עמוד 1 מתוך 1

התחזותו של לבן הארמי לבעל תשובה וותיק...

פורסם: א' מאי 19, 2019 9:45 pm
על ידי חד ברנש
בראשית כד לא: "וַיֹּאמֶר: בּוֹא בְּרוּךְ יְיָ; לָמָּה תַעֲמֹד בַּחוּץ, וְאָנֹכִי פִּנִּיתִי הַבַּיִת וּמָקוֹם לַגְּמַלִּים".
וכתב חד מקמאי:
למה תעמוד בחוץ: אין הגמלים רצו ליכנס בבית משום ע'בודה ז'רה שהיתה בה, הרגיש לבן בדבר ופינה אותם מחוץ לבית, וזהו שאמ'ר לו: ואנכי פניתי את הבית, מע'בודה ז'רה.

עד כאן דבריו מבוססים על פירוש רש"י (שעל פי בר"ר על אתר).
אבל בהמשך הוא כותב דבר חידוש:
ורבותי'נו אמרו: אין זה היה שבחו של לבן, שהיה אומ'ר לו: למה תעמוד בחוץ, ואנכי פיניתי את הבית, כשראיתי שלא רצו הגמלים ליכנס בבית, זה היה גנאי לע'בודה ז'רה שלו, ואינו היה אומ'ר כך להקל ע'בודה ז'רה שלו בעיניו, לומר, בשביל שע'בודה ז'רה בבית אינם רוצים ליכנס, אלא כך הוא פתרונו: אמור לגמליך, כבר פיניתי את הבית מע'בודה ז'רה מכמה שנים, שהייתי מתחרט על עווני, ואיני משתחווה עוד להם. וכל כך למה, כדי שיהא נראה כחסיד, שלא יהא בלבו עליו על שביקש להורגו, ושלא יהא מרגיש בדבר שיש בדעתו לשום לפניו סם המות, כמו שמשמע בסוף העיניין, ב"ויושם לפניו לאכול".

לבן היקר הציג את עצמו כבעל תשובה וותיק, מזה כמה שנים.
מישהו מכיר איזה מקור דומה?
בהערתי על אתר כתבתי:
איני יודע מקור דברים מחודשים אלו. ואפשר שמדרש עלום זה נתבסס על כך שהוא נתן לפניהם "מַיִם לִרְחֹץ רַגְלָיו וְרַגְלֵי הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר אִתּוֹ" (להלן, פסוק לב), והראה בעצמו הקפדה יתירה שלא להכניס עבודה זרה לביתו, כמנהגו של אברהם, לרחוץ את רגלי אורחיו מחשש שהם משתחוים לאבק רגליהם (פירוש רש"י, לעיל יח ד). והשווה פירוש חזקוני, להלן פסוק לב. אמנם כמובן, כל זאת היה מלפנים ולמראה עיניים, כי באמת לבן לא פסק מלעבוד לאלהי נכר, כמוכח מגנבת רחל את התרפים אשר לאביה, הם אלוהיו; עי' להלן לא יט,ל.

אשמח ואודה לעזרתכם!

Re: התחזותו של לבן הארמי לבעל תשובה וותיק...

פורסם: א' מאי 19, 2019 11:00 pm
על ידי סגי נהור
שמא צ"ל: ורבותי אמרו?

Re: התחזותו של לבן הארמי לבעל תשובה וותיק...

פורסם: ב' מאי 20, 2019 12:18 am
על ידי חד ברנש
אחרי היו"ד יש גרש, המשמש כסימן קיצור.
ניתן אולי לפתור "רבותי'כם", אבל אני מעדיף "רבותי'נו"...

Re: התחזותו של לבן הארמי לבעל תשובה וותיק...

פורסם: ב' מאי 20, 2019 12:57 am
על ידי מה שנכון נכון
גם במיוחס לרע"ב כתב שלבן התכוין לומר שבאמת אינו עובד ע"ז, ולא רק שפינה אותה מהבית לכבוד אליעזר. (אך בלי התוספת של 'מכמה שנים'). וע"ע בחי' ופי' המהרי"ק.

Re: התחזותו של לבן הארמי לבעל תשובה וותיק...

פורסם: ב' מאי 20, 2019 1:16 pm
על ידי חד ברנש
בחידושי מהרי"ק כתב כהסברו הראשון של המיוחס לרע"ב, שאינו נוגע לענייננו.
ובנוגע להסברו השני של רע"ב, זה לא מספיק. כי עיקר החידוש הוא, שלבן הציג את עצמו כבעל תשובה מזה כמה שנים, עד שניסה לשכנע את אליעזר שהוא 'חסיד'!

Re: התחזותו של לבן הארמי לבעל תשובה וותיק...

פורסם: ב' מאי 20, 2019 1:27 pm
על ידי יתן חן
חד ברנש כתב: עיקר החידוש הוא, שלבן הציג את עצמו כבעל תשובה מזה כמה שנים, עד שניסה לשכנע את אליעזר שהוא 'חסיד'!

לתשומת לבך, אמור לגמליך הוא לא פחות חידוש, ואולי יותר, לבן מתווכח עם הגמלים!!!

Re: התחזותו של לבן הארמי לבעל תשובה וותיק...

פורסם: ב' מאי 20, 2019 1:31 pm
על ידי מה שנכון נכון
יתן חן כתב:לתשומת לבך, אמור לגמליך הוא לא פחות חידוש, ואולי יותר, לבן מתווכח עם הגמלים!!!

הוא ע"פ דברי חז"ל באדר"נ שגמליו של אברהם מעצמם לא רצו להכנס לבית לבן בגלל הע"ז. [השווה למעשה ר' יוחנן בן תורתא].

Re: התחזותו של לבן הארמי לבעל תשובה וותיק...

פורסם: ב' מאי 20, 2019 1:32 pm
על ידי מה שנכון נכון
חד ברנש כתב:בחידושי מהרי"ק כתב כהסברו הראשון של המיוחס לרע"ב, שאינו נוגע לענייננו.
ובנוגע להסברו השני של רע"ב, זה לא מספיק. כי עיקר החידוש הוא, שלבן הציג את עצמו כבעל תשובה מזה כמה שנים, עד שניסה לשכנע את אליעזר שהוא 'חסיד'!

הבנתי שכוונת המהרי"ק לדרוש את המלה ואנכי כשייכת ללמעלה (אתה ברוך ה' ואנכי), אך כעת אני רואה שהצדק עמך ואי"ז כוונתו.
אכן ציינתי שההקבלה למפרש הנ"ל היא חלקית.

Re: התחזותו של לבן הארמי לבעל תשובה וותיק...

פורסם: ב' מאי 20, 2019 1:39 pm
על ידי יתן חן
מה שנכון נכון כתב:
יתן חן כתב:לתשומת לבך, אמור לגמליך הוא לא פחות חידוש, ואולי יותר, לבן מתווכח עם הגמלים!!!

הוא ע"פ דברי חז"ל באדר"נ שגמליו של אברהם מעצמם לא רצו להכנס לבית לבן בגלל הע"ז. [השווה למעשה ר' יוחנן בן תורתא].

אכן.
ובכ"ז זה חידוש נפלא. שווה בנפשך, הגמל לא מסכים להכנס כי הוא מרגיש שיש שם ע"ז, הפתרון הוא למשכו בכוח או להתחיל להתווכח עמו שתחושתו לא נכונה, ובעצם רק פעם הייתי רשע וכו'....

Re: התחזותו של לבן הארמי לבעל תשובה וותיק...

פורסם: ב' מאי 20, 2019 1:48 pm
על ידי חד ברנש
הגאון משנ"נ,
תבורך על כל הדיוקים!

הרב יתן,
חלק מהפלא, שלבן ביקש הסכמה מהגמלים...

Re: התחזותו של לבן הארמי לבעל תשובה וותיק...

פורסם: ב' מאי 20, 2019 1:51 pm
על ידי יתן חן
עכ"פ הרי לפנינו עוד רמאות של הארמי הרמאי, להוסיף למנינו של האלשיך הק'.

Re: התחזותו של לבן הארמי לבעל תשובה וותיק...

פורסם: ב' מאי 20, 2019 2:11 pm
על ידי מה שנכון נכון
ואכתי קשה, איך ס"ד דלבן שאליעזר יאמין לדבריו כנגד מה שעולה מסירוב הגמלים להכנס לביתו. וי"ל שכוונתו כך: כנראה ס"ל לגמליך שלא מועילה תשובה בב"נ (למחיקת העוון אלא רק לעונש, והאריכו הספרים), ועכ"פ לא תשובה מיראה, אמור להם שלא כן הוא, וכבר התחרטתי ושבתי בתשובה שלמה (ומצאנו גם בפרה דריב"ת שלא ידעה שנמכרה ואינה בהמת ישראל). ואם אעפ"כ הם מחמירים (כחמורו של רבפ"י שהחמיר בדמאי לבהמה אף שהיה פטור עתוס' חולין) - ומקום לגמלים, הנה מקום אתי מיוחד לגמלים, ולא יצטרכו להכנס בבית שלדעתם הוא בית ע"ז.

Re: התחזותו של לבן הארמי לבעל תשובה וותיק...

פורסם: ב' מאי 20, 2019 3:02 pm
על ידי איש גלילי
חד ברנש כתב:אחרי היו"ד יש גרש, המשמש כסימן קיצור.
ניתן אולי לפתור "רבותי'כם", אבל אני מעדיף "רבותי'נו"...

אינני מכיר את סגנון הכתיבה של המחבר אותו ציטטת, אבל מצאתי אצל מחברים שונים כתיבת גרש לאחר יו"ד גם כשאינה לקיצור.

Re: התחזותו של לבן הארמי לבעל תשובה וותיק...

פורסם: ב' מאי 20, 2019 8:56 pm
על ידי לבי במערב
יתכן גם שהגרש ט"ס הוא.

Re: התחזותו של לבן הארמי לבעל תשובה וותיק...

פורסם: ב' מאי 20, 2019 8:59 pm
על ידי לבי במערב
חד ברנש כתב:
. . כמו שמשמע בסוף העיניין . .

כ"ה בכתה"י?

Re: התחזותו של לבן הארמי לבעל תשובה וותיק...

פורסם: ב' מאי 20, 2019 9:07 pm
על ידי לבי במערב
חד ברנש כתב:
למה תעמוד בחוץ: אין הגמלים רצו ליכנס בבית משום ע'בודה ז'רה שהיתה בה, הרגיש לבן בדבר ופינה אותם מחוץ לבית, וזהו שאמ'ר לו: ואנכי פניתי את הבית, מע'בודה ז'רה.

עד כאן דבריו מבוססים על פירוש רש"י (שעל פי בר"ר על אתר).

להעיר, שרעיון דבריו (הא ד'פניתי הבית' קאי אע"ז) אכן מבוסס על ד' רש"י; אך התוספת שלפיכך לא רצו הגמלים להכנס לביתו, אינה ברש"י - כ"א באדר"נ פ"ח ה"ח (כפי שהעיר לעיל לנכון הרב 'מה שנכון נכון').

Re: התחזותו של לבן הארמי לבעל תשובה וותיק...

פורסם: ב' מאי 20, 2019 10:46 pm
על ידי חד ברנש
לבי במערב,
1. הגרש אינו טעות.
2. "העיניין". כן הכתיב בכתה"י. וזה מצוי כידוע ליודעים.
3. אתה צודק. רש"י מתבסס על אבות דר"נ ולא על בר"ר. כך גם כתבתי בהערותי וציוני כאן לבר"ר היא פליטת קולמוס.

Re: התחזותו של לבן הארמי לבעל תשובה וותיק...

פורסם: ב' מאי 20, 2019 10:47 pm
על ידי חד ברנש
כעת מצאתי בפירוש ר' יהודה החסיד, מהדורת לנגה, בראשית כד נ:
הקשתי לאבי: למה נתן לבן אחותו ליצחק ובנותיו ליעקב, לפי אמונתו שהיה עובד עבודה זרה ויודע שיצחק ויעקב יגיירום וימנעום מעבודה זרה. ותירץ לי: כך היה מנהגם, שכולם היו מאמינים בהקב"ה, אלא גם עבודה זרה היו עובדין כדי להגיד להם עתידות, ולא היו חוששים אם לא יעבדו זרעם עבודה זרה.

Re: התחזותו של לבן הארמי לבעל תשובה וותיק...

פורסם: ג' מאי 21, 2019 4:11 am
על ידי לבי במערב
חד ברנש כתב: . . רש"י מתבסס על אבות דר"נ ולא על בר"ר. כך גם כתבתי בהערותי וציוני כאן לבר"ר היא פליטת קולמוס.

כפשוט, רש"י מתבסס על ב"ר (פ"ס):
לָמָּה תַעֲמֹד בַּחוּץ, אֵין כְּבוֹדְךָ שֶׁתֵּשֵׁב בַּחוּץ. וְאָנֹכִי פִּנִּיתִי הַבַּיִת, מִטִּנֹּפֶת שֶׁל עֲבוֹדַת כּוֹכָבִים

האי חד מקמאי מתבסס על האדר"נ [ובודאי אין מקורו בד' הב"ר, שם משמע להיפך ממש: "וַיָּבֹא הָאִישׁ הַבַּיְתָה וגו', הִתִּיר זְמוּמֵיהֶם. רַבִּי הוּנָא וְרַבִּי יִרְמְיָה שָׁאַל לְרַבִּי חִיָּא בַּר רַבָּה לֹא הָיוּ גְּמַלָּיו שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ דּוֹמִים לַחֲמוֹרוֹ שֶׁל רַבִּי פִּינְחָס בֶּן יָאִיר"].

Re: התחזותו של לבן הארמי לבעל תשובה וותיק...

פורסם: ג' מאי 21, 2019 12:58 pm
על ידי חד ברנש
אוי, איזו פדיחה... אתה שוב צודק..
חד מקמאי כותב:
למה תעמוד בחוץ: אין הגמלים רצו ליכנס בבית משום ע'בודה ז'רה שהיתה בה, הרגיש לבן בדבר ופינה אותם מחוץ לבית, וזהו שאמ'ר לו: ואנכי פניתי את הבית: מע'בודה ז'רה*.

חד מקמאי זה שילב לפעמים את דברי רש"י בדבריו, ולפיכך אני כותב כן בהערתי (המופיעה במקומה של הכוכבית):
רק המשפט האחרון בפירוש רש"י: "'פניתי הבית', מעבודה זרה". וכל העניין מאבות דר"נ, נו"א, סוף פרק ח, עמ' 38: "כשם שהצדיקים הראשונים היו חסידים, כך בהמתן היו חסידות. אמרו: גמליו של אברהם אבינו לא נכנסו לבית שיש בו עבודת אלילים, שנאמר: 'ואנכי פניתי הבית ומקום לגמלים'. 'ואנכי פניתי את הבית', מתרפים, ומה תלמוד לומר: 'ומקום לגמלים'? מלמד, שלא נכנסו לבית לבן הארמי עד שפנו כל העבודת אלילים מפניהם".


---
ובנוגע לעניין השני, בכלל לא ברור כיצד לקרוא את המשפט "לא היו גמליו של אברהם אבינו...", שיש אומרים שיש לקראו בלשון בתמיהה, והתמה סובר שגמליו של אברהם לא היו פחותים מחמורו של רפב"י, והם נזהרו לבד מהגזל. עי' במפרשי המדרש.

Re: התחזותו של לבן הארמי לבעל תשובה וותיק...

פורסם: ג' מאי 21, 2019 1:48 pm
על ידי לבי במערב
חד ברנש כתב:בנוגע לעניין השני, בכלל לא ברור כיצד לקרוא את המשפט "לא היו גמליו של אברהם אבינו...", שיש אומרים שיש לקראו בלשון בתמיהה, והתמה סובר שגמליו של אברהם לא היו פחותים מחמורו של רפב"י, והם נזהרו לבד מהגזל. עי' במפרשי המדרש.

אכן (מחלוקת הרמב"ן והמת"כ?).
אך מ"מ הא ודאי, שמכניסה לבית שיש בו ע"ז לא נזהרו...