עמוד 1 מתוך 1

"אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

פורסם: ד' פברואר 27, 2019 11:14 am
על ידי ח. רוזנברג
כל המפרשים שראיתי בינתיים כותבים שהכוונה למרדכי, וזה אומר שהוא היה זקן מאד בסיפור המגילה (ראב"ע עושה חשבון שמרדכי היה בן למעלה מתשעים, ובדומה לזה הגרח"ק בטעמא דקרא, וזה תלוי כמובן בזיהוי אחשוורוש, שלפי זיהויים אחרים מרדכי צריך להיות בן 120 בערך).
ראיתי שיונתן גרוסמן בספרו 'אסתר', מציין לכמה חוקרים שמפרשים שהכוונה לקיש, שהוא הוגלה עם יכניה (זה מתיישב רק לדעת ראב"ע ועוד מהמפרשים שקיש המזכר כאן איננו קיש אבי שאול), וכן ראיתי שפירש עמוס חכם בדעת מקרא. במקום אחר ראיתי שמביאים פירוש זה בשם "פרשנים בימי הביניים".
האם מוכר מפרש כלשהו (לא חוקר) שמפרש כך?

Re: "אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

פורסם: ד' פברואר 27, 2019 1:08 pm
על ידי עזריאל ברגר
אולי גם קיש היה האומן של אסתר בת דודו?

Re: "אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

פורסם: ד' פברואר 27, 2019 1:39 pm
על ידי קו ירוק
הרי אמרו שמרדכי מיושבי לשכת הגזית, ומשו"כ היה בקי בע' לשון, מכאן, שהוא עצמו גלה.
ומה בכך שהיה זקן? הרי עלו עמהם נביאים אחרונים שידעו מקומו של מזבח, ולא סגי בנבואה צריך עדות שכאן הוא מקומו.

Re: "אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

פורסם: ד' פברואר 27, 2019 4:27 pm
על ידי אראל
לא הבנתי השאלה, והלא הוא פסוק מפורשת בעזרא:
עזרא פרק ב
ואלה בני המדינה העלים משבי הגולה אשר הגלה נבוכדנצור נבוכדנצר מלך בבל לבבל וישובו לירושלם ויהודה איש לעירו, אשר באו עם זרבבל ישוע נחמיה שריה רעליה מרדכי בלשן מספר בגוי רחום בענה מספר אנשי עם ישראל

Re: "אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

פורסם: ד' פברואר 27, 2019 4:53 pm
על ידי קו ירוק
תודה. גם לזה גם נצרך הסבר חז"ל, שהוא מרדכי המשנה למלך.

Re: "אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

פורסם: ד' פברואר 27, 2019 7:44 pm
על ידי ח. רוזנברג
יישר כח.
כמובן שלדעת חז"ל הוא מרדכי שהיה מיושבי לשכת הגזית והוא מרדכי בלשן משבי הגולה. המידע מוכר.
השאלה הייתה לא לפי דעת חז"ל.
גם בפרטים אחרים יש מהמפרשים שנוטים כאן מדעת חז"ל, כמו ראב"ע שמסביר שקיש אינו קיש אבי שאול ו"מרדכי בלשן" הם שני אנשים (ולא שנקרא "בלשן" כי ידע שבעים לשון), וכמו המפרשים שמסבירים שמרדכי לא לקח את אסתר לאשה, וכו' וכו'.
עכ"פ בפרט זה שקיש הוא זה שגלה בגלות יכניה, עדיין לא מצאתי מי מהמפרשים שמבאר כך.

Re: "אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

פורסם: ד' פברואר 27, 2019 9:29 pm
על ידי לענין
אראל כתב:לא הבנתי השאלה, והלא הוא פסוק מפורשת בעזרא:
עזרא פרק ב
ואלה בני המדינה העלים משבי הגולה אשר הגלה נבוכדנצור נבוכדנצר מלך בבל לבבל וישובו לירושלם ויהודה איש לעירו, אשר באו עם זרבבל ישוע נחמיה שריה רעליה מרדכי בלשן מספר בגוי רחום בענה מספר אנשי עם ישראל


מה אתה רואה כאן?
המדובר הוא באופן כללי על הגולה שהגלתה מירושלים, ולא מוכרח שכל אחד מהמוזכרים כאן אכן גלה מירושלים בעצמו

Re: "אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

פורסם: ד' פברואר 27, 2019 10:28 pm
על ידי שבענו מטובך
ח. רוזנברג כתב:עכ"פ בפרט זה שקיש הוא זה שגלה בגלות יכניה, עדיין לא מצאתי מי מהמפרשים שמבאר כך.

בספר דבר ישועה על מגילת אסתר, ירושלים תרנ"ב:
דבר ישועה.JPG
דבר ישועה.JPG (72.76 KiB) נצפה 5385 פעמים

Re: "אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

פורסם: ד' פברואר 27, 2019 10:59 pm
על ידי אראל
לענין כתב:
אראל כתב:לא הבנתי השאלה, והלא הוא פסוק מפורשת בעזרא:
עזרא פרק ב
ואלה בני המדינה העלים משבי הגולה אשר הגלה נבוכדנצור נבוכדנצר מלך בבל לבבל וישובו לירושלם ויהודה איש לעירו, אשר באו עם זרבבל ישוע נחמיה שריה רעליה מרדכי בלשן מספר בגוי רחום בענה מספר אנשי עם ישראל


מה אתה רואה כאן?
המדובר הוא באופן כללי על הגולה שהגלתה מירושלים, ולא מוכרח שכל אחד מהמוזכרים כאן אכן גלה מירושלים בעצמו

אה"נ שיש לדחוק לפרש הפסוק כמו שכתבת, אבל פשטות הכתוב מתפרש 'וישובו וגו' איש לעירו' היינו שכל אלה המנויין כאן חזרו כל אחד לעירו שהגלה משם

Re: "אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

פורסם: ה' פברואר 28, 2019 10:57 am
על ידי כדכד
לא מובן לי מדוע מר קורא לפירושו דוחק. ברור ש"אשר הגלה נבוכדנצר" בפסוק שבעזרא מתייחס לגולה ולאו דווקא לכל במוזכרים

Re: "אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

פורסם: ו' מרץ 01, 2019 10:20 am
על ידי ח. רוזנברג
שבענו מטובך כתב:
ח. רוזנברג כתב:עכ"פ בפרט זה שקיש הוא זה שגלה בגלות יכניה, עדיין לא מצאתי מי מהמפרשים שמבאר כך.

בספר דבר ישועה על מגילת אסתר, ירושלים תרנ"ב:
דבר ישועה.JPG

יישר כח.

זה עדיין לא מבאר את הטענה שפירוש כזה נאמר בימי הביניים.

Re: "אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

פורסם: ה' מרץ 07, 2019 12:22 am
על ידי ח. רוזנברג
מצאתי בספר יוחסין לר' אברהם זכות, שכותב שלולי דברי חז"ל יש לפרש שקיש הוא שגלה בגלות יכניה.

שוב מצאתי כן גם בפתיחה לביאור חדש מהריז"ש על מגילת אסתר, לר' יוסף זכריה שטרן.

Re: "אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

פורסם: ד' מרץ 13, 2019 3:19 am
על ידי אחד מעיר
מעניין למדיי
לפי זה הפסוק אשר הגלה מוסגר מדבר על קיש
הפס' ויהי אומן מדבר על מרדכי שהיה אומן את הדסה בת דודו כמ"ש בהמשך דוד מרדכי
לפי רש"י במנחות הוא האריך ימים מאוד, אבל תוס' כבר הקשה [בסוגיא של גגות צריפין]

Re: "אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

פורסם: ד' מרץ 13, 2019 3:30 am
על ידי ההוא דאמר
תוספות מסכת בבא קמא [פב, א]
ועל אותה שעה שנינו מעשה שבא. כו' - משנה היא במנחות בפ' ר' ישמעאל (דף סד: ושם) וא"ת והא בימי מרדכי הוה המעשה כדאמר התם בגמ' דאתא חרשא אותיב ידיה אגנה כו' אמר להן מרדכי ותימה גדולה היא אם חיה מרדכי כל כך דבית חשמונאי לא היה כי אם ר"ס שנים קודם החורבן כדאמר בפ"ק דע"ז (דף ט.) ונראה לר"י דכל אותן שהיו בקיאים ברמזים ובלשונות היו נקראים על שם מרדכי לפי שהוא היה ראש וחכם להכיר ואותו מעשה דג' נשים דמייתי התם נראה שהיה מרדכי ממש דקאמר והיינו דתנן (שקלים פרק ה' משנה א') פתחיה על הקנין.

Re: "אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

פורסם: ד' מרץ 13, 2019 4:12 am
על ידי בן ראובן
לפירוש זה צ"ל שגם "איש ימיני" קאי על קיש, ואין זה מתיישב עם פיסוק הטעמים.

Re: "אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

פורסם: א' מרץ 17, 2019 9:10 am
על ידי גחלת
בספר קדמוניות של אהרן מארכוס. צילום מצורף.

Re: "אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

פורסם: ב' מרץ 18, 2019 3:50 pm
על ידי חגי פאהן
מה המקור שקיש המוזכר הינו אבי שאול? במסכת מגילה לא מצאתי.

ואולי יש לומר שמרדכי מיושבי לשכת הגזית היה (מגילה יג: ) - הכוונה בבית שני. ואם תאמר: והרי נאמר לענין הבנת דברי בגתן ותרש שהיו לפני ב"ש - י"ל שהכין עצמו לדעת שבעים לשון עוד בזמן הגלות.

Re: "אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

פורסם: ב' מרץ 18, 2019 9:26 pm
על ידי עזריאל ברגר
חגי פאהן כתב:מה המקור שקיש המוזכר הינו אבי שאול? במסכת מגילה לא מצאתי.

ואולי יש לומר שמרדכי מיושבי לשכת הגזית היה (מגילה יג: ) - הכוונה בבית שני. ואם תאמר: והרי נאמר לענין הבנת דברי בגתן ותרש שהיו לפני ב"ש - י"ל שהכין עצמו לדעת שבעים לשון עוד בזמן הגלות.

תרגום שני?

Re: "אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

פורסם: ו' מרץ 18, 2022 11:02 am
על ידי באמונתו
בן ראובן כתב:לפירוש זה צ"ל שגם "איש ימיני" קאי על קיש, ואין זה מתיישב עם פיסוק הטעמים.

אפשר ש"בעל הטעמים" אמנם פירש שמרדכי הגלה, ועדיין נמצא מקום לפרש בע"א.

לענ"ד, מעתה הרי יישוב חדש לקושיה המפורסמת שבגמרא, סתירת איש יהודי - איש ימיני;
איש יהודי - ושמו מרדכי, מפני שבתקופת מרדכי שבגולה, הרי כבר בטלה החלוקה השבטית, אשר כולם נקראו בכינוי יהודים בלבד.
מאידך, בזמן קיש - איש ימיני, אבי אבי אבי מרדכי, היינו בסוף בית ראשון, הנה עדיין הובחנו בני יהודה לחוד ובני בנימין לחוד, ונמצא אפוא שמעיקרא, אין סתירה וקושיה: קיש - איש ימיני, מרדכי - איש יהודי.