עמוד 1 מתוך 1

והלא ים אחד הוא: יש רק ים אחד בעולם?!

פורסם: א' אוקטובר 07, 2018 1:28 pm
על ידי קראקובער
בספר משנת יעקב לר' יעקב ויינפלד כותב תירוץ פשוט, ש'ים אחד הוא' אינו חוזר על ים שבעולם אלא על המילים ולמקוה המים שזה לשון יחיד, אז למה למקוה אחד של מים קרא ימים שזה לשון רבים, על זה מתרצים שגם בים אחד אינו דומה וכו'.

נ.ב. פלא שהמפרשים לא העירו בזה, ואולי כן?

Re: והלא ים אחד הוא: יש רק ים אחד בעולם?!

פורסם: א' אוקטובר 07, 2018 1:32 pm
על ידי אוצר החכמה
לא הבנתי את השאלה אתה מתכוון לאגמים כמו ים כנרת או ים המלח?

Re: והלא ים אחד הוא: יש רק ים אחד בעולם?!

פורסם: א' אוקטובר 07, 2018 1:33 pm
על ידי עזריאל ברגר
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי את השאלה אתה מתכוון לאגמים כמו ים כנרת או ים המלח?

בלשון התורה הם נקראים ימים (ומחה על כתף ים כנרת, עמק השדים הוא ים המלח).

Re: והלא ים אחד הוא: יש רק ים אחד בעולם?!

פורסם: א' אוקטובר 07, 2018 1:39 pm
על ידי מקדש מלך
יכול להיות, אבל כאן מדובר על האוקיינוס דווקא, שהרי כתוב להדיא 'יקוו המים אל מקום אחד', ואחר כך כתוב ו'למקוה המים' (האחד שהוזכר לעיל) קרא 'ימים', וקשה שהרי ים אחד הוא, ועל זה בא תירוץ רש"י

Re: והלא ים אחד הוא: יש רק ים אחד בעולם?!

פורסם: א' אוקטובר 07, 2018 3:01 pm
על ידי עזריאל ברגר
מקדש מלך כתב:יכול להיות, אבל כאן מדובר על האוקיינוס דווקא, שהרי כתוב להדיא 'יקוו המים אל מקום אחד', ואחר כך כתוב ו'למקוה המים' (האחד שהוזכר לעיל) קרא 'ימים', וקשה שהרי ים אחד הוא, ועל זה בא תירוץ רש"י

אתה מבאר את התירוץ שכתב פותח האשכול.
אני רק ביארתי את השאלה למי שתמה עליה.

Re: והלא ים אחד הוא: יש רק ים אחד בעולם?!

פורסם: א' אוקטובר 07, 2018 3:05 pm
על ידי אוצר החכמה
לא זה התירוץ שכתב פותח האשכול. התירוץ שלו הוא שאפילו למקווה אחד קרא ימים והשאלה היא למה.

מה שכתב מקדש מלך ולענ"ד בצדק הוא עניין אחר. שהתורה כאן בכלל לא דיברה על ים כנרת וים המלח אלא על אותו ים גדול שמקיף את כל היבשות וים כזה יש באמת רק אחד. (והוכיח את זה מהא דיקוו המים). והשאלה תמוהה כי מה שכתב מקדש מלך זה הפשט הפשוט בפסוק.

Re: והלא ים אחד הוא: יש רק ים אחד בעולם?!

פורסם: א' אוקטובר 07, 2018 3:10 pm
על ידי עזריאל ברגר
אוצר החכמה כתב:לא זה התירוץ שכתב פותח האשכול. התירוץ שלו הוא שאפילו למקווה אחד קרא ימים והשאלה היא למה.

מה שכתב מקדש מלך ולענ"ד בצדק הוא עניין אחר. שהתורה כאן בכלל לא דיברה על ים כנרת וים המלח אלא על אותו ים גדול שמקיף את כל היבשות וים כזה יש באמת רק אחד. (והוכיח את זה מהא דיקוו המים). והשאלה תמוהה כי מה שכתב מקדש מלך זה הפשט הפשוט בפסוק.

לי נראה ששניהם התכוונו לאותו תירוץ, שאילו היה כתוב "יקוו המים ותראה היבשה ... ולמקווי המים קרא ימים" (מקווי ל' רבים, ובלי "מקום אחד") - לא היה רש"י מקשה, שהרי זה כולל את הימים הקטנים הקרויים בעברית המודרנית אגמים, אבל כשכתוב "יקוו המים אל מקום אחד ותראה היבשה .. ולמקווה המים" אז רואים שהפסוק מדבר על האוקיינוס והימים המחוברים אליו, ומכאן צפה השאלה "והלא ים אחד הוא".
ומר אמר לה מ"אל מקום אחד" ומר אמר מ"מקווה המים", וליכא בינייהו אלא משמעות דורשין.

Re: והלא ים אחד הוא: יש רק ים אחד בעולם?!

פורסם: א' אוקטובר 07, 2018 3:40 pm
על ידי קראקובער
אוצר החכמה כתב:לא זה התירוץ שכתב פותח האשכול. התירוץ שלו הוא שאפילו למקווה אחד קרא ימים והשאלה היא למה.

מה שכתב מקדש מלך ולענ"ד בצדק הוא עניין אחר. שהתורה כאן בכלל לא דיברה על ים כנרת וים המלח אלא על אותו ים גדול שמקיף את כל היבשות וים כזה יש באמת רק אחד. (והוכיח את זה מהא דיקוו המים). והשאלה תמוהה כי מה שכתב מקדש מלך זה הפשט הפשוט בפסוק.

למה בכלל לחשוב ככה? ואם כבר יש לנו תירוץ נהדרת שיש הרבה ימים.

Re: והלא ים אחד הוא: יש רק ים אחד בעולם?!

פורסם: א' אוקטובר 07, 2018 4:03 pm
על ידי מקדש מלך
כי הפסוק אומר לפני זה 'יקוו המים אל מקום אחד '
ורש"י מסביר שזה האוקיינוס שהוא אחד, ועל זה מדברים בהמשך.