סתרי תורה או לכה"פ על פי דרשה אבל לא על פי פשט?

כמדומני שהגר"ל מינצברג דורך בשיטה של פירוש פשטני על האותיות הגדולות והקטנות (לדוגמא, בראש ספר בראשית - כמנהג הסופרים לעשות אות גדולה בתחילת הספר. נראה לי שכבר קדמוהו בזה).

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

פורסם: ג' אוגוסט 07, 2018 10:11 pm
על ידי מרדכי וינטרויב
איש גלילי כתב:
ספרים וועלט כתב:ומה בדבר אותיות רבתית וזעירות ומשונות?
האם אמור להיות טעם פשטני על ההופעה הזאת, או כאן אי אפשר להסביר מלבד טעמים על פי סתרי תורה או לכה"פ על פי דרשה אבל לא על פי פשט?

כמדומני שהגר"ל מינצברג דורך בשיטה של פירוש פשטני על האותיות הגדולות והקטנות (לדוגמא, בראש ספר בראשית - כמנהג הסופרים לעשות אות גדולה בתחילת הספר. נראה לי שכבר קדמוהו בזה).

האותיות הקטנות נובעות אולי מכך שהן נשמטו והושלמו בין השיטין בכתב קטן. דוגמא מעניינת לכך היא האות א' של 'ויקרא' שיתכן שנשמטה בגלל האות א שאחריה "ויקרא אל משה".

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

פורסם: ג' אוגוסט 07, 2018 10:51 pm
על ידי ארפכשד
מרדכי וינטרויב כתב:האותיות הקטנות נובעות אולי מכך שהן נשמטו והושלמו בין השיטין בכתב קטן. דוגמא מעניינת לכך היא האות א' של 'ויקרא' שיתכן שנשמטה בגלל האות א שאחריה "ויקרא אל משה".
מה הטעם להמציא הסברים משונים לאותיות הקטנות כשאין לנו הסבר תואם לאותיות רבתי. ואם אנו רואים שהתורה ניתנה באותיות גדולות בשל כל מיני פירושים שנפרש למה להתעקש שבאותיות הקטנות זה נובע מסיבה אחרת?
וחוץ מזה שההסבר לא כ"כ הגיוני כי בד"כ א"א להשמיט את האותיות הקטנות מבחינת המשמעות (מה זה לספוד לשרה ולבותה?), ולטעון שסתם מדובר באיזה טעות סופר לא הגיונית שנכנסה לספרים זה באמת זלזול טפשי באינטליגנציה של עזרא הסופר.

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

פורסם: ד' אוגוסט 08, 2018 12:19 am
על ידי איש גלילי
מרדכי וינטרויב כתב:האותיות הקטנות נובעות אולי מכך שהן נשמטו והושלמו בין השיטין בכתב קטן. דוגמא מעניינת לכך היא האות א' של 'ויקרא' שיתכן שנשמטה בגלל האות א שאחריה "ויקרא אל משה".

הדברים אינם ראויים להאמר.

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

פורסם: ד' אוגוסט 08, 2018 5:02 am
על ידי ספרים וועלט
ועל תופעה היחידה של "נער(ה)" יש ביאור?

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

פורסם: ד' אוגוסט 08, 2018 6:19 am
על ידי איש גלילי
ספרים וועלט כתב:ועל תופעה היחידה של "נער(ה)" יש ביאור?

זאת לא תופעה יחידה, זה חוזר על עצמו פעמים רבות. והפשט הוא לכאורה מפני שבכתיב בזמן המקרא גם בסיומת של אות רי"ש היה נהוג לעתים להשמיט את הה"א של הניקוד, כמו באותיות תנ"ך.

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

פורסם: ד' אוגוסט 08, 2018 8:51 am
על ידי ספרים וועלט
איש גלילי כתב:
ספרים וועלט כתב:ועל תופעה היחידה של "נער(ה)" יש ביאור?

זאת לא תופעה יחידה, זה חוזר על עצמו פעמים רבות. והפשט הוא לכאורה מפני שבכתיב בזמן המקרא גם בסיומת של אות רי"ש היה נהוג לעתים להשמיט את הה"א של הניקוד, כמו באותיות תנ"ך.

רציתי לכתוב תופעה הרגילה במילה יחידית.
לגבי תשובתך - לא נמצא מילה אחרת המסתיימת ברי"ש עם השמטת סיומת של הה"א; תורה, אורה, גבורה, סחורה, נור*א*, מצור*ע*, מנורה, טהורה.

Re: עוד מעט על אותיות גדולות וקטנות

פורסם: ו' אוגוסט 10, 2018 4:30 am
על ידי במסתרים

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

פורסם: ו' אוגוסט 10, 2018 12:48 pm
על ידי איש גלילי
ספרים וועלט כתב:
איש גלילי כתב:
ספרים וועלט כתב:ועל תופעה היחידה של "נער(ה)" יש ביאור?

זאת לא תופעה יחידה, זה חוזר על עצמו פעמים רבות. והפשט הוא לכאורה מפני שבכתיב בזמן המקרא גם בסיומת של אות רי"ש היה נהוג לעתים להשמיט את הה"א של הניקוד, כמו באותיות תנ"ך.

רציתי לכתוב תופעה הרגילה במילה יחידית.
לגבי תשובתך - לא נמצא מילה אחרת המסתיימת ברי"ש עם השמטת סיומת של הה"א; תורה, אורה, גבורה, סחורה, נור*א*, מצור*ע*, מנורה, טהורה.

צודק.
רק אגב, נורא ומצורע לא קשורים לענין.

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

פורסם: ד' יולי 07, 2021 10:07 am
על ידי ביקורת תהיה
איש גלילי כתב:יש מקומות שלא זכינו להבין את הפסק הפרשיות, כגון בויקרא ו כח (?), ובדברים ב טז.

סדר ראה פותח בענין הברכה והקללה על הר גריזים ועל הר עיבל (ה פסוקים):
רְאֵה אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם בְּרָכָה וּקְלָלָה: אֶת־הַבְּרָכָה אֲשֶׁר תִּשְׁמְעוּ אֶל־מִצְוֹת יְיָ אֱלֹהֵיכֶם אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם: וְהַקְּלָלָה אִם־לֹא תִשְׁמְעוּ אֶל־מִצְוֹת יְיָ אֱלֹהֵיכֶם וְסַרְתֶּם מִן־הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם לָלֶכֶת אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים אֲשֶׁר לֹא־יְדַעְתֶּם: ס וְהָיָה כִּי יְבִיאֲךָ יְיָ אֱלֹהֶיךָ אֶל־הָאָרֶץ אֲשֶׁר־אַתָּה בָא־שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ וְנָתַתָּה אֶת־הַבְּרָכָה עַל־הַר גְּרִזִּים וְאֶת־הַקְּלָלָה עַל־הַר עֵיבָל: הֲלֹא־הֵמָּה בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן אַחֲרֵי דֶּרֶךְ מְבוֹא הַשֶּׁמֶשׁ בְּאֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי הַיֹּשֵׁב בָּעֲרָבָה מוּל הַגִּלְגָּל אֵצֶל אֵלוֹנֵי מֹרֶה:

ולאחריו מצות איבוד עבודה זרה וכל אבזריה (ה פסוקים):
כִּי אַתֶּם עֹבְרִים אֶת־הַיַּרְדֵּן לָבֹא לָרֶשֶׁת אֶת־הָאָרֶץ אֲשֶׁר־יְיָ אֱלֹהֵיכֶם נֹתֵן לָכֶם וִירִשְׁתֶּם אֹתָהּ וִישַׁבְתֶּם־בָּהּ: וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשׂוֹת אֵת כָּל־הַחֻקִּים וְאֶת־הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם: אֵלֶּה הַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּן לַעֲשׂוֹת בָּאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַן יְיָ אֱלֹהֵי אֲבֹתֶיךָ לְךָ לְרִשְׁתָּהּ כָּל־הַיָּמִים אֲשֶׁר־אַתֶּם חַיִּים עַל־הָאֲדָמָה: אַבֵּד תְּאַבְּדוּן אֶת־כָּל־הַמְּקֹמוֹת אֲשֶׁר עָבְדוּ־שָׁם הַגּוֹיִם אֲשֶׁר אַתֶּם יֹרְשִׁים אֹתָם אֶת־אֱלֹהֵיהֶם עַל־הֶהָרִים הָרָמִים וְעַל־הַגְּבָעוֹת וְתַחַת כָּל־עֵץ רַעֲנָן: וְנִתַּצְתֶּם אֶת־מִזְבְּחֹתָם וְשִׁבַּרְתֶּם אֶת־מַצֵּבֹתָם וַאֲשֵׁרֵיהֶם תִּשְׂרְפוּן בָּאֵשׁ וּפְסִילֵי אֱלֹהֵיהֶם תְּגַדֵּעוּן וְאִבַּדְתֶּם אֶת־שְׁמָם מִן־הַמָּקוֹם הַהוּא:
הֶפסק הפרשה באמצע הענין הראשון (והֶדבק שני הפסוקים האחרונים לענין השני) לא נדע פשרו.

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

פורסם: ד' יולי 07, 2021 3:37 pm
על ידי איש גלילי
ביקורת תהיה כתב:
איש גלילי כתב:יש מקומות שלא זכינו להבין את הפסק הפרשיות, כגון בויקרא ו כח (?), ובדברים ב טז.


טעות סופר. צ"ל שמות.