עמוד 1 מתוך 1

מדוע לא הזכיר משה רבנו את מרים בתושח"י?

פורסם: א' יוני 07, 2020 9:32 am
על ידי יהושע100
נשאלתי בשבת האחרונה מדוע לא הזכיר משה את מרים לרפואה בתוך שאר חולי ישראל. וחשבתי שרש"י בשבת יב כתב שמתוך שכוללן עם האחרים תפלתו נשמעת בזכותן של רבים ושמא משה לא צריך לזכות הרבים שתפילתו תשמע.

האם מישהו יודע מי שהקשה קושיה זו? מחפש יותר מקור ופחות סברא.

Re: מדוע לא הזכיר משה רבנו את מרים בתושח"י?

פורסם: א' יוני 07, 2020 11:45 am
על ידי כדכד
יש להניח שלא היו אז חולים
חוץ מזה מרים התנגעה בגלל משה ולכן יש מקום לומר שהיה צורך בתפלה מיוחדת

Re: מדוע לא הזכיר משה רבנו את מרים בתושח"י?

פורסם: א' יוני 07, 2020 11:50 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
הערה נפלאה ומצאתי בס"ד ספר אור לשמים - פרשת עקב
העתק מכת"י הרב המחבר הקדוש בעצמו זי"ע:
וז"ל הזהב בפרשת עקב על פסוק את ה' אלהיך תירא, וגוף הפשט עיין בפ' עקב:
בעו"ה לא זכיתי היום להעיר אור השכל עלי, ומפיל אני תחנה ובקשה לפני אדון האדונים שיסיר כל המסכים המבדילים ממני ומעל כל עמו ישראל, וליחד השכינה עם דודה באהבה וריעות, כי זה כל מגמותינו שלא יהיה שום חסרון וצער בשכינה, ושלח רפואה שלימה לכל חולי ישראל ובכללם לה, כי כל אחד ואחד מישראל המה איברי שכינה או ניצוצי השכינה, וזה כוונת משה רבינו ע"ה שהתפלל על מרים (במדבר יב, יג) אל נא רפא נא 'לה' דייקא, למעלה להשכינה, שלא יהיה למעלה שום מעוק וצער לשכינה, רק עוז וחדוה.

Re: מדוע לא הזכיר משה רבנו את מרים בתושח"י?

פורסם: א' יוני 07, 2020 12:43 pm
על ידי קו ירוק
לשאלת פותח האשכול: אנחנו כוללים בבקשת בתושח"י, שמא אין זכויות מספיקות למבוקש בפ"ע. וזוהי כוונת רש"י שהזכרת. לא זכויות המתפלל.
משא"כ אצל מרים.

ולמה אתה מחפש מקור של מי ששאל שאלה זו. ללא זה זו לא שאלה?
ואם מחפש אתה תשובת מקור. הרי גם המקור זה סברת עצמו.

Re: מדוע לא הזכיר משה רבנו את מרים בתושח"י?

פורסם: א' יוני 07, 2020 1:00 pm
על ידי עזריאל ברגר
תשובה פשוטה:
כי הוא חיפש לקצר בתפילתו ככל האפשר.

Re: מדוע לא הזכיר משה רבנו את מרים בתושח"י?

פורסם: א' יוני 07, 2020 1:05 pm
על ידי קו ירוק
עזריאל ברגר כתב:תשובה פשוטה:
כי הוא חיפש לקצר בתפילתו ככל האפשר.

אם זו בקשת יסוד היה מוסיף לה 'ולעמך'.

Re: מדוע לא הזכיר משה רבנו את מרים בתושח"י?

פורסם: א' יוני 07, 2020 4:16 pm
על ידי יהושע100
קו ירוק כתב:לשאלת פותח האשכול: אנחנו כוללים בבקשת בתושח"י, שמא אין זכויות מספיקות למבוקש בפ"ע. וזוהי כוונת רש"י שהזכרת. לא זכויות המתפלל.
משא"כ אצל מרים.

ולמה אתה מחפש מקור של מי ששאל שאלה זו. ללא זה זו לא שאלה?
ואם מחפש אתה תשובת מקור. הרי גם המקור זה סברת עצמו.




אולי לא התנסחתי בבירור. ודאי שהזכויות נצרכות לחולה אלא ששמא אם משה רבנו מתפלל, זכותו יכולה להגן גם אם לחולה אין זכות כ"כ.
ומדוע אני מחפש מקור? שתי סיבות.
א. מסתבר שזו שאלה פשוטה שאם מישהו לא הקשה אותה כנראה שיש כאן בעיה בשאלה.
ב. ככלל אני משתדל למצוא סמך לדברים מדברי רבותנו רוא"ח. ודאי ש"גם המקור זה סברת עצמו" אך עם כל הכבוד הרב (באמת!) לכל חו"ר אתרא הדין, יש משקל גדול יותר לסברתם של גדולי ישראל...