עמוד 1 מתוך 1

לא אתם שלחתם אותי הנה כי האלקים...

פורסם: א' ינואר 05, 2020 2:03 am
על ידי לעמל יולד
 
בראשית מ"ד
 ה וְעַתָּה אַל תֵּעָצְבוּ וְאַל יִחַר בְּעֵינֵיכֶם כִּי מְכַרְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי לְמִחְיָה שְׁלָחַנִי אֱלֹהִים לִפְנֵיכֶם. ו כִּי זֶה שְׁנָתַיִם הָרָעָב בְּקֶרֶב הָאָרֶץ וְעוֹד חָמֵשׁ שָׁנִים אֲשֶׁר אֵין חָרִישׁ וְקָצִּיר. ז וַיִּשְׁלָחֵנִי אֱלֹהִים לִפְנֵיכֶם לָשׂוּם לָכֶם שְׁאֵרִית בָּאָרֶץ וּלְהַחֲיוֹת לָכֶם לִפְלֵיטָה גְּדֹלָה. ח וְעַתָּה לֹא אַתֶּם שְׁלַחְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי הָאֱלֹהִים וַיְשִׂימֵנִי לְאָב לְפַרְעֹה וּלְאָדוֹן לְכָל בֵּיתוֹ וּמֹשֵׁל בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם.

צ"ע למה חזר שה' שלחו למצרים שלושה פעמים.

ונראה ע"פ דברי הרמב"ן המופרסמים הן בפרשתנו, והן בעוד כמה מקומות (פרשת בא, בחוקותי ועוד), שיש כמה בחינות בהשגחתו ית' (וכן במו"נ ח"ב מ"ח) .
א. השגחה הכללית, והוא השגחת הנהגת הטבע, עולם כמנהגו נוהג.
ב. השגחה הפרטית, והוא הנהגת מקרי האדם להשיב לו גמולו, והם הניסים הנסתרים מן המקרים באדם.
ג. שמירת ירא ה' אף מן הרוצים להריע להם. היינו שהשגחתו הוא גם בבחירת האדם, שאף עם הבחירה מסור לאדם לבחור בטוב ורע, אבל כל מה שיעשה בפועל נתון תחת השגחתו ית' ודאי. (ואין לזה קשר לעניין דעת האוה"ח המפורסם, כי ודאי לכל הדעות ה' הוא המושל בכל ואכ"מ).

ולכן אמר ושינה ושילש.
האחד נגד השגחתו הכללית, ולכן הסביר את שה' שלח אותו כי זה שנתיים וכו'.
השני, פירט שרצה הקב"ה שהם ישארו לפילטת עולמים, כבר פירט העניין ע"פ השגחתו הפרטית אליהם.
השלישי פירט שאף עם בחרו למכור אותו, עדיין הכל היה בהשגחתו, ולא הם השולחים אותו למצרים כי אם ה' החפץ והיכול והמשגיח.