מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אלישע. איש האלוקים

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יעקב בורלשטיין
הודעות: 546
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

אלישע. איש האלוקים

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » א' מאי 03, 2020 8:59 am

איש האלוקים    

מיוחד אלישע בתנ"ך בכינוי איש האלוקים, לא רק שנקרא כך הכי הרבה פעמים, אלא שרוב הפעמים שבהם נכתב כינוי זה במקרא הוא ביחס לאלישע.         
אנסה לחלק את המקומות שבהם מופיעה לשון זו.

ראשית יש מקומות רבים שבהם מתיחס הכתוב לאדם שלא מוכר בשמו וכל מה שידוע עליו הוא היותו איש האלוקים, והרי זה תואר תפקיד, אך אין זה בא לתאר אדם.

האנשים המוכרים להם קורא המקרא בכינוי 'איש האלוקים' הם שבעה –

משה

שמואל

דוד

אליהו

אלישע

שמעיה

חנן בן יגדליהו

בתוך רשימה זו, על השנים האחרונים לא ידעתי מפני מה התכנו כן יתר על כל הנביאים שעמדו לישראל. וכל החמישה הראשונים הרי שהם מהחשובים בישראל בכל הדורות. אך גם הם לא נתכנו כך אלא פעמים בודדות בלבד חוץ אלישע שנקרא כך פעמים רבות. יתר על כן, גם במעט הפעמים שנקראו, הרי שגם מבחינת הסגנון הם שונים ומעטים מכפי שהשתמש אלישע בכינוי זה, ואפרש שיחתי.

מתוך האנשים הללו שנים מהם שלא נקראו כן בחייהם אלא לקראת הסתלקותם ולאחר מותם, וכעין מציבה כביכול, הרי אלו משה ודוד. והשנים האחרים לא נקראו כן אלא בפי אנשים אחרים שלא הכירום, כשמואל ואליהו. אליהו עצמו נקרא כן גם על ידי האשה הצרפית שהכירתו, אך שם יש סיבה מיוחדת לכינוי זה (היא באה לפקפק בהיותו באמת איש אלוקים, או שהתכוונה שדווקא בגלל היותו איש אלוקים באה הצרה, עיין שם. על כל פנים היתה סיבה מיוחדת היא שקראה לו כן).

יוצא מכל אלו הוא אלישע, שנקרא איש האלוקים, בין בפי המדברים עימו, ובין בפי הנביא עצמו שמכנה אותו פעמים רבות בכינוי איש האלוקים, והוא נקרא כן על פי חיפושיי (תוכנה) עשרים ותשע פעמים. וכפי שכתבתי לעיל, רוב הפעמים שבהם מוזכר במקרא 'איש האלוקים' מדובר על אלישע.



ואם כן יש להבין מפני מה נתיחד אלישע להקרא איש האלוקים, יותר על כל אבותינו.

ועוד יש להבין מתי נשתמש הכתוב כינוי איש האלוקים ומתי נשתמש בשמו 'אלישע'.

והנה בפרשת נעמן נראה לפרש בזה, וקצת לדרוש. 

ותחילה לפירוש. נעמן כאשר הוא מגיע בראשונה לאלישע, מכנה הכתוב ואומר 'ויעמוד פתח הבית לאלישע', 'וישלח אליו אלישע מלאך' וגו', בתחילה נקרא אלישע. ובפעם השניה שמגיע נעמן לאלישע לאחר שטבל ונטהר והכיר במעלת אלישע, אזי אומר הכתוב 'וירד ויטבול בירדן כדבר איש האלוקים כו' וישב אל איש האלוקים כו' ויאמר הנה נא ידעתי כי אין אלוהים בכל הארץ כי אם בישראל'.            
והטעם פשוט שבתחילה ראה בו נעמן רק אדם רגיל עם אי אלו כוחות יחודיים, ולכן הוא מתכנה בשמו, ואילו לאחר שעבדיו אומרים לו 'הנביא דיבר אליך', הרי שהוא בעצם מקבל שיש כאן הוראה מגבוה ומלמעלה, וממילא אין הוא מקיים את גזירת אלישע האדם, אלא את מצוות איש האלוקים, וכך הוא גם חוזר לאיש האלוקים.        
ומכאן לדרוש. מלך ישראל אומר במר נפשו 'האלוקים אני להמית ולהחיות', ועל כך הוא נענה על ידי 'אלישע איש האלוקים כו' יבוא נא אלי וידע כי יש נביא בישראל' והרי הכתוב כאומר, אכן המלך אינו כאלוקים, אבל בישראל יש אדם שהוא עצמו איש של האלוקים, ולכן יבוא נא נעמן אליו ויכיר שיש נביא בישראל. ומשם ואילך יש את השינוי בהבנתו של נעמן כמו שביארנו בקטע הקודם, וכביכול כעת נעלם כי יש כאן את אלישע, והוא כולו הופך להיות איש האלוקים, וכאשר אלישע מסרב ליקח ברכה, הרי שנעמן מתיחד עוד יותר ומפסיק לעבוד לאלהים אחרים, אך כאשר גיחזי פועל את רשעתו מתהפכים פני הדברים, וגיחזי נער אלישע איש האלוקים יוצא לבקש מתנות מאת נעמן ובכך הוא מחזיר את איש האלוקים ומזכיר שיש אדם מאחוריו, וכאשר הוא מסיים את פשעו, חוזר הכתוב ומכנה 'ויאמר אליו אלישע מאין גיחזי', כביכול נעלמת כל השתגבותו של אלישע בהפכו להיות איש האלוקים וחוזר הוא להיות אדם רגיל. ובכך נאבדת ההשפעה הגדולה על נעמן וארם.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: אלישע. איש האלוקים

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' מאי 03, 2020 10:34 am

אפשר שהוא מחמת שאלישע מתייחד בעשיית ניסים, ולכן הא'לוקות ניכרת בו בגלוי.

דרומי
הודעות: 9188
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אלישע. איש האלוקים

הודעהעל ידי דרומי » א' מאי 03, 2020 12:11 pm

יש לעיין במדרשי חז"ל עה"פ בתהלים צ - "תפלה למשה איש האלקים".

ולהעיר ממס' סוטה יג, א שמקבילה הגמ' בין אלישע למשה (אם כי באופן המדגיש את מעלת משה על אלישע)

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4720
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: אלישע. איש האלוקים

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' מאי 03, 2020 2:24 pm

מדרש תנאים לדברים פרק לג פסוק א "אשר ברך משה" – אילו אחרים בירכו את ישראל ראויים היו לכך על אחת כמה וכמה שבירכן משה נמצינו למידים שראוי היה משה לברך את ישראל וראוים היו ישראל להתברך מפי משה.
"איש האלהים" – מלמד שהיה מברך והקב"ה מקיים וכן דוד אומר (ש"ב כג ג) צדיק מושל יראת אלהים. מצינו שהצדיקים מושלים במעשיו של הקב"ה, שהרי גזר גזירות בעולם ובאו צדיקים וביטלום: משה עשה את היום לילה, יהושע עשה את הלילה יום. שמואל עשה את הקיץ חורף, אליהו עשה את החורף קיץ. משה עשה את הים יבשה, אלישע עשה את הנחל גבים גבים. הקב"ה מחיה מתים ואליהו ואלישע החיו מתים … לפיכך נקראו הנביאים איש האלהים ומשה רבינו אב לנביאים.והוא אחד מעשרה שנקראו איש האלהים: משה נקרא איש האלהים "תפילה למשה איש האלהים" (תהילים צ א): אלקנה נקרא איש האלהים … שמואל נקרא איש האלהים … דוד נקרא איש האלהים … שמעיה … ויעדוא … אליהו נקרא איש האלהים … אלישע … מיכה … אמוץ.

סדר עולם רבה פרק כ: " ... תמצא בהם עשרה שנאמר בהם איש האלהים ואילו הן: משה, אלקנה, שמואל, ודויד, שמעיה, עידו, אליה, אלישע, מיכה ואמוץ.

לעמל יולד
הודעות: 760
הצטרף: א' יולי 07, 2019 11:36 pm

Re: אלישע. איש האלוקים

הודעהעל ידי לעמל יולד » ב' מאי 04, 2020 12:35 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:מדרש תנאים לדברים פרק לג פסוק א "אשר ברך משה" – אילו אחרים בירכו את ישראל ראויים היו לכך על אחת כמה וכמה שבירכן משה נמצינו למידים שראוי היה משה לברך את ישראל וראוים היו ישראל להתברך מפי משה.
"איש האלהים" – מלמד שהיה מברך והקב"ה מקיים וכן דוד אומר (ש"ב כג ג) צדיק מושל יראת אלהים. מצינו שהצדיקים מושלים במעשיו של הקב"ה, שהרי גזר גזירות בעולם ובאו צדיקים וביטלום: משה עשה את היום לילה, יהושע עשה את הלילה יום. שמואל עשה את הקיץ חורף, אליהו עשה את החורף קיץ. משה עשה את הים יבשה, אלישע עשה את הנחל גבים גבים. הקב"ה מחיה מתים ואליהו ואלישע החיו מתים … לפיכך נקראו הנביאים איש האלהים ומשה רבינו אב לנביאים.והוא אחד מעשרה שנקראו איש האלהים: משה נקרא איש האלהים "תפילה למשה איש האלהים" (תהילים צ א): אלקנה נקרא איש האלהים … שמואל נקרא איש האלהים … דוד נקרא איש האלהים … שמעיה … ויעדוא … אליהו נקרא איש האלהים … אלישע … מיכה … אמוץ.

סדר עולם רבה פרק כ: " ... תמצא בהם עשרה שנאמר בהם איש האלהים ואילו הן: משה, אלקנה, שמואל, ודויד, שמעיה, עידו, אליה, אלישע, מיכה ואמוץ.


דברי חז"ל אלו (עשרה שנאמרו בו איש האלוקים) נמצאים גם בספרי על האתר בפרשת וזאת הברכה.


לגופו של שאלת פותח האשכול אקדים שאיני יודע במה נתייחד אלישע יותר משאר נביאים בעניין זה. אבל אגב דחביבין לי כתבי הרמב"ן ושאר רבותינו הראשונים, ארשום כמה מראי מקומות בעניין הכינוי "איש האלוקים", אולי יבנה מזה...

לגבי מה שכתב פתוח האשכול:
ראשית יש מקומות רבים שבהם מתיחס הכתוב לאדם שלא מוכר בשמו וכל מה שידוע עליו הוא היותו איש האלוקים, והרי זה תואר תפקיד, אך אין זה בא לתאר אדם.

עי' רמב"ן פרשת נח (בראשית ט כ) "כל הנבדל לדבר כן, "אנשי העיר" הם יושביה, "אנשי דוד" עבדיו, "איש האלוקים" המיוחד בעבודתו.

ולביאור הכינוי ע' ריש דבריו בפרשת וזאת הברכה, שברכתו מקויימת, ותפילת ישרים רצונו (הביאור שהקב"ה מתאווה לתפלתו), כי משה בירך וכן התפלל עבור ישראל (כמו שכתב הרמבן בהמשך פרשת וזאת הברכה (לג ו' ז') שבתוך הברכות גם התפלל עליהם).
ואולי בעקבות ריבוי הברכות והתפילות וקיומם של אלישע דבק לו הכינוי איש האלוקים ביותר.

עוד יש לציין שניסי אלישע היו בגדר "נס בתוך נס" (וכך כבר הביא רבינו בשמות טו כה, ובמדבר כא ט, והמקור מהמכילתא בשלח שם, וכן ברשי מלכים ב ב כא, וכן הוא למ"ד בסוטה מז.) והם הניסים הגדולים, ואולי היה בניסים אלו גילוי מיוחד שהמחולל אותם יקרא איש האלוקים, כעין דברי הרב השומע ומשמיע דברים נאים ומתקבלים, ואין לי ראיה מדברי רבינו.

במדרש תהילים פרק צ' כתוב שהכינוי למשה היה כי היה גברא דיינא, כי צדקת ה עשה ומשפטיו עם ישראל (והיינו שאלוקים לשון דיינים, ראה רמב"ן שמות כא א).
ואיתא עוד שם שהיה כהאי גברי שמקים ומפיר נדרי אשתו, כן אמר כביכול "קומה ה" "שובה ה".

ובספר מכתב מאליהו (חלק א ב"עיכובים כלליים לתשובה) שהביא מהזוהר הק' בפ' בשלח, שאיש האלוקים קשור לידיעת מדרגת עצמו, ושם חילק הזוהר בין זמן התבודדותו שנקרא איש האלוקים, בין זמן שלימד את תלמידיו שלא נקרא כן ע"ש.

אני מתנצל שתשובתי אינו מן החכמים שאינו מסודר על ראשון ראשון, אבל מטבע קריאת כמה תשובות הנ"ל בעת שהנני מתעסק בדברים אחרים, כתבתי לפי מה שעלה בליבי ולא על הסדר עלו הדברים.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 61 אורחים

cron