עמוד 1 מתוך 1

קבורת יעקב בארץ- גלגול מחילות

פורסם: ש' ינואר 11, 2020 9:08 pm
על ידי לעמל יולד
ברש"י בפרשת ויגש מ"ו ד':
ואנכי אעלך הבטיחו להיות נקבר בארץ.

א"כ למה השביע יעקב את יוסף לקברו בארץ ישראל, הלא הובטח לו כבר.
ויתכן, שלא הובטח מתי ייקבר בארץ, ואולי יעלהו רק אחרי יציאת מצרים כמו עצמות יוסף, ולכן השביע את יוסף להעלותו לארץ מיד.
א"כ מובן דברי רש"י בריש פרשת ויחי במה שכתב טעמי רצון אבינו שלא ייקבר במצרים, אי משום כינים ואי משום שלא יעשוהו ע"ז. אבל קשה הטעם של "גלגול מחילות" שגלגול זה לנקברי חו"ל יהיה לעתיד לבא, וממה נפשך יעקב כבר ייקבר עד אז בארץ ישראל?

Re: קבורת יעקב בארץ- גלגול מחילות

פורסם: א' ינואר 12, 2020 12:20 am
על ידי שמשון
מטו משמיה דאחד לבית בריסק (אאל"ט) דעתידה מצרים שתהא עפרה כינים. והנה דין קבורה הוא בעפר, וכינים אין לו "דין עפר" וממילא חסר בחלות חפצא של הקבורה.

Re: קבורת יעקב בארץ- גלגול מחילות

פורסם: א' ינואר 12, 2020 12:55 am
על ידי לעמל יולד
מה שהוקשה לי היה רק בטעם השני של רש"י של גלגול מחילות.

Re: קבורת יעקב בארץ- גלגול מחילות

פורסם: א' ינואר 12, 2020 7:51 am
על ידי עקביה
לעמל יולד כתב:א"כ למה השביע יעקב את יוסף לקברו בארץ ישראל, הלא הובטח לו כבר.

כמדומני שתמיד זו ההנהגה המקובלת, שגם על מה שהובטח לאבותינו, הם דאגו לעשות את מה שבידם כדי שהעניינים יתנהלו כפי שהובטח, ומן הסתם ההבטחה הייתה משען להם שחפץ ה' בידם יצלח.

נדמה לי שיש כאן איזה אשכול העוסק בנושא זה.

אציין לויק"ר יט ו, שם מסופר שבזמן גלות בבל חששו חכמים שיכלה זרעו של דוד ועשו השתדלות מיוחדת ע"מ שיהיה לו המשך, אע"פ שהייתה הבטחה על כך שזרעו לא יכלה, כפי שמובא שם: "באותה שעה ישבה סנהדרי גדולה על דעתה ואמרו בימינו מלכות בית דוד פוסקת, אותו שכתוב בו (תהלים פט לז) וכסאו כשמש נגדי. מה נעשה" וכו'.

Re: קבורת יעקב בארץ- גלגול מחילות

פורסם: א' ינואר 12, 2020 10:32 am
על ידי לבנון
רמב"ן בראשית לב יג
ואתה אמרת היטב איטיב עמך וכו' אבל הכל מיראת חטא, כי דרך הצדיקים לירא תמיד, והיה מתירא אולי אפילו משיצא משם חטא בבואו בברית עם לבן עובד עבודה זרה או בדבר אחר, ושגיאות מי יבין.

שם ו יט
ועוד עשו אותה גדולה, למעט בנס, כי כן הדרך בכל הניסים שבתורה או בנביאים לעשות מה שביד אדם לעשות

Re: קבורת יעקב בארץ- גלגול מחילות

פורסם: א' ינואר 12, 2020 10:36 am
על ידי לבנון
שמשון כתב:מטו משמיה דאחד לבית בריסק (אאל"ט) דעתידה מצרים שתהא עפרה כינים. והנה דין קבורה הוא בעפר, וכינים אין לו "דין עפר" וממילא חסר בחלות חפצא של הקבורה.

אין מצווה לחזור אחרי הגיגים של אנשים שלא שלמים בנפשם. ולחכימא די בזה.

Re: קבורת יעקב בארץ- גלגול מחילות

פורסם: א' ינואר 12, 2020 9:22 pm
על ידי לעמל יולד
עקביה כתב:
לעמל יולד כתב:א"כ למה השביע יעקב את יוסף לקברו בארץ ישראל, הלא הובטח לו כבר.

כמדומני שתמיד זו ההנהגה המקובלת, שגם על מה שהובטח לאבותינו, הם דאגו לעשות את מה שבידם כדי שהעניינים יתנהלו כפי שהובטח, ומן הסתם ההבטחה הייתה משען להם שחפץ ה' בידם יצלח.

נדמה לי שיש כאן איזה אשכול העוסק בנושא זה.

אציין לויק"ר יט ו, שם מסופר שבזמן גלות בבל חששו חכמים שיכלה זרעו של דוד ועשו השתדלות מיוחדת ע"מ שיהיה לו המשך, אע"פ שהייתה הבטחה על כך שזרעו לא יכלה, כפי שמובא שם: "באותה שעה ישבה סנהדרי גדולה על דעתה ואמרו בימינו מלכות בית דוד פוסקת, אותו שכתוב בו (תהלים פט לז) וכסאו כשמש נגדי. מה נעשה" וכו'.


תודה, אכן יתכן כמו שתירצתם. וא"כ חידוש יש כאן, שיעקב היה צריך להשתדל בענייניו שלאחר מותו, אף שלא נצטווה בזה, וקבורתו בארץ לזכות ייחשב ולא למצוה, עדיין היה לו להשתדל בזה.

Re: קבורת יעקב בארץ- גלגול מחילות

פורסם: א' ינואר 12, 2020 9:23 pm
על ידי לעמל יולד
לבנון כתב:רמב"ן בראשית לב יג
ואתה אמרת היטב איטיב עמך וכו' אבל הכל מיראת חטא, כי דרך הצדיקים לירא תמיד, והיה מתירא אולי אפילו משיצא משם חטא בבואו בברית עם לבן עובד עבודה זרה או בדבר אחר, ושגיאות מי יבין.

שם ו יט
ועוד עשו אותה גדולה, למעט בנס, כי כן הדרך בכל הניסים שבתורה או בנביאים לעשות מה שביד אדם לעשות


הציטוט הראשון תירוץ טוב לקושייתי, שמא יגרום החטא.
אבל הציטוט השני אינו קשור לכאן, כי איזה נס יש כאן שיעקב צריך למעטו?

Re: קבורת יעקב בארץ- גלגול מחילות

פורסם: א' ינואר 12, 2020 9:31 pm
על ידי לבנון
כי כמו שהקב"ה אינו רוצה לעשות מעשיו לכתחילה על ידי נס, אלא על ידי הסדר הקבוע שהוא סידר להנהגת עולמו, כך הוא רוצה שגם אנחנו נשתדל בהשלמת צרכינו, גם במקום שההבטחה היא ברורה. כלומר, שלא נסמוך על ההבטחה, כדי להמנע מלעשות את מה שאנו צריכים לעשות.

Re: קבורת יעקב בארץ- גלגול מחילות

פורסם: ג' ינואר 14, 2020 8:54 pm
על ידי לעמל יולד
אם לא יגרום החטא, איפה מצינו שיש עניין השתדלות האדם שה' יקיים הבטחתו? ואינו השוואה בכלל למיעוט הנס.
(הגם שיש מקומות שמצינו שהנביא השתדל להגשים נבואתו, כגון אצל יוסף בחלומותיו, אבל יתכן שזה היה עצם חלק מהחלום ונבואתו, ךא מצד השתדלות מצד עצמו, ואכ"מ)

Re: קבורת יעקב בארץ- גלגול מחילות

פורסם: ג' ינואר 14, 2020 9:23 pm
על ידי עזריאל ברגר
לעמל יולד כתב:אם לא יגרום החטא, איפה מצינו שיש עניין השתדלות האדם שה' יקיים הבטחתו? ואינו השוואה בכלל למיעוט הנס.
(הגם שיש מקומות שמצינו שהנביא השתדל להגשים נבואתו, כגון אצל יוסף בחלומותיו, אבל יתכן שזה היה עצם חלק מהחלום ונבואתו, ךא מצד השתדלות מצד עצמו, ואכ"מ)

viewtopic.php?t=43385

Re: קבורת יעקב בארץ- גלגול מחילות

פורסם: ג' ינואר 14, 2020 9:27 pm
על ידי לעמל יולד
שמחתני, תודה רבה!

Re: קבורת יעקב בארץ- גלגול מחילות

פורסם: ד' ינואר 15, 2020 12:54 am
על ידי ביני
שמשון כתב:מטו משמיה דאחד לבית בריסק (אאל"ט) דעתידה מצרים שתהא עפרה כינים. והנה דין קבורה הוא בעפר, וכינים אין לו "דין עפר" וממילא חסר בחלות חפצא של הקבורה.

עיין בספר משאת המלך שכתב כן