עמוד 1 מתוך 1

מסכנות

פורסם: ב' דצמבר 31, 2018 9:46 am
על ידי גביר
על הכתוב: וַיִּבֶן עָרֵי מִסְכְּנוֹת [שמות א יא] פרש"י: כתרגומו [ובנו קרוי בית אוצרא], וכן (ישעי' כב) לך בא אל הסוכן הלז גזבר הממונה על האוצרות (שמות רבה).
ולכאורה צריך ביאור למה הביאו המדרש ורש"י בעקבותיו הפסוק בישעיהו ולא הכתוב המפורש יותר בדברי הימים ב לב כח וַיְהִי לִיחִזְקִיָּהוּ עֹשֶׁר וְכָבוֹד הַרְבֵּה מְאֹד וְאֹצָרוֹת עָשָׂה לוֹ לְכֶסֶף וּלְזָהָב וּלְאֶבֶן יְקָרָה וְלִבְשָׂמִים וּלְמָגִנִּים וּלְכֹל כְּלֵי חֶמְדָּה: וּמִסְכְּנוֹת לִתְבוּאַת דָּגָן וְתִירוֹשׁ וְיִצְהָר וְאֻרָוֹת לְכָל בְּהֵמָה וּבְהֵמָה וַעֲדָרִים לָאֲוֵרוֹת: שם נתבאר לכאורה בדיוק מהו טיבן של 'מסכנות' אלה.

Re: מסכנות

פורסם: ד' ינואר 02, 2019 12:31 pm
על ידי כדכד
מהלשון "וכן" ולא "כמו" נראה שרש"י לא השתמש במובאה מהנביא כדי לבסס את פירושו כח אם להיפך לאחר שהסביר ש"מסכנות" הן אוצרות הוא בא להסביר שגם "סוכן" נובע מאותו שורש ואותה משמעות

Re: מסכנות

פורסם: ד' ינואר 02, 2019 1:07 pm
על ידי מה שנכון נכון
מהפסוק בדבה"י יש ללמוד רק שאוצרות תבואה נקראו מסכנות (עיין במפרש הנקרא רש"י שם), ובאמת כן כתב בשכל טוב כאן, אבל אולי רש"י לא רצה לפרש כך כי במצרים כבר היו אוצרות לתבואה מימי יוסף, והאוצרות שבנו ישראל היו לצרכים אחרים. וגבי שבנא נראה מתפקידו הרם ומלשון הפסוק "אשר על הבית" שהיה ממונה על כלל האוצרות, לא רק על תבואה. ועיין רש"י בישעיהו שם.

ואולי משום שלשון דבה"י לפעמים שונה ומאוחרת, וע"כ עדיף להביא מהנביאים.
א"נ עפ"ד תוס' ב"ב קיג, א (ורש"י נמשך אחרי המדרש).